2 327 804 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Så vitt jag vet har ingen kunnat visa att det finns den typen av superspridare utan det är händelser som gör dem till superspridare. Mest känt är väl körsångare och det verkar nog som alla som befinner sig i fasen där man har mest virus kan vara en superspridare om de sjunger kraftfullt med djupandning.E El-Löken66 skrev:
Det var mest det att så som du citerade missförstods det för att vara ett citat från nyhetstidningen KvP. Men när man googlar texten visar det sig inte vara något oberoende citat från en nyhetsartikel utan en krönika av Alex. Då ska det framgå vad du citerar.Ulltand skrev:
Då borde ju Sveriges 1 armslängd vara olämpligt..BirgitS skrev:
Undrar om det är WHO som gett ut rekommendationen 1 armlängd?
Eller har de haft inne en praktikant som satt ihop råden?
Om jag kör med 2-4 meter när jag pratar med någon måste jag ju tillhöra de allra bästa
Jag har faktiskt inte behövt använda mask ännu, förutom när jag slipat en del saker i garaget.
E El-Löken66 skrev:
Det står att det är ett citat från Expressen och AS i inlägget! Läs lite mer noga bara
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Det är väl just Schulmans saklighet som är bristfällig. Själv vet jag inte vad han är för sorts person privat så den kan jag inte värdera.Ulltand skrev:
Du är inte alltid så hövlig själv, uppenbarligen. Vad var poängen med din text? Är "Vi borde ha gjort en lock-down. Det hade nog inte gått. Obs: jag är emot lock-down." en korrekt sammanfattning?optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Som sagt, jag har alltid tolkat armlängds avstånd som det avstånd som uppstår när två människor sträcker ut sina armar t.ex. rakt ut åt sidorna och då står på ett sånt avstånd att fingertopparna knappt kan röra vid varandra. Alltså så som den bilden jag visade häromdagen och det ger ett avstånd mellan munnarna på 1,5-2 m beroende på hur långa armar man har.optimum skrev:
Sen beror ju lämpligt avstånd på vad man gör och det är ju därför som FHM inte har velat ge någon exakt siffra för då kommer körsångare tro att de kan stå på just det avståndet och inte riskera att bli smittade fast de behöver mycket längre avstånd. Likaså om man sitter bakom varandra som i en biosalong så kan det vara kortare avstånd (1 m är rådet) eftersom utandningsluften från den som sitter bakom inte går runt personen framför och hamnar i den personens inandningsluft när det är 1 m emellan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Jag för min del önskar fred i Mellanöstern, ja på hela jorden.optimum skrev:
Du har för små visioner käre vän.
Det är din tolkning av texten. Jag tolkar den som om jag står intill någon så är det en armslängds avstånd.BirgitS skrev:
Som sagt, jag har alltid tolkat armlängds avstånd som det avstånd som uppstår när två människor sträcker ut sina armar t.ex. rakt ut åt sidorna och då står på ett sånt avstånd att fingertopparna knappt kan röra vid varandra. Alltså så som den bilden jag visade häromdagen och det ger ett avstånd mellan munnarna på 1,5-2 m beroende på hur långa armar man har.
Sen beror ju lämpligt avstånd på vad man gör och det är ju därför som FHM inte har velat ge någon exakt siffra för då kommer körsångare tro att de kan stå på just det avståndet och inte riskera att bli smittade fast de behöver mycket längre avstånd. Likaså om man sitter bakom varandra som i en biosalong så kan det vara kortare avstånd (1 m är rådet) eftersom utandningsluften från den som sitter bakom inte går runt personen framför och hamnar i den personens inandningsluft när det är 1 m emellan.
Jag vet att du hittat en bild men den visas inte ihop med texten jag tidigare redovisat.
Tycker du inte texten är väldigt missvisande?
Om man vill få fram ett budskap ska man undvika otydligheter.
Enklare att säga 1 meter eller 2 meter.
Eller ännu enklare, förklara att man kan smittas före symptom. Det var när jag läste det tidigt i våras som jag satte min regel om avstånd 2-4 meter. Alltså går det bar så är det 4 meter som gäller.
Men nu är ju inte alla lika smarta som jag är så då behöver de få hjälp.
Försök hålla 2 meter.
Nej jag går inte på bio, går inte på restaurang, åker inte kollektivt osv för det är inte tillräckligt säkert enligt min åsikt.
Jag är envis och ska göra så gott jag kan för att inte bli smittad. Mitt mål och då funkar inte 1 armslängds avstånd.
Mycket bra nyheter.
"En vanlig medicin mot ledgångsreumatism kan blockera coronaviruset och minska dödligheten med 71 procent.
Bakom upptäckten står bland andra svenska forskare vid Karolinska institutet.
– Jag tror att det är en del av den snabba lösningen, säger virusforskaren Ali Mirazimi till Aftonbladet."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"En vanlig medicin mot ledgångsreumatism kan blockera coronaviruset och minska dödligheten med 71 procent.
Bakom upptäckten står bland andra svenska forskare vid Karolinska institutet.
– Jag tror att det är en del av den snabba lösningen, säger virusforskaren Ali Mirazimi till Aftonbladet."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 193 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 193 inlägg
Min tolkning av vad armlängds avstånd är grundar sig på vad FHM har svarat på frågor ang. begreppet, på presskonferenser och i intervjuer under våren.optimum skrev:
Det är din tolkning av texten. Jag tolkar den som om jag står intill någon så är det en armslängds avstånd.
Jag vet att du hittat en bild men den visas inte ihop med texten jag tidigare redovisat.
Tycker du inte texten är väldigt missvisande?
Om man vill få fram ett budskap ska man undvika otydligheter.
Enklare att säga 1 meter eller 2 meter.
Eller ännu enklare, förklara att man kan smittas före symptom. Det var när jag läste det tidigt i våras som jag satte min regel om avstånd 2-4 meter. Alltså går det bar så är det 4 meter som gäller.
Men nu är ju inte alla lika smarta som jag är så då behöver de få hjälp.
Försök hålla 2 meter.
Nej jag går inte på bio, går inte på restaurang, åker inte kollektivt osv för det är inte tillräckligt säkert enligt min åsikt.
Jag är envis och ska göra så gott jag kan för att inte bli smittad. Mitt mål och då funkar inte 1 armslängds avstånd.
Som sagt, säger man ett exakt avstånd så blir det som ett löfte om att t.ex. det alltid skulle vara just 2,00 m som gäller men så enkelt är det ju inte. Man är inte alltid säker på 2 m avstånd eller på 4 m heller för den delen utan det beror på vad man gör, hur man står i förhållande till varandra, inne/ute, vindriktningen osv. På samma sätt kan man nog vara ungefär lika säker på en halvmeters avstånd om man står med ryggarna mot varandra. Syftet har ju varit att få folk att tänka på det sättet i stället, att förstå hur smittspridning går till osv.
Virus är inte enkla saker saker som följer några exakta regler.