2 357 944 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är samma princip som med rättssystemet, avskräckningsprincipen. Idag kommer politiker och ansvariga för det offentliga alltför lätt undan och det skapar en oansvarig kultur som måste vändas. Finns det inga konsekvenser blir vi inte av med problemet och det är vi, folket, som betalar priset, i värsta fall med våra liv. Nuvarande maktetablissemang kunde skapat beredskap, det kan inte skyllas på förevarande. Har man en brist rättar man till den.BirgitS skrev:
Jag tycker det blir en väldigt konstig situation där du vill straffa dagens ledare för fel som gjordes för 10-20 år sen i hela organisationer. Är det inte bättre att ha ledare som har lärt sig av organisationernas misstag än att ha nya som låter organisationerna göra nya misstag som upptäcks om många år?
Svenskt ledarskap är platt och konsensusinriktat, det är inte fråga om några despoter som kör över de anställdas åsikter.
De har ju inte heller gjort något för att åtgärda misstag gjorda för 20 år sen.BirgitS skrev:
Jag tycker det blir en väldigt konstig situation där du vill straffa dagens ledare för fel som gjordes för 10-20 år sen i hela organisationer. Är det inte bättre att ha ledare som har lärt sig av organisationernas misstag än att ha nya som låter organisationerna göra nya misstag som upptäcks om många år?
Svenskt ledarskap är platt och konsensusinriktat, det är inte fråga om några despoter som kör över de anställdas åsikter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Vi får det politiska ledarskap som vi röstar fram, om vi röstar på politiker som lovar allt för att hålla nere skatterna etc. så får vi politiker som har det målet. Däremot om alla människor i Sverige lär sig av årets händelser och för fram att det är inte den politik vi vill ha så kommer vi att få en annan politik i framtiden.T tobiast skrev:Det är samma princip som med rättssystemet, avskräckningsprincipen. Idag kommer politiker och ansvariga för det offentliga alltför lätt undan och det skapar en oansvarig kultur som måste vändas. Finns det inga konsekvenser blir vi inte av med problemet och det är vi, folket, som betalar priset, i värsta fall med våra liv. Nuvarande maktetablissemang kunde skapat beredskap, det kan inte skyllas på förevarande. Har man en brist rättar man till den.
Det finns visst konsekvenser i dagens system, om vi inte gillar den politik som förs så kan vi rösta bort den.
Straff har väldigt liten avskräckande effekt enligt all forskning.
Tillägg: Fungerar som svar till Noseone också.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Vilken tur då att våran regering inte handlar i panik och stänger ner hela samhället, utan inför åtgärder som gör nytta när dom behövs.T Thomas' skrev:
Undrar hur det hade sett ut om man lyssnat på dom som ville ha en total nedstängning och karantän av hela samhället för en månad sen...
BirgitS skrev:
Vi får det politiska ledarskap som vi röstar fram, om vi röstar på politiker som lovar allt för att hålla nere skatterna etc. så får vi politiker som har det målet. Däremot om alla människor i Sverige lär sig av årets händelser och för fram att det är inte den politik vi vill ha så kommer vi att få en annan politik i framtiden.
Det finns visst konsekvenser i dagens system, om vi inte gillar den politik som förs så kan vi rösta bort den.
Straff har väldigt liten avskräckande effekt enligt all forskning.
Tillägg: Fungerar som svar till Noseone också.
Jaha, vad bra, då kan vi ju avskaffa alla straff och se vad som händer. Så du har läst "all forskning" eller vad menar du med det?BirgitS skrev:
Vi får det politiska ledarskap som vi röstar fram, om vi röstar på politiker som lovar allt för att hålla nere skatterna etc. så får vi politiker som har det målet. Däremot om alla människor i Sverige lär sig av årets händelser och för fram att det är inte den politik vi vill ha så kommer vi att få en annan politik i framtiden.
Det finns visst konsekvenser i dagens system, om vi inte gillar den politik som förs så kan vi rösta bort den.
Straff har väldigt liten avskräckande effekt enligt all forskning.
Tillägg: Fungerar som svar till Noseone också.
Hörde en intressant sak på P1 nyss:
De som hanterar frågor om vård och etik säger att man inte kan sätta ett pris på människoliv och att man inte kan prioritera. - samtidigt så finns det livräddande mediciner som kostar en miljon eller mer som man inte får om man behöver dem. Har de då inte satt ett pris?
De som hanterar frågor om vård och etik säger att man inte kan sätta ett pris på människoliv och att man inte kan prioritera. - samtidigt så finns det livräddande mediciner som kostar en miljon eller mer som man inte får om man behöver dem. Har de då inte satt ett pris?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Straff gör nytta för att hålla kriminella borta så att de inte kan begå nya brott. Du vet väl att återfallsprocenten är väldigt hög?T tobiast skrev:
Det är ju ett tecken på att avskräckningen inte fungerar.
Finns ju sammanfattande rapporter om straff att läsa.
Man måste skilja på individualprevention och allmänprevention när man diskuterar avskräckningsteori. Poliitker är inte kriminella, åtminstone inte i en vetenskaplig mening.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Politiker kan inte avskräckas från att göra något som 10 år senare visar sig vara fel av flera anledningar, kanske de inte sitter kvar, om de hade gjort annorlunda så hade de blivit straffade för det i stället osv.T tobiast skrev:
Men samtidigt så dog idag cirka 270 svenskarav andra orsaker. Och igår. Och imorgon.T tobiast skrev:
Man kan faktiskt inte krascha hela samhället, ingen har räknat på vad det kommer att kosta i människoliv pg.a depressioner, arbetslöshet, uteblivnina skatter till sjukvården. Vi sabbar ju hela vår egenframtid. Och våra barns.
https://www.worldometers.info/se/
12 miljoner avlidna hittills i år: av dessa var 10.000 smittade med Corona eller 0,8 promille i dödsorsak.
1 miljon i rökning.
230.000 i självmord !. Tvåhundratrettitusen !
300.000 i bilolyckor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Vi sabbar framtiden även om det dör 100 000 extra människor i år för det kommer också leda till depressioner, företag som går omkull osv. Alla som dör är inte pensionärer som kostar samhället pengar utan en del arbetar och är föräldrar.H hakan_975 skrev:Men samtidigt så dog idag cirka 270 svenskarav andra orsaker. Och igår. Och imorgon.
Man kan faktiskt inte krascha hela samhället, ingen har räknat på vad det kommer att kosta i människoliv pg.a depressioner, arbetslöshet, uteblivnina skatter till sjukvården. Vi sabbar ju hela vår egenframtid. Och våra barns.
Ja.. fast varför ska dessa 100.000 kosta mer än 300.000 bilolyckor ?BirgitS skrev:
Eller 1.000.000 människor i rökning ?
Eller.. för att dra en riktigt liknelse: 214.346 Dödsfall i år p g a malaria. Hittills i år. Kommer att närma sig 1 miljon innan vi firar jul.
500.000 döda av alkoholism.
Elller de 70.000 kvinnor som hittils har dött under en förslossning ?
Det finns ju ingen rim och reson. Alls.