2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu verkar man leta syndabockar
"Attendos vd Martin Tivéus riktar stark kritik mot Sveriges hantering av covid-19-pandemin.
Chefen för ett av landets största vårdföretag säger att Sverige insåg alldeles för sent att smittan kan spridas av symtomfria personer.
– Vi kunde ha skyddat de äldre mycket bättre genom att vidta mera kraftfulla åtgärder, säger han till nyhetsbyrån Bloomberg. "
Jo att SARS-CoV-2 smittar via personer som inte har symptom vet vi nu och även att det rimligen borde vara så borde varit rätt så enkelt att misstänka då SARS, MERS, säsongsinfluensa, förkylningar och även kräksjuka (nororvirus mm) gör så.
Nu vet vi även att SARS-CoV-2 gör på samma sätt.
De råd som gick ut tidigare från FHM var helt rätt att jobba inte om man har symptom för då riskerar smittan att spridas. Dock borde man berättat att troligen smittar man före symptom finns om man blivit smittad.
Något som Atendos VD Martin Tivéus nu framför som kritik mot Sveriges hantering av covid-19 pandemin.
Läs gärna själva och bilda er uppfattning av vad som nu pågår. Det brukar heta att det inte är ens fel om två träter.
https://www.expressen.se/dinapengar/vardjattens-kritik-mot-svenska-hanteringen/
"Attendos vd Martin Tivéus riktar stark kritik mot Sveriges hantering av covid-19-pandemin.
Chefen för ett av landets största vårdföretag säger att Sverige insåg alldeles för sent att smittan kan spridas av symtomfria personer.
– Vi kunde ha skyddat de äldre mycket bättre genom att vidta mera kraftfulla åtgärder, säger han till nyhetsbyrån Bloomberg. "
Jo att SARS-CoV-2 smittar via personer som inte har symptom vet vi nu och även att det rimligen borde vara så borde varit rätt så enkelt att misstänka då SARS, MERS, säsongsinfluensa, förkylningar och även kräksjuka (nororvirus mm) gör så.
Nu vet vi även att SARS-CoV-2 gör på samma sätt.
De råd som gick ut tidigare från FHM var helt rätt att jobba inte om man har symptom för då riskerar smittan att spridas. Dock borde man berättat att troligen smittar man före symptom finns om man blivit smittad.
Något som Atendos VD Martin Tivéus nu framför som kritik mot Sveriges hantering av covid-19 pandemin.
Läs gärna själva och bilda er uppfattning av vad som nu pågår. Det brukar heta att det inte är ens fel om två träter.
https://www.expressen.se/dinapengar/vardjattens-kritik-mot-svenska-hanteringen/
Självklart men finns nog en del missar i egna verksamheten också.Nyfniken skrev:
Det brukar heta att anfall är bästa försvar.
Intressant utveckling när vi redan nu ser argumenten komma om vem som är skyldig och till vad.
Ska bli intressant att se FHM och regerings svar på kritiken.
Edit: lade till ett missat ord, markerat med fetstil (ser)
Det kan jag svara på, ett nytt virus, covid19, är skyldigt till en pandemi likt många andra tidigare i världshistorien, skillnaden mot tidigare är att vi har ett internet med millisekund snabb förmedling av information vilket leder till en sorts Följa John-taktik bland världens länder och där politisk handlingskraft räknas mer än verkligt utfall av åtgärden.optimum skrev:
Vi reser enormt mycket mera nu än för bara två generationer sedan, givet spridning går extremt mycket snabbare.
Om vi drabbas av ett virus som är riktigt farligt, och dit räknas inte covid19, då blir följderna betydligt allvarligare.
Vad händer när covid19 klingat av, världen eventuellt återgår till någorlunda normalt och ett nytt virus dyker upp som ingen i början vet hur allvarligt det är, skall då hela cirkusen dras igång igen för varje ny influensa med lockdowns, havererade ekonomier och en värld som kommer att sluta i kaos.
Stackars kommande generationer, vilket jäkla elände de kommer att få reda upp.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är säkert synd om kommande generationer men jag tror att det är mer synd om oss och att det var ännu mer mer synd om de generationer som levde före oss.
Jag skulle vilja säga att vi lever längre och längre och att vi får det bättre och bättre hela tiden.
Och att vi som är så lyckligt lottade att vi lever i nuvarande västvärlden har det bättre än mänskligheten någonsin haft det förut.
Jag skulle vilja säga att vi lever längre och längre och att vi får det bättre och bättre hela tiden.
Och att vi som är så lyckligt lottade att vi lever i nuvarande västvärlden har det bättre än mänskligheten någonsin haft det förut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 195 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 195 inlägg
Tyvärr finns det ju ingen bra och enkel mätmetod för T-cellsimmunitet vilket ju är vad som skulle behövas eftersom mycket verkar bero just på det. Min gissning är att det är just kring det som Tegnells uttalanden kretsar.optimum skrev:
Immuniteten av covid-19 verkar inte bli som man tänkt sig på FHM
Från artikel i går 2020-07-23
"Covid-19 beter sig inte som andra virus när det gäller immunitet.
Det konstaterade Anders Tegnell på dagens presskonferens.
– Jag börjar bli mer och mer tveksam till om vi någonsin kommer få en riktigt bra känsla för hur immuniteten ser ut i befolkningen."
"Ingen flockimmunitet
I går publicerade företaget Werlabs resultaten från de senaste tre veckornas antikroppstestning. Dessa visade att 14,5 procent hade antikroppar i Stockholm. I Göteborg låg motsvarande siffra på 15,1 procent och i Malmö på 8 procent – långt ifrån den flockimmunitet som, trots att den inte varit ett uttalat mål från Folkhälsomyndighetens sida, blivit starkt sammankopplad med den svenska coronastrategin.
På frågan om det är en besvikelse för Folkhälsomyndigheten att man nu inte tycks kunna mäta flockimmunitet säger statsepidemiologen:
– Det hade förstås varit trevligt om man kunde mäta den på ett bra sätt. Nu har det visat sig svårt, kanske till och med omöjligt, och då får vi gå tillbaka till de traditionella vägarna och titta på hur spridningen ser ut i verkligheten. Och där ser vi ju hur smittspridningen håller på att gå ner."
Kanske den låga mängd med antikroppar beror på att folk i allmänhet sköter sig och inte har blivit smittade?
Dessutom underligt att Göteborg och Stockholm har ungefär samma andel antikroppar. Jag har fått uppfattningen att Stockholm har varit mer smittat men kan ha fel.
AT ser problem med hur vi ska kunna mäta den immunitet som skulle bildas för de som varit sjuka.
Dock tror jag det blir svårt att i efterskott se hur smittspridningen varit då smittspårning upphörde rätt så tidigt.
Mer finns att läsa i artikeln
[länk]
Nu vet jag inte precis hur stor befolkning det är inom Västra Götalandsregionen men ser man på antalet inskrivna på IVA så ligger Region Stockholm på 938 och VG på 446 så man får ju jämföra det med förhållandet mellan antalet innevånare.
Däremot så har ju kurvan över antalet nya på IVA sett väldigt olika ut i Stockholm och i VG. I Stockholm var det en mycket brant uppgång och sen en någorlunda jämn nerförsbacke medan det i VG dröjde längre innan toppen kom och sen gick det långsammare ner. Det gjorde ju att Stockholm blev mer omtalat i mars/april.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Under början av antikroppstestningen i Stockholm låg man högre, kring 17-18 % tror jag.
Sen är det ju i huvudsak folk som misstänker att man har haft Covid-19 som låter testa sig, är man rätt säker på att inte ha varit sjuk (som du och jag) så går man sällan och testar sig så därför är ju inte siffrorna representativa för hela befolkningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 195 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 195 inlägg
Region Gotland håller en presskonferens nu och är oroade för att många inom restaurangbranschen har insjuknat, de står för drygt 1/3 av alla positiva PCR-test de senaste tre veckorna. Efterlevnad av att hålla avstånd har gått ner, t.ex. när stora sällskap/familjer går in i små affärer för att handla. 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.06 och efter 11.00
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.06 och efter 11.00
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 195 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 195 inlägg
I alla fall Örebro har noterat att de områden där de socioekonomiskt mest utsatta bor är överrepresenterade bland sjukdomsfallen.Hyltran från Veglemyren skrev:
Han talar bland annat om att vi har många trångbodda invandrartäta områden i Sverige och att det påverkar siffrorna.
Men kan det stämma att trångbodda invandrare är så enormt mycket överrepresenterade att det påverkar statistiken nämnvärt?
Jag får det till att knappt 25 % av Sveriges befolkning är invandrare. När jag tittar på Wikipedia
[länk]
Och jag gissar att det är de som han syftar till.
Även om vissa grupper är kraftigt överrepresenterade jämfört med svenskfödda så utgör de ju inte många procent av befolkningen. Går den matten verkligen ihop? Med tanke på att alla invandrare är dessutom inte trångbodda.
[länk]
[bild]
Och anledning till att invandrare med finländsk bakgrund är överepresenterade borde dessutom ha att göra med att många av dem är gammal.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/coronasmittan-ojamnt-utbredd-mellan-bostadsomradenEnligt Anna Lange, biträdande smittskyddsläkare vid Region Örebro län, visste man tidigt att smittan spreds i områdena tidigt, men varför den varit svår att stoppa kan bero på flera saker. Bland annat trångboddhet, jobb som inte kan utföras på distans från hemmet och ett större beroende av kollektivtrafik.
I Stockholm blev det ju en större spridning på Järvafältet med sina stora miljonprogramsområden med stor överrepresentation av de socioekonomiskt utsatta än i områdena långt från city där det i huvudsak är villor, t.ex. Vallentuna och Mälaröarna. Kom också in väldigt tidigt på Järvafältet.
Jag vet inte hur det ser ut när det gäller sådana områden i Helsingfors och Oslo.
Det var precis detta som de utlovade råden för hotell, restauranger och campingar skulle behandla som jag tidigare skrivit om.BirgitS skrev:
Region Gotland håller en presskonferens nu och är oroade för att många inom restaurangbranschen har insjuknat, de står för drygt 1/3 av alla positiva PCR-test de senaste tre veckorna. Efterlevnad av att hålla avstånd har gått ner, t.ex. när stora sällskap/familjer går in i små affärer för att handla.
[länk] kl. 10.06 och efter 11.00
Risk finns nu för ökad smittspridning på Gotland.
Vi får se hur det går på övriga semesterorter då vi är mitt i semesterperioden och allt har nog inte märkts ännu.
Vi vet hur illa det gick på skidorter i Italien och Österrike. Något borde vi lärt oss.
När spriten går in går vettet ut. Stämmer nog nu med.
Senaste dagarna har vi sett flera larmrapporter om trängsel.
Kommer säkert öka med trängsel nu om Norge lättar upp för resor till Sverige.
Hoppas verkligen att folk sköter sig med social distans, tvätta händerna mm som jag tror är de absolut viktigaste delarna.
Ja precis som du skriver. Frugan som handlar har sett det vid flertalet tillfällen, hela familjen är med i livsmedelsbutikerna.
Varför kan man inte vara kvar utanför och låta en i familjen gå in och handla. Inte smart.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 195 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 195 inlägg
Enligt presskonferensen så gör restauranger etc. nästan alltid rätt utan det är besökarna som inte bryr sig om vad som står på skyltar, avståndsmarkeringar etc. och då särskilt senare kvällar när alkoholhalten stiger. Det hjälper ju inte med några råd från något ställe oavsett hur de är formulerade om folk ignorerar dem.optimum skrev:
Idag kommer det att göras en riktad insats med polis och väktare på Gotland.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 195 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 195 inlägg
Största konsumenten av produkter från vilda djur i Asien gör en insats för att minska risken för framtida pandemier:
via SVT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.01
Jag gick förbi det lokala Systemet i fredags. Det var knökfullt. Likadant på Konsum och Ica, samt på färjorna i Göteborgs hamn.optimum skrev:
Föräldrar helt utan ansvar för vare sig sin familj eller andra, är ingen ny företeelse, men nu syns de extra tydligt.
Tror jag? Eller hallucinerar jag? Eller lever vi på olika planeter? För Tegnell sade nyss att svenskarna skötte sig utmärkt genom att hålla avstånd och att det inte förekom någon trängsel att tala om.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 195 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 195 inlägg
Det undrar jag om han verkligen sa. Är det inte det han sa i början av veckan som gällde att det inte var trängsel överallt, grundat på det han hade sett under sin semester, som du tänker på?Staffan2000 skrev:
Tror du verkligen de där råden du tjatar om in absurdum hade hjälpt ett endaste litet dugg?optimum skrev:
Det var precis detta som de utlovade råden för hotell, restauranger och campingar skulle behandla som jag tidigare skrivit om.
Risk finns nu för ökad smittspridning på Gotland.
Vi får se hur det går på övriga semesterorter då vi är mitt i semesterperioden och allt har nog inte märkts ännu.
Vi vet hur illa det gick på skidorter i Italien och Österrike. Något borde vi lärt oss.
När spriten går in går vettet ut. Stämmer nog nu med.
Senaste dagarna har vi sett flera larmrapporter om trängsel.
Kommer säkert öka med trängsel nu om Norge lättar upp för resor till Sverige.
Hoppas verkligen att folk sköter sig med social distans, tvätta händerna mm som jag tror är de absolut viktigaste delarna.
Ja precis som du skriver. Frugan som handlar har sett det vid flertalet tillfällen, hela familjen är med i livsmedelsbutikerna.
Varför kan man inte vara kvar utanför och låta en i familjen gå in och handla. Inte smart.