2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Precis. Vet man att man har haft covid-19 så kan man iallafall utgå ifrån att man är immun ett tag framåt och kan jobba inom t ex äldrevården där det är viktigt att inte föra in smitta.sysmali skrev:
Det behöver ju inte vara ny personal. Det finns nog tillräckligt många inom äldrevården som kommer att bli sjuka i förkylningsliknande symptom där man vill veta om dom haft eller kommer att få covid-19.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
har de inte sagt nu att du inte behöver läkarintyg på grund av att de inte vill ha in folk till läkarenP Putte 9497 skrev:
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/03/13/krav-pa-sjukintyg-tas-bort/
Allmän råd hjälper inte om staten vill förhindra att allt fler drabbad då behövs det hårda tag. Stänga ner allt och hålla hemma befolkningen som Kina gjorde.BirgitS skrev:
Staten i mina ögon har släppt det helt och hållet. De kommer inte att göra nåt vad gäller smittrisken utan allt focus kommer att vara på vården. Jämfört med andra länder typ Sydkorea, Kina även Iran, Sverige har inte gjort nånting och tänker inte göra nåt åt det heller. Fritt fall som gäller.
En kul grej är ju SJ..H Hallerudsbo skrev:
https://www.sj.se/sv/om/om-sj/senaste-info-coronavirus.html
Dom är nöjda med en nätdoktors utlåtande om man har köpt en icke ombokar biljett, dock vet man ju inte om ens avgång blir av...
Varför inte låta folk avboka utan intyg så att dom kan planera sin tidtabell något bättre..?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Men Kina gjorde inte det förrän i ett väldigt sent skede, efter att det hade funnits infekterade i flera månader. Det går inte att förhindra att fler drabbas när infektionen finns överallt och utan att det t.ex. gör att sjukvården slutar att fungera.L Lars48 skrev:
Skaffa sjukintyg.P Putte 9497 skrev:
Varför har de inte löst detta? Nu sluter vi upp under krisen men sen kommer deras huvuden att rulla. Så här dålig får man inte vara i regeringsställning.Silver78 skrev:
Om man vill förhidra det då görman nåt åt saken. Sydkorea stängde alla skolor, högskolor, bio, kafeteria, idrottsmatcher, desinfekterade metro och bussar två gg om dagen, myndigheter var halvstängda.BirgitS skrev:
Alltså nånting förväntar man sig att staten gör.
Det är inte bara jag sim kritiserar staten.
Du har väl inte missat Kinas kritik
Kina kritiserar Sveriges corona-hantering
SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSETPublicerad 14 mar 2020 kl 06.18
LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV

Kinas ledare Xi Jinping.Foto: JU P
IRAN. Brandmän desinfekterar gatorna i Teheran.Foto: ABEDIN TAHERKENAREH / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Kina kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset, rapporterar Ekot.
I en tidning som ägs av det styrande kommunistpartiet anklagas Sverige för att ha ”kapitulerat” inför smittan.
– Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst, säger Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet till SR.
Fan viruset tog sig in på ett äldreboende. Det är så här dödstalen börjar stiga.
https://omni.se/coronafall-pa-aldreboende-hel-avdelning-i-karantan/a/Vb32o1
https://omni.se/coronafall-pa-aldreboende-hel-avdelning-i-karantan/a/Vb32o1
Nu lyckades ju inte Kina så bra i början och Kina försöker också få bort focus från sina misslyckanden i tidigt skede...
Så det är trist @Lars48 att du hade en dålig upplevelse men du drar för breda penseldrag så att det passar dig och din uppfattning av verkligheten.
Så genom att vrida perspektiv kan man se saker på olika sätt. Ett virus som kommer tillbaka år efter år, som blir för dyrt att vaccinera alla för, det finns bara en väg, att få många immuna....
Så det är trist @Lars48 att du hade en dålig upplevelse men du drar för breda penseldrag så att det passar dig och din uppfattning av verkligheten.
Så genom att vrida perspektiv kan man se saker på olika sätt. Ett virus som kommer tillbaka år efter år, som blir för dyrt att vaccinera alla för, det finns bara en väg, att få många immuna....
L Lars48 skrev:Kina kritiserar Sveriges corona-hantering
SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSETPublicerad 14 mar 2020 kl 06.18
LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
[bild]
Kinas ledare Xi Jinping.Foto: JU P
IRAN. Brandmän desinfekterar gatorna i Teheran.Foto: ABEDIN TAHERKENAREH / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Kina kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset, rapporterar Ekot.
I en tidning som ägs av det styrande kommunistpartiet anklagas Sverige för att ha ”kapitulerat” inför smittan.
– Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst, säger Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet till SR.
Jag tror nog att man i första hand ska se det där som ett inlägg i den infekterade relationen med Kina på grund av Gui Minhai.
Vi kommer förmodligen se en mycket högre dödlighet här än i Kina. Italien har om man räknar smittade/döda en dödlighet på 10 procent. Det kan finnas ett stort mörkertal som gör siffrorna snedvridna men det är konstaterat att det är akut brist på respiratorer i Italien just nu. Det kommer se likadant ut här om inte värre med endast dryga 500 respiratorer i hela landet.
Det där är bara bullshitL Lars48 skrev:Om man vill förhidra det då görman nåt åt saken. Sydkorea stängde alla skolor, högskolor, bio, kafeteria, idrottsmatcher, desinfekterade metro och bussar två gg om dagen, myndigheter var halvstängda.
Alltså nånting förväntar man sig att staten gör.
Det är inte bara jag sim kritiserar staten.
Du har väl inte missat Kinas kritik
Kina kritiserar Sveriges corona-hantering
SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSETPublicerad 14 mar 2020 kl 06.18
LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
[bild]
Kinas ledare Xi Jinping.Foto: JU P
IRAN. Brandmän desinfekterar gatorna i Teheran.Foto: ABEDIN TAHERKENAREH / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Kina kritiserar Sveriges hantering av coronaviruset, rapporterar Ekot.
I en tidning som ägs av det styrande kommunistpartiet anklagas Sverige för att ha ”kapitulerat” inför smittan.
– Man pekar specifikt ut Sverige som särskilt ansvarslöst, säger Björn Jerdén, chef vid Asienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet till SR.
Man behöver inte stänga ner, det här eländet har stoppat all sport och evenemang och folk förlorar pengar.
Det är vansinne, vad Kina en kommunistdiktatur är inget att lyssna på, man såg ju hur dom behandlade folk.