Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Ulltand Ulltand skrev:
Talar man genrellt om lock down så gäller så klart att träffas man inte så smittar man inte. En hård lock down som i Wuhan gav mycket snabbt svar och smittan försvann.
Hårda lockdowns i Belgien och UK gav inte snabba svar och smittan försvann inte såvitt jag minns.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:
Det är i emot lagen att låsa in dementa på deras rum.

Nu framgår det inte ens om det är dementa som låstes in.

Min far var på ett boende med en del dementa och givetvis är ytterdörren låst men knappast in till de olika rummen.

Skulle du vilja bli inlåst?

Nej jag kommer inte berätta hur jag skulle vilja ha det för då kommer du och flera börja leta fel och anmärka på.
Jag tycker fortfarande det är för jävligt att låsa in icke kriminella.
I Kina svetsar man igen dörrar och det förfasas vi över och låser själva in våra äldre.
Du vill kritisera men vill inte svara på några följdfrågor. Det är ganska svagt och det är inte första gången du gör så.

Frågan du måste svara på här, eller helt tappa trovärdighet i din kritik, är hur du tycker situationen skulle hanterats (nu pratar jag om den hypotetiska situationen där personal måste skydda andra boende från en coronasmittad dement patient). Jag är öppen för att man kan hamna i situationer där två dåliga saker ställs mot varandra och man måste välja den minst dåliga (har du som mellanchef verkligen aldrig hamnat där?).

Att inte förklara din åsikt på grund av att andra kommer att hitta fel i den är ju faktiskt samma sak som att du tror att du faktiskt har fel.

• Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
På ålderns höst, eller Åldrande immunförsvar.

Jag tror inte folk vet hur många sjukdomar som är immunförsvarsrelaterade. Och då ofta att immunförsvaret överreagerar, eller är konstant överaktivt (vilket iofs kan ha den positiva effekten att man inte ha lika stor risk att få cancer) eller ställer till med problem på annat sätt.
Man får hoppas man har ett vältränat och lagom aktivt immunförsvar när man blir gammal. Alla har vi vår historia av infektionssjukdomar och immunologiskt minne (B&T-minnesceller). Dock kommer man också förlora en del immunitet. Immunceller dör ut om de inte aktiveras. [:rolleyes:]

Immunförsvaret åldras, förändras. Vissa immunceller blir färre, andra fungerar sämre, vilket kan öka risken för infektionssjukdomar, sämre svar på vaccinationer, autoimmuna sjukdomar och diabetes typ 2. Det kan bli obalans mellan olika cytokiner mm.
Schema som visar orsaker och effekter av immunosenescens, inkluderar telomerförkortning och oxidativ stress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både ospecifika och det specifika adaptiva immunförsvaret drabbas. Det adaptiva som ska lära sig göra antikroppar mm för att bekämpa tex virus drabbas mest.

Åldrade individer ser ut att drabbas av en lätt kronisk inflammation som tycks vara involverad i många åldersrelaterade sjukdomar som diabetes, Alzheimers, benskörhet och ”åderförkalkning”.

Men vissa åldras med god hälsa och kan bli mycket gamla utan att drabbas av sjukdomar.

Källa: The immune system and aging: A review [Reserchgate.org][PubMed]

Så det är inte så oväntat att äldre kan väldigt sjuka och tom dö av nya infektionssjukdomar.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
(Du kan gott sluta klappa dig för bröstet över hur duktiga företagen var. De åtgärderna var enbart av egenintresse och inget altruistiskt samhällsansvar)
Japp, där kom jantelagen personifierad.

Jag kommer fortsätta vara stolt för ett företag som bryr sig om de anställda.
Det brukar gå före både samhällsansvar och företagets egenintresse men ger faktiskt den effekten också.
Nöjda medarbetare presterar bättre. Vi bryr oss om varandra och det behövs för att klara av en tuff konkurrens från låglöneländer mm.
Vi ser det nu i agerande runt personalens hälsa i coronatider. Vi ser det när man varje år ger oss möjlighet för influensavaccin gratis och många andra aktiviteter för att bidra till en ökad trivsel och visa sin medkänsla. Tänk om alla företag och organisationer vore så omtänksamma som detta företag. Visst det finns fler som är jättebra men jag är ändå stolt över att få jobba på ett företag som bryr sig så så om sin personal. Jo jag har jobbat på några fler företag tidigare men när jag kom till detta kände jag snart att här finns värme och hjärta. Jag som många andra har blivit kvar där och jag har getts många möjligheter till egen utveckling vilket även givetvis ger företaget mervärde. Vi lägger även en hel del energi på att samverka med skolor och högre utbildningar som högskolor och universitet och medverkar även i forskning för att bidra till företags utveckling.

Tråkigt när du försöker skriva ned ett fint familjeägt företag du inte vet ett smack om. Sådan bitterhet bör du nog jobba bort.

Nu blev vi lite OT men vill gärna lyfta fram att även i coronatider står företagets för sin medmänsklighet.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Jajamän.
Tur att du neutraliserade det med en dos självgodhet. Nu känns det som att det är ca pH 7, så vi kan väl gå vidare nu. :rofl:

• Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:

Jag kommer fortsätta vara stolt för ett företag som bryr sig om de anställda.
Det brukar gå före både samhällsansvar och företagets egenintresse men ger faktiskt den effekten också.
Nöjda medarbetare presterar bättre. Vi bryr oss om varandra och det behövs för att klara av en tuff konkurrens från låglöneländer mm.
Vi ser det nu i agerande runt personalens hälsa i coronatider. Vi ser det när man varje år ger oss möjlighet för influensavaccin gratis och många andra aktiviteter för att bidra till en ökad trivsel och visa sin medkänsla. Tänk om alla företag och organisationer vore så omtänksamma som detta företag. Visst det finns fler som är jättebra men jag är ändå stolt över att få jobba på ett företag som bryr sig så så om sin personal. Jo jag har jobbat på några fler företag tidigare men när jag kom till detta kände jag snart att här finns värme och hjärta. Jag som många andra har blivit kvar där och jag har getts många möjligheter till egen utveckling vilket även givetvis ger företaget mervärde. Vi lägger även en hel del energi på att samverka med skolor och högre utbildningar som högskolor och universitet och medverkar även i forskning för att bidra till företags utveckling.

Tråkigt när du försöker skriva ned ett fint familjeägt företag du inte vet ett smack om. Sådan bitterhet bör du nog jobba bort.

Nu blev vi lite OT men vill gärna lyfta fram att även i coronatider står företagets för sin medmänsklighet.
Du kanske skulle läst Nyfnikens inlägg med läsglasögonen på. Det står företagen. Som vanligt så gjorde du en rent personlig navelskådning om hur just du har det. Kan du inte resonera i större banor någon gång? Då hade du ju sluppit skriva en roman om din arbetsplats helt i onödan. Nyfniken talar om företagen generellt. Det är tyvärr väldigt svårt att diskutera med folk som agerar som du eftersom du reagerar känslomässigt och blir arg när du blir emotsagd. Gör du likadant när nån vill ha löneförhöjning? Va, ska du ha högre lön? Vafalls? Själv har jag en hög lön och klarar mig bra på den! Gå tillbaka till maskinen igen, Andersson!
Nu vanliga optimumsvar:
Vi har ingen Andersson
Jag sätter inte löner
Du är dum

Ingen har kritiserat just din arbetsplats.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Gå du vidare du.
Har du skaffat dig ett jobb ännu?
Nä, jag bor hos mamma fortfarande.

• Haha
  • Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jo jag gjorde det och värderar det som just ett "uttalande" av en person vi inte vet vilken insikt han har i detta.

Väger imo väldigt lite i jämförelse med de studier som faktiskt genomförts.
Jag kan inte påminna mig att du har länkat till någon studie som faktiskt har levererat någon siffra om andelen av alla som haft Covid-19 som får långvariga besvär.

Varför tror du att en smittskyddsläkare skulle uttala sig i frågan utan att veta hur det står till i den region som hen jobbar i?

Apropå långvariga besvär med allmän trötthet, feber och hosta så är det tecken på lungcancer, det är ju därför som det är så viktigt att låta undersöka sig. Som jag skrev häromdagen så rapporterar lungmottagningen i Lund om att 40 % färre har sökt för misstänkt lungcancer under kvartal 2 och de misstänker att det är för att folk tror att de har en långdragen Covid i stället.

BirgitS
Karesuando med 300 innevånare i Kiruna kommun har haft spridning i samhället sen i juni då ett föreningsmöte med internationella gäster ägde rum och viruset har nu tagit sig in på äldreboendet där en avlidit, tre boende är sjuka liksom sex anställda. :cry: De har nu problem med att få tag på några som kan jobba på boendet.
https://www.kiruna.se/Kommun/Stod-omsorg/Nyheter-stod-omsorg/uppdatering-covid-192/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 06.48
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na3GBd/covidutbrott-pressar-aldrevarden-i-karesuando

• Ledsen
optimum
  • Laddar…
optimum
Positiva nyheter från Stefan Löfvens via inlägg på FB

Skärmdump av Stefan Löfvens Facebook-inlägg om covid-19 testningsinsatser i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Karesuando med 300 innevånare i Kiruna kommun har haft spridning i samhället sen i juni då ett föreningsmöte med internationella gäster ägde rum och viruset har nu tagit sig in på äldreboendet där en avlidit, tre boende är sjuka liksom sex anställda. :cry: De har nu problem med att få tag på några som kan jobba på boendet.
[länk]
[länk] kl. 06.48
[länk]
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta eller bli förbannad. Hur korkade kan man vara som anordnar ett föreningsmöte med internationella gäster Nej skratta hör inte till när människor blir sjuka och folk avlider.

Borde finnas straff för sådant här.
Att träffas i denna form är bara helt fel.
Exempelvis kan man göra det vis typ Skype.
Vi hade på företaget en audit från en ny stor kund. Alltså att de vill se vår verksamhet och ta del av styrande dokument och rutiner. Detta löste vi med hjälp av Skype, en webbkamera och en bärbar dator som vi gick runt med på företaget och kunden satt i sitt land och tog del del av "visningen" och ställde frågor.
OBS bara att exempel och det gäller att vara lite uppfinningsrik nu så verksamheten kan fortsätta.

Jag tycker ditt inlägg vara bra. Även om det är jobbigt med sanningen men den behöver komma fram.
Jag lägger en ledsen emoj för att sådant tragiskt nu när vi vet hur illa det kan gå.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag lägger en ledsen emoj för att sådant tragiskt nu när vi vet hur illa det kan gå.
Ja, det är viktigt att alla tänker till hela tiden och inte tror att bara för att det är lugnt just nu så kommer det att fortsätta att vara så utan det behövs bara lite oförsiktighet så kan det blossa upp ett utbrott.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Antalet nyligen gravida har ökat i Stockholms stad under de senaste månaderna.
Lisa Ryding är verksamhetschef på Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO, som ansvarar för 32 av regionens 68 barnmorskemottagningar. Hon berättar att prognosen inför sommaren var att antalet graviditeter skulle sjunka. En utveckling coronapandemin vände omkull.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7519714

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Man blir ju nyfiken på vad det var för förening. :thinking:

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är viktigt att alla tänker till hela tiden och inte tror att bara för att det är lugnt just nu så kommer det att fortsätta att vara så utan det behövs bara lite oförsiktighet så kan det blossa upp ett utbrott.
Ja helt riktigt.
Vi har en medarbetare som i början av pandemin var på en fest även då de flesta fattade att sådant är galet. En på festen var sjuk och alla på festen blev sjuka. Oförsiktigt och då kan det slå till snabbt. Som tur var så isolerade sig den personen sedan hemma på rätt sätt och spred inte smittan vidare. Pinsamt att komma tillbaka till jobbet sedan och alla visste hur korkat det var men blev nog en bra varning till alla att så lätt det kan gå fel.

Nej det är långt ifrån över även om risken att smittas nu är betydligt lägre här i Sverige än i våras men fortfarande gäller samma saker som då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.