2 357 055 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej det skulle inte jag heller göra utifrån det jag själv sett. Men man kan ändå fascineras över den utveckling de har gjort på så kort tid. Dock till ett högt pris enligt min åsikt.D djac skrev:
Men man ska ha respekt för vad de gör.
Kanske denna?Jonatan79 skrev:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...l-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Det finns många okunniga skribenter som hävdar att Sverige inte kan införa lagar kring smittskyddsåtgärder och är en av anledningarna till att Sveriges Coronabekämpning så fatalt misslyckats.
Rent skitsnack på icke-akademisk svenska. Handlar bara om tafatthet som varit ett genomgående signum. Där även oppositionen bär visst ansvar.
Man hade bl.a den tillfälliga smittskyddslagen i våras och man hade lätt fått majoritet för fler lagar.
Ja, t.om. AB har skrivit ett par krönikor om det bl a. idag https://www.aftonbladet.se/nyheter/...llengren-att-skylla-misslyckad-coronalag-pa-m
Rent skitsnack på icke-akademisk svenska. Handlar bara om tafatthet som varit ett genomgående signum. Där även oppositionen bär visst ansvar.
Man hade bl.a den tillfälliga smittskyddslagen i våras och man hade lätt fått majoritet för fler lagar.
Ja, t.om. AB har skrivit ett par krönikor om det bl a. idag https://www.aftonbladet.se/nyheter/...llengren-att-skylla-misslyckad-coronalag-pa-m
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nu var det väl i början av mars som det skulle ha behövts lagar som tillät kraftfullare åtgärder och inte en bit in i april när smittspridningen redan hade vänt nedåt.
Det var väl inte direkt bristen på kraftfulla åtgärder som gjorde att det gick som det gick i Italien, Spanien, Frankrike, Belgien och Nederländerna mm.
Det var väl inte direkt bristen på kraftfulla åtgärder som gjorde att det gick som det gick i Italien, Spanien, Frankrike, Belgien och Nederländerna mm.
Eller kunde det har gått ännu värre utan kraftfulla åtgärder?BirgitS skrev:
Nu var det väl i början av mars som det skulle ha behövts lagar som tillät kraftfullare åtgärder och inte en bit in i april när smittspridningen redan hade vänt nedåt.
Det var väl inte direkt bristen på kraftfulla åtgärder som gjorde att det gick som det gick i Italien, Spanien, Frankrike, Belgien och Nederländerna mm.
Man kan inte jämföra om man inte har något att jämföra mot.
Det är väldigt basic logik.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så gick det inte lika illa i Sverige som i en del av de länderna heller. Glöm inte heller bort att det i våras inte var jämnt fördelat över Sverige utan viruset höll sig framför allt i de tättbefolkade delarna. Västra Götaland, över till Östergötland och så upp till Uppsala län i huvudsak. Det finns också glest befolkade delar i Italien, Spanien och Frankrike.Staffan2000 skrev:
Men precis som du skriver så är det så att allt inte hänger på hur kraftfulla åtgärder som vidtas utan det finns mycket annat som avgör hur det går.
Dag 1 inträffade när det blev känt om Corona i Wuhan i januari.Nissens skrev:
Från och med då kunde man agera och det gjordes på olika sätt i olika länder.
FHM slog fast att någon samhällssmitta i Sverige var uteslutet. Och lät sedan alla sprotlovsresenärer gå till baka till jobb och skola som vanligt.
Redan då var vi rätt röka men det hjälpte ju inte att man sedan körde den mjuka linjen all in.
Men vi vet ju alla varför. Flockimmunitet valde myndigheten trots att alla experter vädjade om att ta en annan väg. Möjligen undantaget Gisecke som extraknäckte på FHM och uttalade sig som oberoende på TV,
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Man kan ju se att smittspridningen vände neråt i Sverige också ung. lika många dagar efter att åtgärder hade införts här som i länder som införde hårdare åtgärder.Ulltand skrev:
Du har ju inte heller något att jämföra med så du vet ju inte heller om förloppet var avhängigt de åtgärder som gjordes. Allt är bara gissningar och spekulationer oavsett om det är du, Staffan2000, Kreutzer, jag eller någon annan som skriver om det.
Eftersom det är de äldsta och sköraste som i huvudsak avlider och man inte kan isolera dem utan de behöver vård och omsorg så går det illa. Särskilt när omsorgspersonalen inte kan följa basala hygienrutiner, som jag skrev om förut idag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nej, bara att det var så under just de förhållanden som rådde just då och det var baserat på vad WHO sa. Det var inget de hittade på själva.Ulltand skrev:
På vilket sätt behandlades sportlovsresenärer annorlunda i Danmark och Norge?Ulltand skrev:
