2 358 044 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
"Kerstin Hessius varnar för att regeringen och myndigheter agerar i panik, och att de inte har analyserat effekterna som insatserna har på hela samhället. – Det ser inte bara mörkt ut, det är nattsvart."B b8q skrev:Nu har höga ekonomer på banker och finansinstitut börjat inse allvaret, och varnar för arbetslöshetssiffror på 20-40%, vilket i praktiken vore en total kollaps av dagens samhälle. De som har kvar jobben kommer helt enkelt inte att räcka till för att betala skatt så det räcker, så det vore en katastrof för alla, inte bara de som blir arbetslösa.
Och ekonomerna frågar sig hur länge världens regeringar vågar hålla på så här, och när man ska tvingas bita i det sura äpplet och släppa alla restriktionerna. Risken är ju annars att man förlorar fler liv än man räddar - framför allt om man betänker att de man räddar i de flesta fall ändå bara har ett fåtal år kvar att leva. Så här får man förstås inte tycka. Än.
Jag håller med henne till 100%, folk agerar i panik.
Kan så vara, men tycker nog jag stöter på mer folk som säger: Det stod ju in tidningen före: "jag läste det på FB (FLASHBACK)A AndersS skrev:
Flashback fanns före ansiktsboken, så FB är Flashbak
Förövrigt så tycker jag att Sociala medier inte förhöjer mänsklighetens "fotavtryck" här på jorden direkt, mer ett experiment som kanske även Kinaviruset är (så inte helt off topic
optimum skrev:
Jag fick detta från en god vän på Facebook. "Regeringens stöd är en bluff"
Det handlar alltså om hur företag ekonomiskt ska klara sig genom krisen med Corona smittan
Så kan det väl knappast vara för då hade Aftonbladet skrivit om det.
Vore tacksam om någon kunde se på den och återkomma med ett lugnande svar att det inte är så alls.
[media]
Det verkar stämma så här i brådrasket. Jag har själv varit småföretagare så jag känner igen mig i hans tänk och kritik. Man måste samtidigt förstå en sak här. Om stor-och medelstora företag går omkull så blir det en industriell kollaps med långt större konsekvenser än om småföretagen går omkull och det är regeringens prioritet. Många små- och medelstora företag är beroende av storföretagen som leverantörer så det blir enorma följdeffekter. Dom här storföretagen kan inte byggas upp igen utan är borta för gott liksom de underleverantörer som är beroende av dom. Titta på medelåldern på svenska storföretag och se i vilken kontext dom blev storföretag. Vad man kan göra är att låta småföretag frysa verksamheten tills krisen är över. man slipper alltså betala hyror och löner, har man leverantörsfordringar kan staten låna ut till nollränta om man inte kan täcka dom. Hyresavtal får fastighetsägare låta omförhandla o s v. Småföretagare och anställda får då få inkomststöd tills krisen är över, sen när efterfrågan kommer tillbaka så har man ett färdigt paket redo att tinas upp, företaget och anställningskontraktet är ju kvar och företaget kan direkt få tillbaka kompetensen. Då slipper man konkurser och dyra uppstarter som tar för lång tid för att återhämtningen ska ske så snart som möjligt.
Då var det som jag uppfattade det också.T tobiast skrev:Det verkar stämma så här i brådrasket. Jag har själv varit småföretagare så jag känner igen mig i hans tänk och kritik. Man måste samtidigt förstå en sak här. Om stor-och medelstora företag går omkull så blir det en industriell kollaps med långt större konsekvenser än om småföretagen går omkull och det är regeringens prioritet. Många små- och medelstora företag är beroende av storföretagen som leverantörer så det blir enorma följdeffekter. Dom här storföretagen kan inte byggas upp igen utan är borta för gott liksom de underleverantörer som är beroende av dom. Titta på medelåldern på svenska storföretag och se i vilken kontext dom blev storföretag. Vad man kan göra är att låta småföretag frysa verksamheten tills krisen är över. man slipper alltså betala hyror och löner, har man leverantörsfordringar kan staten låna ut till nollränta om man inte kan täcka dom. Hyresavtal får fastighetsägare låta omförhandla o s v. Småföretagare och anställda får då få inkomststöd tills krisen är över, sen när efterfrågan kommer tillbaka så har man ett färdigt paket redo att tinas upp, företaget och anställningskontraktet är ju kvar och företaget kan direkt få tillbaka kompetensen. Då slipper man konkurser och dyra uppstarter som tar för lång tid för att återhämtningen ska ske så snart som möjligt.
De behöver fixa ett vettigt stöd till alla mindre företag som oftast inte har de marginalerna.
Annars kommer de snabbt behöva permittera sin personal och katastrofen ett faktum. Konkurser och trasiga människor.
Någon har tidigare skrivit att ekonomisk krasch kan vara värre än sjukan.
Han i inslaget verkade allvarligt bedrövad och satt nog i skiten redan.
Dock tror jag de flesta företagare inte vill ha bidrag eller lån utan jobb.
Ett riktigt kraftigt rotavdrag kanske kunde vara något.
Kraftigt subventionerad öl och vin på restauranger och 0 kr MOMS kanske kan locka ut folk igen.
Ta bort arbetsgivaravgiften för anställda i butiker.
Men kanske för sent.
Ja jag vet att det var lite tokiga idéer men vi måste göra något nu.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Dödssiffran är den man ska titta på, det har du rätt i. Sverige följer samma mönster som Italien, Spanien, UK, Frankrike, Holland osv (jag räknar upp länderna i den ordningen enligt var smittospridningen kommit längst). Efter första dödsfallet så uppkommer ströfall från dag till dag under 8-12dagar. Sedan börjar ökningen, först talar vi om tvåsiffriga tal, 7-10dagar senare övergår det till tresiffriga tal.harry73 skrev:
Det är bra med en sida med info på regionnivå (även om jag hittade liknande info genom Aftonbladets hemsida.
Men egentligen tycker jag att vi lägger för stort fokus på antalet smittade. Den siffra säger absolut ingenting och eftersom regionerna och länderna har olika riktlinjer för när de ska testa folk, kan man inte ens använda infon för att jämföra regioner eller länder.
Det bästa borde fortfarande dödssiffran vara.Tittar man då på c19.se, ser man än så länge inget bevis på att situationen i Sverige förvärras exponentiellt. det borde vara positivt.
[bild] [bild]
Sveriges första dödsfall var den 11e mars, mycket talar om att siffrorna kommer att öka under helgen och övergå till tiotal om dagen allra senast på måndag.
Om Sverige följer samma mönster som Italien och Spanien då. Ni har ju inte gjort mycket för att bromsa utvecklingen så allt tyder på det.
Äntligen någon med lite sans och vett:
https://www.dn.se/asikt/krisen-som-skapas-farligare-an-viruset/
"I Sverige har hittills tio personer dött som burit på viruset (men också haft andra sjukdomar). Samtidigt dör cirka 270 personer varje dag av andra orsaker."
Man kan faktiskt inte krascha hela samhället, ingen har räknat på vad det kommer att kosta i människoliv pg.a depressioner, arbetslöshet, uteblivnina skatter till sjukvården,
https://www.worldometers.info/se/
12 miljoner avlidna hittills i år: av dessa var 10.000 smittade med Corona eller 0,8 promille i dödsorsak.
1 miljon i rökning.
230.000 i självmord !. Tvåhundratrettitusen !
300.000 i bilolyckor.
Man tar sig för pannan.
https://www.dn.se/asikt/krisen-som-skapas-farligare-an-viruset/
"I Sverige har hittills tio personer dött som burit på viruset (men också haft andra sjukdomar). Samtidigt dör cirka 270 personer varje dag av andra orsaker."
Man kan faktiskt inte krascha hela samhället, ingen har räknat på vad det kommer att kosta i människoliv pg.a depressioner, arbetslöshet, uteblivnina skatter till sjukvården,
https://www.worldometers.info/se/
12 miljoner avlidna hittills i år: av dessa var 10.000 smittade med Corona eller 0,8 promille i dödsorsak.
1 miljon i rökning.
230.000 i självmord !. Tvåhundratrettitusen !
300.000 i bilolyckor.
Man tar sig för pannan.
Skulle vilja se en parallell statistik med hur många som insjuknar, kräver IV och även avlider vid någon annan form av återkommande influensa virus.
Är medveten om att det för merparten av dessa idag kända virus finns vaccination att få, vilket är en stor skillnad jämfört med coronaviruset. Men ändå för att skapa en referens som vi kan förhålla oss till.
Är medveten om att det för merparten av dessa idag kända virus finns vaccination att få, vilket är en stor skillnad jämfört med coronaviruset. Men ändå för att skapa en referens som vi kan förhålla oss till.
Är du ute och shoppar?Tokslut skrev:
Flashback är en guldgruva av information, aldrig haft ett konto men har hamnat där till och från när information inte funnits någon annanstans och den har då alltid varit äkta efter verifiering. Men det är ju som livet i stort, man får sålla. Det gör jag här inne också!
Väljer ju hellre FB än tex Aftonhoran alla dagar i veckan.
Har personskyddet i Sverige ökat? Jag själv har enbart sett lite folk med muskydd.
[bild]
Sorgligt att Handsprit och tvål behöver sättas fast på tex. sjukhus, vad är det för jävla pack som stjäl där?![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag tycker det blir en väldigt konstig situation där du vill straffa dagens ledare för fel som gjordes för 10-20 år sen i hela organisationer. Är det inte bättre att ha ledare som har lärt sig av organisationernas misstag än att ha nya som låter organisationerna göra nya misstag som upptäcks om många år?T tobiast skrev:Regeringen, alla regionpolitiker och myndighetsansvariga måste gå efter den här krisen. Allt annat är fullkomligt oacceptabelt. Och det oavsett hur det går, d v s om man har tur eller inte. Den här pandemin var ingen överraskning, varningarna från forskarhåll har ökat rejält med åren. Att vara medvetna om kraftigt ökade risker för globala pandemier och inte se till att ha en beredskap får aldrig accepteras i en demokrati. Det håller inte att som Hallengren, Socialstyrelsen och nu Stockholms ledning på presskonferensen skylla material- och beredskapsbrister på leveransproblem som är självklara i en pandemi, det är att inte ta sitt ansvar och samtidigt håna medborgarnas medvetenhet. Dom här människorna får inte komma undan så att det blir likadant eller värre nästa gång.
Svenskt ledarskap är platt och konsensusinriktat, det är inte fråga om några despoter som kör över de anställdas åsikter.
Nu säger britterna det jag har sagt, dvs detta behöver pågå året ut ungefär för att vården skall hinna med:
https://omni.se/a/P9Ak6p
https://omni.se/a/P9Ak6p
Hur kommer prioriteringen se ut på sjukhusen?B b8q skrev:Nu har höga ekonomer på banker och finansinstitut börjat inse allvaret, och varnar för arbetslöshetssiffror på 20-40%, vilket i praktiken vore en total kollaps av dagens samhälle. De som har kvar jobben kommer helt enkelt inte att räcka till för att betala skatt så det räcker, så det vore en katastrof för alla, inte bara de som blir arbetslösa.
Och ekonomerna frågar sig hur länge världens regeringar vågar hålla på så här, och när man ska tvingas bita i det sura äpplet och släppa alla restriktionerna. Risken är ju annars att man förlorar fler liv än man räddar - framför allt om man betänker att de man räddar i de flesta fall ändå bara har ett fåtal år kvar att leva. Så här får man förstås inte tycka. Än.
Tur är att vi inte har ett system ännu där höga chefer och rika personer kan köpa sig en plats i kön.