Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Alltså om frugan blir sjuk av covid-19 kommer jag sätta mig i
Om frugan är lite snuvig med huvudvärk då?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Vad jag anser utifrån det jag läser om de utan symptom är att om någon i familjen blir sjuk i covid-19 är det troligen så att flera andra är smittade och kan sprida smitta även om de inte uppvisar symptom. Något symptom de kanske aldrig kommer få eller så kommer de göra det.

Detta är för att jag så innerligt vill att vi ska få ned smittspridningen. Min plikt gentemot samhället.

Alltså om frugan blir sjuk av covid-19 kommer jag sätta mig i egen karantän tills jag med säkerhet kan återgå till jobbet. Antingen via att ta ut ledighet eller arbeta hemifrån. Tills frugan är frisk och jag själv inte borde smitta.
Eller tvärtom.

Hoppas det svaret är vad du förväntade mig ge. Helt ärligt och uppriktigt.
Jag har 3 veckor sparad semester att använda vid behov. Dessutom annan tid som ger mig den distans som behövs.
Finns inte på kartan att jag kommer medvetet smitta andra nu när jag ser hur det fungerar.
Hoppas fler tänker så.
Jag tänker att de flesta verkar följa FHMs rekommendationer och det förefaller att vi just nu har relativt sett låg smittspridning och sjunkande. Om någon i min familj blir sjuk så kommer jag följa de rekommendationer som då är aktuella.

Jag förväntar mig att FHMs rekommendationer är tillräckliga och advekata för det som krävs vid varje givet tillfälle.

Om man inte litar på FHM, tror att de ljuger och bedrar svenska folket och har en dold agenda så förstår jag att man gör mer eller mindre än rekommendationerna då man kanske själv tror sig veta bättre vad som är bäst för Sverige och en själv än FHM.

Jag är inte sån att jag tror mig veta bättre så jag följer rekommendationerna. Möjligen är jag något mer restriktiv än rekommendationerna ibland för att skydda mig själv, men det beror nog mest på min något allmänt försiktiga personlighet och inte att jag inte tror på FHM.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Nu börjar covid19 bli riktigt otäckt, de döda återuppstår, zombie-varning?

"Minus i coronastatistiken efter Dalarnas justering
Under fredagen hade Sverige ett minustal i dygnsstatistiken över antalet döda i covid-19. Detta beror på att Region Dalarna gjort en justering, rapporterar Aftonbladet.

Theresa Granqvist är presskommunikatör för regionen och hon förklarar att man nyligen har kvalitetssäkrat siffrorna och att man då såg att tre dödsfall skulle räknas bort.

– Det var så länge sedan de hade covid-19 att det inte var dödsorsaken, säger hon.

Alla som dör inom 30 dagar efter att de har diagnosticerats med covid-19 räknas in i coronastatistiken."


Intressant också att alla som inom 30 dagar efter diagnosticering med covid19 räknas som döda av covid19.
Då blir det många som statistiskt räknas som döda av covid19.
Spännande med statistik, men inte nödvändigtvis överensstämmande med det jag kallar sanning...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Nu börjar covid19 bli riktigt otäckt, de döda återuppstår, zombie-varning?

"Minus i coronastatistiken efter Dalarnas justering
Under fredagen hade Sverige ett minustal i dygnsstatistiken över antalet döda i covid-19. Detta beror på att Region Dalarna gjort en justering, rapporterar Aftonbladet.

Theresa Granqvist är presskommunikatör för regionen och hon förklarar att man nyligen har kvalitetssäkrat siffrorna och att man då såg att tre dödsfall skulle räknas bort.

– Det var så länge sedan de hade covid-19 att det inte var dödsorsaken, säger hon.

Alla som dör inom 30 dagar efter att de har diagnosticerats med covid-19 räknas in i coronastatistiken."


Intressant också att alla som inom 30 dagar efter diagnosticering med covid19 räknas som döda av covid19.
Då blir det många som statistiskt räknas som döda av covid19.
Spännande med statistik, men inte nödvändigtvis överensstämmande med det jag kallar sanning...
Nämen! FHM har haft fel IGEN. Avgå alla!
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
useless useless skrev:
100% av covidpatienterna är sjuka i över 60 dagar.

[länk]

Jag tror uppgifterna i DN kommer från en grupp av långtidssjuka efter covid. Inte ett snitt i samhället. En undersökning baserad på egenskattade symptom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tror nog att hsd är fullt medveten om att det nu gäller ett coronavirus och inte ett influensavirus
Uppenbarligen inte om du läser hens inlägg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller alltså i en grupp på 100 patienter som inte är utvalda på ett statiskt rättvisande sätt, t.ex. var medelåldern 49 år och många hade olika riskfaktorer, t.ex. 22 med högt blodtryck och 18 med diabetes (en person kan förstås ha flera riskfaktorer). Det går alltså absolut inte att dra några generella slutsatser som omfattar någon sorts procentandel av alla som har haft Covid-19.
Du behöver inte slå in öppna dörrar. Självklart kan det inte översättas globalt på alla Covidpatienter. Men en så hög andel i gruppen skvalrar om att det är vanligt att hjärtat påverkas.

Det speciella med covidviruset är att det tycks kunna angripa alla typer av celler i kroppen. Vilket då ger denna palett av organskador vid svårare sjukdom.

En viktig men ännu obesvarad fråga är om viruset kan stanna kvar i kroppen och gömma sig efter aktiv sjukdom?

Eller är det ett överaktivt immunförsvar som inflammerar tex hjärtmuskeln?
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror uppgifterna i DN kommer från en grupp av långtidssjuka efter covid. Inte ett snitt i samhället. En undersökning baserad på egenskattade symptom.
Patienterna i studien du länkade till kom också från en liten grupp som inte är representativ för samhället i stort. Ändå verkar du dragit slutsatsen att det gäller alla covidpatienter.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Patienterna i studien du länkade till kom också från en liten grupp som inte är representativ för samhället i stort. Ändå verkar du dragit slutsatsen att det gäller alla covidpatienter.
Nej du missförstår. Jag länkar artiklen och översätter rubriken. Jag drar inga slutsatser alls i inlägget. Dessa sker möjligen i ditt huvud.

""78% of COVID-19 patients show signs of heart damage after recovery""


Tanken är att den som är intresserad läser vidare och ökar sin kunskap.

Du ser detta är en direkt översättning. Information om en studie. Det har inget med min uppfattning om hjärtproblem att göra. Där vet jag lika lite som du.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Du behöver inte slå in öppna dörrar. Självklart kan det inte översättas globalt på alla Covidpatienter. Men en så hög andel i gruppen skvalrar om att det är vanligt att hjärtat påverkas.

Det speciella med covidviruset är att det tycks kunna angripa alla typer av celler i kroppen. Vilket då ger denna palett av organskador vid svårare sjukdom.

En viktig men ännu obesvarad fråga är om viruset kan stanna kvar i kroppen och gömma sig efter aktiv sjukdom?

Eller är det ett överaktivt immunförsvar som inflammerar tex hjärtmuskeln?
Nja det är möjligtvis vanligt hos övre medelålders patienter med högt blodtryck och diabetes. Tack för att vi fick lära oss det. Undrar om dom också missade sina symptom?
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Nej du missförstår. Jag länkar artiklen och översätter rubriken. Jag drar inga slutsatser alls i inlägget. Dessa sker möjligen i ditt huvud.

""78% of COVID-19 patients show signs of heart damage after recovery""


Tanken är att den som är intresserad läser vidare och ökar sin kunskap.

Du ser detta är en direkt översättning. Information om en studie. Det har inget med min uppfattning om hjärtproblem att göra. Där vet jag lika lite som du.
Mm men håll med om att du använder den artikeln för att den vid första anblicken ger stöd för den linje du driver här att de flesta som drabbas av covid kommer få hämta ut en rullator istället för en ny bil inom kort?
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om frugan är lite snuvig med huvudvärk då?
Då kommer hon att bli testad på jobbet eftersom hon jobbar med sjukvård på ett större sjukhus.
Hon gjorde så mitten av juni då hon fick symptom som kunde varit covid-19

Kom gärna med tips till de som inte kan göra så.
Håller du inte med om att det är bra att tänka lite själv och det gör inget att komplettera FHM:s råd med lite egna för att göra det säkrare.

Edit: Kom med gammal text i början. Justerat
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Jag tänker att de flesta verkar följa FHMs rekommendationer och det förefaller att vi just nu har relativt sett låg smittspridning och sjunkande. Om någon i min familj blir sjuk så kommer jag följa de rekommendationer som då är aktuella.

Jag förväntar mig att FHMs rekommendationer är tillräckliga och advekata för det som krävs vid varje givet tillfälle.

Om man inte litar på FHM, tror att de ljuger och bedrar svenska folket och har en dold agenda så förstår jag att man gör mer eller mindre än rekommendationerna då man kanske själv tror sig veta bättre vad som är bäst för Sverige och en själv än FHM.

Jag är inte sån att jag tror mig veta bättre så jag följer rekommendationerna. Möjligen är jag något mer restriktiv än rekommendationerna ibland för att skydda mig själv, men det beror nog mest på min något allmänt försiktiga personlighet och inte att jag inte tror på FHM.
Ja det finns nog de som tror de för en egen agenda. Min och frugans agenda är att hålla oss friska.
Jag och frugan följer FHM:s råd men även lite extra.
Exempel
Social distans 1,5-2 meter blir oftast 3-4 meter när vi träffar grannar mm och pratar.
På jobbet går jag aldrig in till kollegers kontor utan står i dörröppningen och pratar, ja både jobb och lite socialt snack som hör till.
Alltså inte mindre utan mer.
Resan vi gjorde till Thailand hade vi med plasthandskar, handsprit och munskydd. Även om sådant inte fanns med i rekommendationer då. (inte nu heller)
Jag har följt utveckling och nyheter om viruset spridning och effekter sedan mitten av januari för att lära mig mer och se till kompletteringar för att hålla oss friska.

När vi handlar går aldrig båda jag och frugan till butiken utan en väntar kvar utanför eller i bilen eller är hemma.

Vi åker inte buss eller andra kollektiva färdmedel eller taxi då risken som vi bedömer det är för stor för smittspridning oavsett vad FHM säger. Det blir bil, cykel eller så går vi.

Även om man släpper på resor till utlandet så är det nej på sådant för oss och även ett bra tag framåt.
Våra bokningar för Thailand i februari 2021 är nu avbokade då vi anser att oavsett vad FHM säger om dessa är det för stor risk för uppblossande smittspridning igen. Vaccin finns troligen då men vi vet inte effekten av sådant ännu.


Den som inte blir smittad är heller ingen smittspridare.
Mitt syfte i denna tråd är att sprida de nyheter och kunskap jag kan ha och lära mig mer om denna smitta.


Vad är syftet för dig i denna tråd?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Jag hamnade av familjelogistikskäl på Hede Fashion Outlet I Kungsbacka igår eftermiddag. Där hade butikerna tagit detta med social distansering ytterligare några steg:
- ett par butiker hade helt stängt. De hade helt enkelt permitterat personalen och stängt. (amerikanska ägare)
- flera butiker hade stängda provrum, lite jobbigt om man handlar kläder och inte bor lokalt. (amerikanska ägare)
- ett par butiker verkade ha regler från högre ort om att personalen skulle ha munskydd. Alla i personalen hade munskydd på ett par butiker. (amerikanska ägare).

Pratade också med personalen på butikerna och de berättade att de hade haft väldigt många besökare i sommar då många som hemestrat hade stannat till. Nu är väl iofs Kungsbacka centrum rätt mysigt, men det är ju inte en stad man stannar i ändå, så det lär vara trip-planering som ligger bakom detta. Dvs, man kollar vad som finns längs med vägen mär man skall ut och köra (något som var vanligt förr, men inte så vanligt nuförtiden).

Jag undrar om vi inte får förändrade shopping- och res-vanor av detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.