2 358 750 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu har ju franska hälsoministern officiellt gått ut och sagt att man absolut inte skall ta febernedsättande med anti-inflammatoriska egenskaper om man har Covid-19:
- https://indianexpress.com/article/l...s-worsen-covid-19-french-authorities-6315388/
I Sverige så lämnar det i praktiken bara paracetamol (Alvedon) som möjlig febernedsättande.
Notera dock att man helst skall undvika febernedsättande om man har en feber på under 40 grader, detta då febernedsättande gör så att immunförsvaret fungerar sämre. Febern är kroppens sätt att göra det obehagligt för virus och bakterier och för att få dessa att minska sin replikeringstakt. Dessutom triggar febern andra delar av immunförsvaret som då kan bekämpa sjukdomen effektivare.
Så den allmänna rekommendationen är att man helst inte skall ta febernedsättande om man har Covid-19. Men om ni känner att ni måste, ta då paracetamol/Alvedon och inget annat då andra febernedsättande riskerar att förvärra sjukdomen.
- https://indianexpress.com/article/l...s-worsen-covid-19-french-authorities-6315388/
I Sverige så lämnar det i praktiken bara paracetamol (Alvedon) som möjlig febernedsättande.
Notera dock att man helst skall undvika febernedsättande om man har en feber på under 40 grader, detta då febernedsättande gör så att immunförsvaret fungerar sämre. Febern är kroppens sätt att göra det obehagligt för virus och bakterier och för att få dessa att minska sin replikeringstakt. Dessutom triggar febern andra delar av immunförsvaret som då kan bekämpa sjukdomen effektivare.
Så den allmänna rekommendationen är att man helst inte skall ta febernedsättande om man har Covid-19. Men om ni känner att ni måste, ta då paracetamol/Alvedon och inget annat då andra febernedsättande riskerar att förvärra sjukdomen.
Ja, jag valde medvetet ganska flyktiga begrepp. Men statistik från t ex Italien visar att medelåldern på dom som avlider är ganska hög (81 år för några dagar sen). Exakt hur det kommer att bli är det så klart ingen som vet, men helt säkert så när man summerar det hela om några år när dödstalen har stabiliserats så kommer siffrorna för andra sjukdomar att ha minskat under tiden pandemin pågick. Det vore väldigt konstigt om det blev på något annat sätt.A anhack skrev:
Den som lever får se...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har en misstanke till varför gränsen sattes vid 500.optimum skrev:
Men det kunde lika gärna varit 400, men kanske varit för genomskinligt då.
Antal riksdagsledamöter är 349. Och de kan ju inte i "demokratins" namn hindra riksdagen från att sammanträda.
Alltså 500.
Nu har andra EU-länder satt gränsen vid 5 och 10 personer.
Hur tänker de? Hur gör de om de är en familj med far, mor och fyra barn?
Jag måste göra en sak klart för dig. Med den erfarenhet jag har av Sydkorea att bli smittad av Coronavirus medan man är ute som vanligt är precis liksom att måla taket med svart kostym och svart slips och hoppas att man inte får på sig vitt färg.BirgitS skrev:
Nu får du faktiskt inse att de åtgärder som regeringen tagit är i princip värdelösa och har ingen effekt att begränsa spridningen.
Påstår du nu att du blev smittad i Sydkorea? Annars faller ju din liknelse ganska platt.L Lars48 skrev:Jag måste göra en sak klart för dig. Med den erfarenhet jag har av Sydkorea att bli smittad av Coronavirus medan man är ute som vanligt är precis liksom att måla taket med svart kostym och svart slips och hoppas att man inte får på sig vitt färg.
Nu får du faktiskt inse att de åtgärder som regeringen tagit är i princip värdelösa och har ingen effekt att begränsa spridningen.
Ovanstående argument känns rimliga och kan kanske förklara varför man inte stängt ner gränser och andra liknande åtgärder. Men det innebär också att det kommer att ta mycket längre tid att stoppa detta än vad som kommunicerats tidigare.BirgitS skrev:
Jag har inte sett programmet men läst DN:s referat av det och enligt det så säger Tegnell:
"Det här kommer att hålla på länge. Vi måste ha en hållbarhet i vad vi gör. Då måste man lägga nivån på något som folk kan acceptera över tid och som kommer fortsätta att fungera. Dessutom är det viktigt att man gör saker vid rätt tidpunkt"
"Britterna säger samma. Vi ska sätta in mer insatser men det är när kurvan börjar bli brant. Då kan man göra fler saker, få då kommer man få väldigt stor effekt. Att man gör saker nu har väldigt liten effekt, kanske ingen alls."
För mig så låter det som att om man t.ex. stänger alla skolor idag så måste man kanske hålla dem stängda i ett år för det är kanske först då som smittspridningen är lägre än idag. Är det acceptabelt?
Riskerar vi inte då att folk dör av andra sjukdomar för att sjukvårdspersonalen har halverats?
Ang. de 90 intensivvårdsplatserna i Stockholm så sägs det också av en chefläkare på regionen att de kan utökas med 50 % med enklare åtgärder.
Jag tror att vi står inför en rejäl ekominsk krasch med massarbetslöshet, fallande konsumtion och sjunkande bostadspriser. Det ser inte bra ut för Sverige.
Inget av det beror på att folk blir sjuka nån vecka eller två i samma influensaliknande symptom som varje vinter. Den ekonomiska kraschen beror på folks ogrundade rädsla och förhastade beslut från makthavarna.T TAR12 skrev:
Det skulle vara intressant om man skulle testa ett slumpmässigt urval av befolkningen för att få lite koll på hur mycket smittan har spridit sig.
Men stämmer antalet smittade/sjuka någorlunda bra och är det någonstans mellan 1000 och 10 000 personer, är det kanske svårt att öht hitta smittade i en urvalsstudie.
Men stämmer antalet smittade/sjuka någorlunda bra och är det någonstans mellan 1000 och 10 000 personer, är det kanske svårt att öht hitta smittade i en urvalsstudie.
Du kan inte jämföra Corona med Influensa då har du nog missat en hel del information som är viktig.useless skrev:
1 av 5 som får Corona behöver sjukhusvård. Undantagstillstånd införs i en del länder. Gränser stängs m.m.
Det här gör man inte världen över baserat på ogrundad rädsla!
Antagligen var jag inte ensam med min fråga, men även FHM tyckte det var en bra idéharry73 skrev:
Det skulle vara intressant om man skulle testa ett slumpmässigt urval av befolkningen för att få lite koll på hur mycket smittan har spridit sig.
Men stämmer antalet smittade/sjuka någorlunda bra och är det någonstans mellan 1000 och 10 000 personer, är det kanske svårt att öht hitta smittade i en urvalsstudie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mja, ibland undrar jag. För fakta är ju att Covid-19 nästan bara är farligt för äldre och vissa riskgrupper. Och inte ens där är det särskilt stor andel som råkar illa ut och hamnar i ett kritiskt läge.T TAR12 skrev:
Så vi stänger ner hela världen av omsorg för våra äldre och svaga. Fint så, men denna panik hos vanliga unga friska människor begriper jag faktiskt inte.
Nu kommer säkert någon mer medicinskt kunnig att läxa upp mig men vad jag förstår så får c:a 80 % milda symptom. Hos resterande 20 % vandrar sjukdomen ner i lungorna vilket medför att man får andningssvårigheter och behöver uppsöka sjukvård.B b8q skrev:Mja, ibland undrar jag. För fakta är ju att Covid-19 nästan bara är farligt för äldre och vissa riskgrupper. Och inte ens där är det särskilt stor andel som råkar illa ut och hamnar i ett kritiskt läge.
Så vi stänger ner hela världen av omsorg för våra äldre och svaga. Fint så, men denna panik hos vanliga unga friska människor begriper jag faktiskt inte.
Jag tror att risken att viruset vandrar ner i lungorna och att du får svårt att andas är oberoende av ålder. De som dör är de äldre som inte klarar av den påfrestningen det innebär, trots vård. Är man yngre har man en större chans att överleva men man behöver ändå sjukhusvård när viruset går ner i nedre delen av lungorna.
Om siffran 20 % stämmer så innebär det att 1 av 5 behöver sjukhusvård, dvs i min familj på fem om alla smittast så behöver en person sjukhusvård och då gäller det att vården klarar av det, så det är nog inte av omsorg mot de äldre som vi stänger gränserna.

