Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Forskning kring varför olika politiska beslut togs i OECD-länderna i våras.
Karl Wennberg och Abiel Sebhatu, professor respektive postdoktor vid Institutet för Analytisk Sociologi vid Linköpings universitet har tillsammans med kollegor i Uppsala och Göteborg studerat det politiska beslutsfattandet i OECD-länderna under corona-krisen.
Vi fann att besluten inte har baserats på, eller har mycket svag koppling till standardindikatorer inom epidemiologin, som antal infekterade, dödstal, kapacitet för intensivvård och liknande. Viktigare har varit hur många närliggande länder som redan har genomfört åtgärder, säger Karl Wennberg.
Det fenomen som innebär att politiska åtgärder sprids, utan närmare analys, kallas i litteraturen ”diffusion”, ett fenomen som oftast uppträder när beslut ska fattas under stor osäkerhet.
Vi ser också i vår analys hur bestämmelser snabbt kan inskränka människors frihet och rättigheter. I maj 2020 hade fler än 100 länder infört variationer av nödlagstiftning, lagar som påverkar de demokratiska processerna negativt. V-Dem Institutet i Göteborg uppskattar att uppemot 82 av länderna står inför en betydande eller mellanstor risk för en kvarvarande försämrad demokrati, säger Karl Wennberg.
https://liu.se/nyhet/oecd-landernas-politiker-tar-efter-varandra
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...-fram-nar-de-forsoker-bekampa-corona-pandemin
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Forskning kring varför olika politiska beslut togs i OECD-länderna i våras.


[länk]
[länk]
Inte oväntat, som i Lemmingsspelet följer länderna varandra över kanten ner i stupet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Norge har ännu en gång ändrat sina reserekommendationer när det gäller Sverige så nu är det bara regionerna Västerbotten, Södermanland och Kalmar som det går att resa från/till utan karantän fr.o.m. lördag.
 
En intressant iakttagelse på SR P1 i programmet kultur i går den 11 aug, där Roland Paulsson beskriver oro och risktagande. Lyssna gärna! Ett axplock som gäller corona att vi struntar i princip i att 1,5 miljoner människor dör årligen i tuberkulos, fast det finns åtgärder, men i stort sett havererar hela samhällsekonomin i coronapandemin för betydligt färre döda.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Norge har ännu en gång ändrat sina reserekommendationer när det gäller Sverige så nu är det bara regionerna Västerbotten, Södermanland och Kalmar som det går att resa från/till utan karantän fr.o.m. lördag.
Inte kul att vara Norsk just nu och försöka planera en resa utomlands.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
En intressant iakttagelse på SR P1 i programmet kultur i går den 11 aug, där Roland Paulsson beskriver oro och risktagande. Lyssna gärna! Ett axplock som gäller corona att vi struntar i princip i att 1,5 miljoner människor dör årligen i tuberkulos, fast det finns åtgärder, men i stort sett havererar hela samhällsekonomin i coronapandemin för betydligt färre döda.
Jag vill inte förminska att det borde göras något åt TBC och mycket annat och det är visserligen bara hälften av det antalet som har avlidit i Covid-19 (rapporterat antal som är lägre än det verkliga antalet) men det är långt ifrån över än. Det tog 6 månader innan 10 miljoner människor hade smittats, men sen har det bara tagit 6 veckor innan ytterligare 10 miljoner människor hade smittats (ung. antal och tid). Det kommer att fortsätta att dö väldigt många människor i Covid-19. :cry:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Forskning kring varför olika politiska beslut togs i OECD-länderna i våras.
Mycket intressant! Sverige har ju fått mycket kritik, både från utlandet och inte minst från alla "experter" på sociala medier som alltid vetat bättre än sakkunskapen, en hållning som jag själv aldrig förstått mig på.

Jag har många ggr tänkt att det krävs mod och en tilltro till vetenskapen för att som FHM kommunicera sin ställningstaganden i TV och andra medier varje dag, inte minst när dödstalen var höga och inget såg ut att gå Sveriges väg. Utifrån min horisont inger ett sådant beteende respekt för myndighetens kompetens och att man inte faller i fällan till eftergifter pga av det sociala trycket.

Nu är det långt ifrån över och mycket kan hända, både här och i andra länder men så här långt har FHM klarat sin värsta utmaning med betyg godkänt.
 
  • Gilla
Fartland och 15 till
  • Laddar…
BirgitS
I Nepal avled 3 gånger så många nyfödda under sin första vecka efter att restriktionerna infördes den 21 mars än innan enligt en studie vid Uppsala universitet som omfattar 20 000 förlossningar vid nio sjukhus.
Att färre kvinnor sökte sig till sjukhusen kan bero på begränsad rörlighet och tillgång på transporter, men också på en ökad rädsla för att söka vård.
– Detta är bekymmersamma resultat som har vänt den tidigare positiva trenden i mödra- och barnhälsa under tjugo års tid i Nepal.
https://www.forskning.se/2020/08/11...l-har-lett-till-kraftigt-okad-barnadodlighet/
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
... Vi ser också i vår analys hur bestämmelser snabbt kan inskränka människors frihet och rättigheter. I maj 2020 hade fler än 100 länder infört variationer av nödlagstiftning, lagar som påverkar de demokratiska processerna negativt. V-Dem Institutet i Göteborg uppskattar att uppemot 82 av länderna står inför en betydande eller mellanstor risk för en kvarvarande försämrad demokrati, säger Karl Wennberg.
Vilket fick mig att osökt tänka på detta korta passus från morgonstudion i morse.
ca 2 minuter, ca 2.12 - 2.14, tar Jennifer upp lite om känslorna i Italien när begränsningarna kom.
https://www.svtplay.se/video/24909507/morgonstudion/morgonstudion-12-aug-06-00-1?position=7940

"Folk blir inte tryggare, de blir räddare ..."
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
galento
BirgitS BirgitS skrev:
Norge har ännu en gång ändrat sina reserekommendationer när det gäller Sverige så nu är det bara regionerna Västerbotten, Södermanland och Kalmar som det går att resa från/till utan karantän fr.o.m. lördag.
Tror nog många i Värmland skulle vilja att den Svenska regeringen
stängde gränsen mot Norge. Det är väldigt lite smitta i de värmländska
gränstrakterna men tack vare den norska invasionen från bl.a Olso
området där det är väldigt rött på VG,s smittkarta ( #23894 ) så är nog
risken mycket större att norrmännen smittar oss svenskar istället.
Att norrmännen smittas i Värmland är det ingen som tror på.

Sen förlorar norsk stat och handel miljontals kronor på den enorma handeln
i gränstrakterna så det har säkert betydelse också.

Charlottenbergs Shoppingcenter omsatte 2 979 miljoner kronor 2019,
en ökning med 9,1 procent från 2018. Och den största delen av detta
kommer högst troligt från handlande norrmän.

https://thonproperty.se/vara-kopcentrum/charlottenbergs-shoppingcenter/
 
trähandtag trähandtag skrev:
En intressant iakttagelse på SR P1 i programmet kultur i går den 11 aug, där Roland Paulsson beskriver oro och risktagande. Lyssna gärna! Ett axplock som gäller corona att vi struntar i princip i att 1,5 miljoner människor dör årligen i tuberkulos, fast det finns åtgärder, men i stort sett havererar hela samhällsekonomin i coronapandemin för betydligt färre döda.
Vi är många som påpekat liknande här redan sedan mars. Bl.a noterades att Kinas nedstängning i nån månad beräknades spara 80 000 liv pga minskade luftföroreningar, men DE offrar man gärna annars,
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
galento galento skrev:
Tror nog många i Värmland skulle vilja att den Svenska regeringen
stängde gränsen mot Norge. Det är väldigt lite smitta i de värmländska
gränstrakterna men tack vare den norska invasionen från bl.a Olso
området där det är väldigt rött på VG,s smittkarta ( #23894 ) så är nog
risken mycket större att norrmännen smittar oss svenskar istället.
Att norrmännen smittas i Värmland är det ingen som tror på.

Sen förlorar norsk stat och handel miljontals kronor på den enorma handeln
i gränstrakterna så det har säkert betydelse också.

Charlottenbergs Shoppingcenter omsatte 2 979 miljoner kronor 2019,
en ökning med 9,1 procent från 2018. Och den största delen av detta
kommer högst troligt från handlande norrmän.

[länk]
Nu är det ju så att Norge har en bestämd gräns för hur många nya bekräftade fall det får vara under de senaste två veckorna och Värmland ligger över den gränsen. Det tas ingen hänsyn till handeln utan det handlar helt om att smittspridningen har ökat i Värmland.
Vecka 29 var det bara 9 nya fall i hela Värmland men under v. 30 och 31 var det 15 resp. 14.
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5
Sunne hade flest nya fall i förhållande till folkmängd v. 30 och Grums och Åmål flest v.31.
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
 
galento
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju så att Norge har en bestämd gräns för hur många nya bekräftade fall det får vara under de senaste två veckorna och Värmland ligger över den gränsen. Det tas ingen hänsyn till handeln utan det handlar helt om att smittspridningen har ökat i Värmland.
Vecka 29 var det bara 9 nya fall i hela Värmland men under v. 30 och 31 var det 15 resp. 14.
[länk]
Sunne hade flest nya fall i förhållande till folkmängd v. 30 och Grums och Åmål flest v.31.
[länk]
Jo men varför har smittspridning i Värmland ökat , vi som bor här tror att
med så många norrmän från områden med ökad smitta även drabbar oss
som bor här. Vi tror även att det nu kommer bli hamstring av varor före
gränsen stängs till helgen och ännu större tillströmning av folk.

Norrmännen kan i dagsläget åka rakt in i Sverige men skulle vi vilja åka
in i Norge måste vi ha pass/körkort och bevis från Skattemyndigheten var
vi bor för att komma in i Norge då alla stoppas vid gränserna.

Men många tycker nog att det är mycket bra att gränserna stängs igen.
 
BirgitS
galento galento skrev:
Jo men varför har smittspridning i Värmland ökat , vi som bor här tror att
med så många norrmän från områden med ökad smitta även drabbar oss
som bor här. Vi tror även att det nu kommer bli hamstring av varor före
gränsen stängs till helgen och ännu större tillströmning av folk.

Norrmännen kan i dagsläget åka rakt in i Sverige men skulle vi vilja åka
in i Norge måste vi ha pass/körkort och bevis från Skattemyndigheten var
vi bor för att komma in i Norge då alla stoppas vid gränserna.
Smittspridningen ökar på många håll i Sverige och i allmänhet är det de mellan 20 och 30 år som står för ökningen och det antas att det beror på att de umgås med allt för många utan att hålla avstånd. Det räcker ju med en person och lite otur för att många ska smittas. Som i Dals Ed där det var ett födelsedagskalas häromveckan som slutade med att 17 av 20 deltagare blev smittade. Det har ju hela tiden funnits smittade och därmed smittspridare i Värmland och håller inte alla avstånd så blir andra smittade och med otur så ökar då smittspridningen.
 
galento galento skrev:
Norrmännen kan i dagsläget åka rakt in i Sverige men skulle vi vilja åka
in i Norge måste vi ha pass/körkort och bevis från Skattemyndigheten var
vi bor för att komma in i Norge då alla stoppas vid gränserna.
Som jag skrivit så många gånger tidigare, en gigantisk sandlåda dirigerad av lekledare.
Fast här är det inte på dagis utan på "riktigt". :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.