Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
F Finndjävel skrev:
Mig veterligen finns det ingen seriös forskning på nån större population som visar att folk som använder masker skulle börja trängas mera än såna som inte använder mask. Inte finns det heller nån undersökning som visar att folk med mask springer och petar sig i ansiktet mera än de som inte har mask.
Det finns inte heller ett uns av korrelation mellan att att ett land har masktvång och att det minskar mängden smittade och döda.

Så hittar man inte ens statistisk korrelation så är det ganska meningslöst att leta efter kausalitet. Finner man korrelation så måste det däremot följas upp med att hitta kausalitet, annars kan man dra vilka knäppa slutsatser som helst.
Men utan ens korrelation så finns det inget samband alls. Vilket jag tycker att alla maskförespråkare borde förstå.

Exempel på bra korrelation och (troligen) dålig kausalitet:
(Och tyvärr, inte ens nära så här bra korrelation kan vi hitta vad gäller mask vs mindre insjuknande, skulle vi det kunde vi sen försöka se om det finns orsakssamband.)
o7qbrliukmu01.png

article-2640550-1E45C57300000578-400_634x281.jpg

• Gilla
  • Haha
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Det skulle vara intressant om du kunde länka till dom studierna du syftar på när du säger att det är ren fakta?

Det är väldigt mycket anekdotisk bevisföring i den här tråden. Mig veterligen finns det ingen seriös forskning på nån större population som visar att folk som använder masker skulle börja trängas mera än såna som inte använder mask. Inte finns det heller nån undersökning som visar att folk med mask springer och petar sig i ansiktet mera än de som inte har mask.
Fakta i det fallet var ju förstås just det som folk rapporterade, jag tyckte det framgick klart av mitt inlägg.

Det saknas väldigt mycket forskning när det gäller nyttan med att allmänheten har mask. Trots att så många länder har haft rekommendationer eller tvång på maskanvändning så har det just inte kommit fram några rapporter om hur det har påverkat. Det har skrivits väldigt många gånger i tråden.

En av få studier är ju den danska som kom nyligen men naturligtvis är inte det tillräckligt.

I stort sett alla petar sig i ansiktet, mask eller inte mask. Vissa mer och andra mindre. På FHM:s presskonferenser i våras var det ofta en reporter där som bar mask och som väldigt mycket höll på med ansiktet och masken. Den personens beteende kanske kan ha bidragit till FHM:s inställning, i alla fall blev det så småningom en kommentar vid någon fråga om maskanvändning och svaret var typ att jag ser ju här dagligen hur masker används på fel sätt. Läste någon av de sista dagarna en artikel där det togs upp att inte ens tränade läkare kunde låta bli att ta sig i ansiktet oavsett om de bar mask eller inte.

E
Delstaten Victoria i Australien har nu inte haft ett fall på 30 dagar och förklarar nu smittan utrotad.
Aftonbladet skrev:
Men hur blev delstaten av med smittan?

Melbourne har haft en hård lockdown i över hundra dagar. Bland annat har det varit ett totalt utegångsförbud under nattetid och under dagtid har invånarna bara fått vara 1,5 kilometer från sitt hem.
Jag tittar lite på kurvor över antal smittade och ser en topp från juni till september ungefär, det vill säga under deras vinter, nu är det som varmast där och viruset går drastiskt ner precis som det gjort i andra länder.

Victoria har klarat sig bra totalt sett genom pandemin med 819 döda och cirka 20k fall.

Jag jämför detta nu med Danmark som ligger på 823 döda på cirka 80k fall, detta får mig att tro att Victorianerna inte haft särskilt hög testkapacitet.

I jämförelse ligger ju då givetvis Finland och Norge bättre till också, Victoria har en befolkning på cirka 6,5M.

Detta med att man tillskriver åtgärderna minskningen tvivlar jag aningens på, givetvis bidragande, jag länkar till en artikel där man ganska detaljerat beskriver dessa per delstat.

Jag skulle snarare gissa att man haft bättre möjligheter att kontrollera folkutbytet i Victoria och att klimatet varit starkt bidragande till den kraftiga minskningen men det skulle förvåna mig mycket om inte antalet fall stiger i Victoria lagom till de sjunker i europa och då får vi hoppas man hunnit få tillräckligt många immuna med vaccin.

Risken med att slå sig själv för bröstet allt för mycket är bara att folket där inte tror vaccination är nödvändigt då man besegrat viruset på naturligt vis, hoppas inte så sker, men det skulle i så fall kunna leda till en onödig ökning snart igen.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
A
F Finndjävel skrev:
Det skulle vara intressant om du kunde länka till dom studierna du syftar på när du säger att det är ren fakta?

Det är väldigt mycket anekdotisk bevisföring i den här tråden. Mig veterligen finns det ingen seriös forskning på nån större population som visar att folk som använder masker skulle börja trängas mera än såna som inte använder mask. Inte finns det heller nån undersökning som visar att folk med mask springer och petar sig i ansiktet mera än de som inte har mask.
Jag har förstått resonemanget som så att det anses oklart hur bra munskydd skyddar och det finns en risk att folk håller mindre avstånd med munskydd. Man vill därför inte riskera att en åtgärd man anser fungerar (avstånd) ska kompromissas pga en åtgärd man anser fungerar sämre (munskydd). Det är helt enkelt försiktighetsprincipen som använts i beslutet.

Man har också påtalat risken med att utförarna av kollektivtrafik skulle sluta bry sig om att jobba mot trängsel i kollektivtrafiken om de kan hänvisa till att alla ska ha munskydd. Man vill inte riskera att det blir _ännu_ trängre i kollektivtrafiken om munskydd införs än utan munskydd eftersom avstånd anses bättre är munskydd.

Så har i all fall jag fattat deras resonemang.

• Älska
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag ville med att länka till Peter Wolodarskis text visa att det finns en hel del kritik mot den svenska coronastrategin där ute. I debatten i den här tråden idiotförklaras alla som vill uttrycka kritik mot FHM och det tycker jag är obehagligt och fel i en demokrati.
Ser inte att Peter Wolodarskis ord, i hans egen krönika eller på annan plats i tidningen, gör det mer trovärdigt att det funnits en bättre väg, snarare tvärt om. Osäker på vart DN är på väg men i mina ögon rätt oroväckande över lag.

Att det finns en stor grupp missnöjda människor i Sverige som anser att också i denna fråga är Sverige sämst, är nog ingen överraskning för någon här.

Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
""Vi drömde om en tid när vi skulle få krama varandra igen. Myndigheterna ger nu små tecken på att den tiden aldrig kommer. Jag vet inte varför, men det känns som att de vill döda oss med depp. De vill få oss att tro att vi alltid kommer att leva med viruset; corona är det nya normala.

Sverige ligger inte i topp på några listor när det gäller coronahantering, direkt. Men när det gäller pessimism måste vi ligga etta. Folkhälsomyndigheten måste vara planetens deppigaste myndighet. Att världen nu har ett antal vaccin, som tagits fram mycket snabbt och som verkar bära hälsans tecken, har tagits emot med jubel i övriga världen. Boris Johnson lovade nu sin befolkning att de skulle få fira en normal påsk. I Sverige har nyheten om vaccin presenterats som om det vore ännu ett hinder.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson tycks nästan bedrövad över vaccinet, helt modfälld. Under det vaccin-pressmöte som ändå borde ha andats åtminstone en gnutta optimism, tittade Carlson sorgset ner på sina skor och med en ton som nästan lutade mot irritation gjorde han klart att ett vaccin INTE innebär slutet på någon pandemi, det innebär INTE att vi kan lätta på några restriktioner. När han pratat klart kändes det inte som att vi informerats om något i grunden positivt, tvärtom, vi hade lyssnat på någon skruvad sorts sorgemässa."" Expressen AS

Vi vet ju svaret på det. Spiken i kistan för flockimmunitet genom sjukdom. Det kom ingen andra våg som drabbade andra än oss mycket värre osv. Pandemin tar slut långt innan FHM sagt det vara möjligt. Klart det måste vara jobbigt att ha haft så fel så ofta och till det priset.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Var uppe på nyheterna för en tid sedan om en busslinje som fått in typ 70 klagomål om trängsel på en vecka.

Ja det händer i ett flertal sammanhang att människor inte kan hålla var sig en eller två meter.
70 gånger på en busslinje som går med 5 minuters mellanrum typ 12 timmar per vardagsdygn och något glesare övriga timmar, i alla fall om det gällde linje 4 som har mest klagomål. Det blir väldigt sällan.

Man blir inte smittad bara för att man står en halvmeter från någon som är smittsam utan det krävs lite mer också, som inandning av den andra personens utandningsluft i tillräcklig omfattning. R-värdet för vanliga förkylningsvirus är 2-3 gånger högre än R-värdet för det nya coronaviruset samt det är mycket vanligt under många år att folk åker kollektivt när de är förkylda. Ändå blir inte andra förkylda bara för att de åker buss eller tunnelbana med trängsel 10 gånger på en vecka.

Ska man få någon märkbar effekt på smittspridningen ska man sätta in stöten där det sker stor smittspridning som på arbetsplatser och i sociala sammanhang med vänner.

Redigerat:
D
J Jocke Best skrev:
Men däremot är väl inte forumet ett infall av demokrati direkt? Det är väl en investering?
Nä, det tycker jag är rätt tydligt, dock har det ju aldrig påståtts heller!

Ulltand Ulltand skrev:
""Vi drömde om en tid när vi skulle få krama varandra igen. Myndigheterna ger nu små tecken på att den tiden aldrig kommer. Jag vet inte varför, men det känns som att de vill döda oss med depp. De vill få oss att tro att vi alltid kommer att leva med viruset; corona är det nya normala.

Sverige ligger inte i topp på några listor när det gäller coronahantering, direkt. Men när det gäller pessimism måste vi ligga etta. Folkhälsomyndigheten måste vara planetens deppigaste myndighet. Att världen nu har ett antal vaccin, som tagits fram mycket snabbt och som verkar bära hälsans tecken, har tagits emot med jubel i övriga världen. Boris Johnson lovade nu sin befolkning att de skulle få fira en normal påsk. I Sverige har nyheten om vaccin presenterats som om det vore ännu ett hinder.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson tycks nästan bedrövad över vaccinet, helt modfälld. Under det vaccin-pressmöte som ändå borde ha andats åtminstone en gnutta optimism, tittade Carlson sorgset ner på sina skor och med en ton som nästan lutade mot irritation gjorde han klart att ett vaccin INTE innebär slutet på någon pandemi, det innebär INTE att vi kan lätta på några restriktioner. När han pratat klart kändes det inte som att vi informerats om något i grunden positivt, tvärtom, vi hade lyssnat på någon skruvad sorts sorgemässa."" Expressen AS

Vi vet ju svaret på det. Spiken i kistan för flockimmunitet genom sjukdom. Det kom ingen andra våg som drabbade andra än oss mycket värre osv. Pandemin tar slut långt innan FHM sagt det vara möjligt. Klart det måste vara jobbigt att ha haft så fel så ofta och till det priset.
Förlåt, men Alex Schulman? Kan man ta den mannen på allvar?

• Gilla
  • Haha
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:

Citat Alex Schulman.

optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det går ju inte.
Och det borde även du förstå ...
Tack för den.
Nu skrev jag så här för att just slippa ifrån fjantiga nedvärderad skit från dig m.fl.

"Jag vet att det är mer eller mindre hopplöst med så mycket folk och våra frikostiga lagar men men"

Du kan uppenbarligen inte läsa vad man skrivet och svara som hövligt folk brukar göra.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
70 gånger på en busslinje som går med 5 minuters mellanrum typ 12 timmar per vardagsdygn och något glesare övriga timmar, i alla fall om det gällde linje 4 som har mest klagomål. Det blir väldigt sällan.

Man blir inte smittad bara för att man står en halvmeter från någon som är smittsam utan det krävs lite mer också, som inandning av den andra personens utandningsluft i tillräcklig omfattning. R-värdet för vanliga förkylningsvirus är 2-3 gånger högre än R-värdet för det nya coronaviruset samt det är mycket vanligt under många år att folk åker kollektivt när de är förkylda. Ändå blir inte andra förkylda bara för att de åker buss eller tunnelbana 20 gånger på en vecka.

Ska man få någon märkbar effekt på smittspridningen ska man sätta in stöten där det sker stor smittspridning som på arbetsplatser och i sociala sammanhang med vänner.
Men dessa så kallade Superspridare, nu vet jag inte hur stor andel dessa är men de har väl nivåer som är miljoner gånger högre än andras?

Har man oturen att hamna bredvid en sådan precis innan dennes symptom bryter ut kanske virus överföringen kan gå rätt snabbt ändå?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

När länder har en smittspridning som minskar så är det inte fel att vara optimistisk men i ett läge med ökande smittspridning är det farligt att vara optimistisk eftersom det får fler att inte bry sig om de restriktioner som finns och smittspridningen ökar alltså ändå mer. Är det vad du vill?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Förlåt, men Alex Schulman? Kan man ta den mannen på allvar?
Det är min tes att man skall lyssna på vad folk säger. Värdera sak istället för person. Men uppenbart tycker många inte det utan sätter politisk tillhörighet över alla annat.

Inte undra på att det gått åt skogen....

J
D djac skrev:
Nä, det tycker jag är rätt tydligt, dock har det ju aldrig påståtts heller!
Nja, men nu antydde ju M att demokratin var i fara för att man i forumet ifrågasatte folks intelligens. Forumet är långt ifrån en demokrati. Men som sagt trodde nog ingen det heller. Det är lite mer som i Bamses värld. Den ni :D Tillbaka till ämnet nu.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.