2 356 375 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skitbra sätt att göra reklam påB b8q skrev:Man tycker att många företag och organisationer skulle kanske kunna tänka sig att sponsra engångsmunskydd mot att de har sin logga på dem? Jag ser framför mig folk som går runt med munskydd märkta med allt från McDonalds till Greenpeace och Coop. Eller varför inte munskydd med "Bättre ICA än IVA" som text?
..så länge det är på rätt klassat/anpassat skydd! Inte bara en tygtrasa med deras logga på, så att säga.
Utmärkt!J Jocke Best skrev:
Det är ett grannland. Men hur är det med antalet döda? Vi associerar som bekant, endast med grannländer med betydligt fler döda än vi!
Fler förslag? Sade någon Vitryssland?
Staffan
Jocke.
På öarna utanför Göteborg, kallas nyinflyttade för "tjottingar". Grunna på den. Ledtråd "Staffan"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Eftersom många kan vaccineras på en månad så gör en månad rätt stor skillnad.S Snickerick skrev:Halvårsskiftet och till sommaren är i stort sett samma sak, juni.
Halva befolkningen behöver vaccineras för att nå flockimmunitet enligt en professor som intervjuades i radio häromdagen. Det kan mycket väl ha inträffat till sommaren, vi vet i dagsläget inte. Och hur länge immuniteten räcker är du lustigt nog den enda i hela världen som tycks veta.
Men begynnande vaccinering i början av -21 i kombination med munskydd och social distansering kan mycket väl göra att vi kan återgå till normalt leverne redan under första halvåret. Det kan vara så, vi vet helt enkelt inte.
Till halvårsskiftet räknar man med nuvarande avtal och under förutsättningen att vaccinera blir godkända och att inget av de tre företagen får problem med tillverkning eller leveranser osv. att 3 miljoner människor i Sverige har vaccinerats, dvs. de över 70 år, de i riskgrupper och personal inom vård och äldreomsorg. Det är alltså mindre än en tredjedel av befolkningen och en bra bit kvar från halva befolkningen.
Exakt hur många som behöver vaccineras för att nå flockimmunitet är det ingen som vet. Det finns säkert en del som tror som den professor du refererar till (vem det nu var eftersom du inte har med någon källa) och det finns säkert andra som tror andra saker.
Jag skrev inte att jag vet hur länge immuniteten räcker.
Redan i dagsläget utreds det ung. 150 personer i Sverige som har positiva PCR-tester från två skilda tillfällen i år. Med tanke på hur många som var sjuka i Covid-19 under våren men som aldrig testades så är det ju ett stort mörkertal bakom den siffran. Det är alltså en hel del som tappar sin immunitet på ung. ett halvår. Då kan du ju fundera på hur många det blir till nästa höst, hur många av dem som var sjuka i våras kommer då att vara immuna, hur många av dem som är sjuka nu kommer då att vara immuna.
Har man munskydd och social distansering så lever man inte normalt, då råder det restriktioner.
Redigerat av moderator:
Nu vill jag vara tydlig med att jag personligen inte är övertygad om att ansiktsmask är någon särskilt effektiv åtgärd (det är fortfarande avstånd som man ska försöka uppnå). Att t.ex. som i vissa länder kräva munskydd bara man ska gå ut vore helt fel. Däremot kan det kanske vara på sin plats i trängselsituationer, OM man har rätt sorts skydd OCH använder dem rätt.Snigla skrev:
Och i de länder som HAR krav på ansiktsmask/munskydd ser man nästan bara de enkla pappersdukarna, eller sydda tygsjok, om man ska vara ärlig.
Det är då ett evigt tjatande om att de bara håller en kort stundSnigla skrev:
Nu hoppar jag också in, trots att jag troligen missat den eg frågan.. men ville bara inflika en kommentar till det du föreslog/skrev.
Det ska inte ges ut extra pengar för munskydd till någon tycker jag, pengar missbrukas alltid och går således till saker de inte alltid var tänkta till! I de flesta fall tycker jag familjer och människor får göra som de vill med sina saker/pengar..
meeen.. inte när det kommer till sådana saker du pratade om - där tycker jag att de istället ska få rätt munskydd till sig och sin familj och det ska vara baserat på deras liv.. hur många de ska få (de som kan jobba hemma får således inte lika många som de som måste till sin arbetsplats.. likaså de som måste åka kollektivt vs de som kan gå eller åka själv i bil), Vilket jobb de har, om de måste handla eller kan få saker hemkört osv.
Delas det ut som en nödvändighet för samhället, ska de bara användas som sådant, ska inte vara ett alternativ till att leva ”som vanligt” i övrigt (den delen får man bekosta helt själv).
Munskydd i rätt klass o passform för en familj/person skulle vara en stor kostnad då de är ganska dyra för något som bara är ”engångs”.
Om du inte petar på munskyddet/rör det och det sitter tätt (skippa skägg o mutstach) så håller de maximalt 8 timmar.. men så fort du börjat peta på det räkna det som förbrukat.. (och tvätta händerna noga för man ska tydligen förutsätta att man har smittan på händerna när man rört munskyddet).
Så det går ju åt en del för en familj.
Mina återanvänder jag gång på gång, med minst tre dagar emellan. Hittills har inga förbrukats helt och hållet.
Staffan
Ingenting biter på en gud, det ligger liksom i sakens natur. Men det hindrar inte att vi vanliga dödliga använder er gudars egna retorik mot er själva.BirgitS skrev:
Eftersom många kan vaccineras på en månad så gör en månad rätt stor skillnad.
Till halvårsskiftet räknar man med nuvarande avtal och under förutsättningen att vaccinera blir godkända och att inget av de tre företagen får problem med tillverkning eller leveranser osv. att 3 miljoner människor i Sverige har vaccinerats, dvs. de över 70 år, de i riskgrupper och personal inom vård och äldreomsorg. Det är alltså mindre än en tredjedel av befolkningen och en bra bit kvar från halva befolkningen.
Exakt hur många som behöver vaccineras för att nå flockimmunitet är det ingen som vet. Det finns säkert en del som tror som den professor du refererar till (vem det nu var eftersom du inte har med någon källa) och det finns säkert andra som tror andra saker.
Jag skrev inte att jag vet hur länge immuniteten räcker.
Redan i dagsläget utreds det ung. 150 personer i Sverige som har positiva PCR-tester från två skilda tillfällen i år. Med tanke på hur många som var sjuka i Covid-19 under våren men som aldrig testades så är det ju ett stort mörkertal bakom den siffran. Det är alltså en hel del som tappar sin immunitet på ung. ett halvår. Då kan du ju fundera på hur många det blir till nästa höst, hur många av dem som var sjuka i våras kommer då att vara immuna, hur många av dem som är sjuka nu kommer då att vara immuna.
Har man munskydd och social distansering så lever man inte normalt, då råder det restriktioner.
När du försöker uttala dig om min person så verkar det bara vara så att du saknar bra argument. Det biter inte det minsta på mig.
Jag är inte övertygad om att det fungerar som åtgärd här heller, men har inga problem med att använda det om/när det blir nödvändigt.B b8q skrev:Nu vill jag vara tydlig med att jag personligen inte är övertygad om att ansiktsmask är någon särskilt effektiv åtgärd (det är fortfarande avstånd som man ska försöka uppnå). Att t.ex. som i vissa länder kräva munskydd bara man ska gå ut vore helt fel. Däremot kan det kanske vara på sin plats i trängselsituationer, OM man har rätt sorts skydd OCH använder dem rätt.
Och i de länder som HAR krav på ansiktsmask/munskydd ser man nästan bara de enkla pappersdukarna, eller sydda tygsjok, om man ska vara ärlig.
Däremot skulle jag vilja ha statistik i frågan.. om munskydd i andra länder.. relaterat till deras smittasituation idag.. för en person med munskydd kan vara en värre smittspridare än en utan.. om den personen som har det inte vet vad den pysslar med.
Därför jag numer informerar världen om munskydd.. för om vi kommer dit nån gång - vill jag att det ska hjälpa oss.. inte stjälpa.
Det kan bli värsta samlarhysterin, som gamla hockeybilder för den som minns! Rariteter kan säljas dyrt på Tradera om några år.B b8q skrev:Man tycker att många företag och organisationer skulle kanske kunna tänka sig att sponsra engångsmunskydd mot att de har sin logga på dem? Jag ser framför mig folk som går runt med munskydd märkta med allt från McDonalds till Greenpeace och Coop. Eller varför inte munskydd med "Bättre ICA än IVA" som text?
Jaså, det har du statistik på alltså? Kan du referera till den statistiken? För det är väl inte så att du avfärdar en majoritet av undersökningar med egna killgissningar om enskilda fiktiva individer?Snigla skrev:
Jag är inte övertygad om att det fungerar som åtgärd här heller, men har inga problem med att använda det om/när det blir nödvändigt.
Däremot skulle jag vilja ha statistik i frågan.. om munskydd i andra länder.. relaterat till deras smittasituation idag..
för en person med munskydd kan vara en värre smittspridare än en utan.. om den personen som har det inte vet vad den pysslar med.
.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Nu har jag ju inte uttalat mig något bestämt om hur länge man är immun mot det nya coronaviruset. Bara att man ser att många redan har blivit tappat sin immunitet och av det kan man ju dra slutsatsen att många inte är immuna särskilt länge.S Snickerick skrev:
Så apropå källkritik har du någon källa till ditt påstående om vad en professor hade sagt eller var det bara en killgissning?
Du har klart en poäng där. Framförallt blir det lite larvigt med alla vantolkningar.S Snickerick skrev:
Det kanske är Girlpower, helt enkelt.
Backstreet Staffan