Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
De flesta tror nog bara att Folkhälsomyndigheten sysslar med hälsa, inte jämlikhet. Men på Folkhälsomyndighetens hemsida står det klart och tydligt ser jag nu att deras uppdrag är att ”främja en jämlik hälsa”, vad nu det är?

Jag tror att det kan vara olyckligt att myndigheter tar på sig roller som allmänheten inte förväntar sig att de ska göra. Jag tänker såklart på just ordet ”jämlik” i Folkhälsomyndigheten uppdragsbeskrivning.

Det finns en risk att detta snarare gör att folk blir misstänksamma eftersom Folkhälsomyndigheten kan misstänkas ha en annorlunda agenda än att just bara fokusera på att rädda så många som möjligt.

Jag har ikväll bland annat hört att många skolungdomar ej kommer gå till skolan imorgon, förmodligen för att de inte vill bli smittade. Vi får väl se imorgon hur utbrett detta är.
Om jag tillåts gissa så handlar ”jämlik” om att det tex finns skillnader i personers hälsa mellan män och kvinnor eller mellan andra befolkningsgrupperingar (storstadsbor vs lantisar tex) vilket vi vill bli av med. Så även om det känns lite skitnödigt för oss medelålders vita lättkränkta så kanske det finns en rimlighet i det?

Dessutom tycker jag att det är rätt självklart att myndigheten hela tiden måste väga in andra saker (ekonomi) när man tar fram nya rekommendationer till regeringen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Det där med jämlik handlar som sagt var om ett långsiktigt arbete för att få bort strukturella hälsoskillnader i samhället. Knappast något man ska använda som joker i en akut situation.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag tillåts gissa så handlar ”jämlik” om att det tex finns skillnader i personers hälsa mellan män och kvinnor eller mellan andra befolkningsgrupperingar (storstadsbor vs lantisar tex) vilket vi vill bli av med. Så även om det känns lite skitnödigt för oss medelålders vita lättkränkta så kanske det finns en rimlighet i det?

Dessutom tycker jag att det är rätt självklart att myndigheten hela tiden måste väga in andra saker (ekonomi) när man tar fram nya rekommendationer till regeringen.
Nu har ju Tegnell sagt att det inte är jämlikt att vissa kan arbeta hemifrån när andra inte kan det, så nog tar de med utjämningspolitik in i ordet jämlik och som grund för åtgärderna.

Som jag tolkar det är man beredd att offra liv för att det skall vara mer rättvist - jag har svårt att tolka det Tegnell säger på något annat sätt.
 
  • Gilla
Riemann och 5 till
  • Laddar…
När man avgör vilka prioriteringar som ska göras för att rädda liv har man helt andra faktorer som styr jämfört med när man ger ut information för att få medborgarna att inte överreagera.

Tyvärr är det allt för många som tar fragment av det myndigheterna säger vid specifika tillfällen och sprider det som allenarådande sanningar. Lyssna på allt myndigheterna säger och sätt in det i sitt sammanhang.
 
  • Gilla
Tabors39 och 4 till
  • Laddar…
I fredags meddela regeringen att de tillfälligt slopar kravet på läkarintyg från åttonde dagen och medierna basunerar ut det. Men om man forskar lite så är det bara ett förslag och varför går man ut med det i media om det inte är beslutat för. Man blir ju helt rådvill över vad som gäller.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har ju Tegnell sagt att det inte är jämlikt att vissa kan arbeta hemifrån när andra inte kan det, så nog tar de med utjämningspolitik in i ordet jämlik och som grund för åtgärderna.

Som jag tolkar det är man beredd att offra liv för att det skall vara mer rättvist - jag har svårt att tolka det Tegnell säger på något annat sätt.
ok.

hur yttrar sig detta då - liv mot rättvisa?

vi offrar ju liv för att spara pengar hela tiden överallt och det tycker vi är ok i de flesta fall (i några fall inte ok förstås, men generellt)
 
Redigerat:
optimum
T Trunk skrev:
Vad sägs om att lyssna på experterna istället för att killgissa på ett forum och/eller ta till drastiska beslut ifall de enbart pr i syfte att vinna politiska poäng? Fast det är ju inte så spännande förstås så jag tycker vi alla ska springa ut och köpa lite toapapper istället.
Vilka då experter?

Jag lyssnade på presskonferensen som Stefan Löfven hade igår med start 16:40
Lyssnade du?

Det jag fick fram där var att tvätta händerna och undvika kontakt med äldre personer.
Sedan att man ska göra en informationskampanj för 45 miljoner.
Kapa puckeln på smittade med covid-19
Inget om hur man ska göra.
Bara tvätta händerna.

Jag gjorde egna noteringar under presskonferensen med Stefan Löfven 16:40
även med Dan Eliasson, Olivia Wigzell och Johan Carlsson

Fick du fram något annat så får du gärna delge det.
Men sluta anklaga mig för att hitta på saker.
Det jag redovisat har jag oftast källor till.

Stefan Löfven igen
En bred åtgärdsplan.
Handhygien.

Alla ska stanna hemma om de har hosta, snuva eller halsont eller feber sade Stefan Löfven.

Tvätta händerna med tvål och vatten
Ja jag tvättar alltid händerna när jag varit på toa eller vid behov.
Nu med otestade misstänkta smittade tvättar jag händerna oftare.

Nå, har du några kloka råd till oss som fortfarande vill veta mer?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
I fredags meddela regeringen att de tillfälligt slopar kravet på läkarintyg från åttonde dagen och medierna basunerar ut det. Men om man forskar lite så är det bara ett förslag och varför går man ut med det i media om det inte är beslutat för. Man blir ju helt rådvill över vad som gäller.
Håller med dig.
Även behövs detta snabbt ut som beslut till företagen så de inte kräver läkarintyg från 8:e dagen.
Nu är det bara förvirring och strul.

Jag tycker det är bra med slopandet av läkarintyg även om jag misstänker att många kommer utnyttja detta felaktigt.
 
optimum
tttomten tttomten skrev:
Men varför?
Vad ska du / kan du göra med informationen?
Enkelt.
Så här tänker jag.
Om jag blir sjuk och inte har covid-19 så kan jag ganska snabbt återgå till arbetet när feber är borta och man känner sig redo.
Med covid-19 bör man vara hemma några dagar efter symptomen försvunnit, kanske ännu flera dagar.
Dessutom bör man verkligen hålla sig borta från andra om man har covid-19 men med lite förkylning räcker det om man håller sig undan från andra och konsekvenserna lindriga om man ändå skulle smitta någon med lite förkylning.
 
useless useless skrev:
När man avgör vilka prioriteringar som ska göras för att rädda liv har man helt andra faktorer som styr jämfört med när man ger ut information för att få medborgarna att inte överreagera.

Tyvärr är det allt för många som tar fragment av det myndigheterna säger vid specifika tillfällen och sprider det som allenarådande sanningar. Lyssna på allt myndigheterna säger och sätt in det i sitt sammanhang.
Det är så här man skapar panik. Som du säger ger man inte all information till medborgarna för att folk skulle bli upprörda. Samtidigt förutsätts medborgarna kunna förstå ett sammanhang.

Hur då när vi inte har all information? Idag finns internet och allting läcker ut, folk är inte helt dumma. Det är så här konspirationsteorier föds.

Sedan har ju regeringen och diverse experter gjort det värre genom att förneka fakta som samhällsspridning och stängda gränser för att sedan tvingas vända.

Och i världens starkaste ekonomi med en osänkbar högkonjunktur går företag (SAS) på knäna efter ett par veckor.

Tacka sjutton för att gemene man blir förvirrad och rädd. De flesta ser framför sig masspridning med tusentals som behöver intensivvård och inte får det.

I Kina arbetar man nu sedan ett par veckor. Deras motsvarighet till Anders Tegnell och även presidenten gick för en månad sedan ut och sa att vi har inte råd att stänga ner landet utan folk måste faktiskt gå tillbaka till arbetet.

Men har man använt sunt förnuft och kräver att folk bär mask, distansarbetar där det går, tvättar händerna och minskar de sociala kontakterna så mycket det går utan att blanda in rättviseargument.
 
  • Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Enkelt.
Så här tänker jag.
Om jag blir sjuk och inte har covid-19 så kan jag ganska snabbt återgå till arbetet när feber är borta och man känner sig redo.
Med covid-19 bör man vara hemma några dagar efter symptomen försvunnit, kanske ännu flera dagar.
Dessutom bör man verkligen hålla sig borta från andra om man har covid-19 men med lite förkylning räcker det om man håller sig undan från andra och konsekvenserna lindriga om man ändå skulle smitta någon med lite förkylning.
Nä, det håller inte. Symptombilden är väldigt bred. Från snuva, förkylning, feber till rejält andningspåverkad. Man måste således stanna hemma vid symptom. Hur skall man då veta om det är Covid-19. Det gör man inte utan ett test. Då kan man absolut inte gå till jobbet ens med lite snuva.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Enkelt.
Så här tänker jag.
Om jag blir sjuk och inte har covid-19 så kan jag ganska snabbt återgå till arbetet när feber är borta och man känner sig redo.
Med covid-19 bör man vara hemma några dagar efter symptomen försvunnit, kanske ännu flera dagar.
Dessutom bör man verkligen hålla sig borta från andra om man har covid-19 men med lite förkylning räcker det om man håller sig undan från andra och konsekvenserna lindriga om man ändå skulle smitta någon med lite förkylning.
Du glömde en viktig aspekt, om man redan har haft Covid-19 så kan jag ha helt andra förhållningsregler (nu antar jag att vi får en längre immunitet, dvs åtminstone ett år). Den som har haft Covid-19 kan nämligen arbeta med att ta hand om Covid-19 med mindre effektiva skydd, det gör ingenting. Den kan även arbeta lätt förkyld som bussförare osv.

Edit: detta förutsätter naturligtvis att det finns tester för detta (som det som testas i Singapore). Dessa skulle man kunna skicka ut till folk och man kan sedan registrera resultatet från dem. På det sättet kan man styra vem som skall göra vad i samhället under det att smittan pågår (vilket troligen kommer att röra sig om 18 månader eller något liknande om vi inte får ett effektivt vaccin innan dess, vilket inte är rimligt att hoppas på).
 
Redigerat:
optimum
Silver78 Silver78 skrev:
Nä, det håller inte. Symptombilden är väldigt bred. Från snuva, förkylning, feber till rejält andningspåverkad. Man måste således stanna hemma vid symptom. Hur skall man då veta om det är Covid-19. Det gör man inte utan ett test. Då kan man absolut inte gå till jobbet ens med lite snuva.
Jag vet det för dessa regler tillämpar vi på vår arbetsplats och säkert på de flesta.
Med test hade fler kunnat arbeta. Det är precis så som du skriver. När man inte vet så är det hemma som gäller.
 
  • Gilla
  • Älska
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Vad sägs om att lyssna på experterna istället för att killgissa på ett forum och/eller ta till drastiska beslut ifall de enbart pr i syfte att vinna politiska poäng? Fast det är ju inte så spännande förstås så jag tycker vi alla ska springa ut och köpa lite toapapper istället.
Men experterna säger att man ska stänga skolor och förhindra större sociala samlingar. Det är våra regeringar som är flata och inte vågar agera enligt vad som är bäst.

Läs denna artikel där man undersökt hur liknande åtgärder fungerat under spanska sjukan:
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/208354

"School closure and public gathering bans activated concurrently represented the most common combination implemented in 34 cities (79%); this combination had a median duration of 4 weeks (range, 1-10 weeks) and was significantly associated with reductions in weekly EDR. The cities that implemented nonpharmaceutical interventions earlier had greater delays in reaching peak mortality (Spearman r = −0.74, P < .001), lower peak mortality rates (Spearman r = 0.31, P = .02), and lower total mortality (Spearman r = 0.37, P = .008). There was a statistically significant association between increased duration of nonpharmaceutical interventions and a reduced total mortality burden (Spearman r = −0.39, P = .005)."

Det där är vad experterna och vetenskapen säger. Varför följer inte politikerna?
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Du glömde en viktig aspekt, om man redan har haft Covid-19 så kan jag ha helt andra förhållningsregler (nu antar jag att vi får en längre immunitet, dvs åtminstone ett år). Den som har haft Covid-19 kan nämligen arbeta med att ta hand om Covid-19 med mindre effektiva skydd, det gör ingenting. Den kan även arbeta lätt förkyld som bussförare osv.
Låter klokt.
Men nu vet vi inte om folk haft covid-19 om de inte testas.
Därför kan man inte göra så med otestade. De kan ju haft vanliga influensan eller en förkylning.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.