2 361 299 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
B brfbo skrev:
Så är det. Fuktigheten inne är som lägst under vintern och högst under sensommaren.
Vad är det som knäcker ett virus på en yta? UV-strålning? Kontaminering av andra partiklar?
I vilket fall så är ett virus inkapslat av några vattenmolekyler bättre skyddat och det skyddet varar längre med högre RH.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om jag förstått saken rätt så är
Corona viruset ganska lätt ta död på.
Jämfört med magsjukevirus.
Det är alltid nått positivt med vårt älskade corona virus.
Corona viruset ganska lätt ta död på.
Jämfört med magsjukevirus.
Det är alltid nått positivt med vårt älskade corona virus.
Ja visst älskar vi alla vårt lilla corona virus.B Byggdjuret skrev:
Tänk hur ensamt och tråkigt livet var för ett år sedan. Inget hade vi att skriva om och debatten då handlade mest om miljön och bygg här på forumet. Sedan dess har många tusen kvadratmeter altaner byggts och massor med kök renoverats mm. Alltså massor att skriva om.
Coronan lär vi oss varje dag något nytt och nu börjar vi snegla på folk om de har lite neandertalare i sig. Kanske sådana smittar värre också så man ska vara extra försiktig om man möter en person med lite grova drag.
Vår regering har skänkt miljarder åt alla håll i Sverige och vi kommer få jättekul att betala allt detta så de som blir äldre fortfarande får en pension som knappt går att leva på.
Idag öppnar äldreboenden upp så det blir raska steg för många att åka och hälsa på sina föräldrar med en frisk dos av vår älskade Corona.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
De blev tvungna att öppna ålderboenden. Folk ville sin livspartner sedan 50år... För vad som är det värsta är folk har känsloroptimum skrev:
Ja visst älskar vi alla vårt lilla corona virus.
Tänk hur ensamt och tråkigt livet var för ett år sedan. Inget hade vi att skriva om och debatten då handlade mest om miljön och bygg här på forumet. Sedan dess har många tusen kvadratmeter altaner byggts och massor med kök renoverats mm. Alltså massor att skriva om.
Coronan lär vi oss varje dag något nytt och nu börjar vi snegla på folk om de har lite neandertalare i sig. Kanske sådana smittar värre också så man ska vara extra försiktig om man möter en person med lite grova drag.
Vår regering har skänkt miljarder åt alla håll i Sverige och vi kommer få jättekul att betala allt detta så de som blir äldre fortfarande får en pension som knappt går att leva på.
Idag öppnar äldreboenden upp så det blir raska steg för många att åka och hälsa på sina föräldrar med en frisk dos av vår älskade Corona.
Jag förstår dem. Om man är 80 år så ser man nog i många fall hellre att man har ETT trevligt halvår till i livet med släkt och vänner, än fem ensamma år.B Byggdjuret skrev:
Som man säger; "Livet ska levas, inte bara genomlevas".
Skrivs inte om det men vi har två åldringar (antar att det finns fler) i den utökade bekantskapskretsen som avslutat lidandet, slutat äta, eftersom de förstod att detta inte kommer vara över inom för deras del rimlig tid. Dessa borde sättas på Coronalistan, eller kanske den avsevärt längre listan "Dog på grund av Coronaåtgärder"?B b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Ja, jag kommer ihåg att det framfördes i våras men sen någon gång för typ ett par månader sen läste jag något av en insatt (epidemiolog, infektionsläkare etc.) som ansåg att det inte hade stämt med verkligheten.Ulltand skrev:
Man kan ju tänka sig att i en familj så skulle de som blir smittade i hemmet bli utsatta för fler virus än den som blev smittad utanför hemmet, vilket då skulle avspeglas i hur sjuka de blir men det stämmer inte med de fall som jag har i bekantskapskretsen eller från redogörelserna i hälsolägestråden.
Förloppet verkar mer bero på ens immunsystem, oavsett om det handlar om interferon typ 1 som jag skrev om häromdagen eller som nu neandertalgenen, samt om sjuklighet/skröplighet förstås.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Karolinska institutet har en artikel på svenska för den som vill ha något mer lättläst: https://nyheter.ki.se/genvariant-fr...21.203929261.1601499149-1155266596.1586099408Ulltand skrev:
Coolt! Ska försöka nå hela innehållet senare. Det är ett rätt stort område i genomet som berörs...
Det här stämmer ju rätt bra med att dödligheten var större i Kina än Europa och kan förklara den låga dödligheten i Afrika
""A recent genetic association study1 identified a gene cluster on chromosome 3 as a risk locus for respiratory failure upon SARS-CoV-2 infection. A new study2 comprising 3,199 hospitalized COVID-19 patients and controls finds that this is the major genetic risk factor for severe SARS-CoV-2 infection and hospitalization (COVID-19 Host Genetics Initiative). Here, we show that the risk is conferred by a genomic segment of ~50 kb that is inherited from Neanderthals and is carried by ~50% of people in South Asia and ~16% of people in Europe today.""
SVT skriver
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gener-fran-neandertalare-kan-gora-vissa-svart-sjuka-i-covid-19
Så vitt jag förstår gäller det en gengrupp på kromosom 3 så det är ju inte precis en stor del av genomet, 50 000 är lite jämfört med 3,2 miljarder baspar. En bakterie har oftast betydligt mer än 50 000 baspar.
Men notera att den aktuella genvarianten i stort sett saknas i östra Asien så den påverkar inte dödligheten i Kina.
Jag tror nog att alla uppgifter om dödligheten i Wuhan ska tas med en stor nypa salt, för det var så få som testades så de har väldigt dålig uppfattning om antalet med milda eller inga symtom.
Har ungefär samma erfarenhet. Har två äldre släktingar (båda 90+) som dog i somras. Ingen av dem hade Covid men nog dog de av Covid ändå. De tynade sakta men säkert bort sedan mars pga brist på mening med livet.D djac skrev:Skrivs inte om det men vi har två åldringar (antar att det finns fler) i den utökade bekantskapskretsen som avslutat lidandet, slutat äta, eftersom de förstod att detta inte kommer vara över inom för deras del rimlig tid. Dessa borde sättas på Coronalistan, eller kanske den avsevärt längre listan "Dog på grund av Coronaåtgärder"?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Ja, papper och tyg är sånt som suger upp fukten som finns kring viruset så att det torkas ut och därmed överlever sämre.B brfbo skrev:Tack!!!
Ja det tål att titta mer på.
Utifrån min kunskap så kan det också ha betydelse för virusets tid för överlevnad på hur fuktigt eller torrt underlaget viruset hamnar på är.
Bara en tanke som nu dök upp nu, inte genomtänkt!,men undrar om luftfuktigheten har någon betydelse för virusets överlevnad?
Däremot gör låg fuktigheten i luften att vätska avdunstar från de utandade dropparna så de blir lättare och det tar längre tid innan de sjunker ner.
Jag kan inte kritisera de äldre som väljer en mer riskfylld väg med Coronan, till förmån för högre livskvalitet, jag vet att en del andra tycker annorlunda men om det ligger en relativt kort tid i andra våg skålen så kan just innehållet vara viktigare för många i denna grupp.N Noell skrev:
Vi gör ju alla liknande överväganden och risktaganden för att få kvalitet i våra liv, varför skulle inte de ha den rätten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Nu har ju alla etniska européer några procent DNA som ursprungligen kommer från neandertalarna så det funkar inte kolla efter vissa drag, och gener som påverkar immunsystemet är ju inte samma gener som påverkar utseendet.optimum skrev:
Tack för infon från KIBirgitS skrev:
Karolinska institutet har en artikel på svenska för den som vill ha något mer lättläst: [länk]
SVT skriver
[länk]
Så vitt jag förstår gäller det en gengrupp på kromosom 3 så det är ju inte precis en stor del av genomet, 50 000 är lite jämfört med 3,2 miljarder baspar. En bakterie har oftast betydligt mer än 50 000 baspar.
Men notera att den aktuella genvarianten i stort sett saknas i östra Asien så den påverkar inte dödligheten i Kina.
Jag tror nog att alla uppgifter om dödligheten i Wuhan ska tas med en stor nypa salt, för det var så få som testades så de har väldigt dålig uppfattning om antalet med milda eller inga symtom.
.Det är en mycket stor del av genomet i den mening ofta är det enskilda SNP som kan leda till sjukdomar.
Tex ett enda baspar avgör om du har anlag för Factor V Leiden eller om du har resistens mot kräksjuka. osv
Edit. Det måste väl ändå vara så att det är enskilda förändringar i genen även här och inte hela. Hur skulle man kunna ärva den intakt från två föräldrar med så pass låg neandertal iblandning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Jag gissar att genen/gensegmentet har påverkat immunsystemet på ett positivt sätt i andra mer vanliga fall av infektioner och därför har den förbättrat chansen till överlevnad och därför finns den kvar och har blivit mycket spridd. Jag tycker inte det låter som att detta är fråga om någon mutation.Ulltand skrev:
Tack för infon från KI
.Det är en mycket stor del av genomet i den mening ofta är det enskilda SNP som kan leda till sjukdomar.
Tex ett enda baspar avgör om du har anlag för Factor V Leiden eller om du har resistens mot kräksjuka. osv
Edit. Det måste väl ändå vara så att det är enskilda förändringar i genen även här och inte hela. Hur skulle man kunna ärva den intakt från två föräldrar med så pass låg neandertal iblandning?
Edit:
Det skrivs alltså om 50 000 baspar och gensegment.
"Man har 60 till 70 procent högre risk att bli allvarligt sjuk när man smittas av viruset om man har en kopia av den här genen."
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gener-fran-neandertalare-kan-gora-vissa-svart-sjuka-i-covid-19
Problemet är väl att båda föräldrarna måste har samma gen för att föra den vidare intakt och vi har bara några % neaandertalare i oss som mest.BirgitS skrev:
Jag gissar att genen/gensegmentet har påverkat immunsystemet på ett positivt sätt i andra mer vanliga fall av infektioner och därför har den förbättrat chansen till överlevnad och därför finns den kvar och har blivit mycket spridd. Jag tycker inte det låter som att detta är fråga om någon mutation.
Edit:
Det skrivs alltså om 50 000 baspar och gensegment.
"Man har 60 till 70 procent högre risk att bli allvarligt sjuk när man smittas av viruset om man har en kopia av den här genen."
[länk]
Men kanse är det så att nästan alla som har lite neandertalgener bär just denna gen?