2 359 764 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ska bli intressant att se hur mycket självkarantän folk väljer denna vecka.
Första intryck från regionaltåget mot Stockholm är att det är tomt. Normalt överfullt med risk för ståplats. Denna måndagsmorgon kring 20% besatt. Ändå hart SJ valt att ställa in ett av tågen på linjen (brist på resanden eller bara slump?). De vanliga hostande medresenärer saknas. Stockholms statligt anställda tjänstemannaklass väljer tydligen självkarantän och följer inte statens råd.
(Anders Tegnell sitter även på dessa ödsliga tåg från Linköping. Blir tufft för honom att stå emot det här sociala trycket.)
Första intryck från regionaltåget mot Stockholm är att det är tomt. Normalt överfullt med risk för ståplats. Denna måndagsmorgon kring 20% besatt. Ändå hart SJ valt att ställa in ett av tågen på linjen (brist på resanden eller bara slump?). De vanliga hostande medresenärer saknas. Stockholms statligt anställda tjänstemannaklass väljer tydligen självkarantän och följer inte statens råd.
(Anders Tegnell sitter även på dessa ödsliga tåg från Linköping. Blir tufft för honom att stå emot det här sociala trycket.)
Ja Anders Tegnell hostade i händerna på TV och fick kritik för det.Claes Sörmland skrev:
Ska bli intressant att se hur mycket självkarantän folk väljer denna vecka.
Första intryck från regionaltåget mot Stockholm är att det är tomt. Normalt överfullt med risk för ståplats. Denna morgon kanske 20% besatt. Ändå hart SJ valt att ställa in ett av tågen på linjen (rist på resanden eller ara slump?). De vanliga hostande medresenärer saknas. Stockholms statligt anställda tjänstemannaklass väljer tydligen självkarantän och följer inte statens råd.
(Anders Tegnell sitter även på dessa ödsliga tåg från Linköping. Blir tufft för honom att stå emot det här sociala trycket.)
Alltså har eller hade han symptom som klassas att man ska vara hemma.
Anders Tegnell alltså misstänkt covid-19 smittad.
Eller hur ska man tolka det?
Värt att repetera. Man stannar hemma vid minsta lilla symptom som liknar förkylning eller influensa. Även vad man vanligen tycker är tramssymptom. Detta är den enda strategi vi har för att begränsa smittan så den måste hållas. Även om du råkar stanna hemma helt i onödan.Silver78 skrev:
Det hostandet skedde före den nya strategin. Men har han symptom ska naturligtvis stanna hemma och isolera sig.optimum skrev:
John Campbell lyfte igår problemen med att använda mediciner mot Covid-19. Febernedsättande (utom Alvedon då den inte innehåller antiinflammatoriska ämnen - enligt fransmännen) förvärrar sjukdomen. Kortison (används bland annat för att snabba på läkningen och hämma inflammation i lungorna vid vanliga lunginflammationer) förvärrar sjukdomen.
Här bör man fundera på hur man skall göra med astma, de som medicinerar med kortison bör kanske sluta med kortisonet och bara använda de kortisonfria medicinerna? Vi lär få höra mer om detta inom de närmaste dagarna. Jag har två barn med astma så jag följer definitivt vad som händer inom detta området och jag planerar att agera proaktivt också. Så snart någon i vår närhet får Covid-19 så kommer kortisonet att få vänta då det har viss långtidsverkan också. OK, sonen kan då inte träna, men då får det bli så.
Kan även tipsa att även om Pracetamol/Alvedon är slut på många ställen så går det att beställa tre paket fraktfritt för enbart 10kr/st på ett av de större nätapoteken (byt ut den sista bokstaven i ordet apotek mot en annan så hittar ni rätt - vill inte göra för mycket reklam).
Här bör man fundera på hur man skall göra med astma, de som medicinerar med kortison bör kanske sluta med kortisonet och bara använda de kortisonfria medicinerna? Vi lär få höra mer om detta inom de närmaste dagarna. Jag har två barn med astma så jag följer definitivt vad som händer inom detta området och jag planerar att agera proaktivt också. Så snart någon i vår närhet får Covid-19 så kommer kortisonet att få vänta då det har viss långtidsverkan också. OK, sonen kan då inte träna, men då får det bli så.
Kan även tipsa att även om Pracetamol/Alvedon är slut på många ställen så går det att beställa tre paket fraktfritt för enbart 10kr/st på ett av de större nätapoteken (byt ut den sista bokstaven i ordet apotek mot en annan så hittar ni rätt - vill inte göra för mycket reklam).
En annan sak som Campbell lyfte igår var hur hög kurvan blir och när, en peak i juni eller tidigare är med hans exempel på att man misslyckats med att platta till kurvan. Tegnell säger att man skall kunna börja spela fotboll i juni eller juli. Detta kan bara ske om vi får väldigt överbelastad sjukvård och inte isolerar oss tillräckligt, eller om vi redan nu låser in oss totalt och agerar som man gjorde i Wuhan/Kina.
I Campbell's exempel så har man i en utplattad kurva toppen runt årsskiftet.
Ville bara med detta exempel visa på att Tegnell fortfarande inte berättar hela sanningen!
I Campbell's exempel så har man i en utplattad kurva toppen runt årsskiftet.
Ville bara med detta exempel visa på att Tegnell fortfarande inte berättar hela sanningen!
Oavsett nuvarande strategi borde han vetat om det vi nu kör med.Claes Sörmland skrev:
Alla med symptom ska hålla sig borta från andra. Stanna hemma.
Eller har Anders Tegnell testats och haft negativt på covid-19?
Annars borde väl han inte medverkat i studion.
Som chef beordrar jag numera alla inom min personal att stanna hemma om de hostar (eller andra 1177 klassade symptom). Oavsett vad som framkallade hostan.
Vissa rökare hostar och de ska stanna hemma nu.
Är någon snuvig så stanna hemma oavsett om det är allergier. Det kan vara covid-19
Mycket intressant.pacman42 skrev:
Antingen vet han inte mer eller som det du är inne på att han inte berättar allt.
Det senare borde vara bättre för då finns kunskap som går använda för att förbättra läget.
Hoppas han berättar det för Stefan Löfven så vi får lite mer goda råd än att bara tvätta händerna med tvål och vatten.
Samma regler gäller på den lokala grundskalan där jag bor. Hostar någon så måste de genast gå hem.optimum skrev:
Oavsett nuvarande strategi borde han vetat om det vi nu kör med.
Alla med symptom ska hålla sig borta från andra. Stanna hemma.
Eller har Anders Tegnell testats och haft negativt på covid-19?
Annars borde väl han inte medverkat i studion.
Som chef beordrar jag numera alla inom min personal att stanna hemma om de hostar (eller andra 1177 klassade symptom). Oavsett vad som framkallade hostan.
Vissa rökare hostar och de ska stanna hemma nu.
Är någon snuvig så stanna hemma oavsett om det är allergier. Det kan vara covid-19
Problemet är att alla som klarar av att använda Google kan hitta denna information, John Campbell är med på flera brittiska TV-kanaler, nu senast Sky news. Och detta är naturligtvis inte fake news (även om man från myndigheternas sida försöker så lite tvivel genom att prata om fake news i smittans följe), det kan de som kommer ihåg sin matte från första året på gymnasiet snabbt räkna ut. Varför får man då ett misstroende mot FHM inom vissa grupper i samhället? Det är inte heller det så svårt att räkna ut...optimum skrev:
Mycket intressant.
Antingen vet han inte mer eller som det du är inne på att han inte berättar allt.
Det senare borde vara bättre för då finns kunskap som går använda för att förbättra läget.
Hoppas han berättar det för Stefan Löfven så vi får lite mer goda råd än att bara tvätta händerna med tvål och vatten.
Det är precis så man gör för att "kapa toppen" och sprida ut smittan över längre tid:optimum skrev:
Stefan Löfven igen
En bred åtgärdsplan.
Handhygien.
Alla ska stanna hemma om de har hosta, snuva eller halsont eller feber sade Stefan Löfven.
Tvätta händerna med tvål och vatten
Ja jag tvättar alltid händerna när jag varit på toa eller vid behov.
Nu med otestade misstänkta smittade tvättar jag händerna oftare.
Nå, har du några kloka råd till oss som fortfarande vill veta mer?
- Tvätta händerna när du varit i kontakt med andra (tex varit och handlat)
- Tvätta händerna innan du gör mat
- Undvik att träffa äldre eller sjuka personer
- Undvik täta folksamlingar
Varför tycker du att det är för lite? Vill du att det ska slås på stora trumman, stängas ner, vara spärrar och vakter?
Är det för att det känns tryggare så eller för att du som erfaren epidemiolog vet att det är så man måste göra för att få den önskade långsamma spridningen av smittan?
Det är ju den officiella forskningen och rapporteringen han går igenom. Han förklarar också väldigt pedagogiskt innehållet.useless skrev:
Edit: räkna själv på hur många som måste ha varit sjuka innan juni för att smittans topp då skall ha passerats. Räkna sedan ut hur detta slår på sjukvården. Matematiken från första året på gymnasiet ger dig tillräckliga kunskaper för att få rätt antal nollor på antalet sjuka och antalet som behöver läggas in på sjukhus.
Edit2: Han har förresten doktorerat också, så han är doktor (dock inte läkare). Han har rest världen runt och byggt upp sjukvård i andra länder.
Det enda vår regering gör är att fördröja smitt spridningen så att vården inte blir överbelastad.F Finndjävel skrev:Men experterna säger att man ska stänga skolor och förhindra större sociala samlingar. Det är våra regeringar som är flata och inte vågar agera enligt vad som är bäst.
Läs denna artikel där man undersökt hur liknande åtgärder fungerat under spanska sjukan:
[länk]
"School closure and public gathering bans activated concurrently represented the most common combination implemented in 34 cities (79%); this combination had a median duration of 4 weeks (range, 1-10 weeks) and was significantly associated with reductions in weekly EDR. The cities that implemented nonpharmaceutical interventions earlier had greater delays in reaching peak mortality (Spearman r = −0.74, P < .001), lower peak mortality rates (Spearman r = 0.31, P = .02), and lower total mortality (Spearman r = 0.37, P = .008). There was a statistically significant association between increased duration of nonpharmaceutical interventions and a reduced total mortality burden (Spearman r = −0.39, P = .005)."
Det där är vad experterna och vetenskapen säger. Varför följer inte politikerna?
Nej, samma principer gäller för Covid-19 som för influensa och förkylning, stanna hemma tills du känner dig frisk. Även med Covid-19 räcker det att hålla sig ifrån andra, men är "andra" en ung frisk person är det ingen skada skedd om hen blir smittad. Problemet är INTE att Covid-19 är så mycket farligare än influensa för det är det inte. Problemet är istället att det inte finns något vaccin och ingen tidigare immunitet, så vi riskerar att få en okontrollerad spridning där allt för många gamla och sjuka samtidigt behöver intensivvård.optimum skrev:
Enkelt.
Så här tänker jag.
Om jag blir sjuk och inte har covid-19 så kan jag ganska snabbt återgå till arbetet när feber är borta och man känner sig redo.
Med covid-19 bör man vara hemma några dagar efter symptomen försvunnit, kanske ännu flera dagar.
Dessutom bör man verkligen hålla sig borta från andra om man har covid-19 men med lite förkylning räcker det om man håller sig undan från andra och konsekvenserna lindriga om man ändå skulle smitta någon med lite förkylning.
Detta motverkas genom Stefan Löfvens "tama" råd som han gav ut i samråd med experter på FHM.