Status
Inte öppen för fler kommentarer.
förra veckan var där mellan 700-800 smittade i danmark varav 23 st fick sjukhusvård ( 3st fick iv)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Då är jag i kris.
Jag tvättar händerna numer minst 10 gånger om dagen och däremellan handsprit.

Kan man fortsätta duscha 1-2 gånger om dagen eller sätter man ner immunförsvaret då?
Om du alltid håller på så är det definitivt ett effektivt sätt att sätta ner immunförsvaret om du inte har särskilda skäl (som tex redan nedsatt immunförsvar eller någon i din närhet som behöver extra skydd).

Om du inte har smittan i hemmet redan behöver du inte heller ha någon utökad hygien i hemmet, utöver att tvätta händerna noga när du kommer hem.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
T
T tergo skrev:
förra veckan var där mellan 700-800 smittade i danmark varav 23 st fick sjukhusvård ( 3st fick iv)
Märkliga fakta i denna tråd, ett inlägg nyligen i tråden påstod att "1/5 behöver sjukhusvård". Folk skjuter hej vilt i tråden.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T
T TAR12 skrev:
Jag fattar inte varför du bara kommer med inlägg som bara klankar ner på andra.

Mitt inlägg var ett svar på ett inlägg där man trots allt anser att Corona är likvärdig med en vanlig influensa. Det är allvarligt om vi har folk som fortfarande tror och agerar som om det är en influensa, sen om det är 1 av 5 eller 1 av 10 som behöver sjukhusvård är oviktigt
Det är naturligtvis inte bra, men det hjälper inte ett dugg att stapla hittepåsiffror på varandra, tvärtom eldar det bara på paniken och undergångsstämningen, och oavsett hur många disclaimers man lägger till kommer andra plocka upp de där siffrorna och föra dem vidare som sanningar.

Det bästa man kan göra är att lyssna på myndigheterna och deras experter och lägga till lite eget sunt förnuft.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
förra veckan var där mellan 700-800 smittade i danmark varav 23 st fick sjukhusvård ( 3st fick iv)
tror dig men skulle älskat en källa.
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknade med 5/100 i min beräkning några inlägg upp. Jag misstänker att 20% behöver hjälp av vården men att de ev. kan vårdas hemma, men 5% behöver intensivvård.
Enligt Anders Tegnell kommer 90%-95% inte ens märka av att de är smittade. Resten kommer att känna sig sjuka, varav en del besöker uppsöka sjukhus och ännu en mindre del behöver akutvårdplats.
Jag ska inte gissa procenthalter men om bara 5% - 10% märker att de är smittade, blir det inte många procent kvar för de allvarliga sjuka.
harry73 harry73 skrev:
Antagligen var jag inte ensam med min fråga, men även FHM tyckte det var en bra idé[bild]
Men antagligen anser FHM nu att smittspridningen i Stockholm är så omfattande att de som kan ska jobba hemifrån.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
T
T TAR12 skrev:
Du kan inte jämföra Corona med Influensa då har du nog missat en hel del information som är viktig.
1 av 5 som får Corona behöver sjukhusvård. Undantagstillstånd införs i en del länder. Gränser stängs m.m.

Det här gör man inte världen över baserat på ogrundad rädsla!
"1 av 5 som får Corona behöver sjukhusvård", det säger du.

Var har du fått det ifrån, källa på det tack!
 
optimum optimum skrev:
Jag har sökt på nätet men hittar inget för att se vid vilka nivåer man riskerar försvaga immunförsvaret.

Källa?
Läs gärna vad Agnes Wold skriver i ämnet. Hon går bra att googla på.
här är en artikel specifikt om myter angående coronaviruset:
https://www.mabra.com/agnes-wold-avlivar-myter-om-corona/
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
T
T tanaris skrev:
Det är naturligtvis inte bra, men det hjälper inte ett dugg att stapla hittepåsiffror på varandra, tvärtom eldar det bara på paniken och undergångsstämningen, och oavsett hur många disclaimers man lägger till kommer andra plocka upp de där siffrorna och föra dem vidare som sanningar.

Det bästa man kan göra är att lyssna på myndigheterna och deras experter och lägga till lite eget sunt förnuft.
15-20 % som behöver sjukhusvård (inte intensivvård) är siffror från WHO.
Jag håller med dig om att vi ska lyssna på våra myndigheter men jag önskar att de vore tydligare om vad de tror komma skall, där upplever jag en otydlighet som i sig också bidrar till att sprida oro.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J
T tanaris skrev:
Det är naturligtvis inte bra, men det hjälper inte ett dugg att stapla hittepåsiffror på varandra, tvärtom eldar det bara på paniken och undergångsstämningen, och oavsett hur många disclaimers man lägger till kommer andra plocka upp de där siffrorna och föra dem vidare som sanningar.

Det bästa man kan göra är att lyssna på myndigheterna och deras experter och lägga till lite eget sunt förnuft.
Jag håller med om det - samtidigt - man kan även se vad andra länder gjort och tro att även dessa har kompetenta experter.

Vissa av oss har jobb som faktiskt går att göra hemifrån för att undvika spridning. Det hjälper troligen även de som måste vara på sina arbetsplatser då det gör det mindre trångt på kollektivtrafik etc. F2F möten och informella möten på arbetsplatsen är bra, men det går att dra ned på dessa men det kräver nog även att man hittar andra sätt att jobba tillsammans. Många jobbar redan på distans och har lärt sig detta. I många projekt har man ju deltagare man aldrig eller sällan träffar pga de sitter i ett annat land eller en annan världsdel. Visst är det jobbigare men ändå fullt möjligt att hantera.

Jag tror på att de av oss som inte har kritiska arbeten och som kan jobba hemma kan förbättra situationen utan att för den skull stanna arbetet helt.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Så du och din familj blev sjuka? Jag har frågat dig det innan men du svarade inte...
Nej, än så länge har vi inga symptom. Men en tredje person som reste med oss fick förkylningssymtom på 10de dagen. Alltså i Onsdags men hon mår bra nu och har inte haft feber heller. Jag fick ont i halsen på tredje dagen. Ingen av oss har lyckats övertyga vården att ta en test. Så att säga det vet vi om vi har fått viruset eller inte.
Enligt 1177 vi får röra oss fritt så länge vi inte har symtom. Vi sitter ändå i frivilligt hemkarantär medan jag jobbar hemifrån. Så ligger det till.
Ursäkta om jag har missat ditt tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det skulle vara intressant om man skulle testa ett slumpmässigt urval av befolkningen för att få lite koll på hur mycket smittan har spridit sig.

Men stämmer antalet smittade/sjuka någorlunda bra och är det någonstans mellan 1000 och 10 000 personer, är det kanske svårt att öht hitta smittade i en urvalsstudie.
Man håller på att ta fram tester som visar om man har antikroppar. Dessa kommer sedan att användas i ett lite senare skede för att screena hur stor andel av befolkningen som haft corona redan, inför eventuell vaccinering. Då kommer man att kunna beräkna den verkliga dödligheten, samt få beslutsunderlag för om man ska massvaccinera eller bara vaccinera riskgrupper.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Fast det kommer inte att bli 100 000 ytterligare som dör på grund av Corona. En väldigt stor del av dom som dör hade förmodligen dött ändå senare under året, så det absoluta dödstalet kommer att öka mycket mindre.
Som sagt det var ett enkelt räkneexempel för att visa att det inte gäller en så stor ökning av dödsfallen att det blir många gånger fler dödsannonser än andra år. Siffran 100 000 är ju högst osäker också, väljer man 3 % dödlighet så är 100 000 för lite på 6 miljoner smittade.

N NiklasN123 skrev:
Det där med att sjukvårdspersonal behöver stanna hemma med barnen om skolor stängs ner är bara trams som upprepas gång på gång, de finns lösningar genom att ge dem barnen dispens att vara på dagis t.ex.
Men då får man inte samma nedstängning och isolering längre.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är inte kvinnors bröstcancer, utan prostatacancer, som naturligtvis bara drabbar män.
Har ni hört talas om någon generell screening ellr något sådant?
Fast prostatacancern enkelt och billigt kan spåras med ett vanligt blodprov, där halten av ett hormon ger en säker antydan till att något är "på gång".
Det finns någon form av försök med screening här i Stockholmsområdet i alla fall. Men blodprovet och hormonhalten är väldigt långt från en säker antydan, det förekommer många som bedöms fel åt båda hållen.

En av de stora ojämlikheten när gäller sjukvård och kön är att den som är man och får högt blodtryck eller andra hjärt- och kärlsjukdomar har större chans att få effektivare men dyrare mediciner än kvinnor med samma värden. Flera forskningsstudier visar det.

pacman42 pacman42 skrev:
Det enda som kan skydda de svaga grupperna är om man påskyndar smittspridningen inom starka grupper samtidigt som man bromsar i de svaga grupperna. Det skulle få påverkan på de som har underliggande sjukdomar. Detta har vi inte sett några förslag om att göra heller.
Hur skulle det gå till?

J JohanLun skrev:
Vissa av oss har jobb som faktiskt går att göra hemifrån för att undvika spridning. Det hjälper troligen även de som måste vara på sina arbetsplatser då det gör det mindre trångt på kollektivtrafik etc. F2F möten och informella möten på arbetsplatsen är bra, men det går att dra ned på dessa men det kräver nog även att man hittar andra sätt att jobba tillsammans. Många jobbar redan på distans och har lärt sig detta. I många projekt har man ju deltagare man aldrig eller sällan träffar pga de sitter i ett annat land eller en annan världsdel. Visst är det jobbigare men ändå fullt möjligt att hantera.
Sambon hade lunchkaffemöte där alla deltagare satt hemma, just för att de skulle få möjlighet till vanligt snack och inte bara arbetsrelaterat.
 
  • Gilla
  • Haha
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
T
J JohanLun skrev:
Jag håller med om det - samtidigt - man kan även se vad andra länder gjort och tro att även dessa har kompetenta experter.
Ja, men de har ju förmodligen helt andra förutsättningar. Sedan är det ju förstås så att även experter famlar i mörkret och behöver gissa och anta ibland, och självklart kan de både gissa och anta helt fel, men de torde ändå ha väldigt mycket bättre förutsättningar än någon här. Men att, som någon, påstå att de planerar massmord är ju bara löjligt.

(Vad beträffar jobba hemma så är ju det en del av "sunt förnuft". Om jobbet tillåter behöver man ju inte vänta på att vare sig Tegnell eller företaget säger att man ska det.)
 
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Om du alltid håller på så är det definitivt ett effektivt sätt att sätta ner immunförsvaret om du inte har särskilda skäl (som tex redan nedsatt immunförsvar eller någon i din närhet som behöver extra skydd).

Om du inte har smittan i hemmet redan behöver du inte heller ha någon utökad hygien i hemmet, utöver att tvätta händerna noga när du kommer hem.
Du skojar
Normalt duschar väl alla minst en gång varje dag, eller?
Tränar man så kan det bli ytterligare en gång, alltså 1-2 gånger
Tvättar händer gör man efter toabesök, kissa 5-6 gånger + 2:an och sedan när man plockar i mat och lagar mat. ca 8-10 gånger.
Så du menar att när man kommit hem tvättar man händerna och sedan går man på toaletten och lagar mat utan att tvätta sig.
Aldrig i livet.

Nej mina rutiner med hygien är knappast något som påverkar åtminstone mitt immunförsvar då jag inte har en enda sjukskrivningsdag de senaste 10 åren och mycket måttliga förkylningar max 2 gånger per år.

Tror inte jag är unik utan så här borde de flesta ha det som inte har smittspridande småbarn hemma eller jobbar på skola eller dagis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.