Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Plats 26 faktiskt

[länk]
Det stämmer, Sverige har inte så många döda i absoluta tal, och det var det @Ulltand påstod.
Men även om vi tittar på antal dödsfall i förhållande till den totala befolkning ligger vi utanför topp 10 (plats 13)
Sedan börjar jag tröttna på @Ulltand s diagram över Norden. Den har vi sett minst 10 ggr och det tillför inget nytt längre
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det ingår i FHM uppdrag att veta hur älderomnsorgen fungerar. Det gjorde man alltså inte ller ännu värre struntade i det
Nej, det gör det inte.

Ulltand Ulltand skrev:
Nej snarare okunskap om hur äldervården fungerar

Norge har samma förhållande döda äldre som vi. Man bara en bråkdel totatl. Kanske för att man kunde sin äldrevård och insåg att vi kan inte hålla smittan utanför den.
Nej, det är en felaktig slutsats.

Ulltand Ulltand skrev:
Eller som går sin egen väg strid mot WHO med spanska sjukan från 1918 i läroboken.

Jag lyssnar på dina argumnet när dessa kurvor passerar varandral Just nu ligger vi 6000 döda efter och det är inget att vara stolt över.

[bild]
Det har ju diskuterats många gånger i tråden redan. Gillar du diskussioner som går i cirklar i stället för framåt?
Som sagt antalet smittade i Sverige, Danmark, Norge och Finland var helt olika i mitten av mars när länderna införde restriktioner. Statistik visar att svenskars rörlighet sjönk i samma storleksordning som i de andra länderna, alltså minskade smittspridningen ung. lika mycket i de länderna.

Dödsfall inträffar i genomsnitt ung. 3 veckor efter smittotillfället och därmed visar dina kurvor just att det var stor skillnad i antal smittade i länderna i mitten av mars.

Det finns ingen som är stolt över dödsfall, oavsett om det gäller några tusen som i Sverige eller några hundra som i andra länder.
 
  • Gilla
arkTecko och 6 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Eller som går sin egen väg strid mot WHO
Utifrån vad som finns att läsa på WHO:s hemsida och som jag skrev om redan 27 april så går inte Sverige sin egen väg utan följer den plan och linje (anpassad för våra förhållanden) som WHO rekommenderar. Det vore rätt konstigt om FHM hittade på efter eget huvud i strid mot WHO med tanke på de samarbeten och jobb som svenska epidemiologer både har och haft med WHO.

"För övrigt hittade jag intressant information från WHO angående rekommendationer kring agerande beroende på situation utifrån hur smittspridningen ser ut. Först testades misstänkt covid19-sjuka enstaka individer och omfattande smittspårning gjordes men vecka 11 konstaterade FHM att det fanns allmän smittspridning. Deras rekommendationer hittills ligger väl i linje med WHO:s vid ett sådant scenario - Community spread - Slow transmission and reduce impact."
Diagram över WHO:s strategi för att hantera Covid-19 med tre scenarier: fall, kluster och gemenskapsspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eller som går sin egen väg strid mot WHO med spanska sjukan från 1918 i läroboken.

Jag lyssnar på dina argumnet när dessa kurvor passerar varandral Just nu ligger vi 6000 döda efter och det är inget att vara stolt över.

[bild]
Tillhör du den delen av människor som är faktaresi tenta?

Det är intressant att du envisas med att berätta hur många döda vi har. Men inte det faktum att antal smittade ökar
Men inte i Sverige.
Eller är det bara väldigt jobbigt å få reda på att fhm inte haft så fel ändå?
Även om du fortsätter tjata om antal Döda och statistik som inte längre stämmer?
Släpp antal döda. Se framåt istället.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker lite fel. Munskydd är ju tänkta att användas när man inte kan hålla avståd. I det läget handar det mer om att smittas (och bli sjuk) eller att smiitas så lite (att man inte blir sjuk men immun) eller inte alls. Poången är att även ett sämre munskydd har en positiv effekt

Munnskydd kan skydda till 100% mot smitta i rätt sort men det är väl inte det som är frågeställningen.

Tegnells fanatsier om att munskyydd ökar smittan genom felaktighantering falller platt. Eller har någon en vetenskaplig länk?
Du tror att Tegnell menar att smittan ökar? Det var roligt. Tror din bortvaro har solkat minnet. Dags att påminna forumets läsare att du slarvar med fakta och siffror (tiondeplatsen nu senast). Ljuga kallas det också. Återkom gärna när du orkar hålla dig till sanningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Sedan börjar jag tröttna på @Ulltand s diagram över Norden. Den har vi sett minst 10 ggr och det tillför inget nytt längre
Den tillför inget nytt. Det har du rätt i. Den visar bara gång på gång att Sverige är ett av de länder som är allra sämst på att skydda sina medborgare. Så Ulltan. Fram med en Sverige Belgiengraf istället, så vi kan se att det finns fullt jämförbara länder (såsom geografi befolkningstäthet etc) som plötsligt får sverige att framstå som det, den skygglappsprydda delen av befolkningen fortfarande tror.
Så bort med den vilseledande nordengrafen och fram med Belgien. Räddaren i nöden!

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den tillför inget nytt. Det har du rätt i. Den visar bara gång på gång att Sverige är ett av de länder som är allra sämst på att skydda sina medborgare. Så Ulltan. Fram med en Sverige Belgiengraf istället, så vi kan se att det finns fullt jämförbara länder (såsom geografi befolkningstäthet etc) som plötsligt får sverige att framstå som det, den skygglappsprydda delen av befolkningen fortfarande tror.
Så bort med den vilseledande nordengrafen och fram med Belgien. Räddaren i nöden!

Staffan
Det enda ”nya” den säger är att sedan andra halvan av juli har det gått rätt bra för Sverige. Så Ulltand, vad tror du vi gör annorlunda nu, som vi inte gjorde i t.ex. maj?
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den tillför inget nytt. Det har du rätt i. Den visar bara gång på gång att Sverige är ett av de länder som är allra sämst på att skydda sina medborgare. Så Ulltan. Fram med en Sverige Belgiengraf istället, så vi kan se att det finns fullt jämförbara länder (såsom geografi befolkningstäthet etc) som plötsligt får sverige att framstå som det, den skygglappsprydda delen av befolkningen fortfarande tror.
Så bort med den vilseledande nordengrafen och fram med Belgien. Räddaren i nöden!

Staffan
Det har iaf gått bättre än de förutspådda 96000 döda vi skulle ha haft i maj enligt vissa. Det måste väl ändå ses som ganska framgångsrikt.
 
  • Gilla
Qvanten och 3 till
  • Laddar…
J
tusenett skrev:
Det har iaf gått bättre än de förutspådda 96000 döda vi skulle ha haft i maj enligt vissa. Det måste väl ändå ses som ganska framgångsrikt.
Vi tror väl inte. Vi vet. Hellre skygglapp än partibok :cool:
 
Staffans2000
tusenett skrev:
Det har iaf gått bättre än de förutspådda 96000 döda vi skulle ha haft i maj enligt vissa. Det måste väl ändå ses som ganska framgångsrikt.
Det kan inte förnekas. Och hade det förutspåtts att tio millioner skulle dö, hade vi i ett nafs varit än mer framgångsrika. Ja, närmast en succeartad framgång.

Staffan på propagandadepartementet
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det kan inte förnekas. Och hade det förutspåtts att tio millioner skulle dö, hade vi i ett nafs varit än mer framgångsrika. Ja, närmast en succeartad framgång.

Staffan på propagandadepartementet
Inte många svenskar hade klagat åtminstone om tvättstugesidan hade haft rätt i det.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]
Iofs för 2019, det kanske dykt lite nytt till 2020... :geek:
Det måste ha dykt upp en ny uppdragsbeskrivning, ty enligt Ulltand så ingår det i uppdraget att ha koll på hur äldrevården fungerar, det fanns ju inte nämnt där. Så det måste finnas en nyare uppdragsbeskrivning någonstans. Ulltand kan väl knappast bara hittat på detta...? :thinking:

@Ulltand , kan du bringa lite klarhet här. Visa den nya uppdragsbeskrivningen och visa Dan att du inte har fel.
 
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Sedan börjar jag tröttna på @Ulltand s diagram över Norden. Den har vi sett minst 10 ggr och det tillför inget nytt längre
Ulltand har skött detta diagram från starten och fortsätter uppdatera. Jag är bekväm med det.
Nu händer det inte så mycket där för tillfället, de ganska raka linjerna blir bara lite längre hela tiden, så ny graf behöver kanske inte läggas upp i tråden lika frekvent nu...
...och det är ju faktiskt precis så, ny graf kommer ganska glest för tillfället.

Nejdu Ulltand, fortsätt gärna och vårda just denna uppgift du har tagit på dig. Åtminstone jag gillar råa data och fakta.
Det är fritt för var och en att skapa grafer där andra länder ingår, eller som avser andra mätdata, om den så önskar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Plats 26 faktiskt

[länk]
13 plats skev visst någon. Sist jag kollade var det 10 men då hade någon vänlig skäl plockat bort San Marino mfl

Märkliga skillnader, avser 26 verkligen relativt folkmängden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.