2 359 046 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man kan undra hur de sex personerna med underliggande sjukdomar har kunnat fått covid-19. Vem har smittat dom, troligtvis har de varken varit i Kina, Sydkorea eller Italien på sista tiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Åtminstone deras rubrik har ju ingen bäring i artikeln över huvud taget.optimum skrev:
Men egentligen ser jag ingen större skillnad i när det gäller svensk strategi i de två artiklarna.
Att använda ordet "testar" tycker jag låter fel, det är ju inte så att det är ett oprövat kort sett över världen. Att dra ut på smittan i tiden leder till att allt fler blir immuna utan att sjukvården går alltför mycket på knäna så det är ju inget motsatsförhållande mellan de två.optimum skrev:
OK vi ändrarBirgitS skrev:
Åtminstone deras rubrik har ju ingen bäring i artikeln över huvud taget.
Men egentligen ser jag ingen större skillnad i när det gäller svensk strategi i de två artiklarna.
Att använda ordet "testar" tycker jag låter fel, det är ju inte så att det är ett oprövat kort sett över världen. Att dra ut på smittan i tiden leder till att allt fler blir immuna utan att sjukvården går alltför mycket på knäna så det är ju inget motsatsförhållande mellan de två.
Först försöker man
Först provar man
Först xxxx
Man vet inte men hoppas det ska fungera då vi saknar erfarenhet och kompetens att hantera sådant här.
Att dra på smitta och lindra effekten för vården så de kanske klarar den tycker jag låter vettigt och sedan hoppas på ett fungerande vaccin.
Att låta 60% bli smittade tycker jag låter som en katastrof.
Tidningarna kommer bli väldigt tjocka med dödsannonser.
Och vad säger att det räcker med 60%? Kanske 80-90% blir smittade.
Nån som såg Agenda igår. Enligt Johan Rocklöv som är epidemiolog så kommer 500-1000 intensivvårdplatser behövas i slutet på Maj och vi har idag 90 stycken. Så nu har vi två epidemiologer som säger emot varandra, och om Anders och gänget har fel så har vi varit helt av banan från första start.
Det spelar ingen roll hur många som blir sjuka så länge det är i rätt grupp.optimum skrev:
OK vi ändrar
Först försöker man
Först provar man
Först xxxx
Man vet inte men hoppas det ska fungera då vi saknar erfarenhet och kompetens att hantera sådant här.
Att dra på smitta och lindra effekten för vården så de kanske klarar den tycker jag låter vettigt och sedan hoppas på ett fungerande vaccin.
Att låta 60% bli smittade tycker jag låter som en katastrof.
Tidningarna kommer bli väldigt tjocka med dödsannonser.
Och vad säger att det räcker med 60%? Kanske 80-90% blir smittade.
Skydda dom äldre och/eller sjuka!!!
Vad grundar du de höga dödstalen av smittan på?optimum skrev:
OK vi ändrar
Först försöker man
Först provar man
Först xxxx
Man vet inte men hoppas det ska fungera då vi saknar erfarenhet och kompetens att hantera sådant här.
Att dra på smitta och lindra effekten för vården så de kanske klarar den tycker jag låter vettigt och sedan hoppas på ett fungerande vaccin.
Att låta 60% bli smittade tycker jag låter som en katastrof.
Tidningarna kommer bli väldigt tjocka med dödsannonser.
Och vad säger att det räcker med 60%? Kanske 80-90% blir smittade.
Om nu de allra flesta endast får en vanlig förkylning borde dödsannonserna inte bli så många fler än vad det normalt sett är
Platserna de pratar om är bara de i Stockholm. Och bara intensivvårdsplatser, det kommer att behövas platser till de som är mycket sjuka men inte behöver intensivvård också.N NiklasN123 skrev:
Anders Tegnell har fel då hans uttalanden inte hänger ihop. han kan inte säga att det går spela fotboll i sommar och samtidigt säga att antalet intensivvårdsplatser som Rocklöv har beräknat att man behöver är för många. Det går helt enkelt inte ihop.
Man kan undra varför rocklöv inte har tegnells platsN NiklasN123 skrev:
Ja, det var det jag har skrivits om hela tiden. De vill medvetet att hela befolkningen blir smittad. Rent utsagt 200000 människor dör och resten räddas. Vaddå folk immunitet! Det är massmord.optimum skrev:
Nytt på AB
NEJ känsliga ska inte läsa detta eller Aftonbladet
"LONDON. Storbritannien vill stoppa coronaviruset med hjälp av flockimmunitet.
Att en majoritet av invånarna smittas och skapar ett kollektivt skydd kan även bli aktuellt i Sverige.
– Vi kommer nog inte att få kontroll på det på något annat sätt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."
Vi kan troligen räkna med att de flesta blir sjuka. Finns tydligen ingen annan lösning.
Jag som hoppats på vaccin och att det var därför vi skulle skydda oss.
Undrar när Stefan Löfven går ut med detta. Att alla ska bli sjuka och många kommer dö.
[länk]
Jag håller med. Men vi kommer få skulden som inte gjorde som de ville vi skulle göra.L Lars48 skrev:
Tvätta händerna mm.
Vilka belägg har du för att 200000 för?L Lars48 skrev:
Det har aldrig slagit dig att du kanske tagit med dig smittan till Sverige efter din asienresa utan att du själv insjuknat?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Även om Sverige har liten egen erfarenhet så finns ju erfarenhet och kunskap samlat hos WHO och kommunikationen mellan forskare och liknande är stor även om de är spridda över klotet.optimum skrev:
OK vi ändrar
Först försöker man
Först provar man
Först xxxx
Man vet inte men hoppas det ska fungera då vi saknar erfarenhet och kompetens att hantera sådant här.
Att dra på smitta och lindra effekten för vården så de kanske klarar den tycker jag låter vettigt och sedan hoppas på ett fungerande vaccin.
Att låta 60% bli smittade tycker jag låter som en katastrof.
Tidningarna kommer bli väldigt tjocka med dödsannonser.
Och vad säger att det räcker med 60%? Kanske 80-90% blir smittade.
Alternativet till att de flesta blir smittade är ett vaccin men det tar minst 1 år, troligen 2-3, att få fram. Det är osannolikt att platta ut kurvan så att den skulle vara under så lång tid. Man jobbar även med att försöka hitta befintliga läkemedel som kan göra att de riktigt sjuka inte blir fullt så dåliga och när det gäller det kan vi alla göra en insats genom att donera lite datortid.
https://www.idg.se/2.1085/1.731454/stanford-coronavirus
Som ett exempel: 6 miljoner smittade, 100 000 döda är ungefär lika många som dör under ett vanligt år, dvs. det blir dubbelt så många dödsannonser.
Och hur skall vi göra det?tttomten skrev:
Jag ser i princip inte att man gjort mycket alls för att skydda dem. Att rekommendera att man inte hälsar på dem är ju inte tillräckligt. Att förbjuda folk att besöka på sjukhus räcker inte heller.
Man måste se till att få en fungerande infrastruktur för att de skall få mediciner hemlevererade, mat hemlevererat osv. Alla har inte släktingar som kan hjälpa. Dessutom, släktingarna som skall hjälpa är ju en smittrisk i sig.
Rörande de som fortfarande arbetar och har underliggande sjukdomar, för dem har man ju inte gjort något alls!
