2 358 435 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Corona är ett vanligt virus, som muterar liksom alla virus. Det är vad virus gör.L Lars48 skrev:Sverige tar stort risk genom att välja folk immunitet strategin. Risken finns att folk utvecklar inte immunitet mot detta virus och blir sjuka im och om igen då hela samhället blir lamslaget.
Det är ett spel med hög risk som staten håller på med. Akta er, det här chansningen kan drabba oss väldigt hård.
Det enda vettiga strategin är att sätta stop för smittspridningen.
I djurvården har kunskapen funnits länge att corona muterar och blir dödlig bland vissa drabbade, medan andra får lite diarre.
Jag har i många år undrat varför human- och djurforskningen inte tagit itu med detta faktum tidigare. Varför samarbetar de inte.
Handlar det om pengar och forskning som avfärdats?
Rätt vanligt av människor att inte bry sig om annat än sig själv, kanske bara för stunden, till nästa lön osv och så plötsligt är de med i Lyxfällan.
Jag håller med dig (och vill provocerande nog) tillägga att den här pandemin hade kunnat undvikas om forskningen fått anslag.
Human- och djurvården har gång på gång avvisat tecken på zoonoser med ”nej det smittar inte”, när de i själva verket borde svarat ”vi vet inte om det är en zoonos”.
Slappt, ja.
Nu blir den dämpade mänskliga aktiviteten i alla fall bra för djur och natur. En paus.
Vi får plocka guldkornen och se framåt, det är min strategi.
(För övrigt håller jag med Hökmark i hans konstaterande)
Viruset är spritt i hela världen och har hos många väldigt diffusa symptom. Att i det läget tro att det går att utrota är naivt. När vi har facit i hand skulle jag tro att det visar sig att Sveriges hantering är en av de bättre.F Finndjävel skrev:Nja, om jag får komma med några tankar ifrån utlandet. Resten av världen har stängt ner och försöker bekämpa virusets utspridning och minska förlusterna i människoliv. I Sverige pratar ni fortfarande endast i ekonomiska termer. Men vem har ni tänkt handla med när andra stängt? Och vem tror ni kommer att vilja handla med er i framtiden?
Hypotetisk fråga:
Hur tror du att Sveriges rykte i omvärlden påverkas av att ni som enda land står och petar er i naveln och inte tar till ordentliga åtgärder? Det flyter ju också över till andra länder när ni experimenterar med egen befolkning.
1. Sveriges inflytande i världen kommer att öka och alla kommer att vilja vara kompis med landet som ignorerade coronaviruset, kastade egen befolkning i köttkvarnen och motarbetade resten av världen i sina försök att eliminera viruset.
x. Inflytandet kommer att vara oförändrat.
2. Sveriges inflytande kommer att minska, folk kommer i större utsträckning att bojkotta svenska multinationella företags produkter, exportindustrin kommer att haverera.
Om en vecka kommer ni att tvingas att stänga ner för att epidemin har blivit för omfattande att hantera. Men då är ert rykte redan förstört. Människoliven ni kan rädda har många här i tråden gjort ganska klart för att de är av mindre importans.
Ska man ha någon nytta av de extrema nerstängningar vissa länder har så måste man hålla smittan i schack tills det fins ett vaccin i stora mängder. Jag det känns inte som ett realistiskt scenario. Nu handlar det om att hålla smittspridningen på en nivå så att sjukvården inte kollapsar.
Det kommer säkerligen att finnas en hel del beslut att kritisera i efterhand, men jag tror inte att det kommer att resultera i dåligt rykte för Sverige. Sannolikt är Sverige ett av de länder som kommer genom det med minst konsekvenser. Dock inte små.
Men det vet vi först i efterhand.
Sååå .. ni som skrev för 2 veckor sedan, om att Sverige skulle gå under, hur många tusentals döda är vi uppe i nu i Sverige? Roligt att läsa en del gamla inlägg, om hur allt skulle raseras .. eller ska
Ställa till svars för vadå?L Lars48 skrev:
Det är dessutom i huvudsak våra myndigheter som har detta område som direkt expertis som i huvudsak styr hur staten agerar.
Självutnämnda experter rekommenderas knipa och sitta stilla i båten och inte sprida falsk panik.
Hur kommer det sig att du har daglig kontakt med coronasmittade?L Lars48 skrev:De berättar inte för dig hela sanningen. De säger att det är som en vanlig influensa för de friska att det drabbar riskgrupper. Så är det inte. Jag pratar dagligen med de som har fått det och har en annan bild av läget. Igår pratade jag med en som har varit sjuk i två veckor. Han är bara 32 år och haft feber i 10 dagar. Han berättar att det brinner inuti kroppen som om man har fått kokhett vatten i sig. Det här är inget att skoja med!
De som borde ställas till svars är dom där kineserna som äter fladdermöss och hanterar djur på vidrigt sätt.ARJU skrev:
samt till viss mån folk som går till jobbet trots att man är snorig el hostar.
Jag tillhör inte undergångshysterikerna men det vi ser är en exponentiell spridning av viruset. Det innebär att först händer inget och sen plötsligt strömmar intensivvårdsfallen in till sjukhusen. Så vänta med optimismen. Detta kommer att bli tufft.J Jens Kangas skrev:
Precis som du skriver, Sveriges sjukvård förbereder vad som komma skall, försöker plana ut toppen, så våra sjukhus klarar av de hyffsat bra, sedan får vi slutändan se om de är rätt beslut som tog, men de tror jag, trotts viruset så måste Sverige och andra länder ha öppet, och försöka leva ett "normalt" liv, även om de är en onormal situation vi är i nu, så litar jag på Sveriges agerande ...D Daniel 109 skrev:Viruset är spritt i hela världen och har hos många väldigt diffusa symptom. Att i det läget tro att det går att utrota är naivt. När vi har facit i hand skulle jag tro att det visar sig att Sveriges hantering är en av de bättre.
Ska man ha någon nytta av de extrema nerstängningar vissa länder har så måste man hålla smittan i schack tills det fins ett vaccin i stora mängder. Jag det känns inte som ett realistiskt scenario. Nu handlar det om att hålla smittspridningen på en nivå så att sjukvården inte kollapsar.
Det kommer säkerligen att finnas en hel del beslut att kritisera i efterhand, men jag tror inte att det kommer att resultera i dåligt rykte för Sverige. Sannolikt är Sverige ett av de länder som kommer genom det med minst konsekvenser. Dock inte små.
Men det vet vi först i efterhand.
Det riktiga hade varit att forska på coronans olika mutationer och spridningsförmåga mellan djur och människa för länge sedan.P Putte 9497 skrev:
Tyvärr.
De vet jag, bara början, just därför dom försökt plana ut de hela, men om du börjar i början av tråden, så kan du läsa vad som skrevs . Därför Sveriges sjukvård ställer in delar av vården, och förbereder IVA platser ..Claes Sörmland skrev:
Man kan träna med kroppsvikt. Löpning fungerar utmärkt med.H heimlaga skrev:-Arbeta hemifrån om det går.
-Gå till skogs på promenad i ensamhet eller hugg ved i stället för att gå på gym. Konditionen måste absolut hållas uppe så vi har motståndskraften i skick och så vi har krafter när vi skall sätta landet på fötter igen efter epidemin men med litet kreativitet kan vi träna utan att öka smittspridningen.
-Skapa "associala kafferum" på arbetsplatsen. Ofta finns det ju något lagerutrymme eller liknande där man kan tillbringa pauserna ensam med sin privata mikrovågsugn. Det kanske till och med går att sitta och äta sin matlåda på en sten ute på backen.
På vårt arbete så minimerades spring mellan våningar, och varje våning äter på just sin våning istället för i matsalen. Jag sitter på mitt vanliga ställe ensam och äter som jag gjort i alla år =) Alla utomstående som inte arbetar innanför väggarna får inte komma in. Majoriteten accepterar det men vissa lastbilschaufförer är så jävla respektlösa, och jag blev förvånad över att den mest respektlösa vi haft hittills är en ursvensk gubbe på 50+. Men han vågar inte gå in längre efter ett samtal med mig
Men vi har fortfarande noll kontroller i hamnarna in i Sverige, det är bara att köra rakt in. I för sig blir de kollade i Polen så det kanske är onödigt. Det var ganska ödsligt på båten jämfört med normalfall.
Sen är det en hel del människor som inte fattar alls som ändå går till frisören, sätter sig på fik och dylikt dunderförkylda och hostande.
Mitt liv har faktiskt inte ändrats så värst mycket, enda är att vårt dagis skickade hem vår friska son då han hostar lite ibland som han gjort länge, men vi fick iallafall läkartid på vår vårdcentral så de kan göra en total besiktning
Då frågade jag om de var nojjiga alls. Men icke, de var ganska lugna, dock har de inget väntrum inne längre pga rekommendationer..
Det är väl snarast handeln med levande djur man bör undvika.
Ja Sverige är inte så jätteduktiga egentligen på djurhållning men inte lika uselt som många asiatiska länder..ARJU skrev:
Ja precis, eller blodpalt!
Kanske blodpudding, finns det nåt äckligare man kan stoppa i sig? Pudding på grisblod, fy fasen!
Och förbjud korven på en gång, alla möjliga äckliga restprodukter.
Köttbulle med 40% kött!! Vad är resterande 60%.
Du äter oxfile?
Hur tänker du då efter galna kosjukan?
Bi är rätt duktiga på att hantera djur på ett vidrigt sätt i västvärlden med....
Men höddedu, köp för helvete korv med hög kötthalt och inte dennis grillkorv
Vad vill du säga med detta? Man kan väl bli sjuk10 dagar av en vanlig influensa? Menar du att din kompis brännande känsla i kroppen visar vilken hemsk sjukdom Corona är? Är allt en stor konspiration från myndigheterna?L Lars48 skrev:De berättar inte för dig hela sanningen. De säger att det är som en vanlig influensa för de friska att det drabbar riskgrupper. Så är det inte. Jag pratar dagligen med de som har fått det och har en annan bild av läget. Igår pratade jag med en som har varit sjuk i två veckor. Han är bara 32 år och haft feber i 10 dagar. Han berättar att det brinner inuti kroppen som om man har fått kokhett vatten i sig. Det här är inget att skoja med!