2 356 694 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har du missat att eländet började där?D djac skrev:
Jag kan ha fel men har för mig det var Wuhan.
Vi har även sett hur man gjorde där.
T.ex. släppte iväg 5 miljoner invånare före man stängde till staden för att förhindra smittspridning.
Men Kina är otroligt på andra sätt.
Kan rekommendera ett eget besök där om du inte varit där för att med egna ögon och näsa uppleva hur det är.
Allt är inte svart och vitt
(men rätt mycket är grått)
Japan bestämde sig tidigt för att bryta klusterutbrott och var tidiga med att gissa/förstå mer rätt hur viruset sprids.K Kreutzer skrev:
“In the very beginning, he said there was no way to crush this virus — rather, humanity had to rethink their current way of living from the very core,” said Kaori Muto, a professor at the University of Tokyo,
Months ahead of peers, Oshitani and Nishiura realized the virus would spread most easily in poorly ventilated indoor environments, and designed the Three C’s strategy to tackle this source of transmission (avoiding closed spaces, crowds and close contact situations). The WHO didn’t acknowledge airborne transmission until July.
https://www.japantimes.co.jp/news/2020/11/20/national/hitoshi-oshitani-japan-coronavirus/
Min gissning är att det delvis beror på att man i vissa kommuner och sjukvårdsbolag har hög andel timanställda och eller hög personalomsättning. Vad jag har förstått har man anställt många ungdomar och studenter och då är det ofta hög personalomsättning. Varje nyanställd måste få utbildning. I de kommuner och sjukvårdsbolag som har fastanställa tror jag har de bästa resultaten.BirgitS skrev:
Som alla ansvarskännande forum så finns det naturligtvis även här en whisky-tråd.optimum skrev:
Whisky är nästan pinsamt, jag var 50+ innan jag fick chansen att lära mig hur man dricker whiskey.
Aldrig att jag fattat glasens betydelse och den relativt enkla tekniken att smaka av en god wiskey.
Det var en gubbe som körde whiskyprovning med oss ute vid en mindre sjö ute i en skog i Skåne.
Helt magiskt med atmosfären och en begåvad som lärd oss grunderna om whisky och lagring samt hur den ska avnjutas.
Som Kisthi Tomita i Idol brukar säga "Halleluja moment"
Det var med mina kolleger på jobbet men sådant är avlägset nu.
Men det var där jag upptäckte min riktiga favorit, Highland Park 18 åring.
Igår var det en lite billigare 12 åring, den andra är jag för snål med.
Finns en fantastisk pub i Stockholm vi brukar besöka Ardbeg embassy gamla stan. Kan rekommenderas.
Vi hade denna helgen bokade för Stockholm och även i januari för besök även där men allt sådant är avbokat nu.
Jo munskydd verkar trenden vända för nu ser man flera med munskydd ute i butikerna.
Mest blå lapparna och en del med vita skydd samt någon enstaka med tygmodeller.
Tror det kommer bli mycket mer vanligt nu när kylan kommer och vi troligen inte får ned smittspridningen tillräckligt snabbt.
Även att de få FFP3 som vissa butiker fick hem är nu slut och endast svindyra alternativ via nätbutikerna.
Efterfrågan verkar öka igen.
Jo min lista med saker man kan ta till för att skydda sig är bra men det mesta kommer från vanlig pandemihantering.
Om du inte läst boken Som Pesten är det ett bra tips som julklapp. Pocket ca 50 kr.
Min gick i vidare när jag läst den.
Vi fundera hur vi ska göra med svärmor 90+ som alltid kommit till oss på julafton. Ska man strunta i det och besöka henne på äldreboendet eller bara ringa till henna och önska God Jul. Vi har inte bestämt oss men skulle aldrig förlåta oss själva om vi råkade få med smitta till henne. Blir troligen något som överlämnas i trapphuset. Så jäkla tråkigt.
Ha en bar dag.![]()
https://www.byggahus.se/forum/threads/whiskey-trad.81471/
Där kan du kanske finna nya tips, och ge tips.
Läser just nu David Attenboroughs nya bok Ett liv på planeten. Han är 94 år idag och har sett och upplevt naturen på jordens alla kontinenter. Hans kärlek till naturen och allt det levande utgör en berättelse som han illustrerar med fantastiska möten på olika platser i vår värld.
Andra delen av boken handlar om de förändringar han nu bevittnar, den akuta förlusten av biologisk mångfald, haven som under hans ungdom var en rikedom av liv men som nu blir allt tystare och artfattigare. Om matjorden som håller oss vid liv men som om några decennier kommer att vara utarmad och död pga överanvändning av konstgödsel den senaste hundra åren.
Såhär skriver han;
" När som helst kan situationen förvärras av en ny pandemi. Vi börjar nu förstå att det finns ett samband mellan att flera virus tränger fram till oss och att planeten håller på att dö. Uppskattningsvis 1,7 miljoner virustyper som kan hota människor döljer sig i däggdjurs- och fågelpopulationer. Ju mer vi fortsätter tränga in i vildmarker genom avskogning, nya åkrar och illegal handel med djur, desto större blir sannolikheten för en ny pandemi "
Så vad säger ni som kan mera om virus och smittspridning? I naturen hänger allt ihop och just nu hävdar många att vi har en sjätte massutrotning på vår planet. Kan de enorma förändringar som pågår även underlätta för olika virus att sprida sig mellan arter?
Andra delen av boken handlar om de förändringar han nu bevittnar, den akuta förlusten av biologisk mångfald, haven som under hans ungdom var en rikedom av liv men som nu blir allt tystare och artfattigare. Om matjorden som håller oss vid liv men som om några decennier kommer att vara utarmad och död pga överanvändning av konstgödsel den senaste hundra åren.
Såhär skriver han;
" När som helst kan situationen förvärras av en ny pandemi. Vi börjar nu förstå att det finns ett samband mellan att flera virus tränger fram till oss och att planeten håller på att dö. Uppskattningsvis 1,7 miljoner virustyper som kan hota människor döljer sig i däggdjurs- och fågelpopulationer. Ju mer vi fortsätter tränga in i vildmarker genom avskogning, nya åkrar och illegal handel med djur, desto större blir sannolikheten för en ny pandemi "
Så vad säger ni som kan mera om virus och smittspridning? I naturen hänger allt ihop och just nu hävdar många att vi har en sjätte massutrotning på vår planet. Kan de enorma förändringar som pågår även underlätta för olika virus att sprida sig mellan arter?
Du är ute med helt irrelevanta jämförelser, här kommer en helt annan verklighetsbild som är betydligt mer relevant.K Kreutzer skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det påverkar säkert saken. TT skriver ju inte vilka kommuner det är som utmärker sig åt ena eller andra hållet utan bara att de kommuner som länge medverkat i mätningarna ligger bättre till än andra.a.o.f skrev:
Min gissning är att det delvis beror på att man i vissa kommuner och sjukvårdsbolag har hög andel timanställda och eller hög personalomsättning. Vad jag har förstått har man anställt många ungdomar och studenter och då är det ofta hög personalomsättning. Varje nyanställd måste få utbildning. I de kommuner och sjukvårdsbolag som har fastanställa tror jag har de bästa resultaten.
Här är resultaten utan filtrering av TT: https://skr.se/halsasjukvard/patien...alahygienrutiner/resultatmatningbhk.2277.html
Inom äldreomsorgen verkar det fungera rätt bra med handskar, plastförkläden och desinfektion av händer efter patientnära vård utan det som brister är desinfektion av händer innan.
De kommuner som är med och deras resultat listas i de länkade PDF-filerna. Det som delvis motsäger din gissning är i bottenskiktet hittar man också kommuner som Strömsund och Överkalix där i alla fall studenterna är få medan Göteborg och Malmö ligger nära rikssnittet.
Och vilka munskyddskrav hade nu Finland ..Nissens skrev:
Men tusan också, jag skulle ju sluta skriva om munsk... sorry ...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
I Västernorrland har det varit så stor efterfrågan på influensavaccin av riskgrupper (inkl. äldre), jämfört med hur det brukar vara, att vaccinet troligen inte räcker för att vaccinera några i vårdpersonalsgruppen.
Jag kanske ska avstå från influensavaccinet i år, får se hur situationen är om några veckor.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.47
Jag kanske ska avstå från influensavaccinet i år, får se hur situationen är om några veckor.
Jag har varit i Kina flera gånger men vi ska inte glorifiera ett land som fortfarande anser att folkmord och därefter en långsamt fallanda skala av otrevligheter, är ett bra sätt att styra och umgås med sin befolkning.optimum skrev:
Har du missat att eländet började där?
Jag kan ha fel men har för mig det var Wuhan.
Vi har även sett hur man gjorde där.
T.ex. släppte iväg 5 miljoner invånare före man stängde till staden för att förhindra smittspridning.
Men Kina är otroligt på andra sätt.
Kan rekommendera ett eget besök där om du inte varit där för att med egna ögon och näsa uppleva hur det är.
Allt är inte svart och vitt
(men rätt mycket är grått)
Min tes var att de kommuner som har flest timanställda, antigen själva eller via sjukvårdsbolag, har större problem med detta. Tror i alla fall att det kan påverka med många timanställda just för att personalomsättningen är hög och det tar tid innan rutiner sitter. Detta är bara gissningar men är säker på att under närmaste decenniet kommer man att forska på covid och kanske kommer någon att forska på detta. Jag vet inte om det finns många timanställda inom vård och omsorg i förhållande till invånarantal i Strömsund, Överkalix, Göteborg och Malmö.BirgitS skrev:
Det påverkar säkert saken. TT skriver ju inte vilka kommuner det är som utmärker sig åt ena eller andra hållet utan bara att de kommuner som länge medverkat i mätningarna ligger bättre till än andra.
Här är resultaten utan filtrering av TT: [länk]
Inom äldreomsorgen verkar det fungera rätt bra med handskar, plastförkläden och desinfektion av händer efter patientnära vård utan det som brister är desinfektion av händer innan.
De kommuner som är med och deras resultat listas i de länkade PDF-filerna. Det som delvis motsäger din gissning är i bottenskiktet hittar man också kommuner som Strömsund och Överkalix där i alla fall studenterna är få medan Göteborg och Malmö ligger nära rikssnittet.