Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det blir en väldigt konstig situation där du vill straffa dagens ledare för fel som gjordes för 10-20 år sen i hela organisationer. Är det inte bättre att ha ledare som har lärt sig av organisationernas misstag än att ha nya som låter organisationerna göra nya misstag som upptäcks om många år?

Svenskt ledarskap är platt och konsensusinriktat, det är inte fråga om några despoter som kör över de anställdas åsikter.
Det är samma princip som med rättssystemet, avskräckningsprincipen. Idag kommer politiker och ansvariga för det offentliga alltför lätt undan och det skapar en oansvarig kultur som måste vändas. Finns det inga konsekvenser blir vi inte av med problemet och det är vi, folket, som betalar priset, i värsta fall med våra liv. Nuvarande maktetablissemang kunde skapat beredskap, det kan inte skyllas på förevarande. Har man en brist rättar man till den.
 
  • Gilla
NiklasN123 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det blir en väldigt konstig situation där du vill straffa dagens ledare för fel som gjordes för 10-20 år sen i hela organisationer. Är det inte bättre att ha ledare som har lärt sig av organisationernas misstag än att ha nya som låter organisationerna göra nya misstag som upptäcks om många år?

Svenskt ledarskap är platt och konsensusinriktat, det är inte fråga om några despoter som kör över de anställdas åsikter.
De har ju inte heller gjort något för att åtgärda misstag gjorda för 20 år sen.
 
  • Gilla
NiklasN123 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T tobiast skrev:
Det är samma princip som med rättssystemet, avskräckningsprincipen. Idag kommer politiker och ansvariga för det offentliga alltför lätt undan och det skapar en oansvarig kultur som måste vändas. Finns det inga konsekvenser blir vi inte av med problemet och det är vi, folket, som betalar priset, i värsta fall med våra liv. Nuvarande maktetablissemang kunde skapat beredskap, det kan inte skyllas på förevarande. Har man en brist rättar man till den.
Vi får det politiska ledarskap som vi röstar fram, om vi röstar på politiker som lovar allt för att hålla nere skatterna etc. så får vi politiker som har det målet. Däremot om alla människor i Sverige lär sig av årets händelser och för fram att det är inte den politik vi vill ha så kommer vi att få en annan politik i framtiden.

Det finns visst konsekvenser i dagens system, om vi inte gillar den politik som förs så kan vi rösta bort den.

Straff har väldigt liten avskräckande effekt enligt all forskning.

Tillägg: Fungerar som svar till Noseone också.
 
  • Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
T
Kraftig ökning på IV idag. 57 mot gårdagens 33.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
"Kerstin Hessius varnar för att regeringen och myndigheter agerar i panik, och att de inte har analyserat effekterna som insatserna har på hela samhället. – Det ser inte bara mörkt ut, det är nattsvart."

Jag håller med henne till 100%, folk agerar i panik.
Vilken tur då att våran regering inte handlar i panik och stänger ner hela samhället, utan inför åtgärder som gör nytta när dom behövs.
Undrar hur det hade sett ut om man lyssnat på dom som ville ha en total nedstängning och karantän av hela samhället för en månad sen...
 
  • Gilla
Nyfniken och 12 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Vi får det politiska ledarskap som vi röstar fram, om vi röstar på politiker som lovar allt för att hålla nere skatterna etc. så får vi politiker som har det målet. Däremot om alla människor i Sverige lär sig av årets händelser och för fram att det är inte den politik vi vill ha så kommer vi att få en annan politik i framtiden.

Det finns visst konsekvenser i dagens system, om vi inte gillar den politik som förs så kan vi rösta bort den.

Straff har väldigt liten avskräckande effekt enligt all forskning.

Tillägg: Fungerar som svar till Noseone också.
BirgitS BirgitS skrev:
Vi får det politiska ledarskap som vi röstar fram, om vi röstar på politiker som lovar allt för att hålla nere skatterna etc. så får vi politiker som har det målet. Däremot om alla människor i Sverige lär sig av årets händelser och för fram att det är inte den politik vi vill ha så kommer vi att få en annan politik i framtiden.

Det finns visst konsekvenser i dagens system, om vi inte gillar den politik som förs så kan vi rösta bort den.

Straff har väldigt liten avskräckande effekt enligt all forskning.

Tillägg: Fungerar som svar till Noseone också.
Jaha, vad bra, då kan vi ju avskaffa alla straff och se vad som händer. Så du har läst "all forskning" eller vad menar du med det?
 
Hörde en intressant sak på P1 nyss:

De som hanterar frågor om vård och etik säger att man inte kan sätta ett pris på människoliv och att man inte kan prioritera. - samtidigt så finns det livräddande mediciner som kostar en miljon eller mer som man inte får om man behöver dem. Har de då inte satt ett pris?
 
BirgitS
T tobiast skrev:
Jaha, vad bra, då kan vi ju avskaffa alla straff och se vad som händer. Så du har läst "all forskning" eller vad menar du med det?
Straff gör nytta för att hålla kriminella borta så att de inte kan begå nya brott. Du vet väl att återfallsprocenten är väldigt hög?
Det är ju ett tecken på att avskräckningen inte fungerar.

Finns ju sammanfattande rapporter om straff att läsa.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu säger britterna det jag har sagt, dvs detta behöver pågå året ut ungefär för att vården skall hinna med:
[länk]
Då kommer det i överskådlig tid inte finnas något kvar att spara.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Straff gör nytta för att hålla kriminella borta så att de inte kan begå nya brott. Du vet väl att återfallsprocenten är väldigt hög?
Det är ju ett tecken på att avskräckningen inte fungerar.

Finns ju sammanfattande rapporter om straff att läsa.
Man måste skilja på individualprevention och allmänprevention när man diskuterar avskräckningsteori. Poliitker är inte kriminella, åtminstone inte i en vetenskaplig mening.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
BirgitS
T tobiast skrev:
Man måste skilja på individualprevention och allmänprevention när man diskuterar avskräckningsteori. Poliitker är inte kriminella, åtminstone inte i en vetenskaplig mening.
Politiker kan inte avskräckas från att göra något som 10 år senare visar sig vara fel av flera anledningar, kanske de inte sitter kvar, om de hade gjort annorlunda så hade de blivit straffade för det i stället osv.
 
T tobiast skrev:
Kraftig ökning på IV idag. 57 mot gårdagens 33.
Men samtidigt så dog idag cirka 270 svenskarav andra orsaker. Och igår. Och imorgon.
Man kan faktiskt inte krascha hela samhället, ingen har räknat på vad det kommer att kosta i människoliv pg.a depressioner, arbetslöshet, uteblivnina skatter till sjukvården. Vi sabbar ju hela vår egenframtid. Och våra barns.

https://www.worldometers.info/se/
12 miljoner avlidna hittills i år: av dessa var 10.000 smittade med Corona eller 0,8 promille i dödsorsak.
1 miljon i rökning.
230.000 i självmord !. Tvåhundratrettitusen !
300.000 i bilolyckor.
 
BirgitS
H hakan_975 skrev:
Men samtidigt så dog idag cirka 270 svenskarav andra orsaker. Och igår. Och imorgon.
Man kan faktiskt inte krascha hela samhället, ingen har räknat på vad det kommer att kosta i människoliv pg.a depressioner, arbetslöshet, uteblivnina skatter till sjukvården. Vi sabbar ju hela vår egenframtid. Och våra barns.
Vi sabbar framtiden även om det dör 100 000 extra människor i år för det kommer också leda till depressioner, företag som går omkull osv. Alla som dör är inte pensionärer som kostar samhället pengar utan en del arbetar och är föräldrar.
 
  • Gilla
NiklasN123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi sabbar framtiden även om det dör 100 000 extra människor i år för det kommer också leda till depressioner, företag som går omkull osv. Alla som dör är inte pensionärer som kostar samhället pengar utan en del arbetar och är föräldrar.
Ja.. fast varför ska dessa 100.000 kosta mer än 300.000 bilolyckor ?
Eller 1.000.000 människor i rökning ?
Eller.. för att dra en riktigt liknelse: 214.346 Dödsfall i år p g a malaria. Hittills i år. Kommer att närma sig 1 miljon innan vi firar jul.
500.000 döda av alkoholism.
Elller de 70.000 kvinnor som hittils har dött under en förslossning ?

Det finns ju ingen rim och reson. Alls.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Politiker kan inte avskräckas från att göra något som 10 år senare visar sig vara fel av flera anledningar, kanske de inte sitter kvar, om de hade gjort annorlunda så hade de blivit straffade för det i stället osv.
Nu pratar jag ju inte om att köpa toblerone för skattepengar.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.