2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nja hon fyller 91 i år och siktar nog på minst 100.BirgitS skrev:
Nu känner jag inte din svärmor men det kan vara så att hon inte tycker att livet vore värt att leva om hon följde alla råden, ibland får man acceptera att gamla hellre tar risken att avlida än att avstå från något som ger livet en mening. Många gamla som är sociala till sin läggning skulle bli väldigt deprimerade av att hålla sig isolerade, vilket i sig är en riskfaktor för att dö i förtid. Kanske din fru kan ta upp ett samtal om något åt det hållet om hon tror att det kan vara så för din svärmor. Om det är så kanske det går att hitta något annat sätt som gör att hon kan få ett socialt liv men till en lägre risk.
De flesta som är över 90 år är högst medvetna om att de inte har så lång tid kvar och har accepterat det. Vi som är yngre kan alltid tänka att vi kan stå ut med ett tråkigt liv i ett år för det kommer fler år, men det fungerar ju inte att tänka så när man är väldigt gammal.
Nej finns inget som pekar på att hon tror hon ska gå bort snart.
Spelar ingen roll vad vi säger som strider mot hennes egna tankar för sådant går in i ena örat och ut ur andra.
Hon tar bara in sådant hon tycker är ok. Så har hon alltid varit. Hon är snäll och inget elakt finns.
Svårt läge och vi är säkert inte ensamma om att ha det så.
Hon bor på ett boende där det är besöksförbud vilket underlättar för oss att inte få komma dit och eventuellt smitta henna.
Egen lägenhet men ihop med andra boendeformer som gör att hela fastigheten har besöksförbud.
Vi brukar knäcka de flesta problem men detta är svårlöst.
Hoppas vaccin snart kommer så vi får bort riskerna för de som är mest utsatta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Att hoppas på att leva i 10 år till är ju inte riktigt samma sak som att avstå från allt för att uppnå det.optimum skrev:
Nja hon fyller 91 i år och siktar nog på minst 100.
Nej finns inget som pekar på att hon tror hon ska gå bort snart.
Spelar ingen roll vad vi säger som strider mot hennes egna tankar för sådant går in i ena örat och ut ur andra.
Hon tar bara in sådant hon tycker är ok. Så har hon alltid varit. Hon är snäll och inget elakt finns.
Svårt läge och vi är säkert inte ensamma om att ha det så.
Hon bor på ett boende där det är besöksförbud vilket underlättar för oss att inte få komma dit och eventuellt smitta henna.
Egen lägenhet men ihop med andra boendeformer som gör att hela fastigheten har besöksförbud.
Vi brukar knäcka de flesta problem men detta är svårlöst.
Hoppas vaccin snart kommer så vi får bort riskerna för de som är mest utsatta.
Går det att förhandla, typ att hon avstår från att gå i affärer men får i stället träffa er utomhus på två m avstånd varje vecka?
Det är ju fortfarande en liten risk för smitta men troligen en lägre risk än att gå och handla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Vaccinsamordnaren Richard Bergström tror att det kan finnas något vaccin under början av nästa år, kanske redan i januari.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sveriges-vaccinsamordnare-kommer-ett-vaccin-i-januari
Respekterar dessa!optimum skrev:
Har du några tips om hur man får alla till att följa råden?
Ta min 90+ svärmor som vi upprepade gånger sagt till att hon ska inte gå ut och handla mat. Vi fixar det. Vi har gjort det många gånger Men hjälper inte. Hon går ut ändå. Tycker denna smitta inte är värre än asiaten hon fick för ca 60 år sedan och klarade sig bra då.
Hon är inte senil eller dement utan bara lite seg att få att fatta att andra kan ha rätt.
Det hjälper inte med att förklara att hennes problem med hjärta gör att hon kommer få det svårt att klara en covid.
Vi kan inte heller göra oss osams med henne för då ökar vi risken att hon ska handla all mat mm.
Hur gör man med sådan personer?
Jag vill inte att mina föräldrat och andra äldre ska få Covid och dö och de vill inte sluförvaras i isolering sista tiden och dö av något annat. Går väl tillbaks till det vanliga att många hellre lever tills de dör än tar ut döden i förtid för att eventuellt få en stund längre. Men jag håller med, en jättesvår etisk fråga som varit med oss sen urminnes tider.
Jag har varit nära ett par gånger när jag varit och handlat att säga till folk som inte kan tänka själva.D djac skrev:Respekterar dessa!
Jag vill inte att mina föräldrat och andra äldre ska få Covid och dö och de vill inte sluförvaras i isolering sista tiden och dö av något annat. Går väl tillbaks till det vanliga att många hellre lever tills de dör än tar ut döden i förtid för att eventuellt få en stund längre. Men jag håller med, en jättesvår etisk fråga som varit med oss sen urminnes tider.
Folk som böjer sig runt plastskydden vi kassorna (på Coop). Någon som envisades med att tränga sig nära personal för att ställa frågor (på Jula). osv.
Men valde att hålla tyst. Kanske fel men är väl för väluppfostrad att inte lägga sig i. Men jävla folk att inte respektera reglerna och skita i hur det går för andra. Personalen där var nog försiktig att inte stöta sig med kunderna. Båda fallen givetvis män typ 50+
Du har så rätt i det du skrev "Respektera dessa!" Tänk om alla kunde göra det.
Du känner inte henne.BirgitS skrev:
Att hoppas på att leva i 10 år till är ju inte riktigt samma sak som att avstå från allt för att uppnå det.
Går det att förhandla, typ att hon avstår från att gå i affärer men får i stället träffa er utomhus på två m avstånd varje vecka?
Det är ju fortfarande en liten risk för smitta men troligen en lägre risk än att gå och handla.
Vill hon gå och handla så hjälper inget vi gör. Förhandling med Kim Jong-Un eller Donald Trump är nog enklare.
Mycket egen vilja och troligen därför hon fortfarande lever.
Innerst inne är hon snäll men kör sin stil.
Visst vi hjälper henne normalt när det behövs. Och hon har alltid ställt upp när barnen var små.
Nästan lika många dör av lockdown'ens effekter som av själva viruset enligt en brittisk rapport.
For every three deaths caused by coronavirus, there were another two caused by the impact of the lockdown, a report says.
https://news.sky.com/story/coronavi...ly-caused-16-000-excess-deaths-study-12044923
For every three deaths caused by coronavirus, there were another two caused by the impact of the lockdown, a report says.
https://news.sky.com/story/coronavi...ly-caused-16-000-excess-deaths-study-12044923
Ja, FoHM samkör personnummer på avlidna med registret på Covid-testade, om man testat positivt inom 30 dagar från dödsfalelt kommer man med.mikethebik skrev:
Sosialstyrelsen räknar enligt vad jag förstått från dödsorsaksintyg. Då försvinner en del som dött av andra orsaker, men det tillkommer istället en hel del som dött på äldreboende eller i hemmet och inte är testade, men ändå får diagnosen. För dessa kan det bli en lång eftersläpning, då läkaren har 3 veckor på sig att fylla i det intyget (orsaken är att det kan behövas obduktion för att utreda dödorsaken).
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 157 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 157 inlägg
Folk börjar slappa på affärerna, så sent som idag noterade jag att inte avstånd hålls
Jag lämnade avstånd till framförvarande å vips dök det in en idiot framför sen kolla jag bakom så stod alla tätt som för ett år sedan
Kommer att handla nån annanstans i fortsättningen
Jag lämnade avstånd till framförvarande å vips dök det in en idiot framför sen kolla jag bakom så stod alla tätt som för ett år sedan
Kommer att handla nån annanstans i fortsättningen
Tyvärr har jag inga enkla svar. Själv vaknar jag ofta med huvudvärk, lite hostig och/eller snorig. Något som så gott som alltid ger med sig efter frukost när jag är uppe på benen.optimum skrev:
Det är liksom inte rimligt att hela familjen stannar hemma för detta. Nu jobbar jag ju själv mycket hemifrån, men det har inte de andra möjlighet till.
Nej det är inte enkelt och därför är FHM:s råd rätt så generella och av standard för att hantera en pandemi. Dock långt ifrån kompletta och jag har insett att en del bör man lägga till för att göra det säkrare och en del bör anpassas efter de förutsättningar man själv har och de behov som blir beroende på hur man lever.Nyfniken skrev:
Tyvärr har jag inga enkla svar. Själv vaknar jag ofta med huvudvärk, lite hostig och/eller snorig. Något som så gott som alltid ger med sig efter frukost när jag är uppe på benen.
Det är liksom inte rimligt att hela familjen stannar hemma för detta. Nu jobbar jag ju själv mycket hemifrån, men det har inte de andra möjlighet till.
Men om någon i familjen blir sjuk är sannolikheten att de andra ska bli det rätt så hög. Jämför med om någon får kräksjuka i familjen så brukar de flesta få det inom några dagar. (egen erfarenhet) Att då när man vet att det smittar före symptom gå till jobbet och riskera smitta andra anser jag inte är ok.
Nu kan inte alla göra så tyvärr men jag kommer göra så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Apropå ovanstående så har DN idag en artikel om just äldre och isolering.BirgitS skrev:
Nu känner jag inte din svärmor men det kan vara så att hon inte tycker att livet vore värt att leva om hon följde alla råden, ibland får man acceptera att gamla hellre tar risken att avlida än att avstå från något som ger livet en mening. Många gamla som är sociala till sin läggning skulle bli väldigt deprimerade av att hålla sig isolerade, vilket i sig är en riskfaktor för att dö i förtid. Kanske din fru kan ta upp ett samtal om något åt det hållet om hon tror att det kan vara så för din svärmor. Om det är så kanske det går att hitta något annat sätt som gör att hon kan få ett socialt liv men till en lägre risk.
De flesta som är över 90 år är högst medvetna om att de inte har så lång tid kvar och har accepterat det. Vi som är yngre kan alltid tänka att vi kan stå ut med ett tråkigt liv i ett år för det kommer fler år, men det fungerar ju inte att tänka så när man är väldigt gammal.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ett-forlangt-besoksforbud-skulle-fa-odesdigra-konsekvenser/Yngve Gustafson, professor i geriatrik vid Umeå universitet, menar att besöksförbudet var relevant under våren när smittspridningen var som värst. Att reglerna är kvar än i dag trots en minskad smitta på boenden kallar han oförsvarbart.
– En påtvingad social isolering orsakar väldigt mycket lidande i form av ensamhet med ökad risk för depression, kanske den allra starkaste riskfaktorn som försämrar immunförsvaret, säger Yngve Gustafson.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Nu när veckan har gått så har situationen blivit mycket bättre i Karesuandos äldreboende med ingen ytterligare smittspridning. 4 boende har tillfrisknat och 2 är på bättringsvägen, samt ingen ytterligare avliden. De anställda har haft lindriga symtom och har börjat komma tillbaks till jobbet.BirgitS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/coronautbrottet-i-karesuando-avsevart-forbattrat-lage