Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
I detta sammanhang identifieras de genom att de tycker att i stort sett allt som Sverige har gjort eller inte har gjort har varit rätt att göra eller inte göra.
Fantastiskt, jag som alltid haft svårt för pk har alltså blivit medlem i pk-klubben. Känns lite som att jag blivit Groucho Marx. Min vän Smarte Staffan kan förklara för de som ej förstår den passningen.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
P
B Byggdjuret skrev:
De är för mycket folk för att jag ska kunna se stränderna :D

Att folk är idioter kommer vi aldrig komma ifrån. Att folk pressar in sig på en badstrand skulle aldrig falla mig in att göra oavsett corona.. Men vi kan inte skylla detta på Tegnell han hinner inte bevaka alla badstränder... Samtidigt...
Jag känner skyll dig själv om du blir smittad när du tränger ner sig på en badstrand...
Känner du detsamma för 70+-arna som är ute i affärer och köper kläder och annat och blir smittade? Rekommendationerna till dem är ju att de ska i princip isolera sig.

J Jocke Best skrev:
Fantastiskt, jag som alltid haft svårt för pk har alltså blivit medlem i pk-klubben. Känns lite som att jag blivit Groucho Marx. Min vän Smarte Staffan kan förklara för de som ej förstår den passningen.
I just detta sammanhang skulle jag säga att du är ett praktexempel på en medlem av ”PK eliten” ;)

Med det inte sagt att du nödvändigtvis är det i alla andra sammanhang.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
I just detta sammanhang skulle jag säga att du är ett praktexempel på en medlem av ”PK eliten” ;)

Med det inte sagt att du nödvändigtvis är det i alla andra sammanhang.
Med det sättet att förhålla sig vattnas PK-begreppet ur, innebörden blir ju då att alla som illhör en majoritet i en fråga blir då medlemmar av den frågans PK-elit.
Då måste vi hitta på ett nytt begrepp för att inte jag också helt plötsligt hamnar i PK-eliten där jag definitivt inte vill vara.
Staffan, rädda mig!

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Känner du detsamma för 70+-arna som är ute i affärer och köper kläder och annat och blir smittade? Rekommendationerna till dem är ju att de ska i princip isolera sig.
Om man ska spetsa till det lite, och antar att de flesta inte är suicidala utan agerar utifrån sådana bedömingar vi gör varje dag, så betyder ju detta att de inte rankar Coronarisken högre än att de väljer att ta risken. Dvs uppsidan av att leva resten av sitt liv på detta sätt upplevs som mer attraktiv än att sitta och huka på obestämd tid, i väntan på något oklart som ska göra risken att få detta, eller nästa, virus mindre.

Man kan ju faktiskt ta medvetna beslut och jag tycker att det är att nedvärdera folk om man antar att alla som är ute och rör på sig gör detta av dumhet.

• Älska
  • Gilla
Surly och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E erkka skrev:
Men då hade det väl varit förbjudet antar jag.
Nej.
Prova att läsa in dig på våra grundlagar vetja.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är gott att det finns humor och att vi kan skratta åt oss själva ibland, lite så där på avstånd.

Själv har jag aldrig gillat dessa benämningar på meningsmotståndare, rätt eller fel men jag har sett det som en härskarteknik, när argumenten tryter och man känner sig besegrad utan att vilja erkänna det. Utan att man direkt vågar artikulera det i debatten talar man om för sin meningsmotståndare att den följer strömmen, har ingen egen åsikt och är en liten feg skit genom att använda uttrycket PK. Tjaa, så kan det förstås vara ibland men är det sannolikt att alla dessa personer som får den oattraktiva stämpeln påklistrad är fega, okunniga och inte värda att lyssna till? Är verkligheten så enkel och onyanserad?

Om vi återgår till Corona debatten och de höga dödstalen inom äldreomsorgen så har jag bara läst beklaganden från politiker och myndigheter, det har varit det tongivande röstläget under hela pandemin, även från den stora allmänheten. Man skulle också kunna påstå att PK eliten beklagar det som inträffat och dömer det som ett misslyckande. Men plötsligt är gränserna utsuddade och de som gärna använder det nedlåtande uttrycket PK elit håller plötsligt med den allmänna opinionen eller PK eliten. Har de plötsligt bytt ståndpunkt eller vet de inte själva vilket ben som är det bästa att stå på?

Svårt att förstå det här eller är det i själva verket så att de som ropar högt om PK eliten ser sig själva som just det, briljanta personligheter som "skådat ljuset" i en värld som styrs av dumma, ointelligenta, falska maktspelare och en allmänhet som godtroget följer PK eliten.

• Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
I Finland verkar man förvänta sig en våg och tydligen är inte beredskapslagren tillräckliga längre:
Försäljningen av den smärtstillande medicinen paracetamol och antiinflammatoriska dexametason begränsas i Finland för att säkra tillgången av läkemedlen under den väntade andra vågen av coronasmitta, meddelar landets hälsodepartement.
https://www.nsk.se/2020/08/18/finland-ransonerar-paracetamol-infor-ny-vag/

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Prova att läsa in dig på våra grundlagar vetja.
Nej jag behöver inte läsa grundlagen för att veta att det är tillåtet att gå på visning med mask. Eller vad menar du, kändes som du halkade in på ett bananskal nu

tusenett skrev:
Tja om man väljer att handla när alla andra gör det så är det inte så värst synd om de som blir smittade...
Om man är 70+ så har man för det mesta skippat å arbeta. Så då har man tid att handla när ingen annan gör det
Alltså onödigt att trängas med massa människor om man inte måste.
Men om man är lite wild & crazy....

Själv undviker jag gärna att handla när alla andra gör det oavsett om vi har besök av corona eller inte.

Sen är det lite skillnad på att köpa en tröja eller ligga på stranden. Det är inga som köper tröjor :D

Tegnell vår älskade husgud :p har satt våra 70+ are i karantän då slipper man den där tröjan helt.

Mikael_L
E erkka skrev:
Nej jag behöver inte läsa grundlagen för att veta att det är tillåtet att gå på visning med mask. Eller vad menar du, kändes som du halkade in på ett bananskal nu
Jodå, det var vidöppet mål, det kan jag tillstå.
Därför undrade jag varför du kunde tro att det skulle varit förbjudet, eller ens kunnat förbjudas, vare sig med eller utan mask.

Så om du nu har insett detta, så kan jag bortse från att du skrev så, och du kan bortse ifrån mitt bananskal. :)

• Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är de 26 musketörerna som kör corona-tester i fullsmockade tvättstugor i farten igen och ger FHM lite tips hur man minimerar smittspridning.

[länk]
De har även fått tre repliker från andra, varav en är låst.

Utbildningschefen Thomas Larsson:
Forskarna föreslår att elever och lärare ska bära munskydd. Åtgärden kallas enkel och billig. Den låter sig kanske hyggligt enkelt genomföras med de äldre barnen, men yngre barn kommer absolut inte att kunna hantera detta. Åtgärden inbjuder dessutom till lek och bus som skulle kunna förvärra smittspridning. Billigt lär det inte bli. Munskyddet kommer att behöva bytas frekvent. Jag gissar att landet kommer att göra av med mer än en halv miljon munskydd om dagen.
...
Hemundervisning ska införas för familjer där det finns någon i riskgrupp. Undertecknad verkar i ett område där fetma och övervikt är mycket vanligt. Jag gissar att nära hälften av mina elever skulle kunna göra anspråk på hemundervisning totalt sett. Det blir omöjligt för mina rektorer att få fram personal och organisera detta. Dessutom går det ju stick i stäv med ambitionen att hålla skolor öppna för att reducera andra skadeverkningar av en lock-down.
https://www.dn.se/debatt/orealistiska-forslag-for-att-minska-smittspridningen-i-skolan/

Johan Frostegård som är professor i medicin, överläkare och forskare inom immunologi mm.: https://www.dn.se/debatt/vaccination-utanfor-riskgrupperna-oetiskt-i-flera-ar-till/

Samt barnläkaren och professor i klinisk epidemiolog vid KI Jonas F Ludvigsson: https://www.dn.se/debatt/fel-slutsats-att-munskydd-skulle-fungera-i-skolan/ låst
Som har hård kritik om överdrifter och tar upp flera felaktigheter i debattartikeln. Några axplock:
Flera förslag är redan genomförda.
Litteraturgenomgången är selektiv och med felaktigheter i data, t.ex:
  1. Sydkoreanska studien har dåligt underlag när det gäller 10-19 år och det går därför inte att dra slutsatsen att den åldersgruppen är lika smittsamma som vuxna.
  2. Orimligt att jämföra en svensk gymnasieskola med hur man lever på ett läger i Georgia med i snitt 15 barn per stuga som lever tätt dygnet runt.
  3. I Israel skedde skolöppningen samtidigt som många andra lättnader och det går inte att säga den ökande smittspridningen berodde just på skolöppningen enligt New England Journal of Medicine.
  4. Samma sak med den amerikanska studien, vilket t.o.m. står i den studien.
  5. Att 32 barn i Sverige har haft svår Covid-19 och fått intensivvård är fel, dels för att antalet 32 gäller vårdtillfällen och inte antal barn (flera barn har vårdats i flera omgångar på IVA) och dels för att bland de barnen även finns barn med Covid-19 med som vårdats på IVA av andra anledningar, typ olycksfall.
  6. Att hänvisa till WHO:s sammanfattande studie om munskydd i Lancet när det gäller munskydd i skolan är felaktigt, t.ex. därför att bara 3 av 29 studier gäller utanför vården och ingen av dem gäller Covid-19 (författarna skriver att de tror att munskydd utanför vården har störst effekt i hemmet) och ingen av studierna verkar gälla barn och ungdomar.

• Gilla
Fartland och 12 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
De har även fått tre repliker från andra, varav en är låst.

Utbildningschefen Thomas Larsson:
[länk]

Johan Frostegård som är professor i medicin, överläkare och forskare inom immunologi mm.: [länk]

Samt barnläkaren och professor i klinisk epidemiolog vid KI Jonas F Ludvigsson: [länk] låst
Som har hård kritik om överdrifter och tar upp flera felaktigheter i debattartikeln. Några axplock:
Flera förslag är redan genomförda.
Litteraturgenomgången är selektiv och med felaktigheter i data, t.ex:
  1. Sydkoreanska studien har dåligt underlag när det gäller 10-19 år och det går därför inte att dra slutsatsen att den åldersgruppen är lika smittsamma som vuxna.
  2. Orimligt att jämföra en svensk gymnasieskola med hur man lever på ett läger i Georgia med i snitt 15 barn per stuga som lever tätt dygnet runt.
  3. I Israel skedde skolöppningen samtidigt som många andra lättnader och det går inte att säga den ökande smittspridningen berodde just på skolöppningen enligt New England Journal of Medicine.
  4. Samma sak med den amerikanska studien, vilket t.o.m. står i den studien.
  5. Att 32 barn i Sverige har haft svår Covid-19 och fått intensivvård är fel, dels för att antalet 32 gäller vårdtillfällen och inte antal barn (flera barn har vårdats i flera omgångar på IVA) och dels för att bland de barnen även finns barn med Covid-19 med som vårdats på IVA av andra anledningar, typ olycksfall.
  6. Att hänvisa till WHO:s sammanfattande studie om munskydd i Lancet när det gäller munskydd i skolan är felaktigt, t.ex. därför att bara 3 av 29 studier gäller utanför vården och ingen av dem gäller Covid-19 (författarna skriver att de tror att munskydd utanför vården har störst effekt i hemmet) och ingen av studierna verkar gälla barn och ungdomar.
HÄRLIGT! Det känns nästan som herrarna ovan samlat in argument från oss hobbyepidemiologer i forumet...
Väldigt sakligt skrivet i artiklarna. Hoppas vi kan begrava mask och vaccinkramarnas dåligt underbyggda argument för gott nu och hänvisa till inlägget ovan med dess artiklar. Tack för ordet.

• Gilla
largab och 4 till
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Men risken finns att om man lägger upp massa artiklar om hur illa det går är att man uppfyller de kriterier som många har satt upp för att kallas alarmist.
När du istället satt upp ordet alarmist =kränkt så blir det en krock.
Risken är att så länge som du sätter upp svarta rubriker så ligger du i riskzonen. Så mitt råd är nog ändå att antingen fortsätta och riskera bli kallad alarmist. Eller lägga ner den biten slippa bli kallad alarmist. Sen kan man tycka vad man vill om lösningen. Men absolut smidigast.

Men du väljer själv. Jag tänker inte Klandra dig.
Anledning till att jag lade upp den artikeln är för del i debatten att långt ifrån är över och att tro det är lugnt nu för några fått antikroppar är väldigt bedrägligt. Ligger helt i linje med det jag skrivit om tidigare om trängsel på bryggor mm.

Även sådant med att folk börjar fundera på egna alternativa sätt att leva om de skulle ha antikroppar. Finns inget i rådet från FHM om att man då kan släppa på social distans.

Som jag ser det så gäller det att hålla sig kvar till minskad smittspridning till det finns vaccin som ger oss immunitet.

BirgitS
I månadsskiftet juni/juli skrevs det här i tråden om en studie från Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset gällande T-cellsimmunitet. Då var den studien preliminär men den har nu granskats och publicerats i den ansedda vetenskapliga tidskriften Cell: https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)31008-4

I KI:s nyhetsrapportering skrivs det bland annat:
Genom avancerade analyser har vi nu i detalj kunnat kartlägga T-cellssvar vid, och efter, genomgången covid-19-sjukdom. Våra resultat tyder på att ungefär dubbelt så många personer har utvecklat T-cellsimmunitet jämfört med de som vi kan detektera antikroppar hos, säger Marcus Buggert, biträdande lektor vid Centrum för infektionsmedicin, Karolinska Institutet, och en av huvudförfattarna.
...
– En intressant observation var att inte bara individer med verifierad covid-19-sjukdom uppvisade T-cellsimmunitet, utan även flera av deras exponerade asymtomatiska familjemedlemmar. Dessutom hade ungefär 30 procent av blodgivarna som lämnat blod under maj 2020 covid-19-specifika T-celler; en siffra som är betydligt högre än vad tidigare antikroppstester har visat, säger Soo Aleman.
...
– Våra resultat indikerar att immuniteten mot covid-19 sannolikt är betydligt större i samhället än vad antikroppstester visat.
...
– Det är nu av vikt att göra större och mer långsiktiga studier på både T-celler och antikroppar för att förstå hur långvarig immuniteten är och hur dessa olika delar av covid-19-immunitet hänger ihop, säger Marcus Buggert.
https://nyheter.ki.se/immuniteten-mot-covid-19-sannolikt-hogre-an-tester-visat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.