2 361 302 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är svårt att byta fot för många. Kanke extra svårt för stora grupper på tex FB som ryckt ut till FHM försvar mot den onda omvärlden.tusenett skrev:
Sakta men säkert närmar sig FHM en rekomendation om munskydd, Men detta är är en kamp mot tiden. Nu har vi missat de första 10 månderna av pandemin och inom snart börjar vi vaccinera och kan börja se slutet på detta.
Kan jag gissa att det är mig du menar?T tanaris skrev:
Ingen tror väl att dödstalen kommer ligga still i höst?
Och då växlar jag upp y-axeln så den klarar den belasningen.
Men visst är "din" graf bättre på kort sikt.
Hur är dödstalen redovisade? Är det exakta datum eller inrapporterade data för dagen? Såg att Danmark skiljde sig lite från mina data.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Förbjud bilkörning folk dör av det...Ulltand skrev:
Men lägg ner energin på något vettigt bilkörning riskerar så många människors liv och hälsa.
Det är rätt många som tycks ha fastnat i historien, jag tänker inte nämna namn. Man ska naturligtvis lära sig av den, men man måste också leva i nuet.Ulltand skrev:
Kan jag gissa att det är mig du menar?
Ingen tror väl att dödstalen kommer ligga still i höst?
Och då växlar jag upp y-axeln så den klarar den belasningen.
Men visst är "din" graf bättre på kort sikt.
Hur är dödstalen redovisade? Är det exakta datum eller inrapporterade data för dagen? Såg att Danmark skiljde sig lite från mina data.
Datat påstås komma från ECDC, vill man kan man ladda ner källkoden från Git och kolla själv. Fördelen med en dynamisk tjänst av det slaget är naturligtvis att man kan göra sitt eget urval, t ex Sverige vs USA:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B Byggdjuret skrev:
Jag tänker så här att bilkörning är nödvändigt i samhället. Hur skall folk ta sig till jobbet och affären på landsbyggden utan bil? Hur skall vi fram alla varor i städerna?
Men inom 10-20 år kör bilarna själva, går på el och antalet olyckor kommer att sjunka drastiskt.
Det är liksom inte samma frågeställning som munskydd eller andra åtgärder om att rädda liv i en övergående pandemi.
Ja vill man kan man ju jämföra sig med ett av de sämsta länderna i världen och få en snyggare kurva för Sverige.T tanaris skrev:Det är rätt många som tycks ha fastnat i historien, jag tänker inte nämna namn. Man ska naturligtvis lära sig av den, men man måste också leva i nuet.
Datat påstås komma från ECDC, vill man kan man ladda ner källkoden från Git och kolla själv. Fördelen med en dynamisk tjänst av det slaget är naturligtvis att man kan göra sitt eget urval, t ex Sverige vs USA:
[bild]
Om vi försöker fundera på detta med ansiktsskydd ute i Europa som det sett ut efter den första puckeln.
Tänker mig att det inte syns någon skillnad på de länder där detta har varit krav mot de där det inte varit det. För vi är ju inte helt själva att inte haft det kravet vad jag vet. Nu är det ju svårt med statistik på sjuka då testningen har sett olika ut i många länder och antal döda kan bero på allt ifrån hur man räknar och hur sjukvården klarat av de som hamnat på sjukhus.
Tänker mig att det inte syns någon skillnad på de länder där detta har varit krav mot de där det inte varit det. För vi är ju inte helt själva att inte haft det kravet vad jag vet. Nu är det ju svårt med statistik på sjuka då testningen har sett olika ut i många länder och antal döda kan bero på allt ifrån hur man räknar och hur sjukvården klarat av de som hamnat på sjukhus.
Jo Sverige är ett av dom sämsta länderna i världen men USA och några till är trots allt sämre. Inte alltid i realtid.J Jocke Best skrev:
Patriotism för inget gott med sig då det oftast förblindar det egna landets tillkortakommanden vilket nu är fallet i Sverige.
En kris för som bekant samman folk mot en yttre verklig eller inbillad fiende, då tystnar kritiken lägligt nog.
snuttjulle skrev:
Om vi försöker fundera på detta med ansiktsskydd ute i Europa som det sett ut efter den första puckeln.
Je det går inte att jämföra så. Det är alldeles för många andra faktorer som påverkar och hur skall man veta hur ett lands kurva hade sett ut om kravet på munskyyd funnits från början eller inte? Hade en redan dålig kruva varit ännu sämre? Eller bättre?
Jag tror alla är med på att munskydd bara kan ha har en relativt måttlig inverkan i en pandemid. Bra kanske ja, avgörande nej
Men om Sverige är så dåliga och bland de sämsta enligt dig, då kan det väl inte vara fel att jämföra sig med dom som är i samma härad?Ulltand skrev:
Jo Sverige är ett av dom sämsta länderna i världen men USA och några till är trots allt sämre. Inte alltid i realtid.
Patriotism för inget gott med sig då det oftast förblindar det egna landets tillkortakommanden vilket nu är fallet i Sverige.
En kris för som bekant samman folk mot en yttre verklig eller inbillad fiende, då tystnar kritiken lägligt nog.
Själv tycker jag Sverige har skött pandemin strålande och av de bekanta jag har runt om i världen, och det är många det, så är man avundsjuka och grymt imponerade. Man är inte imponerade av sina politiker i tex Spanien/Madrid just nu. Har du sett vad som händer när man låter politiker bestämma? Madrids lokala styre går till domstol mot sin egen regering. Likadant i Paris. Inte heller imponerande. Jag tycker det är fantastiskt underhållande att läsa dina dagliga krumbukter i tråden där det trots allt detta ständigt letas fel och luckor i Sveriges hantering. Snälla sluta aldrig. Alla andra har gett upp när det visade sig att man i den löpande hanteringen gjort allt rätt.
Redigerat:
Hur många smittade hade vi i februari/mars? När kom smittan in i Sverige?
Var det några enstaka fall per dag, eller var det betydligt fler?
Our World in Data har även grafer från olika smittspridningsmodeller, [https://ourworldindata.org/covid-models]
Var det några enstaka fall per dag, eller var det betydligt fler?
Our World in Data har även grafer från olika smittspridningsmodeller, [https://ourworldindata.org/covid-models]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder