2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag ska se nästa vecka när skolan börjar hur det ska hanteras. Jag har en misstanke att det är den gravt dysfunktionella skolplattformen som skickat ut inbjudan av misstag. Hursomhelst dåligt, och borde i så fall redan ha korrigerat med ny information.Anna_H skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Är du säker på siffrorna, menar IVA-registret något annat med högt blodtryck eller är inte högt blodtryck en riskfaktor för allvarlig Covid-19?Anna_H skrev:
Jag undrar eftersom på IVA i åldersgruppen 20-39 år så är det under 5 % som är registrerade med högt blodtryck och i åldersgruppen 60-79 år är det 52-53 % som är det. Eller är det så att andelen med högt blodtryck inte fortsätter att stiga efter 60 år?
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Nja, restriktionen om 50 personer gäller allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, ett föräldramöte är knappast någondera. Däremot åligger det ju alla att se till att det inte blir trängsel utan hålla avstånd.Anna_H skrev:
”Enbart högt blodtryck ser inte ut att öka risken alls enligt den brittiska studien som nämns ovan, och finns därför inte längre med på listan.”BirgitS skrev:
Är du säker på siffrorna, menar IVA-registret något annat med högt blodtryck eller är inte högt blodtryck en riskfaktor för allvarlig Covid-19?
Jag undrar eftersom på IVA i åldersgruppen 20-39 år så är det under 5 % som är registrerade med högt blodtryck och i åldersgruppen 60-79 år är det 52-53 % som är det. Eller är det så att andelen med högt blodtryck inte fortsätter att stiga efter 60 år?
[länk]
https://www.folkhalsomyndigheten.se...h-andra/rad-och-information-till-riskgrupper/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta
Just detta har jag faktiskt undrat över.Anna_H skrev:
När det både finns detaljplaner och lagar, varför ska bygglovet kontrolleras en gång till?
Det är ju redan klart vad och hur man får bygga, och det kan en byggherre strunta i oavsett om det prövats i ett bygglov eller inte.
Den enda vettiga funktion som skulle ge medborgarna något mervärde är att bygglovsenheten omvandlas till en slags domstol istället, dvs de kan kolla och stoppa byggen under uppförandefasen eller efter att det byggts fel utförda viten och beslut om rättelse.
Bygg fritt (och gratis) efter lagar och detaljplaner, och så länge du håller dig inom reglerna så går det bra - det vore melodin.
Nåväl, detta var rätt OT.
Jag tyckte bara att det inte var ett så bra exempel...
Vill du med detta inlägget påstå att du tror att FHM mörklägger något kring Anders Tegnell och ansiktsmasker. Att det censurerade inte alls har med utrikessekretess att göra? Det låter som det men eftersom du inte gjort minsta lilla personliga kommentar så är det svårt att veta.MultiMan skrev:
[länk]
Aftonbladet har även begärt ut ett mejl som Anders Tegnell skickat till Mike Catchpole, chefsforskare vid EU-myndigheten ECDC, och Frode Forland, smittskyddsdirektör på norska Folkehelsinstituttet.
Mejlet handlar om ansiktsmasker och är skickat i april – men Folkhälsomyndigheten väljer att hemligstämpla delar av Tegnells mejl.
Varför är det så viktigt att sekretessbelägga?
– Det får du prata med våra jurister om. Det är de som gör de bedömningarna, inte jag, säger Anders Tegnell.
I sitt beslut hänvisar myndigheten till utrikessekretess.
Det är ju inte ens så att någon påstår att det är deras strategi. Det är Matti Sällberg (inte anställd på FHM) som tror att flockimmunitet kommer att får stopp på spridningen. Varför tycker du Tegnell behöver dementera (eller ens kommentera) det?pacman42 skrev:
Jag "stötte på" en lite äldre lite överviktig kvinna som bar munskydd på en affär igår.Isakare skrev:
Var på IKEA idag, skulle bara hämta en sak på tag själv lagret. Skulle själv inte komma på iden att gå runt där o kolla/handla, men det tyckte tusentals semesterfirare var en bra ide.
Var tyvärr tvingad att gå en bit genom butiken för att komma dit, och noterade en sak.
ca 50% av folket hade corona och rekommendationerna i huvudet, den andra halvan tänkte nog inte alls.
Jag vet inte om hon ville skydda mig och andra med munskyddet eller sig själv. Men hon verkade vara rätt säker på att det skulle skydda till 100% då hon inte höll de minsta avstånd till nåt eller någon. Mig kom hon och ställde sig så nära att våra armbågar nuddade varandra!
Möjligen ansåg hon bara att munskyddet var en moderiktig accessoar, vilket skulle förklara det hela.
Angående aftonbladets artikel kring Tegnells mail: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta
"Dear Mike
We are ................................... about face masks. See the file for some initial thoughts to possibly take into account before a final version"
Nu har jag läst den censurerade raden ett par gånger och jag tror helt enkelt att Tegnell namngivit något forskare, tjänsteman, eller liknande på en utländsk myndighet.
Men visst han kanske har lyckats klämma in något i stil med att "ansiktsmasker motverkar tyvärr vår övergripande plan att utrota all befolkning över 70 år"
"Dear Mike
We are ................................... about face masks. See the file for some initial thoughts to possibly take into account before a final version"
Nu har jag läst den censurerade raden ett par gånger och jag tror helt enkelt att Tegnell namngivit något forskare, tjänsteman, eller liknande på en utländsk myndighet.
Men visst han kanske har lyckats klämma in något i stil med att "ansiktsmasker motverkar tyvärr vår övergripande plan att utrota all befolkning över 70 år"
"Dear MikeR RoAd skrev:Angående aftonbladets artikel kring Tegnells mail: [länk]
"Dear Mike
Men visst han kanske har lyckats klämma in något i stil med att "ansiktsmasker motverkar tyvärr vår övergripande plan att utrota all befolkning över 70 år"![]()
We are Johan, Anders, Kalle, Pelle about face masks. See the file for some initial thoughts to possibly take into account before a final version"
? Meningen går inte ihop om de strukit över namn..