Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Om en person ger tusan i alla råd och går ut för att handla när hen är sjuk så kommer ju den personen förstås att vägra bära munskydd också. Det är ju så med personer som vill göra tvärtom mot vad de blir tillsagda.
Vad har du fått det ifrån. Ännu en personlig hypotes, som presenteras som en etablerad sanning.

Staffan

Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Jag har inte heller på mig arboristhjälm på mig när jag tar promenader runt golfbanor.
Men du har på dig säkerhetsbälte (när du kör bil). Hur många gånger har det räddat ditt liv?

Staffan

optimum
tusenett skrev:
Jag har inga problem med din formulering, även om jag inte tror den kommer göra någon större skillnad. Däremot tycker jag att inte att man ska hålla nere smittan så långt det går då konsekvenserna blir för stora. Stoppa smittpspridningen betyder troligen i princip total lockdown med stängda skolor, massor med företag som går i konkurs, risk för massarbetslöshet, mycket psykiskt lidande och negativt för folkhälsan i stort.

Även vid en lockdown måste en hel del människor arbeta då leveranser, kollektivtrafik, sjukvård och andra tjänster måste fungera för att serva alla dessa som sitter hemma i sina trygga hemmiljöer och blir levererade det de behöver.

Vi kan inte som vissa tycker enbart fokusera på målet att få ner smittspridningen i Corona utan att ta hänsyn till konsekvenserna anser jag (och säkert många med mig).
Självklart är det så.
Jag skrev inte till vilket pris som helst.
Men rätt åtgärder.

Lockdown är inget alternativ anser jag.

• Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Rom är gott men jag föredrar hellre en whiskey, gärna en Highland Park som det blev igår.
Romen jag provade igår var bara sådär :confused: , riktigt fin rom brukar kosta, och jag är ofta lite för snål.
Jag är nog en aning mer whiskymänniska egentligen, och det finns mer whisky i mellanprissegmentet som är helt OK.
Men nu har jag haft en liten period med rom. Allt hälls dock inte ner i halsen, en del går i pepparsås, eller flamberas med osv.
(Gäller whisky också)

Men annars tyckte jag du sammanfattade fint en massa olika saker man personligen kan ta till för att hjälpa att hålla ner smittspridningen. Och precis som du är inne på, olika saker passar olika bra vid olika tillfällen.
Du var ju inte alls inne på att munskydd är allt, eller gör hela skillnaden, utan att det är ett komplement vid rätt tillfällen och för rätt personer. Vilket jag tror att de flesta "munskyddsmotståndare" egentligen menar.
Men när debatten dras isär till att bli bara svart eller vit, så försvinner alla nyanserna i folks åsikter.

Här är inlägget förövrigt, så de som undrar inte behöver leta så mycket:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-2074#post-3949659

Redigerat:
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad har du fått det ifrån. Ännu en personlig hypotes, som presenteras som en etablerad sanning.

Staffan
Och du presenterar din personliga hypotes att det är vanligt att sjuka människor går omkring och hostar och nyser rakt på andra fast de vet att de ska vara hemma som om det vore en etablerad sanning. Så vad är skillnaden?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Uppenbarligen vill du inte vi ska bli av med smittan.
Det kan finnas saker att ta lärdom av våra grannländer men då behöver man samtidigt vara lite ödmjuk i att vi kanske valt fel väg. Men ack nej, intensivt framhålls att vi är så fantastiskt bra fast resultaten visar något helt annat.
Det där var väl både onödigt och falskt och ett påhopp.
Hur fick du det till att:
* Dan inte vill bli av med smittan
* Dan är emot att ta lärdom från andra
* Dan inte är/var ödmjuk
* ser möjligheten till att fel väg valts, även om det var just det som var typ det enda tvivlet som restes, dvs att ingen väg hade hjälpt.
* Dan anser att vi är så fantastiskt bra.

Jag kunde inte läsa in något alls av detta, hur mycket jag än försökte.

• Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Och du presenterar din personliga hypotes att det är vanligt att sjuka människor går omkring och hostar och nyser rakt på andra fast de vet att de ska vara hemma som om det vore en etablerad sanning. Så vad är skillnaden?
Om det helt osannolika scenariot inträffar, att en person ger blanka tusan i vad du och Tegnell förkunnar och går ut trots att han är sjuk.
Det är helt okay att du inte läser de inlägg du besvarar, eftersom Coronaämnet sedan länge är sönderanalyserat. Men här har jag fetmarkerat det jag skrev. Som du ser, svarar du på något helt annat. Kanske ett annat inlägg, skrivet av någon annan?

Dagisfröken Staffan

Mikael_L
J
Men du har på dig säkerhetsbälte (när du kör bil). Hur många gånger har det räddat ditt liv?

Staffan
Jag ser gärna mellan fingrarna för din smärre tankevurpa. Utan säkerhetsbältet kommer jag ovillkorligen bryta nacken varje gång jag krockar även i låg hastighet eftersom jag får en krockkudde i fejan, alternativt slår huvudet i ratten. Ett munskydd skulle ge mig marginellt skydd i vardagen. En bättre jämförelse vore att jag alltid har ett par handskar med mig i jackan som jag kan ta på mig om det blir lite kallt när jag rastar jycken, eller att jag behöver en påse att plocka skit med om jag inte kan undvika att låta bli då avståndet till andra hundrastare blir för kort.
Men för att gå dig till mötes skulle jag kunna tänka mig att bära med mig ett munskydd i innerfickan om det skulle dyka upp en flash mob som tackar mig för att jag betalade tvlicensen eller att jag plötsligt befann mig i trängsel. Allt är en kalkylerad risk med olika insats och utfall. Munskydd i affären eller på stan med lagom avstånd ger för lite skydd till för stor insats. Jag är inte anti munskydd där de gör nytta, men inte hela tiden. Tror ingen är det.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du var ju inte alls inne på att munskydd är allt, eller gör hela skillnaden, utan att det är ett komplement vid rätt tillfällen och för rätt personer. Vilket jag tror att de flesta "munskyddsmotståndare" egentligen menar.
Om du ändå hade haft rätt, skulle dessa förtappade själar kunnat räddas undan den eviga elden. Men icke. Gång efter annan har jag skrivit att munskydd är ett komplement till avstånd, hygiel etc. Det hjälper inte ett jota. Är man Katolik, så är man.

Staffan

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det som alla tror mest på är att munskydd skyddar mest om den sjuke bär dem vilket studien inte tog upp alls.
Gäller det även för masker med ventil?

• Haha
RoAd
  • Laddar…
J
Om du ändå hade haft rätt, skulle dessa förtappade själar kunnat räddas undan den eviga elden. Men icke. Gång efter annan har jag skrivit att munskydd är ett komplement till avstånd, hygiel etc. Det hjälper inte ett jota. Är man Katolik, så är man.

Staffan
Komplement ja men för liten skillnad till för stor insats enligt mitt inlägg intill här. Som att betala försäkringen till tvättmaskinen på elgiganten.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Jag är inte anti munskydd där de gör nytta. Tror ingen är det.
Bra. Då är vi helt överens. Hade det varit normala tider kunde vi firat denna plötsliga konsensus på ett riktigt manligt vis. Dricka öl och snacka brudar.

Ronny Jönsson

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Bra. Då är vi helt överens. Hade det varit normala tider kunde vi firat denna plötsliga konsensus på ett riktigt manligt vis. Dricka öl och snacka brudar.

Ronny Jönsson
Vi kan dricka på teams :love:

Staffans2000
J Jocke Best skrev:
för liten skillnad till för stor insats
Insatsen är nästan noll. En mask i fickan som påtages vid behov. Hur stor kan den insatsen vara?

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.