2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Alarmist passar in på dig iblan. Du länkar gärna till sådana artiklar. Förnekare? Jo. Du vägrar att se att du kan ha fel.optimum skrev:
Trams det här med alarmist eller förnekare. De finns troligen inte. Det ligger nog mer i hur man uppfattar det som skrivs. Så "alarmisten" bor inom läsaren.
Att vi har ett kritiskt läge borde alla fatta och ser man hos länder som Belgien, Nederländerna, Italien, Tyskland och Storbritannien så borde man inse att det kommer öka med smittspring här också.
Vi har en ökning och ännu viktigare att hålla sig till råden FHM gett oss och gärna tänka till lite själv för att göra sin egna situation bättre.
Hittills är jag och min familj friska och hoppas vi kan förbli det.
Så.... Jag tycker nog du är både och ibland men du är inte ensam. Du har ulltand din sparringpartner. Ni får slåss om titeln
Jaha, då är det väl snart dags att låsa in barnen också, precis som gjorts med gamlingarna.
Ingen åtgärd är för liten när det gäller att skydda världen mot corona.
Vad kommer sedan? Skyddsarrest för alla som inte redan har konstaterats haft och blivit friska från covid19?
Eller kanske "skyddsavlivning" av hela befolkningar för att rädda dem från corona...
Ingen åtgärd är heller för liten för att tillfredsställa de högljudda alarmisterna!
Ingen åtgärd är för liten när det gäller att skydda världen mot corona.
Vad kommer sedan? Skyddsarrest för alla som inte redan har konstaterats haft och blivit friska från covid19?
Eller kanske "skyddsavlivning" av hela befolkningar för att rädda dem från corona...
Ingen åtgärd är heller för liten för att tillfredsställa de högljudda alarmisterna!
Vilket skulle kunna, åtminstone delvis, bero på att de flesta barn normalt inte springer omkring runt grannarna och tigger.Ulltand skrev:
(Heter det verkligen tweet på instagram?)
Nu har ju flera förklarat det för dig och Ljugis redan men det kan väl allvarligt talat inte vara så svårt även för er att det är barnens normala beteende som gör att de inte är drivande i smittspridningen? Trodde du alltså innan att vetenskapen såg en magisk gloria över barnen, och att den skulle hindra dem från att smitta andra även när dom är sjuka? Det är häpnadsväckande att ni alla alarmister, vilket ni ju de facto är vad ni än säger, gång efter gång lyckas missförstå precis allt ni läser om. Det är ju inte konstigt att de enda genom trådens historia som ni får med er, det är folk som skulle kunna få ett eget avsnitt i Outsiders på kanal 5. Naturligtvis ökar risken för smitta om ett barn som vanligtvis pendlar mellan hemmet och förskola tex plötsligt går runt och byter saker med alla i sitt kvarter. Man tar sig för pannan hur ni ständigt gör bort er men inte ens förstår det utan klampar vidare lika pompösa som vanligt. Jag tror inte man behöver inbilla sig att det är statsministern som vet något hemligt, men i er värld är det tydligen så. En spännande inblick. Skulle vara roligt att göra ett studiebesök på Världsbäst AB och sitta med i lunchrummet och höra vad personalen säger.optimum skrev:
Statministern vet troligen något som FHM inte berättat för svenska folket.
För jag tror inte vår statminister hittar på saker eller ljuger. Nej nej, han är en klok person.
Detta måste då vara beviset för att man vet att småbarn är med och driver smittan.
Detta är min bild av coronan:
Coronan smittar utan symptom, före symptom och med symptom
Coronan smittar mer eller mindre lika bra i alla åldrar,
Jag har läst tillräckligt om dessa nu för att de för mig duger som bevis för att det stämmer.
Det sista var småbarn som nu statsministern gett oss bevis för även om jag trott det var så genom egna upplevelser av andra liknande smittor som förkylning, influensa mm som våra barn tidigare "släpat" hem från dagis och skolan.
Barn smittar bra.
Jag har läst en undersökning från Sydkorea om att småbarn inte smittar lika bra på grund av sin längd men den tog inte hänsyn till att litet barn smittar andra små barn lika bra då de är på samma höjd och inte heller att småbarn smittar sin föräldrar bra då småbarn ofta kommer upp i famnen och då befinner sig på samma höjd.
Även vid matbordet brukar barnen hamna i samma nivå som vuxna vid bordet.
Alltså finns även där beviset för att småbarn smittar bra.
Nej jag kommer inte öppna dörren för någon, oavsett ålder, om de kör "bus eller godis"
Gemensamt för de flesta av er att ni uppenbarligen drivs av rädsla, det skiner ständigt genom inläggen. Rädsla att just någon i er familj eller närhet ska bli sjuka eller få ME eller vad det nu handlar om. Att det annars dör folk i sjukdomar men längre bort verkar aldrig föresväva er.
Varför uttala sig om man har bristande kunskap i nedanstående men samtidigt anse sig hitta grava luckor i hanteringen?
Vårt parlamentariska system?
Läsförståelse?
Perceptiv förmåga?
Matematik?
Engelska?
Epidemiologi?
Redigerat:
Anledningen tidigare till att låta barnen utsättas för smitta var nog bara att "att dra ut tanden snabbt" i hopp om flockimmunitet,optimum skrev:
Statministern vet troligen något som FHM inte berättat för svenska folket.
För jag tror inte vår statminister hittar på saker eller ljuger. Nej nej, han är en klok person.
Detta måste då vara beviset för att man vet att småbarn är med och driver smittan.
Detta är min bild av coronan:
Coronan smittar utan symptom, före symptom och med symptom
Coronan smittar mer eller mindre lika bra i alla åldrar,
Jag har läst tillräckligt om dessa nu för att de för mig duger som bevis för att det stämmer.
Det sista var småbarn som nu statsministern gett oss bevis för även om jag trott det var så genom egna upplevelser av andra liknande smittor som förkylning, influensa mm som våra barn tidigare "släpat" hem från dagis och skolan.
Barn smittar bra.
Jag har läst en undersökning från Sydkorea om att småbarn inte smittar lika bra på grund av sin längd men den tog inte hänsyn till att litet barn smittar andra små barn lika bra då de är på samma höjd och inte heller att småbarn smittar sin föräldrar bra då småbarn ofta kommer upp i famnen och då befinner sig på samma höjd.
Nej jag kommer inte öppna dörren för någon, oavsett ålder, om de kör "bus eller godis"
Nu har man inte råd politiskt om Sverige skulle få en liknande utveckling igen av dödstalen, speciellt inte om våra nordiska grannar lyckas hålla i situationen.
Det är ju här konspirationsteorierna kommer in...mikethebik skrev:
Nu vet jag inte hur det är i era områden, men när småbarnen springer runt här och knackar dörr är det inte ovanligt att föräldrarna är med dem. För det mesta byter man några ord även med dessa. Det är nog större smittspridningsrisk än att lämpa över lite godis till en 6-åring.
Där satte du fokus på det som många inklusive mig försökt få fram sedan början på den här tråden, där den numera frånvarande TS (tack och lov) framstod som den störste domedagsprofeten.J Jocke Best skrev:
Är väl tyvärr så att att åtgärder världen över för att motverka coronan skapar större instabilitet och medföljande kriser, sjukdomar, svält och dödsfall än själva sjukdomen i sig.
Det är synd om människan, främst för hennes egen dumhet och ofullkomlighet...
Om man inte spekulerar så mycket så riskerar man inte att hamna så snett, förklaringar ges hela tiden och tricket är att lyssna och tänka efter, då förstår man bättre. Barnen går i skolan för att det är viktigt, för dem och för hela samhället, på kort och lång sikt.Ulltand skrev:
Det är många hopp mellan detta och det som du beskriver som något som liknar "den slutgiltiga lösningen".
Jag tycker, som jag sagt tidigare att politiken i Sverige hanterar detta ganska bra och jag är nöjd så länge inget parti störtar oss in i det moras av overksamma alternativmedicinska åtgärdsprogram, som många befolkningar lider under. Detta till okvantifierbara men tvivelsutan väsentligt högre kostnader, både i lidande och ekonomisk uppoffring, nu och imorgon.
Så sant. Men som vi kunde läsa igår har ju Mr U Ljugis en politisk lösning på det. Plötsligt klarnar allt.D djac skrev:Om man inte spekulerar så mycket så riskerar man inte att hamna så snett, förklaringar ges hela tiden och tricket är att lyssna och tänka efter, då förstår man bättre. Barnen går i skolan för att det är viktigt, för dem och för hela samhället, på kort och lång sikt.
Det är många hopp mellan detta och det som du beskriver som något som liknar "den slutgiltiga lösningen".
Jag tycker, som jag sagt tidigare att politiken i Sverige hanterar detta ganska bra och jag är nöjd så länge inget parti störtar oss in i det moras av overksamma alternativmedicinska åtgärdsprogram, som många befolkningar lider under. Detta till okvantifierbara men tvivelsutan väsentligt högre kostnader, både i lidande och ekonomisk uppoffring, nu och imorgon.
Lite av det fanns det men även en del allvar.mikethebik skrev:
Egentligen borde det inte behövas då vi redan har råden om social distans och hygien vilka även innefattar barnen.
Alltså att springa runt och träffa främmande folk samt ta emot gåvor är att hoppa över social distans och hygien.
Men sådant verkar många vara immuna mot och beter sig som inte smittan fanns.
Jag tycker det ändå var bra av Löfven att gå ut med budskapet om att inte köra "bus eller godis"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Nu finns det ju forskning som utgår från smittspårningen som just visar att barn sällan smittar jämnåriga. Det är alltså visat med smittspårningskedjor att det är sällan så att en förälder smittar ett barn som smittar en jämnårig som sen smittar sina föräldrar. Det är däremot mycket vanligt att vuxna smittar varandra på arbetsplatser och sen kommer de hem och smittar resten av familjen. Det har varit uppe i tråden någon gång under hösten.optimum skrev:
Barn smittar bra.
Ovanstående gäller barn upp till ung. 10 års ålder. Från ung. 15 års ålder hittar man just ingen skillnad mellan dem och vuxna. För barn mellan de två åldrarna så är det ett mellanting.
Smittspridningen är alltså inte likadan som när det gäller influensa och förkylningar.
Som jag skrev så räcker det för mig.BirgitS skrev:
Nu finns det ju forskning som utgår från smittspårningen som just visar att barn sällan smittar jämnåriga. Det är alltså visat med smittspårningskedjor att det är sällan så att en förälder smittar ett barn som smittar en jämnårig som sen smittar sina föräldrar. Det är däremot mycket vanligt att vuxna smittar varandra på arbetsplatser och sen kommer de hem och smittar resten av familjen. Det har varit uppe i tråden någon gång under hösten.
Ovanstående gäller barn upp till ung. 10 års ålder. Från ung. 15 års ålder hittar man just ingen skillnad mellan dem och vuxna. För barn mellan de två åldrarna så är det ett mellanting.
Smittspridningen är alltså inte likadan som när det gäller influensa och förkylningar.
Även om barn smittar 10% i förhållande till en vuxen så är det för mig 10% för mycket för mig.
De smittar.
Enkelt, jag ska inte bli sjuk.
Vore nog bra om alla tänkte så.
Ja, att man ändrade rekommendationern för både 70-plussare och deltagare i allmänna tillställningar nu när smittan tar fart igen har ju gett dem vatten på sin kvarn. Jag förstår att det är lätt att dra slutsatsen att "man" vill ta död på fler eller snabba på flockimmuniteten eller vad det nu kan vara, men det är ju precis lika lätt att öppna ögonen bara lite till och bedöma helheten istället för att enbart fokusera på de små detaljer som stöder ens teori.Guzzi skrev:
Men det är klart att om man övertygad om att Tegnell är en psykopat och ensam styr hela coronahanteringen kanske det är svårt att komma vidare.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Med en sådan rädsla så bör du på fullaste allvar flytta ut i skogen och sätta dig i karantän. Där du antingen är helt ensam och umgås via skype eller så låser du in din familj också. Under den här perioden så får du beställa hemkörning och så får de lämna utan du är hemma..optimum skrev:
Då kan du vara lugn. Eller du bör torka av alla varorna när du packar upp dessa.
Sen måste du sluta vara så rädd.