Byggahus.se

Whiskey-tråd!

1. fresve
    Medlem Nivå 11
    På nästan alla forum på internet är det alltid lite folk som är whiskey-intresserade.
    Då sambon nu har lagt sig, sitter jag här och lyssnar på Eva Cassidy, har hällt upp en Finlaggan , Old Reserve, och nu precis innan jag ens smakar vet jag att rökigheten kommer sitta i kommen som gjuten när jag vaknar imorgon, så tänkte jag på er här på detta superforum, och undrade varför det inte finns en riktig whiskey-tråd.

Så, till er alla, från mig, skål och God Jul och sådant!

Vad har ni för whiskey-favoriter nu då? :)

2. fresve
    Medlem Nivå 11
    Insåg nu givetvis att detta skall ligga under Övrigt, ngn snäll moderator kanske kan flytta på detta. :) Kanske en social-kategori under övrigt skall finnas?

3. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Min favorit just nu måste vara en 25-årig Highland Park. Ingenting är så mycket pricken över i-et efter en god middag.

4. L
    Medlem Nivå 1

Brandy

Detta hysteri kring Whiskey! ;-)

Min favorit efter en middag är en spansk brandy, gärna en lätt Veterano som är rena mumman för både gom och själ. Ngn annan här som är svag för just spansk brandy? Carlos, Torres osv....finns mängder med underbara sorter.

/Lasse

5. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Det krävedes inte många inlägg innan det kom ett som var Off-Topic. Vill du skriva om brandy, rom eller andra ädla drycker så starta gärna en annan tråd. Detta är en whiskey tråd.

Skål

6. Ä
    Medlem Nivå 2
    Jag tycker i alla fall bäst om Isle of Jura Superstition, eller deras 21 åriga, mumma!!!

7. Immobil
    Medlem · Nivå 17
  8. A
    Medlem · Nivå 19
    Det ändrar sig över året och just nu är det en irlänsk Knappogue, en nykomling. Har just nu backat lite från Islay-sortimentet men visst finns det en dubbellagrad Lagavulin i skåpet, men även Macallan finns där som nog trots allt är mitt favoritmärke.
    Vanliga märken men ack så goda.

9. vojma
    Medlem Nivå 11
    En skvätt Lagavulin sitter aldrig fel!

God Jul på Er.

/V

10. Cinolin
    Medlem Nivå 5
    Instämmer!
    Är ingen Whiskyfantast men har en butelj Lagavulin i källaren. Inköpt för sisådär sju år sen, och redan då 16 år gammal. Dricker en liten skvätt under andakt vid mycket speciella tillfällen - som julafton t ex.
    God Jul på er.

11. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Fick en Laphroaig av Tomten. Även den sitter fint.:D

12. B
    Medlem Nivå 1
    Singleton, den "gamla" versionen är hittills obesegrad. Nu har det kommit en ny som i och för sig är helt OK men inte mer än så. Annars kan jag hålla med om att Macallan, särskilt den 12-åriga, aldrig är fel.

13. A
    Medlem · Nivå 19
    Spara den inte längre nu. Tyvärr ändrar whisky smak när den öppnats och att det börjar bli plats för luft i flaskan.
    Gissar på att det har att göra med att maltwhisky har en "enklare" destilleringsprocess som gör att det blir flera olika ämnen kvar i whiskyn än vid fabrikstillverkning av vanlig sprit (även "grain"whisky) och att de sedan förändras vid tillsättande av luft.

14. S
    Medlem Nivå 3
    Tror nog att favoriten heter Bowmore, även om jag just nu har en flaska Jameson öppnad. Nävisst, f'låt, det skulle ju handla om whiskey i denna tråd. :D

15. A
    Medlem · Nivå 19
    Men om det är whiskey den ska handla om så är Jameson helt rätt placerad, däremot så blir istället Bowmoren utesluten då den är en whisky :)