Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
H hakan_975 skrev:
Ja.. fast varför ska dessa 100.000 kosta mer än 300.000 bilolyckor ?
Eller 1.000.000 människor i rökning ?
Eller.. för att dra en riktigt liknelse: 214.346 Dödsfall i år p g a malaria. Hittills i år. Kommer att närma sig 1 miljon innan vi firar jul.
500.000 döda av alkoholism.
Elller de 70.000 kvinnor som hittils har dött under en förslossning ?
Nu gällde ju mina 100 000 i Sverige så det blir ju lite konstigt att jämföra med dödsfall i malaria osv. Beroende på dödlighet är det kanske inte heller fråga om 100 000 utan 300 000 människor.

Om politikerna inte gör något så kommer de inte att finnas kvar efter nästa val så där har du en annan anledning. De flesta kommer inte, som du verkar göra, rycka på axlarna när de ser folk dö runt dem i en sjukdom som kunde begränsas.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tyska Der Spiegel rapporterar nu att Sverige är det enda landet i Europa där skidanläggningar fortfarande är öppna. Ganska talande för den svenska obeslutsamheten. I Bayern har man infört långtgående utegångsförbud som reaktion på folkets ovilja att hålla sig till rekommendationer. Undrar när vi är där också.
 
  • Gilla
Lars48 och 3 till
  • Laddar…
H hakan_975 skrev:
Men samtidigt så dog idag cirka 270 svenskarav andra orsaker. Och igår. Och imorgon.
Man kan faktiskt inte krascha hela samhället, ingen har räknat på vad det kommer att kosta i människoliv pg.a depressioner, arbetslöshet, uteblivnina skatter till sjukvården. Vi sabbar ju hela vår egenframtid. Och våra barns.

[länk]
12 miljoner avlidna hittills i år: av dessa var 10.000 smittade med Corona eller 0,8 promille i dödsorsak.
1 miljon i rökning.
230.000 i självmord !. Tvåhundratrettitusen !
300.000 i bilolyckor.
Nja, om jag får komma med några tankar ifrån utlandet. Resten av världen har stängt ner och försöker bekämpa virusets utspridning och minska förlusterna i människoliv. I Sverige pratar ni fortfarande endast i ekonomiska termer. Men vem har ni tänkt handla med när andra stängt? Och vem tror ni kommer att vilja handla med er i framtiden?

Hypotetisk fråga:
Hur tror du att Sveriges rykte i omvärlden påverkas av att ni som enda land står och petar er i naveln och inte tar till ordentliga åtgärder? Det flyter ju också över till andra länder när ni experimenterar med egen befolkning.

1. Sveriges inflytande i världen kommer att öka och alla kommer att vilja vara kompis med landet som ignorerade coronaviruset, kastade egen befolkning i köttkvarnen och motarbetade resten av världen i sina försök att eliminera viruset.
x. Inflytandet kommer att vara oförändrat.
2. Sveriges inflytande kommer att minska, folk kommer i större utsträckning att bojkotta svenska multinationella företags produkter, exportindustrin kommer att haverera.

Om en vecka kommer ni att tvingas att stänga ner för att epidemin har blivit för omfattande att hantera. Men då är ert rykte redan förstört. Människoliven ni kan rädda har många här i tråden gjort ganska klart för att de är av mindre importans.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T tobiast skrev:
Nu pratar jag ju inte om att köpa toblerone för skattepengar.
Jag vet det, att låta bli att köpa Toblerone för skattepengar leder inte till att man blir straffad för något annat. Men att höja skatter när det inte finns ett folkligt stöd för det leder till konsekvenser för dem som fattar beslutet.
 
F Finndjävel skrev:
Hypotetisk fråga:
Människoliven ni kan rädda har många här i tråden gjort ganska klart för att de är av mindre importans.
Då har jag en icke hypotetisk fråga till dig.
Varför ömmar inte ditt hjärta lika mycket för de 70.000 mödrar som redan har dött i barnsäng i år ?
Är just de av mindre importans ?
Jag säger inte att man inte ska göra något, jag frågar bara varför man värderar människoliv olika och undrar varför just de med Coronavirus är så viktiga att man kraschar hela det ekonomiska systemet när man skiter i Malarian. Eller självmorden.
Vaför struntar just du i dom Finndjävel ?
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Hörde förresten en till intressant sak på
P1, de sade att mängden virus man får i sig när man blir smittad påverkar hur sjuk man blir.

Detta var ett svar på en fråga om personal i vården var extra utsatta för viruset (baserat på berättelser om sjuka läkare i Kina och Italien).

Detta leder till så många följdfrågor...
 
Claes Sörmland
F Finndjävel skrev:
Nja, om jag får komma med några tankar ifrån utlandet. Resten av världen har stängt ner och försöker bekämpa virusets utspridning och minska förlusterna i människoliv. I Sverige pratar ni fortfarande endast i ekonomiska termer. Men vem har ni tänkt handla med när andra stängt? Och vem tror ni kommer att vilja handla med er i framtiden?

Hypotetisk fråga:
Hur tror du att Sveriges rykte i omvärlden påverkas av att ni som enda land står och petar er i naveln och inte tar till ordentliga åtgärder? Det flyter ju också över till andra länder när ni experimenterar med egen befolkning.

1. Sveriges inflytande i världen kommer att öka och alla kommer att vilja vara kompis med landet som ignorerade coronaviruset, kastade egen befolkning i köttkvarnen och motarbetade resten av världen i sina försök att eliminera viruset.
x. Inflytandet kommer att vara oförändrat.
2. Sveriges inflytande kommer att minska, folk kommer i större utsträckning att bojkotta svenska multinationella företags produkter, exportindustrin kommer att haverera.

Om en vecka kommer ni att tvingas att stänga ner för att epidemin har blivit för omfattande att hantera. Men då är ert rykte redan förstört. Människoliven ni kan rädda har många här i tråden gjort ganska klart för att de är av mindre importans.
Du är felinformerad.

Den drabbade delen av Sverige är nedstängd. Stockholm är ödsligt. Nästan alla tjänstemän jobbar hemma, 20-30% av personalen som inte kan jobba hemma är borta från jobbet generellt, likaså eleverna har övergett skolorna, gymnasier och universitet är stängda, småföretagarna sitter hemma för de har inga jobb, tågen är tomma och ställs in i hög grad p g a personalbrist, tunnelbanan är ödslig o s v.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Hörde förresten en till intressant sak på
P1, de sade att mängden virus man får i sig när man blir smittad påverkar hur sjuk man blir.

Detta var ett svar på en fråga om personal i vården var extra utsatta för viruset (baserat på berättelser om sjuka läkare i Kina och Italien).

Detta leder till så många följdfrågor...
Ja, och stämmer det blir ju ordentlig skyddsutrustning för personal om möjligt ännu viktigare. Jag tror det var i Aktuellt igår detta diskuterades. Men det låter märkligt att det skulle stämma.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hur mycket har du läst på Flashback egentligen?

Jag har läst Flashback i minst 15 år och det finns tillgång till information där man inte hittar någon annanstans. Dock är det inga dagliga besök som t ex Byggahus.

Har aldrig lyckats se ett inlägg med barnporr på hela den tiden, så det låter mer som skrämselpropaganda av den vanliga svenska sorten.

När man ska mocka bland grisar så klär man sig rätt, då slipper man bli nersmetad med åsikter man inte står för, och det finns pärlor att hitta bland svinen. Klarar man inte det, ska man inte läsa DN eller titta på SVT heller.
Ja stödjer du Flash får det stå för dig, jag tar avstånd till allt skit dom har där.
Men jag skulle absolut inte göra reklam och rekommendera en sida full av rasism barnporr och andra kriminella saker.
 
optimum optimum skrev:
Ja det finns mindre bra saker där men även en hel del bra,
Som vuxen bör man kunna skilja på på vad som är bra och dåligt.
Som en normal vuxen människa så tar man i min värld avstånd till sådana saker.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tyska Der Spiegel rapporterar nu att Sverige är det enda landet i Europa där skidanläggningar fortfarande är öppna. Ganska talande för den svenska obeslutsamheten. I Bayern har man infört långtgående utegångsförbud som reaktion på folkets ovilja att hålla sig till rekommendationer. Undrar när vi är där också.
Jag tycker att folket ska börja demonstrera mot statens agerande gällande Coronavirus smittspridningen. Det är dags att politikerna och makthavare står till svars.
 
L Lars48 skrev:
Jag tycker att folket ska börja demonstrera mot statens agerande gällande Coronavirus smittspridningen. Det är dags att politikerna och makthavare står till svars.
Vi skulle kunna, tex på fredagarna, demonstrera (men inte i för stora grupper) för att få igång SAS, fordonsindustrin och konsumtionen i stort.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
T tobiast skrev:
Ja, och stämmer det blir ju ordentlig skyddsutrustning för personal om möjligt ännu viktigare. Jag tror det var i Aktuellt igår detta diskuterades. Men det låter märkligt att det skulle stämma.
FHM skriver så här om vanlig influensa i alla fall:
Risken för att bli sjuk om man blir smittad ökar desto mer virus man utsätts för.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/
 
FHM surnar till på folk som arrangerar evenemang, typ afterski. Klippt från Sydsvenskan.

"– Samma budskap gäller för arrangörerna här, det är inte acceptabelt att arrangera diskotek, pubar och barer där man tränger ihop sig på det viset. Det är en för stor risk när det är en samhällsfarlig sjukdom, säger Johan Carlson."

Jaha du, då kanske ni ska ge tydliga direktiv o ta o sänka 500-personers regeln ganska omgående då?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
optimum
T twoody skrev:
Som en normal vuxen människa så tar man i min värld avstånd till sådana saker.
Du har fortfarande inte get något svar på ditt påstående att det skulle finnas barnporr på Flashback.

Rätt så allvarlig anklagelse mot deras site.
Så fram med bevis nu.

Jag själv aldrig sett något sådant men beror på att jag inte söker efter sådant.
Förhoppningsvis sköter polisen sådant.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.