Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Men snälla Lars48, kan du vänligen sluta gå på som en hel rysk trollfabrik?
Det är väl inget som säger att alla som får ett presentkort går och använder de samtidigt och speciellt inte i dessa smittotider??? Tvärtom är det ju ett rekommenderat sätt att ge företagare en direkt inkomst nu när ingen går dit. Presentkort brukar ju gälla något år eller två.
Vaddå gäller i ett år eller två. De börjar dela ut tidsbegränsade presentkort just för att använda under kristiden. Alltså här och nu med kirurgisk precision, LÄS PÅ:

Mattias Bäckström Johansson föreslår att alla medborgare ska få ett tidsbegränsat presentkort på 1.000 kronor som de ska kunna använda för att gå på restaurang och köpa varor i butiker som inte säljer livsmedel.

Häromdagen försökte till och med den saktfärdiga Folkhälsomyndigheten få svenskarna att minska ner på sina restaurangbesök genom att förbjuda annat än "bordsservering". Men SD har alltså en annan idé om hur krisen ska hanteras.

– Genom att tidsbegränsa det och styra det genom presentkort på lokala butiker och restauranger inom en kommun så kan man under en kritisk period skapa mer köp. Det blir med kirurgisk precision som man stimulerar ekonomin lokalt, förklarar Mattias Bäckström Johansson i Nyheter Idag.

Alla presentkort är tidsbegränsade...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
För näringsidkaren spelar det ingen roll om presentkortet löses in nu eller senare. Det viktiga är att stötta likviditeten. Det stimulerar den lokala ekonomin när presentkortet köps, inte när det löses in.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det vet jag fan om alla som åkte till Alperna var Stockholmare. Jag har en annan teori. Det går flyg till Italien bara från Arlanda och Landvetter.
Köpenhamn har nog flest flyg till Italien i Norden, och trots det är har Stockholm fler smittade från Italien än Skåne. Den enkla förklaringen är att Stockholm hade sportlov efter Skåne och att epidemin i Italien hade ytterligare en vecka att utvecklas innan Stockholmarna åkte ner.

• Gilla
ansgar46 och 3 till
  • Laddar…
Är det inte lite märkligt att vi har så få iva fall och relativt många dödsfall

De som är gamla och har dåligt allmäntillstånd klarar ofta inte intensivvård så de läggs aldrig in på iva.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N Noseone skrev:
De va ju inte i alperna så var fick de smittan ifrån?
De som var i alperna smittade dem när de åkte taxi, hostade på städerskan på jobbet och sådant.

T
L Lars48 skrev:
Vaddå gäller i ett år eller två. De börjar dela ut tidsbegränsade presentkort just för att använda under kristiden. Alltså här och nu med kirurgisk precision, LÄS PÅ:

Mattias Bäckström Johansson föreslår att alla medborgare ska få ett tidsbegränsat presentkort på 1.000 kronor som de ska kunna använda för att gå på restaurang och köpa varor i butiker som inte säljer livsmedel.

Häromdagen försökte till och med den saktfärdiga Folkhälsomyndigheten få svenskarna att minska ner på sina restaurangbesök genom att förbjuda annat än "bordsservering". Men SD har alltså en annan idé om hur krisen ska hanteras.

– Genom att tidsbegränsa det och styra det genom presentkort på lokala butiker och restauranger inom en kommun så kan man under en kritisk period skapa mer köp. Det blir med kirurgisk precision som man stimulerar ekonomin lokalt, förklarar Mattias Bäckström Johansson i Nyheter Idag.
Du är fantastiskt dålig på att trolla. I artikeln du citerade i ditt förra inlägg som gällde presentkort från S-styret i Ludvika står ingenting om någon tidsbegränsning, men du försöker få det till det genom att klippa in ett helt annat citat, som handlar om ett förslag från en SD-politiker.

Det är så uppenbart att du bara letar efter artiklar som passar din agenda, och när du inte hittar några tar du nästan vad som helst och tolkar om det som står och presenterar som fakta. Men nu råkar det ju vara så att vi andra kan läsa, så det fungerar inte.

• Gilla
sinclairhacker och 20 till
  • Laddar…
Det börjar bli fullt på vårdplatserna för iva-patienter i Stockholm.

Anna_H Anna_H skrev:
Många är dåliga på svenska, det är ju allmänt känt att kvinnorna inte fått gå på SFI, då man inte får läsa på SFI när man är föräldraledig, och så är de trångbodda, ofta med generationsboende. All inledande info gick ut bara på svenska.
Tyvärr är en del av både kvinnorna och männen totalt ointresserade av att överhuvudtaget lära sig svenska. De håller sig inom sin språkgrupp och är nöjda med det. Liknande ointresse möts vi av från en del invandrare från engelskspråkiga länder, USA och Storbritannien, där de förutsätter att alla ska prata engelska med dem.

harry73
Jag bor i Skåne och här finns det också en stor grupp som inte verkar vara intresserade av att lära sig svenska. Kan vara omöjligt att kommunicera med dom.
Ändå har de (och deras förfäder) bott i Sverige sedan 1658.

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 17 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Tyvärr är en del av både kvinnorna och männen totalt ointresserade av att överhuvudtaget lära sig svenska. De håller sig inom sin språkgrupp och är nöjda med det. Liknande ointresse möts vi av från en del invandrare från engelskspråkiga länder, USA och Storbritannien, där de förutsätter att alla ska prata engelska med dem.
Handlar inte om ointresse, utan om att de inte behöver det. Har två syrier på jobbet, de är välutbildade och kan engelska. Därmed är de usla på svenska, för alla envisas med att prata engelska för att få träna sin egen engelska. Bara jag vägrar, vi har gjort upp att de får säga till om jag pratar för snabbt eller använder ord de inte förstår.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
J
Låter som en bra idé. Har samma upplägg med en spansk vän som vill lära sig svenska men alla vill öva engelska med honom. Sedan är väl ointresse på samma tallinje som avsaknad av behov. Om jag ger mina barn 5000 kr i månadspeng så minskar ev deras intresse för ett eventuellt sommarjobb. Även behovet. Och iofs ökar väl behovet av att kunna språket om personer nu inte tillgodogör sig information tillräckligt nu. Alternativet är ju sjukdom.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Och iofs ökar väl behovet av att kunna språket om personer nu inte tillgodogör sig information tillräckligt nu. Alternativet är ju sjukdom.
Absolut, men det verkar nu som om brist på information inte är problemet, utan just brist på möjligheter att göra något åt situationen. Är man taxichaufför får man inga pengar till hyran om man sätter sig i karantän i två veckor, och det blir inte mycket till karantän om man har ett antal barn varav några går i grundskolan och ska vara på palts, någon går på gymnasiet och ska plugga hemma och frun behöver gå till tvättstugan, affären och kanske sitt jobb. Är man trångbodd har man inte heller möjligheten att storhandla och undvika sociala kontakter, utrymmet finns inte.

Det handlar alltså mer om att det helt enkelt inte går att följa råden om social distansering än om att de inte vet om det. Plus att det i detta område sedan tidigare finns en misstro mot myndigheter, förutom antroposoferna i Järna är det bland somalierna i detta område som vaccinationsgraden för tex mässling är lägst i landet pga anti-vaxxerpropaganda som rotat sig i denna grupp. Det torde också spela in tänker jag, misstro mot vaccin -> misstro mot läkare och myndigheter -> tror inte på att råden är välmenade.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
P
Även om det finns många som inte pratar svenska flytande så klarar de flesta iaf vardagliga spörsmål med tillräckligt mycket svenska. Framförallt äldre har svårare att lära sig nya språk, jag själv närmar mig 40 och känner att jag skulle ha det rätt kämpigt att behöva lära mig ett nytt språk flytande. Att följa med i nyhetssändningar och tidningar är mycket mer krävande en man kanske tänker på. Försök att läsa en tysk dagstidning med den vanliga svenska skoltyskan, det är inte lätt. Men det är väldigt lätt att komma med förmaningar om att andra personer ska göra på ett visst sätt, utan att själv sätta sig in i sammanhanget.

Till detta kommer naturligtvis att det är en del som inte tänker sig att de ska stanna i Sverige hela livet utan att kanske tänker sig att flytta hem igen när saker har ordnat upp sig (som t.ex många från Chile, forna Jugoslavien och Irak har gjort). Och att då som 40+ lära sig ett helt nytt språk flytande kanske inte känns jättelockande.

Det klankas ner orimligt mycket på invandrare, inte minst i den här tråden. Samtidigt klagar svenskar på informationen i Spanien och sverigevänner i Thailands svenskbyar skulle inte kunna bry sig mindre om att lära sig språket flytande (vare sig svenska eller thailändska). Till syvende och sist så är vi alla lika dåliga på det mesta som vi beskyller andra för.

• Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.