Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
mikethebik mikethebik skrev:
Som jag skrivit så många gånger tidigare, en gigantisk sandlåda dirigerad av lekledare.
Fast här är det inte på dagis utan på "riktigt". :rolleyes:
Har ändå svårt att tycka illa om norrmännen på riktigt, som någon uttryckt det "-vår utvecklingsstörda kusin från landet, som vunnit på lotto". :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag själv gillar norrmännen väldigt mycket, och har alltid gjort, att de nu sitter i klorna på politiker och tjänstemän utan eftertanke är ju inte befolkningens fel, eller nåt.
 
galento
D djac skrev:
Har ändå svårt att tycka illa om norrmännen på riktigt, som någon uttryckt det "-vår utvecklingsstörda kusin från landet, som vunnit på lotto". :)
Det är nog den som uttryckte detta som helt klart är utvecklingsstörd isåfall.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ny artikel i Expressen om Tegnell, FHM och flockimmunitet.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/interna-radslaget-om-flockimmunitet/

Läs och begrunda. Beskrivningen i den stämmer rätt väl överens med hur jag uppfattat det hela.

Nu räknade ju jag tidigt på hur lång tid det skulle ta att nå flockimmunitet med de kända siffrorna och utan överbelastad vård, men då var den kända dödligheten högre och sjukdomsbilden värre än den är nu. Där får jag nog ge FHM rätt, sjukdomen har visat sig mildare än initialt och därmed är en bredare smittspridning inte lika illa. FHM såg nog dessa siffror redan då (eller trodde, eller hoppades), men de syntes inte i forskningspapperen då i alla fall.

Hur som helst, artikeln belyser detta med psykologin i hur FHM uttrycker sig, snarare än att de skall berätta sanningen (vilket jag påtalat många gånger tidigare). De har en linje, men de säger inte rakt ut vad det är då de inte tror att befolkningen kan hantera det.
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Ny artikel i Expressen om Tegnell, FHM och flockimmunitet.

[länk]

Läs och begrunda. Beskrivningen i den stämmer rätt väl överens med hur jag uppfattat det hela.

Nu räknade ju jag tidigt på hur lång tid det skulle ta att nå flockimmunitet med de kända siffrorna och utan överbelastad vård, men då var den kända dödligheten högre och sjukdomsbilden värre än den är nu. Där får jag nog ge FHM rätt, sjukdomen har visat sig mildare än initialt och därmed är en bredare smittspridning inte lika illa. FHM såg nog dessa siffror redan då (eller trodde, eller hoppades), men de syntes inte i forskningspapperen då i alla fall.

Hur som helst, artikeln belyser detta med psykologin i hur FHM uttrycker sig, snarare än att de skall berätta sanningen (vilket jag påtalat många gånger tidigare). De har en linje, men de säger inte rakt ut vad det är då de inte tror att befolkningen kan hantera det.
Med tanke på vilket himla liv det blev när Annika Linde gick ut och sa att FHM hade flockimmunitet som mål så blev det snabbt beröringsskräck kring begreppet. Så det är förståeligt att de är väldigt försiktiga med att prata om det. De behöver inte prata om det eller fundera på om det är ett mål eller inte, det kommer ju bli flockimmunitet i alla fall med tiden.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
tusenett skrev:
Med tanke på vilket himla liv det blev när Annika Linde gick ut och sa att FHM hade flockimmunitet som mål så blev det snabbt beröringsskräck kring begreppet. Så det är förståeligt att de är väldigt försiktiga med att prata om det, och det behöver de inte, det kommer ju bli så i alla fall.
Precis och det är just det de räknar med. Det framgår ganska tydligt av artikeln och det är min tolkning av hur de agerar också, de lättade på restriktionerna till sommaren när spridningen blev för låg. Visserligen har de arbetslöshet inom turistnäringen mm att ta hänsyn till, men de hade kunnat ta det lite lugnare med att släppa på restriktionerna och därmed minskat smittan ytterligare över sommaren.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just detta har jag faktiskt undrat över.
När det både finns detaljplaner och lagar, varför ska bygglovet kontrolleras en gång till?
Det är ju redan klart vad och hur man får bygga, och det kan en byggherre strunta i oavsett om det prövats i ett bygglov eller inte.
Den enda vettiga funktion som skulle ge medborgarna något mervärde är att bygglovsenheten omvandlas till en slags domstol istället, dvs de kan kolla och stoppa byggen under uppförandefasen eller efter att det byggts fel utförda viten och beslut om rättelse.
Bygg fritt (och gratis) efter lagar och detaljplaner, och så länge du håller dig inom reglerna så går det bra - det vore melodin.

Nåväl, detta var rätt OT. :oops:
Jag tyckte bara att det inte var ett så bra exempel... ;)
Med din utläggning här tycker jag tvärtom att det var ett utmärkt exempel på varför vi har en prövningsnämnd för medicinska försök och en bygglovsenhet.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
"Dear Mike
We are Johan, Anders, Kalle, Pelle about face masks. See the file for some initial thoughts to possibly take into account before a final version
"
? Meningen går inte ihop om de strukit över namn..
We are argueing with WHO, Fauci and Trump about face masks. See the file for some initial thoughts to possibly take into account before a final version"

Vad är det som inte går ihop?
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Den fanns tidigare, skrev i något annat inlägg att för sisådär 40-50 år sedan fanns det en tydlig skillnad mellan borgerlig och socialistisk press som tyvärr tvättats bort där media idag har en tydlig vänsterkantring.
Jag ser tvärtemot mer och mer högerkantring. Och detta trots att jag själv inte röstar rött.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tror nog många i Värmland skulle vilja att den Svenska regeringen
stängde gränsen mot Norge.
Nej, vi vill inte att gränsen stängs, eftersom gränshandeln betyder så oerhört mycket för dessa kommuner. Men vi vill att norrmännen uppför sig och håller avstånd istället för att bete sig som en skock med får.

Och nog har de fått smittan i Sverige, men inte av värmlänningarna, utan av varandra.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ny artikel i Expressen om Tegnell, FHM och flockimmunitet.

[länk]

Läs och begrunda. Beskrivningen i den stämmer rätt väl överens med hur jag uppfattat det hela.

Nu räknade ju jag tidigt på hur lång tid det skulle ta att nå flockimmunitet med de kända siffrorna och utan överbelastad vård, men då var den kända dödligheten högre och sjukdomsbilden värre än den är nu. Där får jag nog ge FHM rätt, sjukdomen har visat sig mildare än initialt och därmed är en bredare smittspridning inte lika illa. FHM såg nog dessa siffror redan då (eller trodde, eller hoppades), men de syntes inte i forskningspapperen då i alla fall.

Hur som helst, artikeln belyser detta med psykologin i hur FHM uttrycker sig, snarare än att de skall berätta sanningen (vilket jag påtalat många gånger tidigare). De har en linje, men de säger inte rakt ut vad det är då de inte tror att befolkningen kan hantera det.
Hotellförslaget från den pensionerade läkaren är intressant, att låsa in en massa unga och friska och låta smitta ner dem under kontrollerade former så att de sedan kan gå ut och jobba som vanligt utan risk att smitta folk i riskgrupper. Lite tvärtom mot det jag föreslog; att använda de tomma hotellen för att härbärgera de i riskgrupper under kontrollerade former för att skydda dem från smitta. Jag är villig att erkänna att läkarens förslag är bättre.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Varför får vissa inga eller milda symptom vid covid-19 medan andra blir dödssjuka?
Det har att göra med med hur snabbt och effektivt immunförsvaret kan hantera viruset.

Så vad beror det på? Blodgrupp? Riktigt så enkelt tror jag inte det är även om blodgrupp och HLA/MHC just handlar om hur immunförsvaret särskiljer kroppens egna celler från främmande eller felaktiga (tex infekterade) celler.

Är man i dålig kondition, har D-vitaminbrist, mineralbrist etc, så fungera immunsystemet sämre, men det behöver inte betyda att D-vitamin hjälper som behandling generellt även om det skulle kunna hjälpa vissa.
Människor vill nog ha enkla förklaringar. Han var fet. Får skylla sig själv. Ät D-vitamin. Etc.

Do Your Genes Predispose You to COVID-19? [ScientificAmerican]
Några citat:
”Individual differences in genetic makeup may explain our susceptibility to the new coronavirus and the severity of the disease it causes”
”The frequency of ACE1 D differs from one country to another, particularly in Europe, which raises the question of whether the geographical distribution of this variant correlates with COVID-19 prevalence. Might it reflect the epidemiology of the disease on a global scale? Marc De Buyzere and his colleagues at Ghent University in Belgium found that to be the case
.”

Man fann två länder i Asien där ACE1 D genen är mindre frekvent var hårt drabbade av covid-19.
Kvinnor har dubbla uppsättningar av TLR7 genen vilket hjälper immunförsvaret hantera virus effektivare.

COVID-19 Brief: Do your genes carry the secret to disease response? [RGA]
Man ska nog vara lite försiktig med vad kunskap om genetisk predisponerade sjukdomar kan användas till. ( I USA kan det bli lite extra besvärligt när sjukförsäkringar har olika pris beroende på vad som inkluderas och att företagen ofta betalar premien).

På slutet finns en intressant länklista för den kunskapsgirige.

___
Och hur hur jämlika vi än blir så kommer vi att ha olikheter, i våra gener beroende på kön, beroende på var vi bor, det genetiska arvet, vika sjukdomar vi haft och vilka sjukdomar som historiskt härjat blad folket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hotellförslaget från den pensionerade läkaren är intressant, att låsa in en massa unga och friska och låta smitta ner dem under kontrollerade former så att de sedan kan gå ut och jobba som vanligt utan risk att smitta folk i riskgrupper. Lite tvärtom mot det jag föreslog; att använda de tomma hotellen för att härbärgera de i riskgrupper under kontrollerade former för att skydda dem från smitta. Jag är villig att erkänna att läkarens förslag är bättre.
Man kan till och med göra en dokusåpa av det (a la Paradise Hotel) för att locka de unga och mediakåta. "Covid Hotel".
Minns var ni läste det först! ;)
 
Filippinerna ska testa ryskt vaccin, [NyT]

Fas 3-studien i Filippinerna kommer att pågå från oktober till mars, efter att en expertpanel under september färdigställt sin bedömning av fas 1- och fas 2-studierna som Ryssland har gjort, uppger talespersonen.

Brasilianska delstaten Paraná planerar att producera vaccinet andra halvan av 2021 om vaccinet visar sig säkert att använda.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.