Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Du har ju inte heller något att jämföra med så du vet ju inte heller om förloppet var avhängigt de åtgärder som gjordes. Allt är bara gissningar och spekulationer oavsett om det är du, Staffan2000, Kreutzer, jag eller någon annan som skriver om det.

Nu är det ju du BrigitS som står för den felande logiken och hävdar att det gick illa i länder som införde kraftfulla åtgärder. Och att dessa åtgärder därför inte fungerade,

Dock hävdar tex Europeiska smittskyddet att det absolut finns stöd för att lock down fungerar. Och det är ju ganska självklart egentligen.

Hur bra effekt den får är avhängigt när den sätts in och hur hård den är.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, bara att det var så under just de förhållanden som rådde just då och det var baserat på vad WHO sa. Det var inget de hittade på själva.

Fel igen.

Tegnell berskev utförligt hur vi i framtiden skulle importera enstaka fall i landet som skulle smittpåras och isoleras. Någon samhällsställning skulle vi inte få.

Förutom att det var helt fel så var de ett effektivt sätt att INTE gå upp i beredskap för sjukvården.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är det ju du BrigitS som står för den felande logiken och hävdar att det gick illa i länder som införde kraftfulla åtgärder. Och att dessa åtgärder därför inte fungerade,

Dock hävdar tex Europeiska smittskyddet att det absolut finns stöd för att lock down fungerar. Och det är ju ganska självklart egentligen.

Hur bra effekt den får är avhängigt när den sätts in och hur hård den är.
Fast nu är du ju lite sömnig som vanligt. Gick det illa eller bra i dessa länder? Införde dom lockdown/och eller kraftfulla åtgärder? Du kan ju inte hävda att det funkade jättebra? Kanske i din parallella värld du brukar roa oss med.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Dag 1 inträffade när det blev känt om Corona i Wuhan i januari.

Från och med då kunde man agera och det gjordes på olika sätt i olika länder.

FHM slog fast att någon samhällssmitta i Sverige var uteslutet. Och lät sedan alla sprotlovsresenärer gå till baka till jobb och skola som vanligt.

Redan då var vi rätt röka men det hjälpte ju inte att man sedan körde den mjuka linjen all in.

Vet du ens vad Giesecke jobbat som?
Här kommer fakta:
”Johan Giesecke är professor emeritus vid Karolinska Institutet i Stockholm. Han var statsepidemiolog i Sverige mellan 1995 och 2005 och forskningschef på Europeiska smittskyddsmyndigheten från 2005 till 2014. Johan Giesecke har också arbetat mycket med Världshälsoorganisationen och fungerat som rådgivare till Folkhälsomyndigheten under covid-19-pandemin.”
Så han har lite tyngre meriter än du i ämnet...och är förstås oberoende av FHM....

Men vi vet ju alla varför. Flockimmunitet valde myndigheten trots att alla experter vädjade om att ta en annan väg. Möjligen undantaget Gisecke som extraknäckte på FHM och uttalade sig som oberoende på TV,
Du är rolig du. Att det började i Wuhan är väl de flesta överens om idag, men resten som du skriver stämmer inte.

När det blev känt att de hade problem i Wuhan var viruset redan spritt sedan länge. Man har hittat viruset från sparade prover från avloppssystem i Spanien så tidigt som mars 2019. Är osäker på om mars är helt bekräftat ännu, men det spreds långt tidigare än det blev känt. Och det kom definitivt in mycket till Sverige under sportlovsveckorna från många olika håll, framförallt skidorter(inte i Wuhan)... om du visste om detta redan förra vintern så var du nog ensam om det.

Du är så besatt av att kritisera Tegnell och numer även FHM att du förvränger sanningen helt. Man undrar vilka krafter det är som driver dig, och varför.

Redigerat:
  • Gilla
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att de länder du räknat upp, är väldigt tätbefolkade, jämfört med Sverige. Kan det ha med saken att göra måhända?

Staffan
Då måste jag väl påminna dig om min undersökning av korrelationen mellan tätbefolkat och dödsfall i corona, som jag fann väldigt svag.
Den korrelation som gick att få fram visade helt enkelt:
Håll i dig nu, håll i er nu alla.

Att glest befolkade länder drabbades värre av corona-dödsfall.
Så med det i åtanke så har ju Sverige klarat sig synnerligen bra!!!!

En länk till mina inlägg om detta:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1564#post-3795320
och 6 inlägg framåt.

Kolla gärna, materialet är lätt att ta till sig, grafer och bilder ...

Du Staffan2k har nog sett det, men glömt, det kommer ju direkt efter ett av dina inlägg.

edit:
Det är värt att läsa fram till inlägg #23466.

Redigerat:
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Eller kunde det har gått ännu värre utan kraftfulla åtgärder?

Man kan inte jämföra om man inte har något att jämföra mot.

Det är väldigt basic logik.
Lägg av. Du fattar ingenting! Lägg av ... Bort med nålen. Bubblor spricker alltid av sig själva, förr eller senare. Logik är inte populärt i den kretsen.

Staffan

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Dag 1 inträffade när det blev känt om Corona i Wuhan i januari. Från och med då kunde man agera och det gjordes på olika sätt i olika länder. FHM slog fast att någon samhällssmitta i Sverige var uteslutet.
Hrrm, det lilla man visste om viruset var att det kom från Kina och var likt SARS-viruset.

SARS gav upphov till några enstaka fall i Europa, inget i Sverige.
Med det aktuella kunskapsläget var det helt korrekt att tro att detta, mycket lika, virus troligen skulle bete sig ungefär likadant. Det finns ingen anledning att krascha ett helt land när man inte ens kan se något skäl till detta.

Och ärligt talat, alla länder i Europa drog exakt samma slutsats, och gjorde exakt samma åtgärder, dvs ingenting förutom att fortsätta bevaka utvecklingen.

Det inget land då visste var att de redan hade allmän spridning inom landet (ja inte alla länder, men alla som drabbades hårt), för SARS-cov2 hade trots allt en annan symptombild och spridningspotential.

Fan, du är så jäkla historielös, och verkar inte kunna komma ihåg något alls. Jag kan slå vad om att inom max 2 månader kommer du igen skriva ett inlägg, som att du inte ens läst detta, eller helt glömt vad jag nu skriver.

• Gilla
sinclairhacker och 7 till
  • Laddar…
T
Det har ju tidigare i tråden spekulerats i om vissa som skriver här gör det på uppdrag av främmande makt eller möjligen är s.k. "nyttiga idioter". Jag tror inte på främmande makt-teorin, jag har sett riktiga exempel på hur det går till och texterna här är helt enkelt inte tillräckligt sofistikerade i den bemärkelsen. Jag är inte heller säker på att främmande makt skulle kunna dra någon nytta av dem.

Men jag frågar mig också vad poängen är med att posta ett gravt vinklat och felaktigt uttalande som helt ignorerar vad som redan debatterats, och därmed backa tillbaka hela diskussionen för ytterligare ett omtag.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad man kanske borde gjort så fort första rapporterna kom, var att kolla hur beredskapslager såg ut, be regionerna rapportera hur läget är och be de öka mängden material i beredskapslager.

Fast det är klart, det kunde man ju också gjort redan 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 201 ...... osv Dvs vilken gång som helst som en epidemi någonstans i världen rapporterats.

• Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag vet och jag vet hur svagt många tar på det.
Det finns vissa företag som kör det mer effektivt än andra.
Där grabben i Göteborg jobbar körde de 100% hemifrån i våras men efter semestern skulle alla tillbaka på kontoret igen.
Nu när smittspridningen redan ökat kraftigt får de vara hemma igen.
Får vara hemma, de SKA vara hemma.

Det går att se över organisationen och ställa om möten till mer digitalt och många gör det mer och mer men råden från regeringen och FHM ser många säkert bara som råd.
Det ska vara krav.

Som du citerade

”Statsministern pekade exempelvis på att minska smittspridningen genom att arbetsgivare skapar möjligheter för distansarbete och att anställda arbetar hemifrån om de kan.”

Min text
”Statsministern kräver att alla arbetsgivare ska se till att deras anställda arbetar hemifrån så mycket som möjligt de kan för att minska smittspridningen.”

Och med versaler och fet text.

Ser du skillnaden?
Jag tycker den övre är rätt så mesig.

Jag kan jobba hemifrån 80% men då får vi ta en del förändringar som inte är optimala för företaget.
Nu 40% men kommer nog kunna öka till 50-60% vissa veckor
Så är det säkert för många. Men det krävs lite stake i kraven hur vi ska hantera detta.
På mitt jobb så är det omöjligt att jobba hemifrån för 85% av personalen så det är ju inte helt enkelt...
Blir en sjuk så kommer troligen en stor del av personalen att smittas då vi jobbar ganska tätt inpå varandra

optimum
Skidlift med åkare och skidåkare nedför snötäckt backe med bergslandskap, rubrik om coronavirusskyddsåtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Har börjat tycka mer och mer att munskydd i rätt miljö kan vara relevant. Alltså, inte.bara i vården. Trång tunnelbana/buss/pendel t.ex.
Sitter och tittar på LPGA-touren (damgolf) nu. En spelare spelar med munskydd. Nu vet jag inte bakgrunden, hon kanske är i nån riskgrupp. Såg väldigt ung ut i alla fall så hon är inte 70+.
Kände hur jag reagerade ganska starkt. Negativt. Jag måste nog bearbeta det.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kunskapläget om hur SARS-cov2 smittar ökar väl.
I vissa högriskmiljöer borde munskydd/mask kunna vara en fördel, dvs inte enbart inom vården.

Jag har väntat på att något skulle komma om sånt, ifrån forskningshåll.
Men tyvärr verkar det mest svänga mellan någon allt eller inget -position. Är det politisk populism som spökar?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
nino nino skrev:
På mitt jobb så är det omöjligt att jobba hemifrån för 85% av personalen så det är ju inte helt enkelt...
Blir en sjuk så kommer troligen en stor del av personalen att smittas då vi jobbar ganska tätt inpå varandra
Jag vet. Många har det så. Men det hackas på de som man tror kan jobba hemifrån. Alla har inte den möjligheten. Jag själv har tidigare inte kunnat men nu har vi ändrat en del och då går det lite men inte till 100%
Väldigt många kan inte alls jobba hemifrån. Jag har full respekt för dem men det har inte alla här i denna konstiga tråd.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
Teacer Teacer skrev:
Har börjat tycka mer och mer att munskydd i rätt miljö kan vara relevant. Alltså, inte.bara i vården. Trång tunnelbana/buss/pendel t.ex.
Sitter och tittar på LPGA-touren (damgolf) nu. En spelare spelar med munskydd. Nu vet jag inte bakgrunden, hon kanske är i nån riskgrupp. Såg väldigt ung ut i alla fall så hon är inte 70+.
Kände hur jag reagerade ganska starkt. Negativt. Jag måste nog bearbeta det.
Munskydd ska ju främst skydda andra, golfaren ville kanske bara ville försöka inte smitta någon annan ifall den var smittsam utan att veta om det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.