2 360 790 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Expert om ryska vaccinet: ”Vi vet inte om det fungerar alls” [NyT]
Vad som ska finnas publicerat är påbörjade fas 1 och 2 studier på 76 personer.
Ett problem med vektorvacciner är att man kan bli immun mot vaccinet. Ryssarnas vaccin, Sputnik V, ges i två doser baserat på två olika varianter av det ”snälla” adenovirus viruset som används.
Två olika vaccinet alltså. Smart, men dyrt.
Vad som ska finnas publicerat är påbörjade fas 1 och 2 studier på 76 personer.
Ett problem med vektorvacciner är att man kan bli immun mot vaccinet. Ryssarnas vaccin, Sputnik V, ges i två doser baserat på två olika varianter av det ”snälla” adenovirus viruset som används.
Två olika vaccinet alltså. Smart, men dyrt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rABBGe/experten-om-ryska-vaccinet-mycket-vi-inte-vet-anblackarrow skrev:
Expert om ryska vaccinet: ”Vi vet inte om det fungerar alls” [NyT]
Vad som ska finnas publicerat är påbörjade fas 1 och 2 studier på 76 personer.
Ett problem med vektorvacciner är att man kan bli immun mot vaccinet. Ryssarnas vaccin, Sputnik V, ges i två doser baserat på två olika varianter av det ”snälla” adenovirus viruset som används.
Två olika vaccinet alltså. Smart, men dyrt.
Hmm, testat på bara 38 personer, som fått 144 biverkningar, och får inte ges till folk över 60? Låter inte som en storsäljare...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Kycklingvingar från Brasilien har SARS-COV-2. Nya Zeeland tror att mannen i den smittade familjen har smittats av kyl- eller frysvaror på jobbet (importör av bla mat). Lite jobbigt att undvika smitta om importerade matvaror smittar...
Kycklingvingar från Brasilien har SARS-COV-2. Nya Zeeland tror att mannen i den smittade familjen har smittats av kyl- eller frysvaror på jobbet (importör av bla mat). Lite jobbigt att undvika smitta om importerade matvaror smittar...
Nja, politikerna har de väl på något sätt skaffat själva, eller nåt...mikethebik skrev:
Redigerat:
Haha, jo, det var därför jag skrev "eller nåt", ett land har de politiker som röstats fram, men inte nödvändigtvis de som de förtjänar!D djac skrev:
Beror på när du börjar jämföra, Expressen t,ex har fått ett betydligt mera kritiskt synsätt mot PK-mentaliteten efter bytet av chefredaktör, och i mitt tycke synnerligen välkommet,Anna_H skrev:
Och ang hanteringen av Corona ser jag inga större skillnader i hur media rapporterar, förutom de vanliga braskande rubrikerna för att lura någon att köpa eller klicka.
Vad innebär PK-mentalitet?mikethebik skrev:
Beror på när du börjar jämföra, Expressen t,ex har fått ett betydligt mera kritiskt synsätt mot PK-mentaliteten efter bytet av chefredaktör, och i mitt tycke synnerligen välkommet,
Och ang hanteringen av Corona ser jag inga större skillnader i hur media rapporterar, förutom de vanliga braskande rubrikerna för att lura någon att köpa eller klicka.
Trodde jag var allmänt känt.
Pk eller politiskt korrekt är att aldrig argumentera eller ifrågasätta rådande politisk åskådning eller mentalitet.
Fullständligt och bokstavligt livsfarligt i fel händer.
Pk leder ofta tiil tystad opposition och i förlängning diktatur. Inte nödvändigtvis i Sverige i nuläget men historien har visat och visar den stora faran med att alltid hålla med rådande inriktning.
Det var inte pk i trettiotalets Tyskland att ifrågasätta behandling av judar, i Sovjetdiktaturens Östeuropa inte att ifrågasätta partiets styrning eller att som nu i Kina ha åsikter om behandlingen av Uigurer.
Listan kan göras lika lång som det funnits mänsklighet.
Och den tar inte slut förräns vi själva är borta från planeten, trist men sant.
Finns dock ingen sådan pk-mentalitet vad gäller corona, bara olika åsikter, vilket är bra.
Pk eller politiskt korrekt är att aldrig argumentera eller ifrågasätta rådande politisk åskådning eller mentalitet.
Fullständligt och bokstavligt livsfarligt i fel händer.
Pk leder ofta tiil tystad opposition och i förlängning diktatur. Inte nödvändigtvis i Sverige i nuläget men historien har visat och visar den stora faran med att alltid hålla med rådande inriktning.
Det var inte pk i trettiotalets Tyskland att ifrågasätta behandling av judar, i Sovjetdiktaturens Östeuropa inte att ifrågasätta partiets styrning eller att som nu i Kina ha åsikter om behandlingen av Uigurer.
Listan kan göras lika lång som det funnits mänsklighet.
Och den tar inte slut förräns vi själva är borta från planeten, trist men sant.
Finns dock ingen sådan pk-mentalitet vad gäller corona, bara olika åsikter, vilket är bra.
Jag gissar att begreppet PK förstås väldigt olika i olika kretsar. Av det skälet använder jag det inte sen ett årtionde eller så.mikethebik skrev:
Du tycks använda PK i betydelsen att vara en nervös medlöpare till makten och den förmenta moralen. Vad är det danskarna säger? "De gode"? Men många som i det stora hela är nöjda med makten och den dominerande moralen lär läsa ditt användande av begreppet PK som en ursäkt för att man ska få vräka ur sig omoralisk dynga.
Vad gäller COVID-19 är det knepigt vad som ska definieras som rådande moral. T ex har ju FHM och den svenska regeringen hamnat på Trumps sida. Det är lite underligt det hela.
BirgitS skrev:
O
BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Och sämst gick det ändå för Sverige?
Varför? Vetenskap omfattar inte begreppet okunskap. Iband som nu måste man ta beslut utirfån den verklighet vi ser. Och det har visat sig bra.
Vill man kan man gå ännu längre tillbaka historiskt och då har " lock down" varit den främsta framgånsfaktorn vid pamdemier såväl ekonomiskt som i minskat lidande och död.
Tror du inte att det skulle gå för nystartade konservativa medier, som det gick/går för Sverigedemokraterna? Trots att ca:var femte röstare, röstade på dom, fortsätter de andra partiern att i möjligaste mån ignorera dom och därmed omyndigförklara deras väljare. En såväl korkad som feg taktik, har det visat sig eftersom folk gärna sympatiserar med den, de anser vara orättvist behandlad.Mikael_L skrev:
Det konservativa strömningarna i landet är såpass stora att de borde ha egna (riktiga) nyhetskanaler, och typ förtjänar det.
Och återigen, jag menar då alltså ingen trollfylld konstig site på internets undersida, utan tidning/TV/site med artiklar osv som skapas genom riktig journalistik.
Det skulle åtminstone kunna liva upp media-sverige lite.![]()
Staffan
Historiskt kanske, men inte denna gång. Eller hur förklarar du annars att svensk ekonomi klarat pandemin bäst i Europa?Ulltand skrev:
https://www.svd.se/rapport-svensk-ekonomi-har-klarat-krisen-bast
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Vet inte vad du menar med sämst men det finns flera andra europeiska länder där en större andel av befolkningen har avlidit.Ulltand skrev:
O
Och sämst gick det ändå för Sverige?
Varför? Vetenskap omfattar inte begreppet okunskap. Iband som nu måste man ta beslut utirfån den verklighet vi ser. Och det har visat sig bra.
Vill man kan man gå ännu längre tillbaka historiskt och då har " lock down" varit den främsta framgånsfaktorn vid pamdemier såväl ekonomiskt som i minskat lidande och död.
Som undersökningen visar så har inte beslut tagits utifrån den verklighet som beslutsfattarna såg utan utifrån vad andra länder hade gjort, det har ju inget med verkligheten att göra eftersom den har varit olika i olika länder.
Tja, att enbart jamla med av rädsla för att inte passa in är väl PK?Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att begreppet PK förstås väldigt olika i olika kretsar. Av det skälet använder jag det inte sen ett årtionde eller så.
Du tycks använda PK i betydelsen att vara en nervös medlöpare till makten och den förmenta moralen. Vad är det danskarna säger? "De gode"? Men många som i det stora hela är nöjda med makten och den dominerande moralen lär läsa ditt användande av begreppet PK som en ursäkt för att man ska få vräka ur sig omoralisk dynga.
Vad gäller COVID-19 är det knepigt vad som ska definieras som rådande moral. T ex har ju FHM och den svenska regeringen hamnat på Trumps sida. Det är lite underligt det hela.
Och enligt mig får man vräka ur sig omoralisk dynga, det är väl bara de som inte klarar av att bemöta dyngan som vill förbjuda motståndaren att yttra det. Den här tråden har väl visat att det kommer skit som saknar substans, men jag skulle aldrig få för mig att blocka någon för att jag inte håller med denne.
Det som är dynga för den ene är rätt och moraliskt riktigt för den andre.
Och ang Trump så är det väl så att även en blind höna hittar ett korn, ochTrumpen ju både väldigt blind, okänslig samt även tondöv.
Hoppas att inte Trumps gillande av den svenska taktiken får oss att tänka om enbart för att Trump tycker som vi, åtminstone gör han det ibland , kanske annorlunda om en minut eller så.
OK näst sämst!BirgitS skrev:
Vet inte vad du menar med sämst men det finns flera andra europeiska länder där en större andel av befolkningen har avlidit.
Som undersökningen visar så har inte beslut tagits utifrån den verklighet som beslutsfattarna såg utan utifrån vad andra länder hade gjort, det har ju inget med verkligheten att göra eftersom den har varit olika i olika länder.
Det kan vara mycket bra att ligga i synk med omvärdeln om det möjligt. inte minst ekonominskt