Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Vad skulle nyttan vara med det tänker du?

Eftersom du tror att folk inte skulle stå ut med att kollegor kom tillbaks till jobbet efter att ha haft Covid-19 så är det väl bra om man inte vet om kollegan har haft det eller en vanlig förkylning för annars så skulle ju alla som haft Covid-19 bli bannlysta från arbetsmarknaden.
Vi får väl se.
Det är vad jag fått hittills.
Du kan ju återge hur det ser ut på din arbetsplats där det med stor sannolikhet kommer finnas de som ska återvända efter en med covid-19
 
optimum
tttomten tttomten skrev:
Vad är syftet?
Att utsätta vårdpersonal och andra som kommer i kontakt med den sjuka tex på väg till testningen torde vara kontraproduktivt. Varför tycker du inte att egen isolering är bäst?
Egen isolering är nog bra men även att få klart vad det är för något man smittats av.
 
optimum optimum skrev:
Egen isolering är nog bra men även att få klart vad det är för något man smittats av.
Men varför?
Vad ska du / kan du göra med informationen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja det kan nog vara så och som någon annan skrev om Danmark så kan det vara så att det endast är för att visa handlingskraft.
Invaggar i falsk trygghet?

Har du förslag på vad vi borde göra istället?
Vad sägs om att lyssna på experterna istället för att killgissa på ett forum och/eller ta till drastiska beslut ifall de enbart pr i syfte att vinna politiska poäng? Fast det är ju inte så spännande förstås så jag tycker vi alla ska springa ut och köpa lite toapapper istället.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Det är slut...(toapappret alltså:))
 
Intressant att höra Anders Tegnell i Agenda.

Mellan raderna så säger han att vi inte kan strama åt smittvägarna mer än vad vi gör just nu, detta då folk inte kommer att följa reglerna. På sikt kommer man dock att få större acceptans och då kan man strama åt hårdare.

Det är som jag misstänkt tidigare, man räknar inte med att folk skall acceptera att göra som i Korea.

Det är helt enkelt så att folks dumhet kommer att döda många människor...
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Lena Hallengren vet mycket väl att hon kommer att fatta beslut om tvångsarbete med tvångsförflyttning för vårdpersonal, men det vill hon inte svara på ändå utan glider undan frågan.

Jag tycker fortfarande att de inte vågar att berätta hur illa detta kommer att bli. Antagligen för att det skulle bli kaos då. Folk skulle inte längre göra sitt jobb, de skulle hamstra allt de kommer över och det skulle riskera att bli stor laglöshet. Även här handlar det nog om att man kommer att skala upp informationen allt eftersom man måste. Man värmer sakta upp grytan.
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är helt enkelt så att folks dumhet kommer att döda många människor...
Det är där jag tror politiker får hjälpa till lite. FHM kanske ger bästa råd i förhållande till dagens läge. Tvätta händerna, stanna hemma om du e krasslig, besök inga gamla.

Men för att folk ska fatta det är allvar behövs kanske lite symbolpolitik. Att stänga gymmen, biograferna o nattklubbarna o lite annat kanske inte gör nytta enligt FHM men tror många därigenom skulle få lite hjälp på traven att inse allvaret.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det är där jag tror politiker får hjälpa till lite. FHM kanske ger bästa råd i förhållande till dagens läge. Tvätta händerna, stanna hemma om du e krasslig, besök inga gamla.

Men för att folk ska fatta det är allvar behövs kanske lite symbolpolitik. Att stänga gymmen, biograferna o nattklubbarna o lite annat kanske inte gör nytta enligt FHM men tror många därigenom skulle få lite hjälp på traven att inse allvaret.
Precis. Symbol politik är viktigt. Jag nämnde tidigare i denna tråden om vårdpersonal som var i karantän som gick och tränade på gymmet. Den typen av dumhet kan stoppas genom att föra symbolpolitik. Naturligtvis leder detta till större ekonomisk skada på samhällsekonomin. Den typen av företag går redan ordentligt illa, de kommer ändå att få det mycket svårt att överleva!
 
M MagHam skrev:
Skrivits innan i tråden men tål att upprepas:
Nu om inte förr dags att vi alla (inklusive Anders Tegnell) lär oss:
NYSA OCH HOSTA I ARMVECKET
Tyvärr är han inte ensam om att ha ovanan att göra det i handen.
Och då hamnar kletet på handtag, hissknappar trappräcken... you name it.
Har en tantvän på kollektivet som påstår att inte tvätta händerna innan man går på toaletten låser dörren är värre än att slicka på fingrarna efter att man låst dörren. Hon menar att det är både varmt och fuktigt där nere så bakterier och virus borde trivas bättre där än i munnen. Kommer precis hem från Amsterdam där var och varannan människa bär ansiktsskydd. Tycker själv att det varma och fuktiga ansiktsskyddet borde vara rena paradiset för virus och bakterier. Tror att det är bättre att direkt få i sig bakterier som i mindre mängd bryts ner av immunförsvaret istället för att växa till sig i skyddet. Annars kör jag själv med att hålla andan om någon hostar eller nyser. I folksamlingar drar jag inte några djupa andetag, bara så lätta att jag inte kommer att drabbas av andnöd.
 
N nallepu skrev:
Har en tantvän på kollektivet som påstår att inte tvätta händerna innan man går på toaletten låser dörren är värre än att slicka på fingrarna efter att man låst dörren. Hon menar att det är både varmt och fuktigt där nere så bakterier och virus borde trivas bättre där än i munnen. Kommer precis hem från Amsterdam där var och varannan människa bär ansiktsskydd. Tycker själv att det varma och fuktiga ansiktsskyddet borde vara rena paradiset för virus och bakterier. Tror att det är bättre att direkt få i sig bakterier som i mindre mängd bryts ner av immunförsvaret istället för att växa till sig i skyddet. Annars kör jag själv med att hålla andan om någon hostar eller nyser. I folksamlingar drar jag inte några djupa andetag, bara så lätta att jag inte kommer att drabbas av andnöd.
Jag vet inte riktigt hur tanten gör, men jag har papper emellan när jag torkar mig.
 
  • Haha
NiklasN123
  • Laddar…
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Folkhälsomyndigheten är nog en statlig myndig som ska ta ett samhällsansvar och se till vad som är bäst för hela samhället i sina uttalanden och inte bara hålla sig till rena medicinska uppgifter. Det är väl därför som vissa smittskyddsläkare, som bara tänker på det rent medicinska, tycker annorlunda än FHM,

Därmed inte sagt att jag alltid tycker samma sak som Tegnell.
De flesta tror nog bara att Folkhälsomyndigheten sysslar med hälsa, inte jämlikhet. Men på Folkhälsomyndighetens hemsida står det klart och tydligt ser jag nu att deras uppdrag är att ”främja en jämlik hälsa”, vad nu det är?

Jag tror att det kan vara olyckligt att myndigheter tar på sig roller som allmänheten inte förväntar sig att de ska göra. Jag tänker såklart på just ordet ”jämlik” i Folkhälsomyndigheten uppdragsbeskrivning.

Det finns en risk att detta snarare gör att folk blir misstänksamma eftersom Folkhälsomyndigheten kan misstänkas ha en annorlunda agenda än att just bara fokusera på att rädda så många som möjligt.

Jag har ikväll bland annat hört att många skolungdomar ej kommer gå till skolan imorgon, förmodligen för att de inte vill bli smittade. Vi får väl se imorgon hur utbrett detta är.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Kollade just på worldometer.com. Sydkorea som haft utbrottet en lång tid har förhållandevis få döda. Tyskland, Frankrike och Spanien har har utbrott ungefär lika länge, och har samma storleksordning på befolkning och antal fall, men Tyskland har oerhört mycket färre döda.

Är sanningen den att en stark bilindustri (Sydkorea, Tyskland och Sverige) parat med vulgära dryckesvanor (Oktoberfest) är det som skyddar mot viruset? Eller har Spanien och Frankrike (Italien vet vi) en gammal och skröplig befolkning?
 
Mikael_L
Haha.
Men skillnader kan vi kanske hitta i hur vi träffas, samsas och umgås med de äldre.

I Sverige åtminstone är det relativt åtskilt mellan den äldre pensionerande generationen och deras barn/barnbarn.
Det är mycket ovanligt att vi bor alla på samma ställe, det är inte heller så vanligt att den äldre generationen är med på allt möjligt i vardagslivet.

Jag är rätt person att uttala mig över hur det är i Tyskland/Sydkorea/Frankrike, men jag kan tänka mig att det finns skillnader, som kan vara en delförklaring av situationen.
Sydkorea hade också en mycket snabb ökning i början, en takt som de har lyckats bromsa in. Och Sydkorea har testat många fler i befolkningen som säkerligen har någon slags betydelse, troligen större än saknaden av oktoberfest i alla fall. :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.