2 357 562 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Äldrevården var ett stort misstag av fhm. Jag tror att de flesta fel borde begåts i början. Beredskapslagren, eller bristen på får vi skylla på Dan Eliasson (msb)B b8q skrev:
Men det är som du säger, vi får skylla på våra politiker.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Inte raketforskning direkt. Att minska mängden virus görs ju även när man håller avstånd. Det ser vi ju på våra egna siffror med. Men då kan vi ju enas om att dom inte skyddar speciellt bra mot att smittas alls iallafall. Lite som att smörja in sig på semestern alltså.Ulltand skrev:
Du tänker lite fel. Munskydd är ju tänkta att användas när man inte kan hålla avståd. I det läget handar det mer om att smittas (och bli sjuk) eller att smiitas så lite (att man inte blir sjuk men immun) eller inte alls. Poången är att även ett sämre munskydd har en positiv effektJ Jocke Best skrev:
Munnskydd kan skydda till 100% mot smitta i rätt sort men det är väl inte det som är frågeställningen.
Tegnells fanatsier om att munskyydd ökar smittan genom felaktighantering falller platt. Eller har någon en vetenskaplig länk?
Det ingår i FHM uppdrag att veta hur älderomnsorgen fungerar. Det gjorde man alltså inte ller ännu värre struntade i detB b8q skrev:
[SKPG]Zamora skrev:
Nej snarare okunskap om hur äldervården fungerar
Norge har samma förhållande döda äldre som vi. Man bara en bråkdel totatl. Kanske för att man kunde sin äldrevård och insåg att vi kan inte hålla smittan utanför den.
Redigerat:
Den har i så fall lett till att Sverige ligger i topp 10 i världen i dödsfall. Är det ett bra reslutat?A Abies koreana skrev:"Grannländernas beslut kan ha vägt tyngre än smittspridningen i det egna landet när världens regeringar införde hårda restriktioner för att bekämpa pandemin, säger forskare."
"– I en så här svår och osäker situation är det mycket jobbigare att vara ensam och ha fel än att ha fel tillsammans med andra. Då kan det kännas bättre att göra som hela gruppen, särskilt när man får stå till svars inför befolkningen."
Det är inte över men allt eftersom tiden går får vi mera kunskap om hur världen och olika länder hanterat pandemin. Alla som hysteriskt anklagade FHM för inkompetens vid pandemins utbrott kanske får omvärdera vissa saker.
Kan det möjligen vara på detta viset att vi har en Folkhälsomyndighet som litar på vetenskap och sin egen kompetens inom området och har självförtroende nog att hålla fast vid den linjen trots att hela havet stormar?
[länk]
Sverige ligger sedan länge inte i topp 10Ulltand skrev:
Och att Sverige ligger under USA borde väga extra tungt. USA är nästan som ett helt kontinent i sig och nästan alla delstater är större eller likvärdigt med Sverige.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Eller som går sin egen väg strid mot WHO med spanska sjukan från 1918 i läroboken.A Abies koreana skrev:"Grannländernas beslut kan ha vägt tyngre än smittspridningen i det egna landet när världens regeringar införde hårda restriktioner för att bekämpa pandemin, säger forskare."
"– I en så här svår och osäker situation är det mycket jobbigare att vara ensam och ha fel än att ha fel tillsammans med andra. Då kan det kännas bättre att göra som hela gruppen, särskilt när man får stå till svars inför befolkningen."
Det är inte över men allt eftersom tiden går får vi mera kunskap om hur världen och olika länder hanterat pandemin. Alla som hysteriskt anklagade FHM för inkompetens vid pandemins utbrott kanske får omvärdera vissa saker.
Kan det möjligen vara på detta viset att vi har en Folkhälsomyndighet som litar på vetenskap och sin egen kompetens inom området och har självförtroende nog att hålla fast vid den linjen trots att hela havet stormar?
[länk]
Jag lyssnar på dina argumnet när dessa kurvor passerar varandral Just nu ligger vi 6000 döda efter och det är inget att vara stolt över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Säg det till alla länder som påbjuder att munskydd ska användas vid en massa andra tillfällen också.Ulltand skrev:
Det där vet ju ingen om det är sant än så länge. Det var ju en hypotetisk studie och inte en studie av verkligheten som du tog upp.Ulltand skrev:
Det där har ju diskuterats många gånger i tråden.Ulltand skrev:
Det finns ingen vetenskaplig studie som visar att munskydd gör nytta bland allmänheten, t.ex. i kollektivtrafiken. Det sa ju t.ex. norska motsvarigheten till FHM för några veckor sen, vilket jag har skrivit några gånger i tråden redan.