2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Nej, plats 26 är antalet döda totalt, plats 13 ligger vi på när det kommer till döda/1million.Ulltand skrev:
Du skrev bara att vi var bland de 10 värsta i världen.
Tack! Som ni kanske har märk så uppdaterar jag inte alls ofta nu. I början var det dagligen sedan på veckobasis och nu ännu mer sällan.Mikael_L skrev:
Det finns ju iaf en källa till gälgde att se ett diagram som ligger still! Få dör! men det jag verkligen spanar efter är om det blir en andra våg och hur den då kommer att påverka Sverige och våra grannar.
[SKPG]Zamora skrev:
Realtvia dödsfall var underförstått då det är det enda intressanta imo.
Att de dör fler i folktäta länder är nu närmast en konsekvens av just foltätheten.
Flera länder sägs ju ha fått en kraftig andravåg - av smittade, men inte av dödsfall. T.ex. Frankrike och Spanien. Så något måste ju ha skett; har redan de sköra trillat av pinn i första vågen, har man blivit oerhört mycket bättre på att skydda riskgrupperna från smittan, eller är det en muterad och mildare variant av viruset?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det blir lite konstigt med sådana där tabeller när vissa länder underrapporterar så kraftigt.Ulltand skrev:
Det är ungefär på det sättet i många länder med mindre utvecklat sjukvårdssystem och det är ju där som det är en stor smittspridning är för närvarande.BirgitS skrev:
Ett exempel på hur dålig rapporteringen av antalet döda i Covid-19 är i många länder är att Mexikos motsv. till FHM igår rapporterade att de har 47 000 rapporterade avlidna fram till början av augusti men överdödligheten under samma tidsperiod är 123 000.
TT via DN:s liveflöde
Visar ju tydligt hur vanskligt det är att jämföra antalet avlidna mellan olika länder.
Ja det är ibtressant att följa. I Sverige är mest ungdomar som bär smittan och 70 plussarna sitter ju hemma. Kanske liknande där?B b8q skrev:Flera länder sägs ju ha fått en kraftig andravåg - av smittade, men inte av dödsfall. T.ex. Frankrike och Spanien. Så något måste ju ha skett; har redan de sköra trillat av pinn i första vågen, har man blivit oerhört mycket bättre på att skydda riskgrupperna från smittan, eller är det en muterad och mildare variant av viruset?
Rent medicinsk har man nog halverat dödligheten med bättre kunskap om behandling och nya läkemdel
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så vitt jag har förstått av rapporteringen från Spanien, Frankrike och Norge så har smittspridningen framför allt varit bland dem under 40 år, precis som i Sverige under sommaren, men Frankrike har ju fått en kraftig ökad inläggning på sjukhus, inkl. IVA, de sista veckorna så spridningen har gått uppåt i åldrarna.B b8q skrev:Flera länder sägs ju ha fått en kraftig andravåg - av smittade, men inte av dödsfall. T.ex. Frankrike och Spanien. Så något måste ju ha skett; har redan de sköra trillat av pinn i första vågen, har man blivit oerhört mycket bättre på att skydda riskgrupperna från smittan, eller är det en muterad och mildare variant av viruset?
Se https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1701#post-3841393
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Idag behövde jag för första gången sedan i våras ta mig in till kontoret i Stockholm City. Är precis nu vid T-centralen.
Jag har det folk med munskydd, men det är inte många.
Jag kan inte komma ihåg när det var så här lite folk på tunnelbanan sist. Folk håller avståndet och det har inte varit en antydan till trängsel.
Jag har det folk med munskydd, men det är inte många.
Jag kan inte komma ihåg när det var så här lite folk på tunnelbanan sist. Folk håller avståndet och det har inte varit en antydan till trängsel.
Det belyser iaf hur väl nationen kunna hålla tillbaka smitta/död i stort.harry73 skrev:
Även om smittan uppstår i kluster så regleras även dessa områden av FHM rekommendationer och åtgärder. Så det finns samband nationell nivå ner till små städer och kluster.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
TT så finns på många ställen t.ex. https://www.svd.se/who-fler-dodsfall-i-europa-kommande-manader
Detta apropå att de europeiska länder som är med i WHO idag och i morgon diskuterar hur man ska bemöta viruset och försöka få fram en gemensam strategi för de kommande 5 åren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Menar du att FHM:s rekommendationer fungerade bättre i Skåne än i Stockholm under våren och tvärtom nu?Ulltand skrev:
Eller vad menade du egentligen?
Men nu handlade det om att jämföra länder. Belgien är t ex ett litet land och drabbades hård. Jämför man Belgien med tex Italien, drabbades Belgien mer än Italien. Jämför man däremot Belgien med norra Italien blir jämförelsen annorlunda. Skulle man jämföra Belgien med Spanien, Frankrike eller USA stöttar man på samma problem.Ulltand skrev:
Längre tillbaka visade statistiken att Sverige hade relativt mycket mer självmord än nästan alla andra länder. Detta, troligen tillsammans med Bergmans filmerUlltand skrev:
Så därför tror jag att vi bör vara försiktiga med att jämföra statistiken över döda i Covid19 mellan länderna när vi vet att länder rapporterar dödsfall i/med/av Corona olika. Jag kommer inte att vara beredd att seriöst diskutera skillnader i dödligheten förrän vi har siffror över total dödlighet under ett år i olika länder.