2 356 199 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Vi ska inte förakta hostattacker heller. Jag har haft det regelbundet de senaste 15 åren. Just nu underlättar ser när folk i omgivningen inte håller avstånd ordentligt. Jag tror inte ens en mask hade fått folk att flytta undan lika bra. 
Jag blir nästan rörd och törstig. Vi kanske borde överensdricka på Coronaavstånd direkt? Själv är jag som bekant redan över 0,8!J Jocke Best skrev:
Park lane. Pffff. Det är bara för fjollor.
"Teams"?
Stellan
Jag gjorde en alldeles egen anekdotiskt undersökning av diverse parkeringsplatser idag. De flesta var knökfulla, även Julas. Inte satt det särskilt många människor i bilarna heller.
Men jag gillar inte att tro och gissa, så jag var även inne i butikerna. Riktigt var alla människor tar vägen förstår jag inte, för det kändes inte som att mängden folk i butikerna motsvarade mängden bilar utanför. Det var helt enkelt inte särskilt trångt. Alls. (Men fortfarande uppenbarligen alltför många som ansåg att "nödvändiga inköp" inte bara görs på Coop och ICA utan även på Jula, Bauhaus och IKEA - och ja, det inkluderar mig.)
Jag påstår inte att det inte förekommer att alldeles för många människor samlas på en alldeles för liten yta - det gör det säkerligen - men antal bilar på en parkeringsplats verkar inte korrelera särskilt bra med trängsel.
Men jag gillar inte att tro och gissa, så jag var även inne i butikerna. Riktigt var alla människor tar vägen förstår jag inte, för det kändes inte som att mängden folk i butikerna motsvarade mängden bilar utanför. Det var helt enkelt inte särskilt trångt. Alls. (Men fortfarande uppenbarligen alltför många som ansåg att "nödvändiga inköp" inte bara görs på Coop och ICA utan även på Jula, Bauhaus och IKEA - och ja, det inkluderar mig.)
Jag påstår inte att det inte förekommer att alldeles för många människor samlas på en alldeles för liten yta - det gör det säkerligen - men antal bilar på en parkeringsplats verkar inte korrelera särskilt bra med trängsel.
Teams är lite som heta linjen fast med bild. Nu är du med va?Staffan2000 skrev:
Ölbaren på Kungstorget funkar annars. Men du föredrar kanske Bee bar
Redigerat:
Om du i vetenskapens namn skulle slå isönder ruorna på tio slumpvis utvalda bilar, kunde du se ifall ägarna kom utrusandes från affären eller från en ännu inte upptäckt plats. Kom alla från affären, torde sannolikheten för att de andra bilarnas ägare, även de, var i affären (Jula, Biltema etc).T tanaris skrev:Jag gjorde en alldeles egen anekdotiskt undersökning av diverse parkeringsplatser idag. De flesta var knökfulla, även Julas. Inte satt det särskilt många människor i bilarna heller.
Staffan Gallup
Tror jag ska följa med Optimum till Thailand nästa gång. Sen ska jag öppna en affär där jag säljer solskyddsfaktor för 100 kr flaskan. Men min ska ha faktor 1,004. Det blir lite kladd men ger 0.4% mindre risk att få hudcancer än utan. Man kan iofs gå hem från stranden 5 min tidigare istället men om man prompt måste sola så räddar min kräm livet på tusentals människor om året ändå. Bara alla köper. Och jag vet det är inte jämlikt eftersom alla inte har råd att åka på semester. Alla vill inte heller stödja diktaturen. Men kanske ska sälja den i Turkiet med. Fan också, diktatur där med.
Whisky är nästan pinsamt, jag var 50+ innan jag fick chansen att lära mig hur man dricker whiskey.Mikael_L skrev:
Romen jag provade igår var bara sådär, riktigt fin rom brukar kosta, och jag är ofta lite för snål.
Jag är nog en aning mer whiskymänniska egentligen, och det finns mer whisky i mellanprissegmentet som är helt OK.
Men nu har jag haft en liten period med rom. Allt hälls dock inte ner i halsen, en del går i pepparsås, eller flamberas med osv.
(Gäller whisky också)
Men annars tyckte jag du sammanfattade fint en massa olika saker man personligen kan ta till för att hjälpa att hålla ner smittspridningen. Och precis som du är inne på, olika saker passar olika bra vid olika tillfällen.
Du var ju inte alls inne på att munskydd är allt, eller gör hela skillnaden, utan att det är ett komplement vid rätt tillfällen och för rätt personer. Vilket jag tror att de flesta "munskyddsmotståndare" egentligen menar.
Men när debatten dras isär till att bli bara svart eller vit, så försvinner alla nyanserna i folks åsikter.
Här är inlägget förövrigt, så de som undrar inte behöver leta så mycket:
[länk]
Aldrig att jag fattat glasens betydelse och den relativt enkla tekniken att smaka av en god wiskey.
Det var en gubbe som körde whiskyprovning med oss ute vid en mindre sjö ute i en skog i Skåne.
Helt magiskt med atmosfären och en begåvad som lärd oss grunderna om whisky och lagring samt hur den ska avnjutas.
Som Kisthi Tomita i Idol brukar säga "Halleluja moment"
Det var med mina kolleger på jobbet men sådant är avlägset nu.
Men det var där jag upptäckte min riktiga favorit, Highland Park 18 åring.
Igår var det en lite billigare 12 åring, den andra är jag för snål med.
Finns en fantastisk pub i Stockholm vi brukar besöka Ardbeg embassy gamla stan. Kan rekommenderas.
Vi hade denna helgen bokade för Stockholm och även i januari för besök även där men allt sådant är avbokat nu.
Jo munskydd verkar trenden vända för nu ser man flera med munskydd ute i butikerna.
Mest blå lapparna och en del med vita skydd samt någon enstaka med tygmodeller.
Tror det kommer bli mycket mer vanligt nu när kylan kommer och vi troligen inte får ned smittspridningen tillräckligt snabbt.
Även att de få FFP3 som vissa butiker fick hem är nu slut och endast svindyra alternativ via nätbutikerna.
Efterfrågan verkar öka igen.
Jo min lista med saker man kan ta till för att skydda sig är bra men det mesta kommer från vanlig pandemihantering.
Om du inte läst boken Som Pesten är det ett bra tips som julklapp. Pocket ca 50 kr.
Min gick i vidare när jag läst den.
Vi fundera hur vi ska göra med svärmor 90+ som alltid kommit till oss på julafton. Ska man strunta i det och besöka henne på äldreboendet eller bara ringa till henna och önska God Jul. Vi har inte bestämt oss men skulle aldrig förlåta oss själva om vi råkade få med smitta till henne. Blir troligen något som överlämnas i trapphuset. Så jäkla tråkigt.
Ha en bar dag.
Renoveringsnovis
· 284 inlägg
Har den här studien lyfts i tråden? Intressant norsk studie som lyfter tesen att en av sakerna som ka ha påverkat de stora skillnaderna i dödstal mellan Norge och Sverige var ett ovanligt lågt dödsantal i förra året.
Obs det är en pre-print som inte är granskad.
Mortality in Norway and Sweden before and after the Covid-19 outbreak: a cohort study
"Conclusions
All-cause mortality remained unaltered in Norway. In Sweden, the observed increase in all-cause mortality during Covid-19 was partly due to a lower than expected mortality preceding the epidemic and the observed excess mortality, was followed by a lower than expected mortality after the first Covid-19 wave. This may suggest mortality displacement."
https://www.medrxiv.org/content/10....jFnktj2q36-0Fzzlz5cjiSgV2f0ueqZPKaTThXas_f6uU
Obs det är en pre-print som inte är granskad.
Mortality in Norway and Sweden before and after the Covid-19 outbreak: a cohort study
"Conclusions
All-cause mortality remained unaltered in Norway. In Sweden, the observed increase in all-cause mortality during Covid-19 was partly due to a lower than expected mortality preceding the epidemic and the observed excess mortality, was followed by a lower than expected mortality after the first Covid-19 wave. This may suggest mortality displacement."
https://www.medrxiv.org/content/10....jFnktj2q36-0Fzzlz5cjiSgV2f0ueqZPKaTThXas_f6uU