2 358 435 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du menar de åtgärder som regeringen i Sydkorea tagit då?L Lars48 skrev:Jag måste göra en sak klart för dig. Med den erfarenhet jag har av Sydkorea att bli smittad av Coronavirus medan man är ute som vanligt är precis liksom att måla taket med svart kostym och svart slips och hoppas att man inte får på sig vitt färg.
Nu får du faktiskt inse att de åtgärder som regeringen tagit är i princip värdelösa och har ingen effekt att begränsa spridningen.
Men det gäller väl inte i Sverige? Av de som varit på skidsemester och blivit smittade är de flesta i hemkarantän.T TAR12 skrev:
Det som sagts är att personer med bristande syresättning av blodet drabbas hårdast.
Sjukvården kan inte göra mycket åt de sjuka. De kan ge syrgas eller placera riktigt sjuka i hjärtlungmaskin.
Jag tycker att den svenska sjukvården har varit nonchalant och struntat i att testa sin personal som varit på skidsemester. Det fanns tidiga signaler om att viruset spred sig snabbt i alpbyarna. Nu springer de runt på jobbet och smittar de som är känsligast i samhället.
Med risk för ytterligare en lekmannamässig gissning...
Sjukvården fungerar i normalfallet uselt. Oavsett hur bra unga och friska människor klarar sig så verkar alla överens om att äldre kommer drabbas hårdare och många kommer vara i behov av vård.
Den vanliga influensan brukar riskgrupperna, sjukvårdspersonal och många som har riskgrupper i sin närhet eller har andra jobb de helst inte vill vara borta från vara vaccinerade mot.
Att man personligen, om man tillhör gruppen som är frisk, inte är orolig för egen del förstår jag. Men för hänsyn till alla de som tillhör riskgrupperna och normalt brukar vara vaccinerade så tycker jag att man ska ta detta på allvar.
Vet inte om någon har lagt ut denna länk i tråden tidigare, men tycker den är bra för att den visar hur stor skillnad det gör att begränsa "rörelse" bland smittade och friska...
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/
Sjukvården fungerar i normalfallet uselt. Oavsett hur bra unga och friska människor klarar sig så verkar alla överens om att äldre kommer drabbas hårdare och många kommer vara i behov av vård.
Den vanliga influensan brukar riskgrupperna, sjukvårdspersonal och många som har riskgrupper i sin närhet eller har andra jobb de helst inte vill vara borta från vara vaccinerade mot.
Att man personligen, om man tillhör gruppen som är frisk, inte är orolig för egen del förstår jag. Men för hänsyn till alla de som tillhör riskgrupperna och normalt brukar vara vaccinerade så tycker jag att man ska ta detta på allvar.
Vet inte om någon har lagt ut denna länk i tråden tidigare, men tycker den är bra för att den visar hur stor skillnad det gör att begränsa "rörelse" bland smittade och friska...
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/
Nu säger Tegnell på PKn att runt 50% kommer att bli sjuka innan man får en flockimmunitet. Det motsvarar i så fall ett R (smittspridningskonstant) på ungefär två efter att våra åtgärder med handtvätt mm tagits bort från R0 som alltså ligger högre (runt 3).
Med en inkubationstid på i snitt fyra dagar så leder detta till ungefär två månader från dagens läge till dess att toppen nås enligt matematiken, men sedan kommer vårt beteende att ändras över tid också.
Detta stämmer också med vad Tegnell säger om att det kommer att ta fyra-fem månader innan de med underliggande sjukdom kan komma ut i samhället.
Denna beräkning bygger dock på att två miljoner människor är sjuka ungefär samtidigt om två månader. Detta skulle leda till ett vårdbehov på intensiven (beräknat på 5%) om ca 100 000 platser.
Skulle man få ned R till 1,5 så leder detta fortfarande till att 1 miljon människor är sjuka samtidigt. Dock om knappt tre månader. Detta skulle leda till ett vårdbehov på intensiven om ca 50000 platser.
Det måste till fler åtgärder än att bara minska R.
Dessutom så kan vi konstatera att Tegnell än en gång inte presenterar data som hänger ihop.
Med en inkubationstid på i snitt fyra dagar så leder detta till ungefär två månader från dagens läge till dess att toppen nås enligt matematiken, men sedan kommer vårt beteende att ändras över tid också.
Detta stämmer också med vad Tegnell säger om att det kommer att ta fyra-fem månader innan de med underliggande sjukdom kan komma ut i samhället.
Denna beräkning bygger dock på att två miljoner människor är sjuka ungefär samtidigt om två månader. Detta skulle leda till ett vårdbehov på intensiven (beräknat på 5%) om ca 100 000 platser.
Skulle man få ned R till 1,5 så leder detta fortfarande till att 1 miljon människor är sjuka samtidigt. Dock om knappt tre månader. Detta skulle leda till ett vårdbehov på intensiven om ca 50000 platser.
Det måste till fler åtgärder än att bara minska R.
Dessutom så kan vi konstatera att Tegnell än en gång inte presenterar data som hänger ihop.
Jag är övertygad om att det gäller även Sverige. Vi kommer att få miljoner smittade i Sverige innan detta är över. Varför har riksbanken och regeringen satsat 800 miljarder kronor för att rädda ekonomin de senaste dagarna?arneri68 skrev:
Men det gäller väl inte i Sverige? Av de som varit på skidsemester och blivit smittade är de flesta i hemkarantän.
Det som sagts är att personer med bristande syresättning av blodet drabbas hårdast.
Sjukvården kan inte göra mycket åt de sjuka. De kan ge syrgas eller placera riktigt sjuka i hjärtlungmaskin.
Jag tycker att den svenska sjukvården har varit nonchalant och struntat i att testa sin personal som varit på skidsemester. Det fanns tidiga signaler om att viruset spred sig snabbt i alpbyarna. Nu springer de runt på jobbet och smittar de som är känsligast i samhället.
Så om 10 000 svenskar är smittade nu (känns rimligt) så ligger 2000 på sjukhus?T TAR12 skrev:
Nä, tror inte på dina skräcksiffror. Mer rimligt är att max 4 på hundra
Du får ta hänsyn till att det tar några dagar från det att man smittas tills dess att man hamnar på sjukhus. Varför satsar staten 800 miljarder pga Corona för att rädda ekonomin?P Putte 9497 skrev:
Men alla som söker vård kanske inte behöver en ivp (intennnsivvårdplats)
Jag räknade med 5/100 i min beräkning några inlägg upp. Jag misstänker att 20% behöver hjälp av vården men att de ev. kan vårdas hemma, men 5% behöver intensivvård.P Putte 9497 skrev:
Då får du gärna dela med dig hur det är att vara sjuk i Corona eftersom du varit/är det, många här som undrar det tror jag.L Lars48 skrev:Jag måste göra en sak klart för dig. Med den erfarenhet jag har av Sydkorea att bli smittad av Coronavirus medan man är ute som vanligt är precis liksom att måla taket med svart kostym och svart slips och hoppas att man inte får på sig vitt färg.
Nu får du faktiskt inse att de åtgärder som regeringen tagit är i princip värdelösa och har ingen effekt att begränsa spridningen.
Det är ju helt fantastiskt att det finns inte bara en, utan flera världsledande statistiker i den här tråden som komplement till alla världsledande epidemologer. Vissa är ju dessutom både och!P Putte 9497 skrev:
En grov förenkling, man har diskuterat screenibg för prostatacancer men avstått då screening skulle leda till att ett stort antal tumörer upptäcks varvid man inte kan avgöra dess farlighetsgrad. Detta skulle innebära att ett stort antal män skulle genomgå ingrepp med kraftfulla biverkningar i onödan. Bara löjligt att låtsas att det handlar om att kvinnors cancer skulle prioriteras högreKnockOnWood skrev:
Visserligen ett sidospår, men detta med jämlikhet...
De flesta känner väl till hur sjukvården screenar bröstcancer hos kvinnor?
Alla kvinnor får kallelser till undersökningar med röntgen o liknande, och det åker runt stora bussar utrustade med undersökning anpassad till denna cancerform.
Men vet ni vilken cancerform som leder till flest dödsfall?
Det är inte kvinnors bröstcancer, utan prostatacancer, som naturligtvis bara drabbar män.
Har ni hört talas om någon generell screening ellr något sådant?
Fast prostatacancern enkelt och billigt kan spåras med ett vanligt blodprov, där halten av ett hormon ger en säker antydan till att något är "på gång".
Men nej då, ingen allmän sjukvårdsdrive för att motverka denna dödliga cancerform.
Jämlikhet???
Jag fattar inte varför du bara kommer med inlägg som bara klankar ner på andra.T tanaris skrev:
Mitt inlägg var ett svar på ett inlägg där man trots allt anser att Corona är likvärdig med en vanlig influensa. Det är allvarligt om vi har folk som fortfarande tror och agerar som om det är en influensa, sen om det är 1 av 5 eller 1 av 10 som behöver sjukhusvård är oviktigt
Snacka om dubbelmoral:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/ullared-vdn-boris-om-krisen-gekas-riskerar-mangmiljonforlust/
Detta får vara öppet med 7500 personer som max samtidigt, men fotbollsmatcher, teater etc vid över 500 personer, då skall det minsann stängas.
Dom går ju som packade sillar där inne, dessutom är väl snittåldern där inne 150 år.
Förstår inte skillnaden för fem öre, hur kan dessa få vara öppna?
https://www.expressen.se/tv/nyheter/ullared-vdn-boris-om-krisen-gekas-riskerar-mangmiljonforlust/
Detta får vara öppet med 7500 personer som max samtidigt, men fotbollsmatcher, teater etc vid över 500 personer, då skall det minsann stängas.
Dom går ju som packade sillar där inne, dessutom är väl snittåldern där inne 150 år.
Förstår inte skillnaden för fem öre, hur kan dessa få vara öppna?