Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ja då återgår vi till ämnet istället för att kalla varandra vid diverse namn.
/Moderator

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
optimum
Intressant. Munskydd verkar vara på gång.
Men var det inte de som fungerade?
Kanske någon ny modell.
Säkert någon som vet mer.

"Folkhälsomyndigheten visar nu en mer positiv inställning till munskydd och ska tala med regionerna om när skydden ska kunna användas.

Resande i kollektivtrafik, besök vid vårdinrättningar, hos optiker och hos tandvård, är tillfällen där munskydd skulle kunna vara effektiva, enligt generaldirektör Johan Carlson.

– Munskyddsfrågan är inte död utan den arbetas med för högtryck, säger Johan Carlson, generaldirektör för Folkhälsomyndigheten."

https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-om-corona/

• Gilla
erkka
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Munskydd verkar vara på gång.
FHM har aldrig sagt att munskydd inte fungerar, tvärtom så ska de ju användas inom vården.

• Gilla
  • Wow
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Kanske någon ny modell.

"Folkhälsomyndigheten visar nu en mer positiv inställning till munskydd och ska tala med regionerna om när skydden ska kunna användas.

Resande i kollektivtrafik, besök vid vårdinrättningar, hos optiker och hos tandvård, är tillfällen där munskydd skulle kunna vara effektiva, enligt generaldirektör Johan Carlson.

– Munskyddsfrågan är inte död utan den arbetas med för högtryck, säger Johan Carlson, generaldirektör för Folkhälsomyndigheten."

[länk]
Du är observant. Jag gillade hans formulering att munskydd fungerar, det är därför de används i vården.
Attans Biggan var en minut före

• Wow
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Kanske någon ny modell.

[länk]
Har någon enda i tråden påstått att rätt typ av munskydd använda på rätt sätt INTE är effektivt mot covid-19? Det är väl fortfarande huruvida det hjälper när gemene man/hela befolkningen ska använda det som FHM inte är säker på. Hur kan det vara så svårt att förstå?

• Gilla
Rappala och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
S Stevie Deville skrev:
Det är väl fortfarande huruvida det hjälper när gemene man/hela befolkningen ska använda det som FHM inte är säker på.
Precis, hur ska man tro att det fungerar när smittspridningen ökar i Spanien och Frankrike fast de har krav på munskydd i så många situationer och då inte bara där det kan vara trängsel.

P
B Byggdjuret skrev:
Tja om man väljer att handla när alla andra gör det så är det inte så värst synd om de som blir smittade...
Om man är 70+ så har man för det mesta skippat å arbeta. Så då har man tid att handla när ingen annan gör det
Alltså onödigt att trängas med massa människor om man inte måste.
Men om man är lite wild & crazy....

Själv undviker jag gärna att handla när alla andra gör det oavsett om vi har besök av corona eller inte.

Sen är det lite skillnad på att köpa en tröja eller ligga på stranden. Det är inga som köper tröjor :D

Tegnell vår älskade husgud :p har satt våra 70+ are i karantän då slipper man den där tröjan helt.
De yngre som knappt blir sjuka är utomhus på stranden där risken att smittas är låg medan de äldre som har större risk att bli allvarligt sjuka trängs inomhus i affärer. De yngre blir kallade idioter. Hmmm, något känns fel här.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag skärpte till mig lite och redigerade mitt inlägg.

BirgitS BirgitS skrev:
FHM har aldrig sagt att munskydd inte fungerar, tvärtom så ska de ju användas inom vården.
Tegnell har ju till och med sagt att ett munskydd gör det värre.

Redigerat:
optimum optimum skrev:
Anledning till att jag lade upp den artikeln är för del i debatten att långt ifrån är över och att tro det är lugnt nu för några fått antikroppar är väldigt bedrägligt. Ligger helt i linje med det jag skrivit om tidigare om trängsel på bryggor mm.

Även sådant med att folk börjar fundera på egna alternativa sätt att leva om de skulle ha antikroppar. Finns inget i rådet från FHM om att man då kan släppa på social distans.

Som jag ser det så gäller det att hålla sig kvar till minskad smittspridning till det finns vaccin som ger oss immunitet.
Trängsel på bryggor och stränder går inte att stoppa. Det är inte krögarens fel att folk trängs utanför. Eller strandens fel att folk ligger som packade sillar på stranden. Man kan inte skylla det på tegnell. Det är som det är. Folk är idioter... Men det är inte olagligt.
Krögaren äger inte vägen utanför. Man måste tänka på hur man sparkar...
Krögaren har sina riktlinjer. De kom tidigt långt innan visita fick sina. Kommunen har granskat och stängt restauranger som bryter mot reglerna.

Att folk är korkade det går inte att skylla på fhm. ;)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ok då det är skillnad på att vara ”PK elit” och att bete sig som en ”PK elit” i ett sammanhang.

På samma sätt som att det är skillnad på att vara psykopat och att bete sig som en psykopat ;)

Men det få mig inte att ändra mig i ståndpunkten i hur man i detta sammanhang känner igen en medlem av ”PK-eliten”.
Du verkar väldigt ensam om att använda begrepp som betyder en sak på ett helt annat sätt än alla andra. För oss andra är spade en spade. Staffan får förklara.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
De yngre som knappt blir sjuka är utomhus på stranden där risken att smittas är låg medan de äldre som har större risk att bli allvarligt sjuka trängs inomhus i affärer. De yngre blir kallade idioter. Hmmm, något känns fel här.
Men å andra sidan så är det inga som tvingar våra gamlingar att handla i rusningstid. Så varför tycka synd om dessa? Det finns många anledningar till att tycka synd om dessa men när man är jobbefriad och ändå går och handlar sin tröja när alla andra gör det.. Då tycker jag inte synd om dessa.
De som ligger å pressar på stranden är inte bara ungdomar och barn.... Det är väldigt många bilar ofta vid dessa ställen... Och 15åringar har inte bil så ofta (moppebil) kanske...

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag skärpte till mig lite och redigerade mitt inlägg.

Tegnell har ju till och med sagt att ett munskydd gör det värre.
Om man tar saker ur sitt sammanhang så....
Du vägrar å andra sidan väldigt ofta lyssna på det öra som berättar om varför det inte fungerar med mask...
När folk tar av sig masken när de ska prata med någon... Inte täcker näsan. Tar av sig masken och stoppar den i fickan för använda den igen. Utan att tvätta händerna förstås... Det stora problemet är att folk inte tvättar händerna när de rört vid masken.

Att utbilda folk blir svårt eftersom många har olika sorters mask.

Men du får väldigt gärna använda mask! Du tillhör säkerligen en av de som kan använda mask. Då kommer du skydda dig själv!
Du behöver inte vänta på pappa tegnell. Du kan börja när som!
Om du har problem med PK maffian så får du slå tillbaka... Med masken?

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
optimum
S Stevie Deville skrev:
Har någon enda i tråden påstått att rätt typ av munskydd använda på rätt sätt INTE är effektivt mot covid-19? Det är väl fortfarande huruvida det hjälper när gemene man/hela befolkningen ska använda det som FHM inte är säker på. Hur kan det vara så svårt att förstå?
Nej jag tror inte någon i tråden skrivit något emot munskydd, Men vad jag tror är de är ett hinder emot flockimmunitet via att en majoritet ska smittas och utveckla immunitet.

Givetvis använder jag också munskydd då jag tycker det behövs.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Trängsel på bryggor och stränder går inte att stoppa. Det är inte krögarens fel att folk trängs utanför. Eller strandens fel att folk ligger som packade sillar på stranden. Man kan inte skylla det på tegnell. Det är som det är. Folk är idioter... Men det är inte olagligt.
Krögaren äger inte vägen utanför. Man måste tänka på hur man sparkar...
Krögaren har sina riktlinjer. De kom tidigt långt innan visita fick sina. Kommunen har granskat och stängt restauranger som bryter mot reglerna.

Att folk är korkade det går inte att skylla på fhm. ;)
Nej du har nog rätt att det inte går att skylla på krögaren.
Inte heller FHM med deras enligt mig misslyckade organisation och uppdrag.
Men ett smittskyddsinstitut värt namnet, ja de borde känt sig helt klart ansvariga.
OBS politik är no no annars finna massor där att hämta.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
Ber om ursäkt att jag inte kan svara mer på era frågor ikväll även om de är väldigt intressanta och behov av lte förstånd.

Jo det är dags att gå och lägga sig. Någon måste arbeta för att få hjulen att snurra i Sverige.

Sov gott nu kära vänner och se upp så covid inte tar er i natt.

Kram (distans givetvis)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.