2 358 172 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sluta sprida skit. Det verkar vara ett antal ryska dyngspridare här på forumet. Staten sköter detta bra. De delar som är utsatta är kraftigt nedstängda. När behov finns så stängs mera. Vi är inga kineser som accepterar att behandlas hur som helst.L Lars48 skrev:
Känns tyvärr inte som en nation att lita på.J Johan456 skrev:Det är intressant att Kina lyckats bromsa spridningen från när det var som mest, över 3000 per dag till som nu, 300 per dag. Tror dock inte något land i Europa har samma förutsättningar. Detta kan som vissa experter sagt komma att smitta 80-90% av världens befolkning. Vid 1% dödlighet blir det rätt många. Framtiden får utvisa.
Sverige tar stort risk genom att välja folk immunitet strategin. Risken finns att folk utvecklar inte immunitet mot detta virus och blir sjuka im och om igen då hela samhället blir lamslaget.
Det är ett spel med hög risk som staten håller på med. Akta er, det här chansningen kan drabba oss väldigt hård.
Det enda vettiga strategin är att sätta stop för smittspridningen.
Det är ett spel med hög risk som staten håller på med. Akta er, det här chansningen kan drabba oss väldigt hård.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Inget blir bättre av folk som handlar i panik..L Lars48 skrev:Sverige tar stort risk genom att välja folk immunitet strategin. Risken finns att folk utvecklar inte immunitet mot detta virus och blir sjuka im och om igen då hela samhället blir lamslaget.
Stanna upp å tänk lite
Baksidan med demokratier och fria nationer är att de även är öppna och tillgängliga för motkrafter.L largab skrev:
Tyvärr drar antidemokraterna med sig många, annars kloka personer.
Jag kan sakna relevant information för gemene man om att kineserna och nordkoreanerna inte ens får tillgång till sökfunktioner som vi tar för givet.
Men det blir väl för farligt.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Kopierar mitt inlägg 2362;L Lars48 skrev:Sverige tar stort risk genom att välja folk immunitet strategin. Risken finns att folk utvecklar inte immunitet mot detta virus och blir sjuka im och om igen då hela samhället blir lamslaget.
Saxat från https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kontroversiell-strategi-kan-minska-spridningen
Flockimmunitet kan stävja spridningen, men är ingen strategi enligt Folkhälsomyndigheten.
Folkhälsomyndighetens nuvarande statsepidemiolog Anders Tegnell invänder däremot att det skulle vara Sveriges mål att nå flockimmunitet, även om det är något man troligen kommer nå på sikt.
– Nej, i alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt. Däremot börjar vi nå en förståelse för att viruset inte kommer att sluta spridas förrän vi når flockimmunitet. Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det, vi ska inte skynda på det.
"Men när världshälsoorganisationen WHO utvärderat Kinas åtgärder är det inte främst karantänen, utan snabb smittspårning och isolering av sjuka, som lyfts fram som de viktigaste åtgärderna."
https://www.vox.com/2020/3/2/21161067/coronavirus-covid19-china
Jag är hemskt ledsen, men om jag ska välja mellan att lyssna på några hundra experter och andra personer med mångårig erfarenhet på olika myndigheter eller en ensam snubbe som sitter hemma i sin villa och bara blir mer och mer hysterisk så väljer jag det förstnämnda, och lägger till en lagom dos sunt förnuft.L Lars48 skrev:Sverige tar stort risk genom att välja folk immunitet strategin. Risken finns att folk utvecklar inte immunitet mot detta virus och blir sjuka im och om igen då hela samhället blir lamslaget.
Hur ska vården kunna välja vem som ska få leva och vem som ska dö?
Intressant är vad en intensivvårdsplats kostar. Hade det inte varit bättre om regeringen satsat pengar på det än att rädda företagen på kort sikt?
Intressant är vad en intensivvårdsplats kostar. Hade det inte varit bättre om regeringen satsat pengar på det än att rädda företagen på kort sikt?
Vården väljer detta baserat på medicinsktetiska regler. Inte muntert men en realitet i sjukvården.P Putte 9497 skrev:
Expansionen av intensivvårdplatser begränsas inte just nu av pengar utan av personal. Alla resurser lägga på detta. D v s våra landstingspolitiker skulle anställt tusentals människor för några år sedan. Men sen är ju nästa problem att det finns för få som vill göra detta jobb så problemet är större än så.
Redigerat:
De berättar inte för dig hela sanningen. De säger att det är som en vanlig influensa för de friska att det drabbar riskgrupper. Så är det inte. Jag pratar dagligen med de som har fått det och har en annan bild av läget. Igår pratade jag med en som har varit sjuk i två veckor. Han är bara 32 år och haft feber i 10 dagar. Han berättar att det brinner inuti kroppen som om man har fått kokhett vatten i sig. Det här är inget att skoja med!T tanaris skrev:Jag är hemskt ledsen, men om jag ska välja mellan att lyssna på några hundra experter och andra personer med mångårig erfarenhet på olika myndigheter eller en ensam snubbe som sitter hemma i sin villa och bara blir mer och mer hysterisk så väljer jag det förstnämnda, och lägger till en lagom dos sunt förnuft.
Börja duL Lars48 skrev:Sverige tar stort risk genom att välja folk immunitet strategin. Risken finns att folk utvecklar inte immunitet mot detta virus och blir sjuka im och om igen då hela samhället blir lamslaget.
Vad gör du åt det mer än att gnälla här?L Lars48 skrev:De berättar inte för dig hela sanningen. De säger att det är som en vanlig influensa för de friska att det drabbar riskgrupper. Så är det inte. Jag pratar dagligen med de som har fått det och har en annan bild av läget. Igår pratade jag med en som har varit sjuk i två veckor. Han är bara 32 år och haft feber i 10 dagar. Han berättar att det brinner inuti kroppen som om man har fått kokhett vatten i sig. Det här är inget att skoja med!
Hemskt ledsen igen, men jag är helt immun mot anekdotisk evidens. Och konspirationsteorier också, för den delen.L Lars48 skrev:De berättar inte för dig hela sanningen. De säger att det är som en vanlig influensa för de friska att det drabbar riskgrupper. Så är det inte. Jag pratar dagligen med de som har fått det och har en annan bild av läget. Igår pratade jag med en som har varit sjuk i två veckor. Han är bara 32 år och haft feber i 10 dagar. Han berättar att det brinner inuti kroppen som om man har fått kokhett vatten i sig. Det här är inget att skoja med!