Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
L Lars48 skrev:
Mina vänner sätt er själva i hemkarantär eftersom staten bryr sig inte ett dugg om det här.
Hur drar du den slutsatsen när staten t.ex. avråder från besök hos gamla och kommer ut med riktlinjer för vad man ska göra om man har feber, snuva och/eller hosta?
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
De bästa siffrorna vi har är från Diamond Princess, 7 döda på 696 smittade -> 1% dödlighet. Dock var ju passagerarna i genomsnitt äldre. men å andra sidan fick alla tillgång till adekvat sjukvård.
 
H hapazard skrev:
De bästa siffrorna vi har är från Diamond Princess, 7 döda på 696 smittade -> 1% dödlighet. Dock var ju passagerarna i genomsnitt äldre. men å andra sidan fick alla tillgång till adekvat sjukvård.
Sydkoreas siffror är nog ännu bättre, 0,7% baserat på tusentals test.
 
N NiklasN123 skrev:
Sydkoreas siffror är nog ännu bättre, 0,7% baserat på tusentals test.
Mm, men problemet är att testen bara upptäcker pågående infektion (inte om du är smittad men inte sjuk än, eller om du tillfrisknat) och att personer som inte fått symptom antagligen inte testats i lika hög utsträckning. Men hoppfullt eftersom det pekar mot att dödligheten är lägre än 0.7% i allmän population.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Finns det något (enkelt) sätt att kolla om man antikroppar så man vet om man varit sjuk och blivit immun?
 
useless useless skrev:
Finns det något (enkelt) sätt att kolla om man antikroppar så man vet om man varit sjuk och blivit immun?
Man vet inte effekten av hur lång en immunitet skulle innebära. Så även om man blivit smittad så kan man inte säga att man inte kommer bli sjuk igen. Det är mycket gissningslek och vi vet inte säkert förrän framåt hösten.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
sysmali
useless useless skrev:
Finns det något (enkelt) sätt att kolla om man antikroppar så man vet om man varit sjuk och blivit immun?
Det undrar jag också. Som jag tidigare länkade till så säger de flesta experter att det är sannolikt att man blir immun.

Jag tänker att de som haft viruset skulle kunna hjälpa till där behov finns. Kanske roteras in i vården och hjälpa till med enklare sysslor som matchar deras kompetens.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Det undrar jag också. Som jag tidigare länkade till så säger de flesta experter att det är sannolikt att man blir immun.

Jag tänker att de som haft viruset skulle kunna hjälpa till där behov finns. Kanske roteras in i vården och hjälpa till med enklare sysslor som matchar deras kompetens.
Man har i Singapore nu tagit fram ett test för antikroppar, så det är på gång. Antikroppar säger dock inget om hur länge man är immun (vilket beror på hur snabbt viruset muterar i kombination med hur snabbt antikropparna reduceras).
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Över 1000 st smittade blev det över helgen som många i den här tråden hade befarat. Om ett par veckor kan lika bra bli över 10000 st om det fortsätter så. Mina vänner sätt er själva i hemkarantär eftersom staten bryr sig inte ett dugg om det här.
De förbereder sig för en utbredd epidemi istället att förhindra att viruset sprider sig. Civilkurage som gäller.
Staten har skött sig briljant hitintills
 
  • Gilla
  • Älska
dof och 2 till
  • Laddar…
Var förkyld måndag till onsdag förra veckan och var hemma från jobbet. Planerade att jobba på torsdagen men kom överens med chefen att vara hemma hela veckan. Är fortfarande lite snorig och hostig men feberfri sedan i tisdags. Planen är att knega imorgon
 
  • Arg
tveksamt
  • Laddar…
sysmali
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag var på ICA Maxi idag som ligger nära där jag bor.
det var tomt på vissa ställen på hyllorna och det var en hamster i butiken som packade vagnen överfull.

Som den personen såg ut ja jag ska försöka beskriva.
Stressad herre, som nog endå var en som var mån om sitt utseende, fina skor och kläder (för att gå på ica maxi).
tittar stressat åt alla håll och ser allmänt förvirrad ut när han står där i manuellkassan och väntar på att lasta upp varor.
nej det såg inte ut som en person som var van att storhandla eller kunde ens använda självskanning.

Ja jösses, i såna här tider dyker såna upp, man ser dom inte så ofta annars.
 
  • Haha
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Putte 9497 skrev:
Var förkyld måndag till onsdag förra veckan och var hemma från jobbet. Planerade att jobba på torsdagen men kom överens med chefen att vara hemma hela veckan. Är fortfarande lite snorig och hostig men feberfri sedan i tisdags. Planen är att knega imorgon
Avvakta att bryta din karantän tills symptomen är borta och vänta 48 h till.
 
  • Gilla
  • Älska
tveksamt och 10 till
  • Laddar…
sysmali
Om detta nu stämmer, så finns från igår ett test som på 15 min visar om man har en aktiv eller avslutad infektion av COVID-19.

This test detects both early marker and late marker, IgM/IgG antibodies in human finger-prick or venous blood samples.

https://www.biomedomics.com/products/infectious-disease/covid-19-rt/

Edit. Såg att testet använts i Kina, men FDA och CDC har ej godkänt metoden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.