Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Från vilken åldergrupp inträffar det att över 50 % har högt blodtryck?
60 år. 10% av 30-åringarna. Det är dessutom vanligare om man har kortare utbildning.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Fick kallelse till föräldramöte. Tolv klasser samtidigt, i matsalen. Det är 300 barn, så lika många föräldrar, eller 600 om båda föräldrarna kommer. :thinking:
Det är inte okej förståss. 50-personersgränsen gäller i dessa fall!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är inte okej förståss. 50-personersgränsen gäller i dessa fall!
Jag ska se nästa vecka när skolan börjar hur det ska hanteras. Jag har en misstanke att det är den gravt dysfunktionella skolplattformen som skickat ut inbjudan av misstag. Hursomhelst dåligt, och borde i så fall redan ha korrigerat med ny information.
 
Staffans2000
Socialstyrelsens rekommenderar 68 skivor bröd om dagen. Det minns jag tydligt.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
60 år. 10% av 30-åringarna. Det är dessutom vanligare om man har kortare utbildning.
Är du säker på siffrorna, menar IVA-registret något annat med högt blodtryck eller är inte högt blodtryck en riskfaktor för allvarlig Covid-19?
Jag undrar eftersom på IVA i åldersgruppen 20-39 år så är det under 5 % som är registrerade med högt blodtryck och i åldersgruppen 60-79 år är det 52-53 % som är det. Eller är det så att andelen med högt blodtryck inte fortsätter att stiga efter 60 år?
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Det är inte okej förståss. 50-personersgränsen gäller i dessa fall!
Nja, restriktionen om 50 personer gäller allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, ett föräldramöte är knappast någondera. Däremot åligger det ju alla att se till att det inte blir trängsel utan hålla avstånd.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på siffrorna, menar IVA-registret något annat med högt blodtryck eller är inte högt blodtryck en riskfaktor för allvarlig Covid-19?
Jag undrar eftersom på IVA i åldersgruppen 20-39 år så är det under 5 % som är registrerade med högt blodtryck och i åldersgruppen 60-79 år är det 52-53 % som är det. Eller är det så att andelen med högt blodtryck inte fortsätter att stiga efter 60 år?
[länk]
”Enbart högt blodtryck ser inte ut att öka risken alls enligt den brittiska studien som nämns ovan, och finns därför inte längre med på listan.”

https://www.folkhalsomyndigheten.se...h-andra/rad-och-information-till-riskgrupper/
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Jämför med bygglovsenheten. Vad ska vi med den till, det finns ju redan lagar om hur man får bygga?
Just detta har jag faktiskt undrat över.
När det både finns detaljplaner och lagar, varför ska bygglovet kontrolleras en gång till?
Det är ju redan klart vad och hur man får bygga, och det kan en byggherre strunta i oavsett om det prövats i ett bygglov eller inte.
Den enda vettiga funktion som skulle ge medborgarna något mervärde är att bygglovsenheten omvandlas till en slags domstol istället, dvs de kan kolla och stoppa byggen under uppförandefasen eller efter att det byggts fel utförda viten och beslut om rättelse.
Bygg fritt (och gratis) efter lagar och detaljplaner, och så länge du håller dig inom reglerna så går det bra - det vore melodin.

Nåväl, detta var rätt OT. :oops:
Jag tyckte bara att det inte var ett så bra exempel... ;)
 
R
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Aftonbladet har även begärt ut ett mejl som Anders Tegnell skickat till Mike Catchpole, chefsforskare vid EU-myndigheten ECDC, och Frode Forland, smittskyddsdirektör på norska Folkehelsinstituttet.

Mejlet handlar om ansiktsmasker och är skickat i april – men Folkhälsomyndigheten väljer att hemligstämpla delar av Tegnells mejl.

Varför är det så viktigt att sekretessbelägga?

– Det får du prata med våra jurister om. Det är de som gör de bedömningarna, inte jag, säger Anders Tegnell.

I sitt beslut hänvisar myndigheten till utrikessekretess.
Vill du med detta inlägget påstå att du tror att FHM mörklägger något kring Anders Tegnell och ansiktsmasker. Att det censurerade inte alls har med utrikessekretess att göra? Det låter som det men eftersom du inte gjort minsta lilla personliga kommentar så är det svårt att veta.
 
  • Gilla
Tabors39
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Det tycker jag inte. Varför tror du att delar av kommunikationen har hemligstämplats?
Antagligen p.g.a. utrikessekretessen, precis som de säger. Påstår du att någon på FHM skulle begått ett tjänstefel och censurerat felaktigt för att skydda Tegnell?
 
  • Gilla
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Notera diskussionen om flockimmunitet där Tegnell inte säger emot rörande att det är det man är ute efter med sIn strategi.
Det är ju inte ens så att någon påstår att det är deras strategi. Det är Matti Sällberg (inte anställd på FHM) som tror att flockimmunitet kommer att får stopp på spridningen. Varför tycker du Tegnell behöver dementera (eller ens kommentera) det?
 
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Var på IKEA idag, skulle bara hämta en sak på tag själv lagret. Skulle själv inte komma på iden att gå runt där o kolla/handla, men det tyckte tusentals semesterfirare var en bra ide.
Var tyvärr tvingad att gå en bit genom butiken för att komma dit, och noterade en sak.
ca 50% av folket hade corona och rekommendationerna i huvudet, den andra halvan tänkte nog inte alls.
Jag "stötte på" en lite äldre lite överviktig kvinna som bar munskydd på en affär igår.
Jag vet inte om hon ville skydda mig och andra med munskyddet eller sig själv. Men hon verkade vara rätt säker på att det skulle skydda till 100% då hon inte höll de minsta avstånd till nåt eller någon. Mig kom hon och ställde sig så nära att våra armbågar nuddade varandra!

Möjligen ansåg hon bara att munskyddet var en moderiktig accessoar, vilket skulle förklara det hela. :rofl:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
R
Angående aftonbladets artikel kring Tegnells mail: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta

"Dear Mike
We are ................................... about face masks. See the file for some initial thoughts to possibly take into account before a final version
"

Nu har jag läst den censurerade raden ett par gånger och jag tror helt enkelt att Tegnell namngivit något forskare, tjänsteman, eller liknande på en utländsk myndighet.

Men visst han kanske har lyckats klämma in något i stil med att "ansiktsmasker motverkar tyvärr vår övergripande plan att utrota all befolkning över 70 år" :)
 
  • Gilla
zada11 och 1 till
  • Laddar…
G
R RoAd skrev:
Angående aftonbladets artikel kring Tegnells mail: [länk]

"Dear Mike
We are ................................... about face masks. See the file for some initial thoughts to possibly take into account before a final version
"

Nu har jag läst den censurerade raden ett par gånger och jag tror helt enkelt att Tegnell namngivit något forskare, tjänsteman, eller liknande på en utländsk myndighet.

Men visst han kanske har lyckats klämma in något i stil med att "ansiktsmasker motverkar tyvärr vår övergripande plan att utrota all befolkning över 70 år" :)
"Dear Mike
We are Johan, Anders, Kalle, Pelle about face masks. See the file for some initial thoughts to possibly take into account before a final version
"
? Meningen går inte ihop om de strukit över namn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.