Byggahus.se
Och nu kom partnerns testresultat: Inte Corona.

Tydligen nått som går i området.
Det hade varit ett barn av fjorton(!) på avdelningen på förskolan i fredags, idag var de lite fler, men avdelningarna ska tydligen bara ha 30-50% av normala mängden barn.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
I fredags förra veckan missade sonen bussen in till skolan i Lund och jag skulle skjutsa honom. I bilen hör jag hur han har en hemsk hosta, så vi körde hem igen. I söndags blev jag och Per också sjuka. Hosta, snuva, feber, trötthet och det pågår fortfarande. Per var och testade sig för covid-19 i morse, vi får se vad det visar. Tänkte att det räcker om en av oss testar sig.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
I fredags förra veckan missade sonen bussen in till skolan i Lund och jag skulle skjutsa honom. I bilen hör jag hur han har en hemsk hosta, så vi körde hem igen. I söndags blev jag och Per också sjuka. Hosta, snuva, feber, trötthet och det pågår fortfarande. Per var och testade sig för covid-19 i morse, vi får se vad det visar. Tänkte att det räcker om en av oss testar sig.
Hur har det gått?
 
Vi var sjuka med feber i två veckor, men testade negativt för covid-19.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Här i Stockholm vill man inte att folk kommer till fots utan det är tänkt att bilen fungerar som ett smittskyddsskal, man ska hela tiden sitta kvar i bilen och får in och ut testkitet genom rutan.
I skåne går det bra att komma hur man till, till det utomhus. Man kan hämta kitet och köra bort en bit om man inte vill synas och man måste inte sitta i bilen.
Och en del borde inte sitta i just bilen då de spyr av att stoppa tops i halsen. Var tydligen en del som lyckats spruta ner hela panelen i bilen.

Nej jag har inte tagit något men närstående med bara negativa svar =)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag började hosta i tisdags eftermiddag och har gjort det sen dess, men det är inte torrhosta som man brukar höra om i samband med Covid-19 utan med slem. Någon dag senare blev jag hes (bättre nu). Jag var rätt säker på att det inte var något nytt coronavirus i farten men testade mig i torsdags som man ska och fick igår kväll ett positivt testsvar. Än så länge ingen feber eller sjukdomskänsla på något sätt mer än att det är störande att hosta rätt ofta.

Ingen aning om hur jag har blivit smittad för vi har båda två jobbat hemifrån hela hösten, inte varit i någon affär de senaste veckorna etc. och det senaste tillfället jag vet att jag var rätt nära någon ett tag (förutom sambon) var när jag var till vårdcentralen den 1 oktober men 12 dagars inkubationstid är ju extremt ovanligt. Vi åt lunch på ett café förra torsdagen men det var bara vi och ett till sällskap (>70 år) i ett stort rum så vi var minst 5 m ifrån de andra, så verkligen otur om det skedde då.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag började hosta i tisdags eftermiddag och har gjort det sen dess, men det är inte torrhosta som man brukar höra om i samband med Covid-19 utan med slem. Någon dag senare blev jag hes (bättre nu). Jag var rätt säker på att det inte var något nytt coronavirus i farten men testade mig i torsdags som man ska och fick igår kväll ett positivt testsvar. Än så länge ingen feber eller sjukdomskänsla på något sätt mer än att det är störande att hosta rätt ofta.

Ingen aning om hur jag har blivit smittad för vi har båda två jobbat hemifrån hela hösten, inte varit i någon affär de senaste veckorna etc. och det senaste tillfället jag vet att jag var rätt nära någon ett tag (förutom sambon) var när jag var till vårdcentralen den 1 oktober men 12 dagars inkubationstid är ju extremt ovanligt. Vi åt lunch på ett café förra torsdagen men det var bara vi och ett till sällskap (>70 år) i ett stort rum så vi var minst 5 m ifrån de andra, så verkligen otur om det skedde då.
Jag håller tummarna för ett milt och snabbt sjukdomsförlopp!
 
  • Gilla
  • Älska
Gammelnörden och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag började hosta i tisdags eftermiddag och har gjort det sen dess, men det är inte torrhosta som man brukar höra om i samband med Covid-19 utan med slem. Någon dag senare blev jag hes (bättre nu). Jag var rätt säker på att det inte var något nytt coronavirus i farten men testade mig i torsdags som man ska och fick igår kväll ett positivt testsvar. Än så länge ingen feber eller sjukdomskänsla på något sätt mer än att det är störande att hosta rätt ofta.

Ingen aning om hur jag har blivit smittad för vi har båda två jobbat hemifrån hela hösten, inte varit i någon affär de senaste veckorna etc. och det senaste tillfället jag vet att jag var rätt nära någon ett tag (förutom sambon) var när jag var till vårdcentralen den 1 oktober men 12 dagars inkubationstid är ju extremt ovanligt. Vi åt lunch på ett café förra torsdagen men det var bara vi och ett till sällskap (>70 år) i ett stort rum så vi var minst 5 m ifrån de andra, så verkligen otur om det skedde då.
Kan inte nån i personalen ha smittat dig?
 
BirgitS
nino nino skrev:
Kan inte nån i personalen ha smittat dig?
I kassan var det en plexiglasskiva emellan så den borde skydda bra. Sen var det ju en som kom ut med maten men man brukar ju säga att det krävs lite tid för att överföra tillräckligt med virus. De smittspårningsappar som finns i en del andra europeiska länder brukar bara bry sig om närhet under minst 10 minuter.

Som jag har förstått det så ska man bli kontaktad av någon smittspårare så ska höra med dem på måndag (antar att det inte händer mycket under helgen).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
I kassan var det en plexiglasskiva emellan så den borde skydda bra. Sen var det ju en som kom ut med maten men man brukar ju säga att det krävs lite tid för att överföra tillräckligt med virus. De smittspårningsappar som finns i en del andra europeiska länder brukar bara bry sig om närhet under minst 10 minuter.

Som jag har förstått det så ska man bli kontaktad av någon smittspårare så ska höra med dem på måndag (antar att det inte händer mycket under helgen).
Förhoppningsvis bara förkylning.
Dock har du fått den från någon/något och det är samma smittvägar som coronan.

Är det förkylning blir det ingen smittspårning.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Förhoppningsvis bara förkylning.
Dock har du fått den från någon/något och det är samma smittvägar som coronan.

Är det förkylning blir det ingen smittspårning.
Jag har alltså fått ett positivt PCR-test. Men det är klart att man kan spekulera om det är ett felaktigt resultat, det förekommer antagligen även om det är sällsynt.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har alltså fått ett positivt PCR-test. Men det är klart att man kan spekulera om det är ett felaktigt resultat, det förekommer antagligen även om det är sällsynt.
Missade att du skrev att det var positivt.
Provet är troligen rätt.
Attans vad det smittar och som du beskrev har du nog gjort helt rätt enligt FHM råd.

Hoppas verkligen det går bra och du snabbt blir fri från det.
 
  • Älska
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Jag började hosta i tisdags eftermiddag och har gjort det sen dess, men det är inte torrhosta som man brukar höra om i samband med Covid-19 utan med slem. Någon dag senare blev jag hes (bättre nu). Jag var rätt säker på att det inte var något nytt coronavirus i farten men testade mig i torsdags som man ska och fick igår kväll ett positivt testsvar. Än så länge ingen feber eller sjukdomskänsla på något sätt mer än att det är störande att hosta rätt ofta.

Ingen aning om hur jag har blivit smittad för vi har båda två jobbat hemifrån hela hösten, inte varit i någon affär de senaste veckorna etc. och det senaste tillfället jag vet att jag var rätt nära någon ett tag (förutom sambon) var när jag var till vårdcentralen den 1 oktober men 12 dagars inkubationstid är ju extremt ovanligt. Vi åt lunch på ett café förra torsdagen men det var bara vi och ett till sällskap (>70 år) i ett stort rum så vi var minst 5 m ifrån de andra, så verkligen otur om det skedde då.
Nu när det har gått nio dagar så kan det ju vara läge att berätta hur det har utvecklats. Trots att jag egentligen aldrig kände mig sjuk så kändes det i söndags fm att det hade vänt, kanske att immunsystemet inte längre signalerade att det var fara på färde. Hostan har avtagit allt eftersom sen dess så igår var det väl i snitt en gång/timme som jag hostade, men i stället började jag bli snuvig i söndags och där kan jag väl egentligen inte märka någon större skillnad mellan dagarna än så länge.

Jag blev uppringd av en smittspårare och berättade om hur jag kunde ha blivit smittad och hennes kommentar var typ "Ja, det här viruset kan vara väldigt underligt."

Som ett led i familjekarantänen ska andra i hushållet PCR-testas 5-7 dagar efter att den första personens test (om de inte själva har fått symtom tidigare) så sambon gjorde det i tisdags men det var negativt. Vi funderar nu mycket på hur det hänger ihop.
Var han sjuk först men utan symtom så han smittade mig för två veckor sen och därför inte hade hade kvar något virus-RNA i halsen?
Eller smittade jag honom eller vi blev båda smittade samtidigt men han hade antikroppar/T-celler som var så väldigt effektiva att det snabbt bekämpade viruset så det aldrig blev några virus i hans hals?
Eller är något av våra provresultat felaktigt?
Eller något annat?

För närvarande känner jag mig tacksam för att vi under de senaste åren antagligen hade en coronaförkylning som nu har skyddat oss från att bli allvarligt sjuka. :love:
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Någon mer som tappat lukt och smak? Hur länge var ni utan isåfall?

Jag var lite snorig ett par dagar för några veckor sedan och tappade då också all form av lukt. Tog ett antikroppstest förra veckan och det var väldigt tydligt positivt så då vet jag iaf att förkylningen inte var någon vanlig förkylning.

Nu har det gått tre hela veckor utan någon egentligen förbättring. Vissa dagar kan jag kanske känna en svag doft av typ handsprit/ättika/vinäger och sånt starkt men för det mesta är det helt väck. Vanlig mat och dryck är hopplöst.
 
  • Ledsen
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Hej, fick positivt svar igår.
Min familj, var tillsammans med svågerns familj och svärföräldrarna i Örebro för två helger sen. Sen dess har både jag, svågern och svärfar (alla vuxna hanar alltså) testat positivt. Vi var på Yoump, vi var på prison Island och vi var på badhuset. Så det känns som något av de tre platserna var givna smittoställen. Vi åt även på Max hamburgeri på kvällen. Så Örebro känns som det givna smittostället :p
Veckan efter Örebro har varit en av mina absolut friskaste veckor på hela året. Har testat mig två ggr under hösten på grund av väldigt förkyld och att barnen varit mkt förkylda. Allt började vid skolstarten med otroligt mkt förkylning.
Hur som, efter förra veckan då jag var så kärnfrisk jag bara varit på flera år så fick jag en svag huvudvärk i måndags. Sen på kvällen blev jag lite snorig när jag skulle sova. Var sen lite snorig under tisdagen och kanske någon timme med svag huvudvärk. Kändes mer som man vaknat på fel sida. En lite mer tröfstartad morgon liksom. Bestämde mig då för att boka in ett test pga att jag visste att svågern hade testat positivt några dagar tidigare. Han hade haft feber och legat dålig en dag. Men från luinch på tisdagen var jag väldigt frsäch men åkte ändå och testade mig eftersom jag beställt testet. Kändes lite löjligt att åka dit för tredje gången denna hösten och de båda andra ggr var jag klart mer förkyld och dålig.
Fick dock positivt på detta testet så nu ska frugan åka och testa sig om några timmar också. Hon har haft lite ont i huvudet igår och idag.
I övrigt mår jag bra. Har kanske hostat till 2-3 ggr idag. Inte mer än så. Har kanske lite sämre smaksinne men svårt att beskriva. Jag kan iaf känna smaker tror jag. Eller om hjärnan bara lägger dit smaker för att den vet vad den äter... Hahah.
Men som sagt, om inte barnen hade varit hemma här idag så hade jag nog varit ute och byggt en gjutform och blandat lite betong manuellt så jag kan inte påstå att jag är jättesjuk. (hoppas det fortsätter såhär!).
Jag är man, 35 år och hyfsat vältränad, både på gym och i löpspåret.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.