Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
FHM kanske inte gjort så många fel. Men äldreomsorgen och beredskapslagren däremot! Men det är ju som vi redan tidigt konstaterat delvis vårt eget fel som röstat fram politiker som vill spara in på sånt.
Äldrevården var ett stort misstag av fhm. Jag tror att de flesta fel borde begåts i början. Beredskapslagren, eller bristen på får vi skylla på Dan Eliasson (msb)
Men det är som du säger, vi får skylla på våra politiker.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Äldrevården var ett stort misstag av fhm.
Som du skrev mot slutet, att äldrevården inte kunde hålla Covid stången är tragiskt, men inte FHM:s fel.
Åratal av sparande är boven i dramat.
 
fhm driver väl inga äldreboende dem är ju kommunens ansvar och eliasson var inte på msb när lagren försvann
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
fhm driver väl inga äldreboende dem är ju kommunens ansvar och eliasson var inte på msb när lagren försvann
Felformulerat av mig.... Frågan är hur det hade blivit om FHM hade drivit äldreboende... ;)
 
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Beredskapslagren, eller bristen på får vi skylla på Dan Eliasson (msb)
Nej, det var meningen att regionerna skulle ha beredskapslager av t.ex. skyddsutrustning men det har under åren försvunnit från deras pandemiplaner. Antagligen av besparingsskäl.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Intresant forskning i sin linda. Munskydd bidrar till ökad immunitet geom att ge små asymtopmatiska infektioner, Vi får väl se hur det håller i senare studier
[länk]
Inte raketforskning direkt. Att minska mängden virus görs ju även när man håller avstånd. Det ser vi ju på våra egna siffror med. Men då kan vi ju enas om att dom inte skyddar speciellt bra mot att smittas alls iallafall. Lite som att smörja in sig på semestern alltså.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Inte raketforskning direkt. Att minska mängden virus görs ju även när man håller avstånd. Det ser vi ju på våra egna siffror med. Men då kan vi ju enas om att dom inte skyddar speciellt bra mot att smittas alls iallafall. Lite som att smörja in sig på semestern alltså.
Du tänker lite fel. Munskydd är ju tänkta att användas när man inte kan hålla avståd. I det läget handar det mer om att smittas (och bli sjuk) eller att smiitas så lite (att man inte blir sjuk men immun) eller inte alls. Poången är att även ett sämre munskydd har en positiv effekt

Munnskydd kan skydda till 100% mot smitta i rätt sort men det är väl inte det som är frågeställningen.

Tegnells fanatsier om att munskyydd ökar smittan genom felaktighantering falller platt. Eller har någon en vetenskaplig länk?
 
B b8q skrev:
FHM kanske inte gjort så många fel. Men äldreomsorgen och beredskapslagren däremot! Men det är ju som vi redan tidigt konstaterat delvis vårt eget fel som röstat fram politiker som vill spara in på sånt.
Det ingår i FHM uppdrag att veta hur älderomnsorgen fungerar. Det gjorde man alltså inte ller ännu värre struntade i det
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Var hittade du FHM's uppdragsbeskrivning?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Som du skrev mot slutet, att äldrevården inte kunde hålla Covid stången är tragiskt, men inte FHM:s fel.
Åratal av sparande är boven i dramat.

Nej snarare okunskap om hur äldervården fungerar

Norge har samma förhållande döda äldre som vi. Man bara en bråkdel totatl. Kanske för att man kunde sin äldrevård och insåg att vi kan inte hålla smittan utanför den.
 
Redigerat:
A Abies koreana skrev:
"Grannländernas beslut kan ha vägt tyngre än smittspridningen i det egna landet när världens regeringar införde hårda restriktioner för att bekämpa pandemin, säger forskare."

"– I en så här svår och osäker situation är det mycket jobbigare att vara ensam och ha fel än att ha fel tillsammans med andra. Då kan det kännas bättre att göra som hela gruppen, särskilt när man får stå till svars inför befolkningen."

Det är inte över men allt eftersom tiden går får vi mera kunskap om hur världen och olika länder hanterat pandemin. Alla som hysteriskt anklagade FHM för inkompetens vid pandemins utbrott kanske får omvärdera vissa saker.

Kan det möjligen vara på detta viset att vi har en Folkhälsomyndighet som litar på vetenskap och sin egen kompetens inom området och har självförtroende nog att hålla fast vid den linjen trots att hela havet stormar?

[länk]
Den har i så fall lett till att Sverige ligger i topp 10 i världen i dödsfall. Är det ett bra reslutat?
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Den har i så fall lett till att Sverige ligger i topp 10 i världen i dödsfall. Är det ett bra reslutat?
Sverige ligger sedan länge inte i topp 10
Och att Sverige ligger under USA borde väga extra tungt. USA är nästan som ett helt kontinent i sig och nästan alla delstater är större eller likvärdigt med Sverige.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
"Grannländernas beslut kan ha vägt tyngre än smittspridningen i det egna landet när världens regeringar införde hårda restriktioner för att bekämpa pandemin, säger forskare."

"– I en så här svår och osäker situation är det mycket jobbigare att vara ensam och ha fel än att ha fel tillsammans med andra. Då kan det kännas bättre att göra som hela gruppen, särskilt när man får stå till svars inför befolkningen."

Det är inte över men allt eftersom tiden går får vi mera kunskap om hur världen och olika länder hanterat pandemin. Alla som hysteriskt anklagade FHM för inkompetens vid pandemins utbrott kanske får omvärdera vissa saker.

Kan det möjligen vara på detta viset att vi har en Folkhälsomyndighet som litar på vetenskap och sin egen kompetens inom området och har självförtroende nog att hålla fast vid den linjen trots att hela havet stormar?

[länk]
Eller som går sin egen väg strid mot WHO med spanska sjukan från 1918 i läroboken.

Jag lyssnar på dina argumnet när dessa kurvor passerar varandral Just nu ligger vi 6000 döda efter och det är inget att vara stolt över.

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Norden under 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Munskydd är ju tänkta att användas när man inte kan hålla avståd.
Säg det till alla länder som påbjuder att munskydd ska användas vid en massa andra tillfällen också.

Ulltand Ulltand skrev:
att smiitas så lite (att man inte blir sjuk men immun)
Det där vet ju ingen om det är sant än så länge. Det var ju en hypotetisk studie och inte en studie av verkligheten som du tog upp.

Ulltand Ulltand skrev:
Tegnells fanatsier om att munskyydd ökar smittan genom felaktighantering falller platt. Eller har någon en vetenskaplig länk?
Det där har ju diskuterats många gånger i tråden.
Det finns ingen vetenskaplig studie som visar att munskydd gör nytta bland allmänheten, t.ex. i kollektivtrafiken. Det sa ju t.ex. norska motsvarigheten till FHM för några veckor sen, vilket jag har skrivit några gånger i tråden redan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.