Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Man kan undra hur de sex personerna med underliggande sjukdomar har kunnat fått covid-19. Vem har smittat dom, troligtvis har de varken varit i Kina, Sydkorea eller Italien på sista tiden.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Du menar att det som AB skriver inte är sant?

Intressant tanke och jag själv tillhör de som inte fullt ut litar på AB vanligen men i denna frågan måste man kunna lita på dem annars är de helt slut.
Åtminstone deras rubrik har ju ingen bäring i artikeln över huvud taget.

Men egentligen ser jag ingen större skillnad i när det gäller svensk strategi i de två artiklarna.

optimum optimum skrev:
Min egna teori (och den får ni tycka vad ni vill om)
Först testar man med begränsa smittan alltså dra ut på den i tiden
Går inte det då kör man spåret med att "alla" ska med. Alltså ca 60% behöver få den och det är 6 miljoner för Sverige
Att använda ordet "testar" tycker jag låter fel, det är ju inte så att det är ett oprövat kort sett över världen. Att dra ut på smittan i tiden leder till att allt fler blir immuna utan att sjukvården går alltför mycket på knäna så det är ju inget motsatsförhållande mellan de två.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Åtminstone deras rubrik har ju ingen bäring i artikeln över huvud taget.

Men egentligen ser jag ingen större skillnad i när det gäller svensk strategi i de två artiklarna.


Att använda ordet "testar" tycker jag låter fel, det är ju inte så att det är ett oprövat kort sett över världen. Att dra ut på smittan i tiden leder till att allt fler blir immuna utan att sjukvården går alltför mycket på knäna så det är ju inget motsatsförhållande mellan de två.
OK vi ändrar
Först försöker man
Först provar man
Först xxxx

Man vet inte men hoppas det ska fungera då vi saknar erfarenhet och kompetens att hantera sådant här.

Att dra på smitta och lindra effekten för vården så de kanske klarar den tycker jag låter vettigt och sedan hoppas på ett fungerande vaccin.
Att låta 60% bli smittade tycker jag låter som en katastrof.
Tidningarna kommer bli väldigt tjocka med dödsannonser.

Och vad säger att det räcker med 60%? Kanske 80-90% blir smittade.
 
Nån som såg Agenda igår. Enligt Johan Rocklöv som är epidemiolog så kommer 500-1000 intensivvårdplatser behövas i slutet på Maj och vi har idag 90 stycken. Så nu har vi två epidemiologer som säger emot varandra, och om Anders och gänget har fel så har vi varit helt av banan från första start.
 
Fruns grundskola saknar 25% av lärarna idag, några vikarier går det inte att få tag på. Rektorn har beordrat lärarna att lägga ned ambitionsnivån.
 
optimum optimum skrev:
OK vi ändrar
Först försöker man
Först provar man
Först xxxx

Man vet inte men hoppas det ska fungera då vi saknar erfarenhet och kompetens att hantera sådant här.

Att dra på smitta och lindra effekten för vården så de kanske klarar den tycker jag låter vettigt och sedan hoppas på ett fungerande vaccin.
Att låta 60% bli smittade tycker jag låter som en katastrof.
Tidningarna kommer bli väldigt tjocka med dödsannonser.

Och vad säger att det räcker med 60%? Kanske 80-90% blir smittade.
Det spelar ingen roll hur många som blir sjuka så länge det är i rätt grupp.
Skydda dom äldre och/eller sjuka!!!
 
  • Infograf som visar dödlighetsprocent för COVID-19 efter ålder, högst risk för 80+.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
OK vi ändrar
Först försöker man
Först provar man
Först xxxx

Man vet inte men hoppas det ska fungera då vi saknar erfarenhet och kompetens att hantera sådant här.

Att dra på smitta och lindra effekten för vården så de kanske klarar den tycker jag låter vettigt och sedan hoppas på ett fungerande vaccin.
Att låta 60% bli smittade tycker jag låter som en katastrof.
Tidningarna kommer bli väldigt tjocka med dödsannonser.

Och vad säger att det räcker med 60%? Kanske 80-90% blir smittade.
Vad grundar du de höga dödstalen av smittan på?
Om nu de allra flesta endast får en vanlig förkylning borde dödsannonserna inte bli så många fler än vad det normalt sett är
 
N NiklasN123 skrev:
Nån som såg Agenda igår. Enligt Johan Rocklöv som är epidemiolog så kommer 500-1000 intensivvårdplatser behövas i slutet på Maj och vi har idag 90 stycken. Så nu har vi två epidemiologer som säger emot varandra, och om Anders och gänget har fel så har vi varit helt av banan från första start.
Platserna de pratar om är bara de i Stockholm. Och bara intensivvårdsplatser, det kommer att behövas platser till de som är mycket sjuka men inte behöver intensivvård också.

Anders Tegnell har fel då hans uttalanden inte hänger ihop. han kan inte säga att det går spela fotboll i sommar och samtidigt säga att antalet intensivvårdsplatser som Rocklöv har beräknat att man behöver är för många. Det går helt enkelt inte ihop.
 
N NiklasN123 skrev:
Nån som såg Agenda igår. Enligt Johan Rocklöv som är epidemiolog så kommer 500-1000 intensivvårdplatser behövas i slutet på Maj och vi har idag 90 stycken. Så nu har vi två epidemiologer som säger emot varandra, och om Anders och gänget har fel så har vi varit helt av banan från första start.
Man kan undra varför rocklöv inte har tegnells plats
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nytt på AB
NEJ känsliga ska inte läsa detta eller Aftonbladet

"LONDON. Storbritannien vill stoppa coronaviruset med hjälp av flockimmunitet.
Att en majoritet av invånarna smittas och skapar ett kollektivt skydd kan även bli aktuellt i Sverige.
– Vi kommer nog inte att få kontroll på det på något annat sätt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."


Vi kan troligen räkna med att de flesta blir sjuka. Finns tydligen ingen annan lösning.
Jag som hoppats på vaccin och att det var därför vi skulle skydda oss.

Undrar när Stefan Löfven går ut med detta. Att alla ska bli sjuka och många kommer dö.

[länk]
Ja, det var det jag har skrivits om hela tiden. De vill medvetet att hela befolkningen blir smittad. Rent utsagt 200000 människor dör och resten räddas. Vaddå folk immunitet! Det är massmord.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Vad grundar du de höga dödstalen av smittan på?
Om nu de allra flesta endast får en vanlig förkylning borde dödsannonserna inte bli så många fler än vad det normalt sett är
Antaganden, exempel, WHO har angett nästan 4% men vi får hoppas det blir betydligt färre.
 
optimum
L Lars48 skrev:
Ja, det var det jag har skrivits om hela tiden. De vill medvetet att hela befolkningen blir smittad. Rent utsagt 200000 människor dör och resten räddas. Vaddå folk immunitet! Det är massmord.
Jag håller med. Men vi kommer få skulden som inte gjorde som de ville vi skulle göra.
Tvätta händerna mm.
 
L Lars48 skrev:
Ja, det var det jag har skrivits om hela tiden. De vill medvetet att hela befolkningen blir smittad. Rent utsagt 200000 människor dör och resten räddas. Vaddå folk immunitet! Det är massmord.
Vilka belägg har du för att 200000 för?

Det har aldrig slagit dig att du kanske tagit med dig smittan till Sverige efter din asienresa utan att du själv insjuknat?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
OK vi ändrar
Först försöker man
Först provar man
Först xxxx

Man vet inte men hoppas det ska fungera då vi saknar erfarenhet och kompetens att hantera sådant här.

Att dra på smitta och lindra effekten för vården så de kanske klarar den tycker jag låter vettigt och sedan hoppas på ett fungerande vaccin.
Att låta 60% bli smittade tycker jag låter som en katastrof.
Tidningarna kommer bli väldigt tjocka med dödsannonser.

Och vad säger att det räcker med 60%? Kanske 80-90% blir smittade.
Även om Sverige har liten egen erfarenhet så finns ju erfarenhet och kunskap samlat hos WHO och kommunikationen mellan forskare och liknande är stor även om de är spridda över klotet.

Alternativet till att de flesta blir smittade är ett vaccin men det tar minst 1 år, troligen 2-3, att få fram. Det är osannolikt att platta ut kurvan så att den skulle vara under så lång tid. Man jobbar även med att försöka hitta befintliga läkemedel som kan göra att de riktigt sjuka inte blir fullt så dåliga och när det gäller det kan vi alla göra en insats genom att donera lite datortid.
https://www.idg.se/2.1085/1.731454/stanford-coronavirus

Som ett exempel: 6 miljoner smittade, 100 000 döda är ungefär lika många som dör under ett vanligt år, dvs. det blir dubbelt så många dödsannonser.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Det spelar ingen roll hur många som blir sjuka så länge det är i rätt grupp.
Skydda dom äldre och/eller sjuka!!!
Och hur skall vi göra det?
Jag ser i princip inte att man gjort mycket alls för att skydda dem. Att rekommendera att man inte hälsar på dem är ju inte tillräckligt. Att förbjuda folk att besöka på sjukhus räcker inte heller.

Man måste se till att få en fungerande infrastruktur för att de skall få mediciner hemlevererade, mat hemlevererat osv. Alla har inte släktingar som kan hjälpa. Dessutom, släktingarna som skall hjälpa är ju en smittrisk i sig.

Rörande de som fortfarande arbetar och har underliggande sjukdomar, för dem har man ju inte gjort något alls!
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.