Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sysmali sysmali skrev:
Jag tänker att de som haft viruset skulle kunna hjälpa till där behov finns. Kanske roteras in i vården och hjälpa till med enklare sysslor som matchar deras kompetens.
Precis. Vet man att man har haft covid-19 så kan man iallafall utgå ifrån att man är immun ett tag framåt och kan jobba inom t ex äldrevården där det är viktigt att inte föra in smitta.
Det behöver ju inte vara ny personal. Det finns nog tillräckligt många inom äldrevården som kommer att bli sjuka i förkylningsliknande symptom där man vill veta om dom haft eller kommer att få covid-19.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Avvakta att bryta din karantän tills symptomen är borta och vänta 48 h till.
Nä faan, då måste man ha läkarintyg och de har nog att göra som det är ändå
 
H
H Hallerudsbo skrev:
har de inte sagt nu att du inte behöver läkarintyg på grund av att de inte vill ha in folk till läkaren
Det krävs fortfarande men är skall beslutas om i ett senare skede.
 
H
Silver78 Silver78 skrev:
Nix. Det krävs läkarintyg från sjunde dagen.
såg nu att det var bara ett förslag som de ska ta ställning till
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur drar du den slutsatsen när staten t.ex. avråder från besök hos gamla och kommer ut med riktlinjer för vad man ska göra om man har feber, snuva och/eller hosta?
Allmän råd hjälper inte om staten vill förhindra att allt fler drabbad då behövs det hårda tag. Stänga ner allt och hålla hemma befolkningen som Kina gjorde.
Staten i mina ögon har släppt det helt och hållet. De kommer inte att göra nåt vad gäller smittrisken utan allt focus kommer att vara på vården. Jämfört med andra länder typ Sydkorea, Kina även Iran, Sverige har inte gjort nånting och tänker inte göra nåt åt det heller. Fritt fall som gäller.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
har de inte sagt nu att du inte behöver läkarintyg på grund av att de inte vill ha in folk till läkaren

[länk]
En kul grej är ju SJ..
https://www.sj.se/sv/om/om-sj/senaste-info-coronavirus.html

D
om är nöjda med en nätdoktors utlåtande om man har köpt en icke ombokar biljett, dock vet man ju inte om ens avgång blir av...

Varför inte låta folk avboka utan intyg så att dom kan planera sin tidtabell något bättre..?
 
BirgitS
L Lars48 skrev:
Allmän råd hjälper inte om staten vill förhindra att allt fler drabbad då behövs det hårda tag. Stänga ner allt och hålla hemma befolkningen som Kina gjorde.
Staten i mina ögon
Men Kina gjorde inte det förrän i ett väldigt sent skede, efter att det hade funnits infekterade i flera månader. Det går inte att förhindra att fler drabbas när infektionen finns överallt och utan att det t.ex. gör att sjukvården slutar att fungera.
 
Claes Sörmland
P Putte 9497 skrev:
Nä faan, då måste man ha läkarintyg och de har nog att göra som det är ändå
Skaffa sjukintyg.

Silver78 Silver78 skrev:
Det krävs fortfarande [sjukintyg] men är skall beslutas om i ett senare skede.
Varför har de inte löst detta? Nu sluter vi upp under krisen men sen kommer deras huvuden att rulla. Så här dålig får man inte vara i regeringsställning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men Kina gjorde inte det förrän i ett väldigt sent skede, efter att det hade funnits infekterade i flera månader. Det går inte att förhindra att fler drabbas när infektionen finns överallt och utan att det t.ex. gör att sjukvården slutar att fungera.
Om man vill förhidra det då görman nåt åt saken. Sydkorea stängde alla skolor, högskolor, bio, kafeteria, idrottsmatcher, desinfekterade metro och bussar två gg om dagen, myndigheter var halvstängda.
Alltså nånting förväntar man sig att staten gör.
Det är inte bara jag sim kritiserar staten.
Du har väl inte missat Kinas kritik

Kina kritiserar Sveriges corona-hantering
SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSETPublicerad 14 mar 2020 kl 06.18
LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
314@60.jpg
Kinas ledare Xi Jinping.Foto: JU P
IRAN. Brandmän desinfekterar gatorna i Teheran.Foto: ABEDIN TAHERKENAREH / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN


Kina kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset, rapporterar Ekot.

I en tidning som ägs av det styrande kommunistpartiet anklagas Sverige för att ha ”kapitulerat” inför smittan.

– Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst, säger Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet till SR.
 
P
Nu lyckades ju inte Kina så bra i början och Kina försöker också få bort focus från sina misslyckanden i tidigt skede...

Så det är trist @Lars48 att du hade en dålig upplevelse men du drar för breda penseldrag så att det passar dig och din uppfattning av verkligheten.

Så genom att vrida perspektiv kan man se saker på olika sätt. Ett virus som kommer tillbaka år efter år, som blir för dyrt att vaccinera alla för, det finns bara en väg, att få många immuna....
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Kina kritiserar Sveriges corona-hantering
SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSETPublicerad 14 mar 2020 kl 06.18
LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
[bild]
Kinas ledare Xi Jinping.Foto: JU P
IRAN. Brandmän desinfekterar gatorna i Teheran.Foto: ABEDIN TAHERKENAREH / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN


Kina kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset, rapporterar Ekot.

I en tidning som ägs av det styrande kommunistpartiet anklagas Sverige för att ha ”kapitulerat” inför smittan.

– Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst, säger Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet till SR.

Jag tror nog att man i första hand ska se det där som ett inlägg i den infekterade relationen med Kina på grund av Gui Minhai.
 
  • Gilla
BirgitS och 8 till
  • Laddar…
Vi kommer förmodligen se en mycket högre dödlighet här än i Kina. Italien har om man räknar smittade/döda en dödlighet på 10 procent. Det kan finnas ett stort mörkertal som gör siffrorna snedvridna men det är konstaterat att det är akut brist på respiratorer i Italien just nu. Det kommer se likadant ut här om inte värre med endast dryga 500 respiratorer i hela landet.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Om man vill förhidra det då görman nåt åt saken. Sydkorea stängde alla skolor, högskolor, bio, kafeteria, idrottsmatcher, desinfekterade metro och bussar två gg om dagen, myndigheter var halvstängda.
Alltså nånting förväntar man sig att staten gör.
Det är inte bara jag sim kritiserar staten.
Du har väl inte missat Kinas kritik

Kina kritiserar Sveriges corona-hantering
SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSETPublicerad 14 mar 2020 kl 06.18
LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
[bild]
Kinas ledare Xi Jinping.Foto: JU P
IRAN. Brandmän desinfekterar gatorna i Teheran.Foto: ABEDIN TAHERKENAREH / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN


Kina kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset, rapporterar Ekot.

I en tidning som ägs av det styrande kommunistpartiet anklagas Sverige för att ha ”kapitulerat” inför smittan.

– Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst, säger Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet till SR.
Det där är bara bullshit
Man behöver inte stänga ner, det här eländet har stoppat all sport och evenemang och folk förlorar pengar.
Det är vansinne, vad Kina en kommunistdiktatur är inget att lyssna på, man såg ju hur dom behandlade folk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.