Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu har ju folk börjat hamstra torrvaror (som pasta och ris) och konserver, antingen för att man tänker isolera sig själv i hemmet i några veckor, eller för att man misstänker att matvaruleveranser kommer att minska drastiskt om/när alla industrier stänger (både i Sverige och utlandet). Jag var på Willys i lördags, helt utplockat på ris- och pastahyllorna!

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Men ärligt... vet du hur många som får vanlig influensa varje år? Ett par hundra miljoner, av de dör ett par tusen. De flesta i U länder utan vård.

Folk dör av Corona även fast de får bra vård och det här är i början av allt.
Ge det någon månad till så kommer du se att vi har ett par tusen dödsfall enbart i Sverige och utan vaccin som kommer dröja så kan vi räkna med panik.
Ett par tusen.. ja, ungefär 500 tusen. Det är så många som årligen dör av "vanlig" influensa.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nu har ju folk börjat hamstra torrvaror (som pasta och ris) och konserver, antingen för att man tänker isolera sig själv i hemmet i några veckor, eller för att man misstänker att matvaruleveranser kommer att minska drastiskt om/när alla industrier stänger (både i Sverige och utlandet). Jag var på Willys i lördags, helt utplockat på ris- och pastahyllorna!
Klokt (alla borde ha torrvaror för några veckor hemma).

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har redan gjort mig av med samtliga aktier eftersom börsen antagligen kommer fortsätta krascha
Jag och pappa köpte dem.
visst är det allvarligt i och med att det är äldre och redan sjuka som drabbas värst, min make med ej behandlingsbart hjärtflimmer är tex i farozonen, likaså mina föräldrar, min vän med kronisk leukemi och en massa andra.

Men folk skriker i kommentarsfälten om att stänga gränserna, stoppa alla resor, upprätta gigantiska karantäner på flygplatserna, utan att alls tänka på konsekvenserna av detta.

I flera länder har man mätt temperaturen på alla resenärer. På detta sätt spreds smittan i Italien: de smittade hade inte förhöjd temperatur och trodde därmed att det bara var en vanlig förkylning.

Sitt lugnt i båten, tvätta händerna noga, hosta i armvecket och krama inte gamla och sjuka.

• Gilla
Johanmikaelpersson och 10 till
  • Laddar…
MultiMan
Anna_H Anna_H skrev:
Jag och pappa köpte dem.
Hur har ni gjort er köpanalys med tanke på hur börsen utvecklats senaste 10 åren, även relativt till tidigare korrigeringar/krascher, som får er att tro på en positiv börsutveckling kommande året? Särskilt med extra faktorer som pandemier.

MultiMan MultiMan skrev:
Hur har ni gjort er köpanalys med tanke på hur börsen utvecklats senaste 10 åren, även relativt till tidigare korrigeringar/krascher, som får er att tro på en positiv börsutveckling kommande året? Särskilt med extra faktorer som pandemier.
Ja att köpa aktier i nuläget är jag mer tveksam till. Vi börjar precis känna effekterna av att Kina i stort stängt ner sin ekonomi, och de har inte startat upp den än. Det är en bra bit ner till 5årslägsta, vilket inte är orimliga nivåer om resten av världen också stänger ner(oavsett om man tycker nedstängning är motiverat eller ej).

sunnis
MultiMan MultiMan skrev:
Börsen öppnade ganska starkt idag. Så fort mediabevakning minskar och det händer liksom inget så kommer vi se en kraftig rekyl på denna överreaktion.

• Gilla
Maria Lörne och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Då får du utveckla ditt påstående varför det inte finns någon relevans.
Det är olika magnitud på mörkertalet som har fått den vanliga influensan jämfört med Covid-19. Dvs, det laboratorietestas mycket färre av de som har den vanliga influensan än de som har Covid-19. Jag borde fetmarkerat och skrivit ”laboratorieverifierade” i versaler.

Jag skulle vilja påstå att det är sällsynt att vi har ett så bra statistiskt underlag för dödligheten för ett virus som för Covid-19.

A anhack skrev:
Det är olika magnitud på mörkertalet som har fått den vanliga influensan jämfört med Covid-19. Dvs, det laboratorietestats mycket färre av de som har den vanliga influensan än de som har Covid-19. Jag borde fetmarkerat och skrivit ”laboratorieverifierade” i versaler.

Jag skulle vilja påstå att det är sällsynt att vi har ett så bra statistiskt underlag för dödligheten för ett virus som för Covid-19.
Men det stämmer inte, man har inte utfört stortaliga testar av 'friska' i de drabbade områdena. Man har bara testat de som uppvisar symptom, vilket antagligen underskattar antal smittade kraftig och därmed överskattar andelen allvarligt sjuka.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Men det stämmer inte, man har inte utfört stortaliga testar av 'friska' i de drabbade områdena. Man har bara testat de som uppvisar symptom, vilket antagligen underskattar antal smittade kraftig och därmed överskattar andelen allvarligt sjuka.
Det du skriver motsäger inte mitt inlägg. Jag kanske ska vara övertydlig. Dödligheten för de som fått Covid-19 är enligt alla källor jag hittat betydligt större än dödligheten för de som fått den vanliga influensan. Jag väljer att tro på dessa källor.

• Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
P
Det här blottlägger framförallt hur lite kunskap gemene person har kring virus och andra smittämnen. Det vore en positiv bieffekt om folk börjar tänka efter lite mer om hur de beter sig när de är sjuka med hygien och sjukskrivning. Från januari till maj är kollektivtrafiken rena snor- och hostfesterna. I morse var det betydligt mindre snörvlandes, kanske en del som borde vara hemma faktiskt stannar hemma den här veckan.

Jag är varken orimligt rädd för Corona eller andra infektionssjukdomar, men jag har respekt för dem. Och framförallt är det förbannat äckligt med sjuka människor som dräller snor och hostar en i ansiktet.

Det är lite deprimerande dock när barn inte vågar gå till skolan eller åka buss för att föräldrar har panik, och att vuxna reagerar med sådan total brist på eftertanke. Det visar ju hur lätt det är att så oro i befolkningen och påverka ekonomi och det vardagliga livet.

• Gilla
Johanmikaelpersson och 7 till
  • Laddar…
A anhack skrev:
Det du skriver motsäger inte mitt inlägg. Jag kanske ska vara övertydlig. Dödligheten för de som fått Covid-19 är enligt alla källor jag hittat betydligt större än dödligheten för de som fått den vanliga influensan. Jag väljer att tro på dessa källor.
Jo det gör det. Eftersom dödligheten baseras på diagnostiserade fall, medan dödligheten för influensa baseras på (relativt väl) uppskattatad infektionsgrad.

Däremot håller jag med om att Covid-19 ser ut att vara allvarligare än en normal influensa för de som drabbas hårt av den. Den riktigt stora risken ser jag dock i att det inte finns något vaccin och att ingen immunitet.

• Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jo det gör det. Eftersom dödligheten baseras på diagnostiserade fall, medan dödligheten för influensa baseras på (relativt väl) uppskattatad infektionsgrad.

Däremot håller jag med om att Covid-19 ser ut att vara allvarligare än en normal influensa för de som drabbas hårt av den. Den riktigt stora risken ser jag dock i att det inte finns något vaccin och att ingen immunitet.
Det är lurigt med en tråd med många inlägg... Jag vidhåller att det inte är relevant att ens nämna 3.7% som @sunnis skrev i sitt inlägg #34 i någon form av jämförelse mot Covid-19.

sunnis
A anhack skrev:
Det är olika magnitud på mörkertalet som har fått den vanliga influensan jämfört med Covid-19. Dvs, det laboratorietestats mycket färre av de som har den vanliga influensan än de som har Covid-19. Jag borde fetmarkerat och skrivit ”laboratorietestats” i versaler.

Som alla andra epidemier som varit så är trenden även med denna att dödligheten rent statistiskt hela tiden minskar. Så var det MERS, SARS också. Covid-19 verkar inte vara ett undantag som många gärna vill ge ett sken av.

Hela situationen är så extremt hypad.

Skönt att Sverige som land inte för massa signal-politik för att spela på folks rädsla och känslor utan agerar helt utifrån hur situationen anpassar sig och allvarligheten i symptomen. Finns ingen anledning till total lock-down när trenden är som den är. För länder i västvärlden så innebär lock-down i princip ekonomiskt självmord, därför det inte tillämpas i någon större grad. Kina och Nordkorea så är det snarare maktmissbruk för de har den typen av statsskick, det går liksom inte att lita på information från Kina uppenbarligen.

• Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
Skönt att alla här över natten blev läkare och har koll på hur det *egentligen* är.......och det gäller åt båda hållen....

• Gilla
  • Haha
Patrik.L och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.