2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Samma här, hade en 70+-are med munskydd som vägrade hålla avstånd i kassakön på en affär igår. Hon kanske tyckte hon inte behövde hålla avstånd till mig då hon hade munskydd.Mikael_L skrev:
Jag "stötte på" en lite äldre lite överviktig kvinna som bar munskydd på en affär igår.
Jag vet inte om hon ville skydda mig och andra med munskyddet eller sig själv. Men hon verkade vara rätt säker på att det skulle skydda till 100% då hon inte höll de minsta avstånd till nåt eller någon. Mig kom hon och ställde sig så nära att våra armbågar nuddade varandra!
Möjligen ansåg hon bara att munskyddet var en moderiktig accessoar, vilket skulle förklara det hela.![]()
F.ö. såg jag flertalet 70+-are med munskydd på i affärerna igår. Undrar om de främst försökte skydda sin omgivning eller skydda sig själva, jag skulle gissa på det senare.
Ok, "namngivit" var kanske fel uttryck. Jag tror att det censurerade helt enkelt hänvisar till utländsk myndighet, eller person på utländsk myndighet, på något sätt.`Jag tror inte att det döljer sig någon smaskig konspiration där i.a.f.G GargamelSE skrev:
Vad tror du att man dolt?
I en debattartikel i The Lancet vill några spanska forskare (De veinte?) vill ha en Coronakommision liknande Sveriges för att utreda allt som gått snett och mindre snett angående hanteringen av pandemin Spanien.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31713-X/fulltext
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31713-X/fulltext
Detta beror till största delen av att den Svenska journalistkåren av 100-årig tradition varit liberalt inriktad, var med och kämpade för rösträtten och människors lika värde och för att granska makten för sisådär 150 år sedan.Staffan2000 skrev:
Och framförallt vinklat rapporteringen.
Den amerikanska politiken, är ett bra exempel, där Biden framställs som en hyvens helyllekille. Medans Trump, som den hornprydde själv. För att inte tala om hyllandet av Obama. För inte har SVT med ett ord nämnt att det var Obama som skrev under lagen som Trump använder sig av, när han skickar ut sina maskerade trupper för att skydda federala byggnader mot borgmästarnas vilja.
Staffan
Egentligen kan vi nog gå nästan 200 år bakåt i historien till Lars Johan Hierta, skumma gärna denna korta wiki om du inte redan vet en hel del om karln.
Makten har gjort det mesta den kunnat för att stoppa alla liberala frihetsreformer, och journalismen och tidningsutgivningen har många gånger varit den starkaste motkraften, så därav har vi den liberala traditionen inom svensk journalistkår.
Och då blir det rätt självklart att ledare som Trump, Erdogan, Hitler och Xi jinping m.fl hamnar på "den dåliga sidan", sådana ledare som vill minska de mänskliga friheterna och rättigheterna, begränsa demokratin osv.
Och de som står tvärt emot detta hamnar följaktligen på "den goda sidan".
Lite fult av mig att skriva in Hitler i denna samling, ja. Alla de jag skrev här gör i stort samma sak, vad gäller just det jag skrev, fri&rättigheter och demokrati, men absolut i helt olika omfattning.
En fråga jag ibland ställer mig, var skulle Trump, Xi, Putin och Erdogan komma till sist ifall inget alls försökte stoppa dem lite ...?
Helt utan värdering är det i alla fall lätt att konstatera detta.
Själv tycker jag dock att det saknas en del media-motpoler i dagens Sverige. Och då menar jag inte skumma siter på internets undersida, utan jag menar riktig ordentlig journalistik men med annan ideologisk grund.
Som t.ex. "Norrskensflamman" en riktigt kommunistisk tidskrift.
Det borde finnas någon större tidning och gärna TV-kanal också, som är rätt konservativ av sig, tycker jag.
Det konservativa strömningarna i landet är såpass stora att de borde ha egna (riktiga) nyhetskanaler, och typ förtjänar det.
Och återigen, jag menar då alltså ingen trollfylld konstig site på internets undersida, utan tidning/TV/site med artiklar osv som skapas genom riktig journalistik.
Det skulle åtminstone kunna liva upp media-sverige lite.
We are agreeing with?G GargamelSE skrev:
We're having the same concerns as....
We are coming to the same/different conclusions as...
We are disagreeing with....
We're talking with...
We're looking at xxxx conclusions
Tegnell är tydligen känd för att skriva talspråk också så det går nog spekulera vidare. Inget konstigt alltså.
Redigerat:
Det finns en underdödlighet (och kommer bli ett tag framöver) som drivs av flera saker.Staffan2000 skrev:
Att färre kör bil till jobbet, att färre reser osv är en (liten) del.
Att den allmänna distanseringen och handtvättandet gör att färre blir sjuka än vanligt i andra sjukdomar än covid, som kan vara dödliga. Det finns säkert fler anledningar till underdödlighet också.
Det kan också bli något lite överdödlighet av vissa saker, t.ex. någon extra hustru/flickvän som misshandlas till döds för att de nött på varandra mer än normalt en tid nu, och annat sånt. Jag vet inte riktigt hur gängbrottsligheten påverkas, men på något vis påverkas den troligen.
Men sen kommer vi antagligen få en underdödlighet ett tag framåt nu som beror på att många äldre har dött som annars (statistiskt sett) skulle dött i närtid, typ de två närmaste åren.
Nja, en liten detalj baraF f91jsw skrev:
Socialstyrelsen gav sitt stöd åt denna kampanj men du har givetvis rätt att det inte var de som arrangerade den.
"Socialstyrelsen hade informerats om kampanjen i förväg, men var inte införstådda med hur deras namn skulle användas och omfattningen av kampanjen. Ställd inför fullbordat faktum valde dock Socialstyrelsens dåvarande generaldirektör Bror Rexed att stödja kampanjen."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brödinstitutet
Liknande som FHM gav sitt stöd åt Besöksnäringen Visitas kampanj nu i sommar för att se till att de som branschorganisation fick ut reklam om att besöka deras medlemmar nu i sommar, Ja campingar, hotell och resturanger.
Nej det var inte FHM som gjorde reklam men de som arrangerade presskonferensen när Visitas stod på scenen och fick dra sin fantastiska kampanj.
Ska svenska myndigheter verkligen blanda sig i reklam?
Känn dig inte ensam om att bli lurad.
Men du missade nog det väsentliga i mitt inlägg. Skräp som folk blir sjuka av.
Den fanns tidigare, skrev i något annat inlägg att för sisådär 40-50 år sedan fanns det en tydlig skillnad mellan borgerlig och socialistisk press som tyvärr tvättats bort där media idag har en tydlig vänsterkantring.Mikael_L skrev:
Detta beror till största delen av att den Svenska journalistkåren av 100-årig tradition varit liberalt inriktad, var med och kämpade för rösträtten och människors lika värde och för att granska makten för sisådär 150 år sedan.
Egentligen kan vi nog gå nästan 200 år bakåt i historien till Lars Johan Hierta, skumma gärna denna korta wiki om du inte redan vet en hel del om karln.
Makten har gjort det mesta den kunnat för att stoppa alla liberala frihetsreformer, och journalismen och tidningsutgivningen har många gånger varit den starkaste motkraften, så därav har vi den liberala traditionen inom svensk journalistkår.
Och då blir det rätt självklart att ledare som Trump, Erdogan, Hitler och Xi jinping m.fl hamnar på "den dåliga sidan", sådana ledare som vill minska de mänskliga friheterna och rättigheterna, begränsa demokratin osv.
Och de som står tvärt emot detta hamnar följaktligen på "den goda sidan".
Lite fult av mig att skriva in Hitler i denna samling, ja. Alla de jag skrev här gör i stort samma sak, vad gäller just det jag skrev, fri&rättigheter och demokrati, men absolut i helt olika omfattning.
En fråga jag ibland ställer mig, var skulle Trump, Xi, Putin och Erdogan komma till sist ifall inget alls försökte stoppa dem lite ...?
Helt utan värdering är det i alla fall lätt att konstatera detta.
Själv tycker jag dock att det saknas en del media-motpoler i dagens Sverige. Och då menar jag inte skumma siter på internets undersida, utan jag menar riktig ordentlig journalistik men med annan ideologisk grund.
Som t.ex. "Norrskensflamman" en riktigt kommunistisk tidskrift.
Det borde finnas någon större tidning och gärna TV-kanal också, som är rätt konservativ av sig, tycker jag.
Det konservativa strömningarna i landet är såpass stora att de borde ha egna (riktiga) nyhetskanaler, och typ förtjänar det.
Och återigen, jag menar då alltså ingen trollfylld konstig site på internets undersida, utan tidning/TV/site med artiklar osv som skapas genom riktig journalistik.
Det skulle åtminstone kunna liva upp media-sverige lite.![]()
Eftersom jag har varit med ännu längre än så vet jag att det är ett faktum.
Har för mig att Fox News försökte visst i Sverige för ett antal år sedan men stötte på patrull då de inte är svensk PK-standard.
Fox är inte min favorit, men som motpol hade det varit bra med dem i Sverige.
Ontopic då, svensk pk-media i coronatider tycker jag sköter sig bra, inga övertoner om inlåsning, lockdown, och annat trams eller jakt på syndabockar, åtminstone inget jag sett.
STS språkresor i konkurs som en följd av Covid-19.
https://www.gp.se/ekonomi/utbildningsföretaget-sts-education-från-göteborg-i-konkurs-1.32457755
https://www.gp.se/ekonomi/utbildningsföretaget-sts-education-från-göteborg-i-konkurs-1.32457755
Det är alla barn, unga och vuxna som borde ha munskydd, de äldre kan nog klara sig utan. Det är ju oftast vi yngre som smittar de äldre - inte tvärtom.
och med tanke på hur många som tycker vi skulle ha munskydd.. så ser man väldigt få på stranden när man tittar ut .. eller på kunderna som springer in på Ikea, Ullared, stora shoppingställen..
Borde se flera tom på lokala affären!
Det är ju mycket bättre med egna initiativ och föregående med gott exempel..än att käbbla om att nån ska säga åt (beordra) en att ha munskydd!
och med tanke på hur många som tycker vi skulle ha munskydd.. så ser man väldigt få på stranden när man tittar ut .. eller på kunderna som springer in på Ikea, Ullared, stora shoppingställen..
Borde se flera tom på lokala affären!
Det är ju mycket bättre med egna initiativ och föregående med gott exempel..än att käbbla om att nån ska säga åt (beordra) en att ha munskydd!
Men Snigla, givetvis menar menigheten att alla ANDRA ska ha munskydd, så att de SJÄLVA inte ska behöva löpa lika stor risk att bli smittade när de är ute och rör på sig.Snigla skrev:
- - - med tanke på hur många som tycker vi skulle ha munskydd.. så ser man väldigt få på stranden när man tittar ut .. eller på kunderna som springer in på Ikea, Ullared, stora shoppingställen..
Borde se flera tom på lokala affären!
Det är ju mycket bättre med egna initiativ och föregående med gott exempel..än att käbbla om att nån ska säga åt (beordra) en att ha munskydd!
Jaså dom fanns fortfarande, har nog inte hört talas om STS eller språkresor överhuvudtaget senaste 10-15åren. I min ungdom på 80-talet kom det ju kataloger från STS i brevlådan flera gånger per år, tror min storasyster faktiskt åkte på en till Brighton om jag inte minns fel.pacman42 skrev:
Jag tror tvärt om att överdödligheten kommer att öka om ett tag. På grund av alla allvarliga sjukdomar, typ cancer osv som nu inte har upptäckts i tid på grund av att folk inte vågar besöka sjukhus.Mikael_L skrev:
Det finns en underdödlighet (och kommer bli ett tag framöver) som drivs av flera saker.
Att färre kör bil till jobbet, att färre reser osv är en (liten) del.
Att den allmänna distanseringen och handtvättandet gör att färre blir sjuka än vanligt i andra sjukdomar än covid, som kan vara dödliga. Det finns säkert fler anledningar till underdödlighet också.
Det kan också bli något lite överdödlighet av vissa saker, t.ex. någon extra hustru/flickvän som misshandlas till döds för att de nött på varandra mer än normalt en tid nu, och annat sånt. Jag vet inte riktigt hur gängbrottsligheten påverkas, men på något vis påverkas den troligen.
Men sen kommer vi antagligen få en underdödlighet ett tag framåt nu som beror på att många äldre har dött som annars (statistiskt sett) skulle dött i närtid, typ de två närmaste åren.
Men det är nog troligt att vi de närmsta månaderna ser en underdödlighet som motsvarar de som redan har för av Corona.
Läste att den förväntade livslängden för de som har dött i Corona var bara strax över ett år i snitt. Dvs förväntade livslängden om de inte fått corona.
Jag har hört tvärtom, dvs att det är de äldre som smittar de yngre och inte tvärtom. Jag tror Anders Tegnell nämnde det häromdagen på pressträffen. (Sen beror det kanske på vad man menar med yngre, jag tror han avsåg barn i skolålder åtminstone, möjligen inklusive gymnasieelever.)Snigla skrev:
Det är alla barn, unga och vuxna som borde ha munskydd, de äldre kan nog klara sig utan. Det är ju oftast vi yngre som smittar de äldre - inte tvärtom.
och med tanke på hur många som tycker vi skulle ha munskydd.. så ser man väldigt få på stranden när man tittar ut .. eller på kunderna som springer in på Ikea, Ullared, stora shoppingställen..
Borde se flera tom på lokala affären!
Det är ju mycket bättre med egna initiativ och föregående med gott exempel..än att käbbla om att nån ska säga åt (beordra) en att ha munskydd!
Edit: https://www.folkhalsomyndigheten.se...ovid-19-barn-unga-kunskapssammanstallning.pdf
Redigerat av moderator: