2 357 063 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Du får rapportera om norrmännen kommer eller om de avvaktar nu när norska justitieministern har vädjat till dem att inte åka över gränsen för att handla.galento skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/norska-ministern-ak-inte-till-sverige-for-att-handla
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det har ju varit en del skriverier om rehabiliteringsbehovet och nu uppger Utbildningssjukhuset Örebro att de har haft 17 Covid-patienter som fått hjälp vid Rehabiliteringsmedicin totalt och just nu är det 5 st.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...r-de-svarast-sjuka-vi-har-gatt-igenom-puckeln
Som jämförelse har Region Örebro haft 91 patienter inskrivna på IVA totalt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...r-de-svarast-sjuka-vi-har-gatt-igenom-puckeln
Som jämförelse har Region Örebro haft 91 patienter inskrivna på IVA totalt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Det var framförallt intressant när siffrorna gick ned (eller när den går upp igen).BirgitS skrev:
Om man tittar på FHM:s statistik med faktiskt datum för dödsfallet och då anser de att åtminstone de två senaste veckorna inte ska räknas med (men även veckorna längre tillbaks i tiden brukar sakna en del) ser det ut så här:
Vecka Antal avlidna med bekräftad Covid-19
27 102
28 87
29 61
30 31
31 15
32 18
33 15
[länk] sidan 24
Just nu är det inte så viktigt hur man redovisar siffrorna äå
Är väldigt tveksam om detta har nån effekt då gränskommunernaBirgitS skrev:
med shoppingcentren i Eda och Årjängs kommuner har låga smitt
tal och norrmännen har mkt pengar att tjäna på att handla i Sverige.
Det är också mkt vanligt att norrmännen reparerar och servar sina
bilar i Sverige då samma jobb ska vara betydligt dyrare i Norge.
https://www.vg.no/nyheter/i/4q6apV/...kter-moerketall-paa-antall-smittede-i-sverige
Sen har ju campingplatserna i gränstrakterna till största delen
sina gäster från Norge och de har sina stora husvagnar parkerade
i Sverige året runt. Nedan är länkar till några :
http://www.haganaset.se/
http://www.sommarvik.se/
Och denna har t.o.m websidan på norska :
http://www.bonnasetcamping.se/
Redigerat:
Kanske lite OT, men hur ser fördelningen av gränshandeln ut? Är det mest norrmän som kommer till sverige eller är det tvärtom. Min gissning är det är mest norrmän som kommer till Sverige!
Medlem
· Stockhollm
· 74 inlägg
Ja de svenskar som handlar i Norge ärträhandtag skrev:
nog lätträknade. Om ett cigarettpaket
kostar 160 norska kronor i Norge så är det inte konstigt att de vill handla i Sverige.
Godis, läsk kött sprit och tobak är väl
vanliga varor för norrmännen att handla.
En hel del svenskar jobbar i Norge och
det är inte ovanligt att de köper med
tobak och annat när de åker till jobbet.
Jag är på en liten dagstur till Oslo just nu och har shoppat loss för att hjälpa den norska ekonomin. Framförallt för att Norge nu behöver lite moraliskt stöd när deras idol övergivit dom för vårt nya broderland Belgien.trähandtag skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Anna Mia Ekström, professor i global infektionsepidemiologi på Karolinska institutet:

Hon menar snarare att världen står inför en folkhälsokatastrof, som kan ha konsekvenser långt in i framtiden.
– Om man ser till sjukdom och dödsfall kopplade till pandemins effekter på samhället, genom nedstängningar och utebliven vård, så kommer de troligen vida överstiga dödsfallen i själva sjukdomen, säger hon och fortsätter:
https://www.dn.se/varlden/epidemiolog-fler-dodsfall-av-pandemins-konsekvenser-an-av-covid-19/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Ett exempel på hur dålig rapporteringen av antalet döda i Covid-19 är i många länder är att Mexikos motsv. till FHM igår rapporterade att de har 47 000 rapporterade avlidna fram till början av augusti men överdödligheten under samma tidsperiod är 123 000.
TT via DN:s liveflöde
Visar ju tydligt hur vanskligt det är att jämföra antalet avlidna mellan olika länder.
TT via DN:s liveflöde
Visar ju tydligt hur vanskligt det är att jämföra antalet avlidna mellan olika länder.
Skrämmande att se efterverkningarna av Covid 19 :
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/i...ig-helt-återställda/vi-BB18KJsf?ocid=msedgntp
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/i...ig-helt-återställda/vi-BB18KJsf?ocid=msedgntp
USA gick ju om oss i veckan, som jag räknade med. Nu är det ett lite större hopp ner till Mexico (som iofs troligen missat en massa dödsfall, deras överdödlighet pekar iaf på det), men inom ett par veckor har de nog gått om oss, om inte vår egen kurva vänder uppåt igen. Och om en månad har vi antagligen trillat ner från topp-10.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Frankrike verkar se början av en andra våg och förväntar sig att se att allt fler läggs in på IVA under de kommande två veckorna eftersom antalet smittade fortsätter att öka. Men det kommer inte att bli en allmän "lockdown" som i våras.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-france-minister-idUSKBN25W0KU
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det verkar ha gått lugnt till i Storlien utan köer i alla fall: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/ingen-anstormning-av-shoppingsugna-norrmangalento skrev: