Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
13 plats skev visst någon. Sist jag kollade var det 10 men då hade någon vänlig skäl plockat bort San Marino mfl

Märkliga skillnader, avser 26 verkligen relativt folkmängden?
Nej, plats 26 är antalet döda totalt, plats 13 ligger vi på när det kommer till döda/1million.
Du skrev bara att vi var bland de 10 värsta i världen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdu Ulltand, fortsätt gärna och vårda just denna uppgift du har tagit på dig. Åtminstone jag gillar råa data och fakta.
Det är fritt för var och en att skapa grafer där andra länder ingår, eller som avser andra mätdata, om den så önskar.
Tack! Som ni kanske har märk så uppdaterar jag inte alls ofta nu. I början var det dagligen sedan på veckobasis och nu ännu mer sällan.

Det finns ju iaf en källa till gälgde att se ett diagram som ligger still! Få dör! men det jag verkligen spanar efter är om det blir en andra våg och hur den då kommer att påverka Sverige och våra grannar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, plats 26 är antalet döda totalt, plats 13 ligger vi på när det kommer till döda/1million.
Du skrev bara att vi var bland de 10 värsta i världen.

Realtvia dödsfall var underförstått då det är det enda intressanta imo.

Att de dör fler i folktäta länder är nu närmast en konsekvens av just foltätheten.
 
Flera länder sägs ju ha fått en kraftig andravåg - av smittade, men inte av dödsfall. T.ex. Frankrike och Spanien. Så något måste ju ha skett; har redan de sköra trillat av pinn i första vågen, har man blivit oerhört mycket bättre på att skydda riskgrupperna från smittan, eller är det en muterad och mildare variant av viruset?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
13 plats skev visst någon. Sist jag kollade var det 10 men då hade någon vänlig skäl plockat bort San Marino mfl

Märkliga skillnader, avser 26 verkligen relativt folkmängden?
Det blir lite konstigt med sådana där tabeller när vissa länder underrapporterar så kraftigt.
BirgitS BirgitS skrev:
Ett exempel på hur dålig rapporteringen av antalet döda i Covid-19 är i många länder är att Mexikos motsv. till FHM igår rapporterade att de har 47 000 rapporterade avlidna fram till början av augusti men överdödligheten under samma tidsperiod är 123 000.
TT via DN:s liveflöde

Visar ju tydligt hur vanskligt det är att jämföra antalet avlidna mellan olika länder.
Det är ungefär på det sättet i många länder med mindre utvecklat sjukvårdssystem och det är ju där som det är en stor smittspridning är för närvarande.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Flera länder sägs ju ha fått en kraftig andravåg - av smittade, men inte av dödsfall. T.ex. Frankrike och Spanien. Så något måste ju ha skett; har redan de sköra trillat av pinn i första vågen, har man blivit oerhört mycket bättre på att skydda riskgrupperna från smittan, eller är det en muterad och mildare variant av viruset?
Ja det är ibtressant att följa. I Sverige är mest ungdomar som bär smittan och 70 plussarna sitter ju hemma. Kanske liknande där?

Rent medicinsk har man nog halverat dödligheten med bättre kunskap om behandling och nya läkemdel
 
BirgitS
B b8q skrev:
Flera länder sägs ju ha fått en kraftig andravåg - av smittade, men inte av dödsfall. T.ex. Frankrike och Spanien. Så något måste ju ha skett; har redan de sköra trillat av pinn i första vågen, har man blivit oerhört mycket bättre på att skydda riskgrupperna från smittan, eller är det en muterad och mildare variant av viruset?
Så vitt jag har förstått av rapporteringen från Spanien, Frankrike och Norge så har smittspridningen framför allt varit bland dem under 40 år, precis som i Sverige under sommaren, men Frankrike har ju fått en kraftig ökad inläggning på sjukhus, inkl. IVA, de sista veckorna så spridningen har gått uppåt i åldrarna.
Se https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1701#post-3841393
 
Fairlane
Idag behövde jag för första gången sedan i våras ta mig in till kontoret i Stockholm City. Är precis nu vid T-centralen.

Jag har det folk med munskydd, men det är inte många.

Jag kan inte komma ihåg när det var så här lite folk på tunnelbanan sist. Folk håller avståndet och det har inte varit en antydan till trängsel.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Realtvia dödsfall var underförstått då det är det enda intressanta imo.
Det skulle det i alla fall vara om smittspridningen var jämnt över hela landet. Men nu har vi en klustersmitta och då fungerar inte ens en relativ jämförelse bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det skulle det i alla fall vara om smittspridningen var jämnt över hela landet. Men nu har vi en klustersmitta och då fungerar inte ens en relativ jämförelse bra.
Det belyser iaf hur väl nationen kunna hålla tillbaka smitta/död i stort.
Även om smittan uppstår i kluster så regleras även dessa områden av FHM rekommendationer och åtgärder. Så det finns samband nationell nivå ner till små städer och kluster.
 
Det kommer mera....
Illustration av vågor märkta "COVID-19", "Recession", "Climate Change" och "Biodiversity Collapse".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
WHO förväntar sig en svår pandemihöst, uppger organisationens Europa-ansvarige Hans Kluge.
– Det kommer att bli tuffare. I oktober–november kommer vi att se fler dödsfall, säger han.
– Jag hör hela tiden att "vaccinet kommer att innebära slutet på pandemin". Så klart inte!
– Slutet på pandemin är ögonblicket när vi som samhälle lär oss hur vi kan leva med pandemin, säger han.
TT så finns på många ställen t.ex. https://www.svd.se/who-fler-dodsfall-i-europa-kommande-manader

Detta apropå att de europeiska länder som är med i WHO idag och i morgon diskuterar hur man ska bemöta viruset och försöka få fram en gemensam strategi för de kommande 5 åren.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det belyser iaf hur väl nationen kunna hålla tillbaka smitta/död i stort.
Även om smittan uppstår i kluster så regleras även dessa områden av FHM rekommendationer och åtgärder. Så det finns samband nationell nivå ner till små städer och kluster.
Menar du att FHM:s rekommendationer fungerade bättre i Skåne än i Stockholm under våren och tvärtom nu?
Eller vad menade du egentligen?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Det belyser iaf hur väl nationen kunna hålla tillbaka smitta/död i stort.
Även om smittan uppstår i kluster så regleras även dessa områden av FHM rekommendationer och åtgärder. Så det finns samband nationell nivå ner till små städer och kluster.
Men nu handlade det om att jämföra länder. Belgien är t ex ett litet land och drabbades hård. Jämför man Belgien med tex Italien, drabbades Belgien mer än Italien. Jämför man däremot Belgien med norra Italien blir jämförelsen annorlunda. Skulle man jämföra Belgien med Spanien, Frankrike eller USA stöttar man på samma problem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Realtvia dödsfall var underförstått då det är det enda intressanta imo.

Att de dör fler i folktäta länder är nu närmast en konsekvens av just foltätheten.
Längre tillbaka visade statistiken att Sverige hade relativt mycket mer självmord än nästan alla andra länder. Detta, troligen tillsammans med Bergmans filmer:rofl:, gjorde att bilden av ett Sverige som var mörkt, kallt och så eländigt att vi svenska var så konstant deprimerade att vi tog livet av oss i drivor spreds över världen. Idag ligger vi inte längre högst i statistiken över självmord, vilket antagligen inte beror på att Sveriges klimat blivit blivit varmt och ljust eller att vi plötsligt blivit sprudlande glada över livet. Snarare är det så att andra länder blivit bättre på att rapportera självmord och föra in det i statistiken och därmed gått om oss.

Så därför tror jag att vi bör vara försiktiga med att jämföra statistiken över döda i Covid19 mellan länderna när vi vet att länder rapporterar dödsfall i/med/av Corona olika. Jag kommer inte att vara beredd att seriöst diskutera skillnader i dödligheten förrän vi har siffror över total dödlighet under ett år i olika länder.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.