Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
B Byggdjuret skrev:
De blev tvungna att öppna ålderboenden. Folk ville sin livspartner sedan 50år... För vad som är det värsta är folk har känslor
Fullt förståeligt men kanske lite begränsning med antalet övriga släktingar.
Kanske inte så bra med de barnbarnen som vi sett som struntar i social distans. typ 15-25 åringar. Men de kanske struntar i de äldre ändå.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Kanske inte så bra med de barnbarnen som vi sett som struntar i social distans. typ 15-25 åringar. Men de kanske struntar i de äldre ändå.
Vi ska inte döma hur folk beter sig på stan och hur man beter sig på ett äldreboende.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Jag tycker vi kan lägga ner åsikterna om vad de äldre väljer, vill de träffa sina barnbarn, med de risker detta medför, så ska de göra det. Precis som du får köra bilen till jobb, och till och med till den lokala affären, trots de risker detta medför, både för dig och dina medmänniskor.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det var ju det jag skrev!

Men mutationen är inte hela genen den är på ett baspar i genen!

AT från mamma och AT hos pappa ger ingen immunitet hos föräldrarna men för barnet är det då 25% chans att få ett baspar (SNP) med AA vilket ger immunitet.

Delar av ett baspar är INTE kromosomer.

En gen är en sträng av baspar som tillsammans har en funktion.
Det här börjar bli väldigt off-topic, men basen A passar inte ihop med sig själv precis som det står på Wikipedia-sidan jag länkade till.

En mutation kan t.ex. vara att ett baspar har bytts ut mot det andra paret, men som det står på sidan jag länkade till finns det även andra möjligheter, men inte att t.ex. två A paras ihop för deras atomer passar inte ihop när det gäller bindningar.

Man ärver inte en bas i ett par från mamman och den andra från pappan utan man ärver hela kromosomer. Det är därför man har dubbla uppsättningar av alla kromosomer utom män som har en X-kromosom från mamman och en Y-kromosom från pappan.

Vad på sidan från FoF om vinterkräksjukan var svårt att förstå?

Om du vill fortsätta att diskutera baser, gener och kromosomer föreslår jag att du antingen startar en ny tråd eller skickar mig ett PM.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det har jag inte det borde vara basic kunskap för alla läkare som arbetar med smittskydd.

Nästa fråga däremot om det har tillräcklig effekt på gruppnivå är så klart svårare att svara på.
Ja det är basic kunskap för läkare som arbetar med smittskydd, och det var också i tidigt skede en stor grupp läkare mfl som varnade och försökte få igenom att vi i Sverige skulle använda sig av munskydd el andningsskydd mm som skydd,
Björn Olsen var en av dem som då syntes mest i media och drev frågan för användande av munskydd,andningsskydd.
När dessutom hela världen(utom Sverige plus några få diktaturer) kommit fram till att använda munskydd,andningskydd, att då FHM fortfarande lät bli tycker jag är bedrövligt, dessutom är det inte förbjudet för ett land att införa smittskyddande åtgärder, försiktighetsåtgärder innan WHO har hunnit komma fram till det.
Jag fick en stark känsla av att det till slut gick prestige i frågan, vilket det inte var läge för!

Måste med denna kritik ge Tegnell o co med flera med flera(de är ju också bara människor) en stor eloge för allt engagemang tid och ork de har lagt ner under så lång pressad tid för att försöka att skydda oss andra och vårt samhälle.

En av de få saker som är bra med att det görs fel(vilket alla gör)...är att man kan göra bättre nästa gång.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det var ju det jag skrev!

Men mutationen är inte hela genen den är på ett baspar i genen!

AT från mamma och AT hos pappa ger ingen immunitet hos föräldrarna men för barnet är det då 25% chans att få ett baspar (SNP) med AA vilket ger immunitet.

Delar av ett baspar är INTE kromosomer.

En gen är en sträng av baspar som tillsammans har en funktion.
Du verkar ha blandat ihop baspar med genotyp.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det här börjar bli väldigt off-topic, men basen A passar inte ihop med sig själv precis som det står på Wikipedia-sidan jag länkade till.

En mutation kan t.ex. vara att ett baspar har bytts ut mot det andra paret, men som det står på sidan jag länkade till finns det även andra möjligheter, men inte att t.ex. två A paras ihop för deras atomer passar inte ihop när det gäller bindningar.

Man ärver inte en bas i ett par från mamman och den andra från pappan utan man ärver hela kromosomer. Det är därför man har dubbla uppsättningar av alla kromosomer utom män som har en X-kromosom från mamman och en Y-kromosom från pappan.

Vad på sidan från FoF om vinterkräksjukan var svårt att förstå?

Om du vill fortsätta att diskutera baser, gener och kromosomer föreslår jag att du antingen startar en ny tråd eller skickar mig ett PM.

Bra ide. Det är ett kul ämne så jag Pm: ar dig senare!

lindath lindath skrev:
Du verkar ha blandat ihop baspar med genotyp.
Möjligen men dessa är de delar i arvsmassan som tex ger skydd mot kräksjukan. En del kommer då från moder en en del från fadern. Det som kallas allele på engelska.

Enbaspolymorfi (eng. Single Nucleotide Polymorphism, SNP och ofta uttalat som "snipp"), är en positionsbestämd variation i arvsmassan som berör en enda nukleotid. Till exempel kan DNA-sekvensen AATGCC vara förändrad till AACGCC.

250px-Dna-SNP.svg.png

Redigerat:
Gammelnörden
Från pressträffen idag

- Vi har kollat vad vi kan göra på nationell nivå för att hålla ned smittan, säger Anders Tegnell.

- Mycket av smittan förutom på arbetsplatserna sker i hemmen.

Personer i samma hushåll som en person med diagnosen covid-19 kommer att få förhållningsregler.

Förhållningsreglerna säger att även friska personer i hushållet har en skyldighet att stanna hemma under en begränsad tid.

Förhållningsreglerna gäller i sju dagar.

Barn i för- och grundskolan ska fortsätta gå dit.

Den som får förhållningsregler blir kontaktad av vården.

Det kan skilja mellan regionerna när de har möjlighet att börja ge förhållningsregler och hur det sker.

Det är först då de gäller. Möjligheterna att göra detta finns redan idag.

- Kan man jobba hemifrån kan man stanna hemma på det viset, i första hand.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
P
B brfbo skrev:
Ja det är basic kunskap för läkare som arbetar med smittskydd, och det var också i tidigt skede en stor grupp läkare mfl som varnade och försökte få igenom att vi i Sverige skulle använda sig av munskydd el andningsskydd mm som skydd,
Björn Olsen var en av dem som då syntes mest i media och drev frågan för användande av munskydd,andningsskydd.
Björn Olsen tyckte annorlunda i sin bok "Pandemi: Myterna, fakta, hoten" utgiven Juli 2020.

• En skärmdump av en text som diskuterar effektiviteten av munskydd under pandemin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Björn Olsen tyckte annorlunda i sin bok "Pandemi: Myterna, fakta, hoten" utgiven Juli 2020.
Fast att krypa in under skolbänken vid kärnvapenanfall är ju jättebra. Om du inte är i direkt närhet av explosionen är det två saker som kommer orsaka omedelbar skada, 1. värme / ljus, 2. Tryckvågen. Såvida du inte är så nära att huset du är i krossas undkommer dig båda två om du håller dig borta från byggnadens fönster, och dessutom har en bänk över dig.

Sämre då att vara ute på skolgården för att försöka ta sig till ett skyddsrum.

Men Björn Olsson svingar ju ganska vilt...

• Gilla
[old rusty] och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Från pressträffen idag

- Vi har kollat vad vi kan göra på nationell nivå för att hålla ned smittan, säger Anders Tegnell.

- Mycket av smittan förutom på arbetsplatserna sker i hemmen.

Personer i samma hushåll som en person med diagnosen covid-19 kommer att få förhållningsregler.

Förhållningsreglerna säger att även friska personer i hushållet har en skyldighet att stanna hemma under en begränsad tid.

Förhållningsreglerna gäller i sju dagar.

Barn i för- och grundskolan ska fortsätta gå dit.

Den som får förhållningsregler blir kontaktad av vården.

Det kan skilja mellan regionerna när de har möjlighet att börja ge förhållningsregler och hur det sker.

Det är först då de gäller. Möjligheterna att göra detta finns redan idag.

- Kan man jobba hemifrån kan man stanna hemma på det viset, i första hand.

[länk]
Ett vettigt beslut om förhållningsregler inom hushåll, äntligen.

Nya data över dödsfall. Börjar öka lite i Sverige och Danmark. Sverige har dock ungefär dubbelt så många dödsfall per capita och vecka som Danmark. Ännu så länge ligger Norge och Finland still.

När det såg ut så här i våras tog det en månad innan vi hade över hundra dödsfall per dag. Lite skrämmande att minnas men nu har vi ju viss immunitet, testkapacitet och lite tuffare regler.

Linjediagram som visar COVID-19 dödsfall per miljon invånare i Norden med Sverige högst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
B brfbo skrev:
När dessutom hela världen(utom Sverige plus några få diktaturer) kommit fram till att använda munskydd,andningskydd, att då FHM fortfarande lät bli tycker jag är bedrövligt, dessutom är det inte förbjudet för ett land att införa smittskyddande åtgärder, försiktighetsåtgärder innan WHO har hunnit komma fram till det.
Jag fick en stark känsla av att det till slut gick prestige i frågan, vilket det inte var läge för!

Måste med denna kritik ge Tegnell o co med flera med flera(de är ju också bara människor) en stor eloge för allt engagemang tid och ork de har lagt ner under så lång pressad tid för att försöka att skydda oss andra och vårt samhälle.

En av de få saker som är bra med att det görs fel(vilket alla gör)...är att man kan göra bättre nästa gång.
Jag tror att du syftar på de 26. Musketörerna vars blandning experter och sanning och lögn var rätt frisk.
De har ofta blandat deras sanning och sanning. Alltså inte direkt nån topp notering. Alla i det gänget är läkare vissa långt ifrån den biten

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Här en nyare studie i nature. Labmiljö men slutsatsen blir att mask kan skydda mot luftvägsvirus IRL, rätt använd.

[länk]

"Conclusions
These observations directly demonstrate that wearing of surgical masks or KN95 respirators, even without fit-testing, substantially reduce the number of particles emitted from breathing, talking, and coughing. While the efficacy of cloth and paper masks is not as clear and confounded by shedding of mask fibers, the observations indicate it is likely that they provide some reductions in emitted expiratory particles, in particular the larger particles (> 0.5 μm). We have not directly measured virus emission; nonetheless, our results strongly imply that mask wearing will reduce emission of virus-laden aerosols and droplets associated with expiratory activities, unless appreciable shedding of viable viruses on mask fibers occurs. The majority of the particles emitted were in the aerosol range (< 5 μm). As inertial impaction should increase as particle size increases, it seems likely that the emission reductions observed here provide a lower bound for the reduction of particles in the droplet range (> 5 μm). Our observations are consistent with suggestions that mask wearing can help in mitigating pandemics associated with respiratory disease. Our results highlight the importance of regular changing of disposable masks and washing of homemade masks, and suggests that special care must be taken when removing and cleaning the masks."
Det var väl inte någon direkt nyhet att kirurgmasker och KN95-skydd reducerar antalet partiklar i en kontrollerad miljö, det är ju därför man har dem i vården.

Det intressanta är ju hur det fungerar i praktiken när mer eller mindre alla har dem.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.