2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om man är intressad av grafer som inte ser i princip likadana ut varje vecka, så verkar Ourworldindata ha uppdaterat sitt gränssnitt så det nu är ännu lättare att välja vad man vill se. T ex den här över dödsfall per miljon invånare senaste månaden:
Url: https://ourworldindata.org/coronavi...othing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Url: https://ourworldindata.org/coronavi...othing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Hittade en SNP från Neandertalarna som är med på 23&me v 4 chip.
rs10490770
T allele där är låg risk ( homosapiens)
C allele är hög risk och finns med i alla neandertalvarianter.
Hade låg risk för svår Covid19
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2818-3
rs10490770
T allele där är låg risk ( homosapiens)
C allele är hög risk och finns med i alla neandertalvarianter.
Hade låg risk för svår Covid19
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2818-3
Redigerat:
Så är det men det går knappast att studera på ett bra sätt. Tror dessvärre man är hänvisad till att försöka bedömma hur väl man tror sig kunna överföra data från lab till verklighet.BirgitS skrev:
Vi har å enda sidan en mask som bevisligen stoppar upp viruspartiklar som skall vägas mot ett antagande att genom att vidröra masken av misstag så ger det i sig en ökad smittorisk. Och en hypotes att masken kan förhindra att vi oavsiktligt berör mun och näsborre. Till det ska man lägga den psykologiska aspekten där det finns två spår. 1 Mask ger en falst trygghet. 2. Mask påminner om pandemin och ökar det sociala avståndet. Inte helt lätt. Men då tror jag mer på WHOs bedömning än FHM.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Som jag ser det finns det ett par viktiga saker att ta hänsyn till i den slutsats som du citerade:Ulltand skrev:
Så är det men det går knappast att studera på ett bra sätt. Tror dessvärre man är hänvisad till att försöka bedömma hur väl man tror sig kunna överföra data från lab till verklighet.
Vi har å enda sidan en mask som bevisligen stoppar upp viruspartiklar som skall vägas mot ett antagande att genom att vidröra masken av misstag så ger det i sig en ökad smittorisk. Och en hypotes att masken kan förhindra att vi oavsiktligt berör mun och näsborre. Till det ska man lägga den psykologiska aspekten där det finns två spår. 1 Mask ger en falst trygghet. 2. Mask påminner om pandemin och ökar det sociala avståndet. Inte helt lätt. Men då tror jag mer på WHOs bedömning än FHM.
"unless appreciable shedding of viable viruses on mask fibers occurs."
Man ser alltså att virus kan komma från masken ihop med fiber från den och det påverkar resultatet negativt.
"Our results highlight the importance of regular changing of disposable masks and washing of homemade masks, and suggests that special care must be taken when removing and cleaning the masks."
Det tolkar jag som att om masker inte byts och/eller tvättas tillräckligt ofta så påverkas resultatet i negativ riktning.
De är alltså själva medvetna om att resultaten inte går att för över till verkliga situationer när allmänheten bär mask.
BirgitS skrev:
Det är där man måste göra de antaganden jag var inne på och det gör forkarna och kommer fram till att masker kan hjälpa att dämpa pandemin
Our observations are consistent with suggestions that mask wearing can help in mitigating pandemics associated with respiratory disease.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Bara det citatet säger väl inte något som strider mot vad jag ska. Även om masker endast hjälper inom sjukvården och liknande situationer så innebär det en reducering av pandemin.Ulltand skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
På vilket väsentligt sätt skiljer sig FHM och WHO bedömning? FHM t o m länkar till WHO:s frågor o svar om munskydd.Ulltand skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...n-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/
https://www.who.int/emergencies/dis...wers-hub/q-a-detail/q-a-on-covid-19-and-masks
Skillnaden som jag har uppfattat den är att WHO rekommenderar munskydd i situationer när man inte kan hålla avstånd. En sådan rekommendation har inte FHM.Gammelnörden skrev:
Men det är så klart inte de som avses (sjukvården) med den texten.BirgitS skrev:
Vilka inom sjukvården tvättar sin tygmasker?
Gammelnörden skrev:
WHO rekommenderar mask när social distansering inte är möjligt
FHM gör det inte.
Och här i Stockholm kan jag garantera att social distansering inte är möjligt under rusningstid i kollektivtrafiken.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Inte i dagsläget en uttrycklig rekommendation, men jag upplever det som att dom i alla fall inte förnekar problematiken med att det finns situationer där social distansering inte är möjlig och kan kräva munskydd.
"Vi kommer därför, i samråd med de regionala smittskyddsenheterna, ta ställning till vilka situationer en rekommendation om munskydd skulle vara av värde på nationell eller regional nivå. Exempel på sådana situationer kan till exempel vara hos optikern eller vid trängsel i kollektivtrafiken."
"Det kan dock finnas situationer där det är svårt att undvika trängsel och nära kontakt under längre tid. Där kan munskydd vara av värde."
"Vi kommer därför, i samråd med de regionala smittskyddsenheterna, ta ställning till vilka situationer en rekommendation om munskydd skulle vara av värde på nationell eller regional nivå. Exempel på sådana situationer kan till exempel vara hos optikern eller vid trängsel i kollektivtrafiken."
"Det kan dock finnas situationer där det är svårt att undvika trängsel och nära kontakt under längre tid. Där kan munskydd vara av värde."
Gammelnörden skrev:
Varför vänta? Människor dör av Covid19.
Och har men en gång gått ut och sagt att munskydd är verkningslösa, vilket fick stor spridning i pressen, borde man nu vara övertydliga med att det vet man inte och kanske berätta för befolningen att WHO har en annan syn på detta.
Det har varit väldigt tydligt och stötts och blötts i media rätt ordentligt tycker jag. Det verkar heller inte som att Sveriges befolkning går man ur huse och upprörda över att det inte är något munskyddskrav.Ulltand skrev:
Redigerat av moderator: