Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
D djac skrev:
Jag har varit i Kina flera gånger men vi ska inte glorifiera ett land som fortfarande anser att folkmord och därefter en långsamt fallanda skala av otrevligheter, är ett bra sätt att styra och umgås med sin befolkning.
Nej det skulle inte jag heller göra utifrån det jag själv sett. Men man kan ändå fascineras över den utveckling de har gjort på så kort tid. Dock till ett högt pris enligt min åsikt.
Men man ska ha respekt för vad de gör.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[bild] Någon som sett denna? Är det kanske så att få äldre avlider i influensan?
Det brukar inte vara någon influensa i oktober, den kommer lite grann i november.
 
Någon som har tillgång till statistik på totalt avlidna för hela 2020 och historiskt ?
 
D
optimum optimum skrev:
Nej det skulle inte jag heller göra utifrån det jag själv sett. Men man kan ändå fascineras över den utveckling de har gjort på så kort tid. Dock till ett högt pris enligt min åsikt.
Men man ska ha respekt för vad de gör.
Nej
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Nej det skulle inte jag heller göra utifrån det jag själv sett. Men man kan ändå fascineras över den utveckling de har gjort på så kort tid. Dock till ett högt pris enligt min åsikt.
Men man ska ha respekt för vad de gör.
Absolut inte.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Men man ska ha respekt för vad de gör.
Varför?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det finns många okunniga skribenter som hävdar att Sverige inte kan införa lagar kring smittskyddsåtgärder och är en av anledningarna till att Sveriges Coronabekämpning så fatalt misslyckats.

Rent skitsnack på icke-akademisk svenska. Handlar bara om tafatthet som varit ett genomgående signum. Där även oppositionen bär visst ansvar.

Man hade bl.a den tillfälliga smittskyddslagen i våras och man hade lätt fått majoritet för fler lagar.
Ja, t.om. AB har skrivit ett par krönikor om det bl a. idag https://www.aftonbladet.se/nyheter/...llengren-att-skylla-misslyckad-coronalag-pa-m
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu var det väl i början av mars som det skulle ha behövts lagar som tillät kraftfullare åtgärder och inte en bit in i april när smittspridningen redan hade vänt nedåt.

Det var väl inte direkt bristen på kraftfulla åtgärder som gjorde att det gick som det gick i Italien, Spanien, Frankrike, Belgien och Nederländerna mm.
 
Staffans2000
Att de länder du räknat upp, är väldigt tätbefolkade, jämfört med Sverige. Kan det ha med saken att göra måhända?

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var det väl i början av mars som det skulle ha behövts lagar som tillät kraftfullare åtgärder och inte en bit in i april när smittspridningen redan hade vänt nedåt.

Det var väl inte direkt bristen på kraftfulla åtgärder som gjorde att det gick som det gick i Italien, Spanien, Frankrike, Belgien och Nederländerna mm.
Eller kunde det har gått ännu värre utan kraftfulla åtgärder?

Man kan inte jämföra om man inte har något att jämföra mot.

Det är väldigt basic logik.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att de länder du räknat upp, är väldigt tätbefolkade, jämfört med Sverige. Kan det ha med saken att göra måhända?

Staffan
Så gick det inte lika illa i Sverige som i en del av de länderna heller. Glöm inte heller bort att det i våras inte var jämnt fördelat över Sverige utan viruset höll sig framför allt i de tättbefolkade delarna. Västra Götaland, över till Östergötland och så upp till Uppsala län i huvudsak. Det finns också glest befolkade delar i Italien, Spanien och Frankrike.

Men precis som du skriver så är det så att allt inte hänger på hur kraftfulla åtgärder som vidtas utan det finns mycket annat som avgör hur det går.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Detta är länder som från dag ett haft helt olika förutsättningar. Jämför hellre länderna i Europa som hade en peak i våras, det säger betydligt mer. Av de länder du jämför var det bara Sverige som hade det.
Dag 1 inträffade när det blev känt om Corona i Wuhan i januari.

Från och med då kunde man agera och det gjordes på olika sätt i olika länder.

FHM slog fast att någon samhällssmitta i Sverige var uteslutet. Och lät sedan alla sprotlovsresenärer gå till baka till jobb och skola som vanligt.

Redan då var vi rätt röka men det hjälpte ju inte att man sedan körde den mjuka linjen all in.

Men vi vet ju alla varför. Flockimmunitet valde myndigheten trots att alla experter vädjade om att ta en annan väg. Möjligen undantaget Gisecke som extraknäckte på FHM och uttalade sig som oberoende på TV,
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Eller kunde det har gått ännu värre utan kraftfulla åtgärder?

Man kan inte jämföra om man inte har något att jämföra mot.

Det är väldigt basic logik.
Man kan ju se att smittspridningen vände neråt i Sverige också ung. lika många dagar efter att åtgärder hade införts här som i länder som införde hårdare åtgärder.

Du har ju inte heller något att jämföra med så du vet ju inte heller om förloppet var avhängigt de åtgärder som gjordes. Allt är bara gissningar och spekulationer oavsett om det är du, Staffan2000, Kreutzer, jag eller någon annan som skriver om det.

Eftersom det är de äldsta och sköraste som i huvudsak avlider och man inte kan isolera dem utan de behöver vård och omsorg så går det illa. Särskilt när omsorgspersonalen inte kan följa basala hygienrutiner, som jag skrev om förut idag.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
FHM slog fast att någon samhällssmitta i Sverige var uteslutet.
Nej, bara att det var så under just de förhållanden som rådde just då och det var baserat på vad WHO sa. Det var inget de hittade på själva.

Ulltand Ulltand skrev:
Och lät sedan alla sprotlovsresenärer gå till baka till jobb och skola som vanligt.
På vilket sätt behandlades sportlovsresenärer annorlunda i Danmark och Norge?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.