Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
optimum optimum skrev:
Japp, där kom jantelagen personifierad.

Jag kommer fortsätta vara stolt för ett företag som bryr sig om de anställda.
Det brukar gå före både samhällsansvar och företagets egenintresse men ger faktiskt den effekten också.
Nöjda medarbetare presterar bättre. Vi bryr oss om varandra och det behövs för att klara av en tuff konkurrens från låglöneländer mm.
Vi ser det nu i agerande runt personalens hälsa i coronatider. Vi ser det när man varje år ger oss möjlighet för influensavaccin gratis och många andra aktiviteter för att bidra till en ökad trivsel och visa sin medkänsla. Tänk om alla företag och organisationer vore så omtänksamma som detta företag. Visst det finns fler som är jättebra men jag är ändå stolt över att få jobba på ett företag som bryr sig så så om sin personal. Jo jag har jobbat på några fler företag tidigare men när jag kom till detta kände jag snart att här finns värme och hjärta. Jag som många andra har blivit kvar där och jag har getts många möjligheter till egen utveckling vilket även givetvis ger företaget mervärde. Vi lägger även en hel del energi på att samverka med skolor och högre utbildningar som högskolor och universitet och medverkar även i forskning för att bidra till företags utveckling.

Tråkigt när du försöker skriva ned ett fint familjeägt företag du inte vet ett smack om. Sådan bitterhet bör du nog jobba bort.

Nu blev vi lite OT men vill gärna lyfta fram att även i coronatider står företagets för sin medmänsklighet.
Vi har också nöjda medarbetare enligt de undersökningar som görs, och det är inget litet familjeföretag utan ett stort börsnoterat företag med verksamhet i många länder. Trots det har vi också gratis influensavaccination, många andra trivselaktiviteter och runt 95% av personalstyrkan har jobbat hemifrån sedan i mars någon gång (inga två meter i konferensrummen här inte - de står helt tomma eftersom alla kör Teams). Men det är ju självklart inte i första hand för att företaget bryr sig om sina anställda, utan precis som Nyfniken skriver - för att företaget bryr sig om företaget och ägarna. Resten är bara en bieffekt.

• Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hela ditt resonemang bygger på att en massa liv hade räddats/kommer att räddas om man bara får tillgång till syrgas.
Innan du fortsätter att argumentera för syrgasbilar tycker jag du ska ta fram fakta som styrker att många liv har gått till spillo enbart på grund av utebliven syrgasbehandling. Inte bara enstaka anekdoter där anhöriga och andra lekmän tror att syrgas hade varit lösningen.
Det har rapporterats på SVT:s nyheter om att det ska göras journalgranskningar, att man fattat ödesdigra beslut enbart eller till mycket stor del enbart baserat på folks kalendariska ålder. Det har gjorts ett antal lex Sara och lex Maria anmälningar. Och det har tillsatts en Corona kommission.

Jag har anhöriga som är i riskgrupper därför anser jag att jag har rätt att vara orolig om jag vill.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det har rapporterats på SVT:s nyheter om att det ska göras journalgranskningar, att man fattat ödesdigra beslut enbart eller till mycket stor del enbart baserat på folks kalendariska ålder. Det har gjorts ett antal lex Sara och lex Maria anmälningar. Och det har tillsatts en Corona kommission.

Jag har anhöriga som är i riskgrupper därför anser jag att jag har rätt att vara orolig om jag vill.
Nog märks det att du är orolig allt men hur det går med sjuka på äldreboenden beror på många saker och tillgång på syrgas är en mycket liten del av det så häng inte upp dig på syrgasen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att en hel del liv hade kunnat räddas om personerna fått annan behandling, exempelvis dropp och syrgas, oklart dock hur många. Jag vet inte om vi talar 10-tal, 100-tal eller 1000-tal, troligen inte 1000-tal.

Vi vet mer idag om viruset, hur det smittar, hur det beter sig etc och också om hur behandling ska ske för bästa resultat. Dropp och syrgas vet vi idag hjälper i vissa lägen. Det vi inte vet är om det hjälpt alla dessa som dött i Covid-19 fram till nu.

Så varför fick personerna då inte syrgas? Det har framförts teorier om:
* att man medvetet valt att ha ihjäl folk på order från regeringen
* att distributionen av syrgas inte finns (särskilda bilar behövs)
* att det varit för dyrt med syrgas?
* att personalen tycker en syrgasflaska är för tung så de tar morfinsprutan istället

Jag tror inte på något av de alternativen. Den stora konspirationen skulle avslöjats, varför skulle 2x forskare av olika slag skriva om munskydd etc när de kan avslöja den stora konspirationen? Lastbilar finns det gått om och att det skulle vara svårt att få chaufförer att köra syrgas till äldreboende tror jag inte på. Man kan också ta lätta skåpbilar som kan lasta 25 st 20-litersflaskor som de kan lämna på olika äldreboende för att sen åka nästa runda.
Syrgas dyrt? Nej, inte särskilt. Det är en struntsumma i sammanhanget. Då kostar själva vårdplatsen mer och personalen likaså, vilket snarare skulle tala för konspriationen igen.
Att personalen skulle välja morfin istället för syrgas för att det är för tungt... Det är så respektlöst mot vårdpersonalen som sliter och har slitit med detta länge.

Jag tror att anledningen dels är bristande kunskap varit vilken behandling som gör nytta och också otydliga och felaktiga direktiv. Det har redan erkänts från regionerna att man i början av pandemin var lite för snabb och generell i bedömningarna. Socialstyrelsens rekommendation om att minska antalet fysiska läkarbesök har tolkats som att det är ok att ge ordination om pallaitiv vård på distans, något som Socialstyrelsen inte menar att man avsåg.

Bristfälliga instruktioner, bristfällig hygien, dåligt med skyddsutrustning etc är ett betydligt större problem än distribution av syrgas.

Jag tror för övrigt att personalen rätt snabbt kan lära sig att hantera syrgas (till och med jag har klarat av det när det behövdes, men har glömt det mesta nu). Kvantitet etc måste dock beräknas av någon som kan det och det ska sättas in när det behövs, inte när någon tycker "hen ser ut att ha svårt att andas". Saturationsmätare brukar vara en bra ledtråd. Jag har sett personer med låg syreupptagning (under 80%) utan att det synts direkt på personerna och jag har sett någon som kippar efter andan som ligger på 98-100% syresättning.

Slutsatsen är att jag tror att man gjort fel ibland, men jag tror inte att lösningen hade varit en specialbil för att fylla på gasflaskor. Vad hjälper den bilen mot order att ha ihjäl folk, mot felaktiga ordinationer eller personal som inte orkar flytta flaskan?
Det har utretts här i tråden att det till och med är så illa att det inte ens (i många fall) finns någon syrgas att ge till behövande på våra vårdhem därför beror det inte på att tuben är tung. Du har rätt jag hade fel det var ännu värre än jag trodde.

Nej det är inte själva kostnaden för syrgasen som är dyrt utan vad som är dyrt är kostnaden för att hålla kompetens så hög bland personalen att tillräckligt hög andel av dem kan ge syrgas (och dropp?).

Det finns jättemycket timvikarier i vården därför att det blir billigare så därför kan man säga att det kokar ner till ekonomi.

Sen vill jag till slut säga att jag tycker att det är lite respektlöst och en ”blame the victim” teknik mot mot all personal som har gjort en lex Sara anmälan att säga att det rör sig om missförstånd. Någon borde vara man/kvinna nog att ta på sig skulden och be om ursäkt och ta konsekvenserna för detta fruktansvärda missförstånd, om så nu är fallet.

Men vi får se vart det landar när alla pågående ”utredningar ” är färdiga.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Nog märks det att du är orolig allt men hur det går med sjuka på äldreboenden beror på många saker och tillgång på syrgas är en mycket liten del av det så häng inte upp dig på syrgasen.
Det stämmer vägen framåt är nog att se till att det är blir attraktivt att jobba inom svensk vård då är nog väldigt många i sammanhanget relevanta problem lösta.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Vi har också nöjda medarbetare enligt de undersökningar som görs, och det är inget litet familjeföretag utan ett stort börsnoterat företag med verksamhet i många länder. Trots det har vi också gratis influensavaccination, många andra trivselaktiviteter och runt 95% av personalstyrkan har jobbat hemifrån sedan i mars någon gång (inga två meter i konferensrummen här inte - de står helt tomma eftersom alla kör Teams). Men det är ju självklart inte i första hand för att företaget bryr sig om sina anställda, utan precis som Nyfniken skriver - för att företaget bryr sig om företaget och ägarna. Resten är bara en bieffekt.
Vad bra att det är flera företag som sköter sig.
Nu har jag aldrig gått in på hur stort företaget jag jobbar på är och inte heller hur många egna internationellt placerade bolag det finns. Digitaliserade möten är bra och kan ersätta många möten nu i pandemins tider men vissa möten är faktiskt bra om man kan hålla så man fysiskt träffas men på behörigt avstånd.
Jag vet att de flesta företagen är det ekonomin som går före personalen men det är trevligt när det finns de som sätter medarbetaren högt.

Jag tycker vi släpper detta nu för det borde vara klarlagt att det finns skillnader i företagen och jag har på ett relativt tydligt fått fram hur vi har det.

optimum
Det stämmer vägen framåt är nog att se till att det är blir attraktivt att jobba inom svensk vård då är nog väldigt många i sammanhanget relevanta problem lösta.
Instämmer.
Hoppas detta elände vi ni sitter i kommer resultera i en vård som utvecklas till att bli i högklass med medarbetare som känner att livet räcker till för både arbete och familj. Något måste vi ha lärt oss på detta.

Staffans2000
Men vi får se vart det landar när alla pågående ”utredningar ” är färdiga.
Syrgasen togs bort helt avsiktligt pga att personalen inte utbildades i att hantera den. En planerad sänkning av säkerheten, helt enkelt.
Angående utredningarna, så vet vi av erfarenhet att de mynnar ut i en tummetott. Helt enligt den svenska traditionen, att alla är lika duktiga och alla vill väl. Därför är det ingens fel.

Staffan

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Det har utretts här i tråden att det till och med är så illa att det inte ens (i många fall) finns någon syrgas att ge till behövande på våra vårdhem därför beror det inte på att tuben är tung. Du har rätt jag hade fel det var ännu värre än jag trodde.
Precis så är det. Syrgas finns inte på många äldreboenden och det är inte pga problem med distributionen. Det går relativt lätt att lösa, utan specialbyggda bilar med specialutbildad personal. I ett akutläge är det, åtminstone för mig, självklart att man hittar snabba enkla lösningar, inte tidskrävande. Att slänga in ett antal syrgasflaskoren en skåpbil är bra mycket enklare och snabbare än att börja försöka införskaffa specialbilar och utbilda personal till dessa. Om man senare, efter det akuta läget är löst, väljer att införskaffa sådana bilar, så är det en annan fråga, det är inte rätt läge nu.

Nej det är inte själva kostnaden för syrgasen som är dyrt utan vad som är dyrt är kostnaden för att hålla kompetens så hög bland personalen att tillräckligt hög andel av dem kan ge syrgas (och dropp?).
Ett problem är väl att det normalt sett kanske inte behövs syrgas på ett äldreboende, så även om man utbildar personalen så hinner de glömma innan de behöver använda sn kunskap. Jag har själv hållt på med syrgasflaskor och syrgasgenerator hemma för 7 år sen och jag kommer inte ihåg någonting. Kujnskap är färskvara som måste underhållas.
Jag kan jämföra med en kamrat som tog körkort för bil som 18-åring. Han körde sen inte bil alls förrän han närmade sig 30. Då gick han till körskola igen, även om han formellt hade rätt att köra.

Det finns jättemycket timvikarier i vården därför att det blir billigare så därför kan man säga att det kokar ner till ekonomi.
Ja visst är det en ekonomifråga. Om en avdelning normalt behöver 4 personal, dygnet runt, så innebär det 672 timmar, vilket man klarar på 16,8 anställda (om ingen arbetar deltid). Säg 18 för att täcka upp semesterar etc. I praktiken kanske det dock behövs 25-30 anställda, för att säkert klara av det, med sjukdomar, flera som vill vara på semester samtidigt, utbildning, personal som slutar, VAB etc. Jag misstänker att man på de flesta boende då har 18-20 fast anställda och därefter anlitar timvikarier och försöker då samma timvikarier från gång till gång. Alterntivt hade man såklart kunnat ha 30 ha anställda där vissa inte hade jobb att utföra många gånger, men ändå skulle ha lön. Personal som kanske har någon form av jour och är beredda att rycka in om någon kollega ringer in för VAB samma dag. Det hade såklart blivit dyrare.
Det är dock inte helt givet för mig att det blivit så mycket bättre hälsomässigt. I Corona-tider hade det säkert varit bra, men alla andra år, kanske pengarna gjort mer nytta på annat håll och hur vi än vänder och vrider på det så finns det en begränsad mängd pengar.

Sen vill jag till slut säga att jag tycker att det är lite respektlöst och en ”blame the victim” teknik mot mot all personal som har gjort en lex Sara anmälan att säga att det rör sig om missförstånd. Någon borde vara man/kvinna nog att ta på sig skulden och be om ursäkt och ta konsekvenserna för detta fruktansvärda missförstånd, om så nu är fallet.
Blame the victim? Skyller jag på de som avlidit menar du?
Eller menar du att jag skyller på den som slår larm?
Då har du missuppfattat mig. Snarare ligger problemet på den läkare som INTE slår larm om hen uppfattar att hen får en order att sätta folk på morfin utan att träffa dem.
Rekommendationen var att minska möten med patient och det tycker jag kan vara vettigt i många lägen, exempelvis om det rör sig om förändrad dosering av viss medicin som inte har med Covid-19 att göra. I vissa fall även om det rör sig om misstänkt eller konstaterad Covid-19-smitta. Där kan man kanske klara det många gånger via telefon, med stöttning av närvarande sjuksköterska. Innan man sätter in medicn som riskerar (eller har för avsikt) att avsluta personens liv måste man rimligen träffa patienten och göra en undersökning.
Så jag skyller inte alls på vare sig den avlidne eller på den som slår larm.

Däremot har jag svårt för när folk, mitt i en krissituation, vill tala om hur man borde gjort för att förebygga krisen. Det är en viktig diskussion, men inte just där och då.
Tänk om det brinner i en byggnad och barndförsvaret kommer dit och börjar fundera om det inte hade varit en bra ide med fler nödutgångar, men sprinklers, med fler brandsläckare etc. Det får och bör man göra, men först efter man släckt elden och räddat så många liv som det går.
Det är där jag tycker diskussionen om en specialbil för att fylla på gasflaskor hamnar, både från dig och från Jon Tallinger.
Men det står dig fritt att stödja Tallinger. Han har en hemsida som i princip går ut på att samla in pengar. Vad pengarna ska användas till? Ja, säg det? Det framgår inte av sidan, iallafall inte lika tydligt som hur du kan skänka pengar, som är beskrivet lite över hela sajten. För mig känns han som en amerikansk tv-predikant...

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
er. Han har en hemsida som i princip går ut på att samla in pengar. Vad pengarna ska användas till? Ja, säg det? Det framgår inte av sidan, iallafall inte lika tydligt som hur du kan skänka pengar, som är beskrivet lite över hela sajten. För mig känns han som en amerikansk tv-predikant...
Han känner sig av någon anledning "färdig" med sitt visselblåsande nu och har lämnat över spakarna till en polare, någon som tydligen har jobbat som vaktmästare på ett sjukhus och trott sig se en massa oegentligheter. (Dessutom tror han att chippet i SITHS-kortet är en gps-tracker som SÄPO monterat dit...)

• Haha
  • Gilla
uplj och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Precis så är det. Syrgas finns inte på många äldreboenden och det är inte pga problem med distributionen. Det går relativt lätt att lösa, utan specialbyggda bilar med specialutbildad personal. I ett akutläge är det, åtminstone för mig, självklart att man hittar snabba enkla lösningar, inte tidskrävande. Att slänga in ett antal syrgasflaskoren en skåpbil är bra mycket enklare och snabbare än att börja försöka införskaffa specialbilar och utbilda personal till dessa. Om man senare, efter det akuta läget är löst, väljer att införskaffa sådana bilar, så är det en annan fråga, det är inte rätt läge nu.

Ett problem är väl att det normalt sett kanske inte behövs syrgas på ett äldreboende, så även om man utbildar personalen så hinner de glömma innan de behöver använda sn kunskap. Jag har själv hållt på med syrgasflaskor och syrgasgenerator hemma för 7 år sen och jag kommer inte ihåg någonting. Kujnskap är färskvara som måste underhållas.
Jag kan jämföra med en kamrat som tog körkort för bil som 18-åring. Han körde sen inte bil alls förrän han närmade sig 30. Då gick han till körskola igen, även om han formellt hade rätt att köra.

Ja visst är det en ekonomifråga. Om en avdelning normalt behöver 4 personal, dygnet runt, så innebär det 672 timmar, vilket man klarar på 16,8 anställda (om ingen arbetar deltid). Säg 18 för att täcka upp semesterar etc. I praktiken kanske det dock behövs 25-30 anställda, för att säkert klara av det, med sjukdomar, flera som vill vara på semester samtidigt, utbildning, personal som slutar, VAB etc. Jag misstänker att man på de flesta boende då har 18-20 fast anställda och därefter anlitar timvikarier och försöker då samma timvikarier från gång till gång. Alterntivt hade man såklart kunnat ha 30 ha anställda där vissa inte hade jobb att utföra många gånger, men ändå skulle ha lön. Personal som kanske har någon form av jour och är beredda att rycka in om någon kollega ringer in för VAB samma dag. Det hade såklart blivit dyrare.
Det är dock inte helt givet för mig att det blivit så mycket bättre hälsomässigt. I Corona-tider hade det säkert varit bra, men alla andra år, kanske pengarna gjort mer nytta på annat håll och hur vi än vänder och vrider på det så finns det en begränsad mängd pengar.

Blame the victim? Skyller jag på de som avlidit menar du?
Eller menar du att jag skyller på den som slår larm?
Då har du missuppfattat mig. Snarare ligger problemet på den läkare som INTE slår larm om hen uppfattar att hen får en order att sätta folk på morfin utan att träffa dem.
Rekommendationen var att minska möten med patient och det tycker jag kan vara vettigt i många lägen, exempelvis om det rör sig om förändrad dosering av viss medicin som inte har med Covid-19 att göra. I vissa fall även om det rör sig om misstänkt eller konstaterad Covid-19-smitta. Där kan man kanske klara det många gånger via telefon, med stöttning av närvarande sjuksköterska. Innan man sätter in medicn som riskerar (eller har för avsikt) att avsluta personens liv måste man rimligen träffa patienten och göra en undersökning.
Så jag skyller inte alls på vare sig den avlidne eller på den som slår larm.

Däremot har jag svårt för när folk, mitt i en krissituation, vill tala om hur man borde gjort för att förebygga krisen. Det är en viktig diskussion, men inte just där och då.
Tänk om det brinner i en byggnad och barndförsvaret kommer dit och börjar fundera om det inte hade varit en bra ide med fler nödutgångar, men sprinklers, med fler brandsläckare etc. Det får och bör man göra, men först efter man släckt elden och räddat så många liv som det går.
Det är där jag tycker diskussionen om en specialbil för att fylla på gasflaskor hamnar, både från dig och från Jon Tallinger.
Men det står dig fritt att stödja Tallinger. Han har en hemsida som i princip går ut på att samla in pengar. Vad pengarna ska användas till? Ja, säg det? Det framgår inte av sidan, iallafall inte lika tydligt som hur du kan skänka pengar, som är beskrivet lite över hela sajten. För mig känns han som en amerikansk tv-predikant...
Jag menade att offren är den vårdpersonal som man säger ”missförstod” instruktioner. För vissa av dessa lär inte må så bra nu.

optimum optimum skrev:
Instämmer.
Hoppas detta elände vi ni sitter i kommer resultera i en vård som utvecklas till att bli i högklass med medarbetare som känner att livet räcker till för både arbete och familj. Något måste vi ha lärt oss på detta.
Ja, vi får väl se hur många partier som går till val på att höja skatterna för att finansiera en rejäl upprustning av sjukvården....

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
G
B b8q skrev:
Ja, vi får väl se hur många partier som går till val på att höja skatterna för att finansiera en rejäl upprustning av sjukvården....
Nog bättre att dra åt svångremmen och minska på de onödiga utgifterna som bara blöder pengar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Nog bättre att dra åt svångremmen och minska på de onödiga utgifterna som bara blöder pengar.
Problemet är att inga är överens om vad som är onödiga utgifter.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Risken är väl, efter besluten om EU:s nödbidrag, att vi i stället får en skattehöjning för att finansiera en rejäl upprustning av övriga EU-länders sjukvård. Eller om vi ska skära ytterligare i den svenska vården. På något sätt måste det finansieras.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.