Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Ulltand Ulltand skrev:
Så behöver det inte vara. Det finns mängder men exempel på sådant som låter sig beräknas väl men som är mycket svårt att mäta upp.
Du har slagit denna siffra om 69% i huvudet på folk flera gånger och du har kallat mig för lögnare. Kan du vänligen berätta hur du kommit fram till siffran 69%?

I händelse av att du glömt bort det så började du här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1471#post-3774790

Hur fick du fram 69% från den texten du skriver i det inlägget tror jag flera gärna vill veta eftersom du sen använt siffran flera gånger i din argumentation.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
Av de 6 132 personer i Göteborgs kommun som självtestade sig när kommunen skickade ut testkit till 17 000 personer var 3 % positiva, alltså hade en infektion just då (slutet av juni). Mer detaljerad analys kommer vecka 31.
I de ordinarie testerna så har antalet positiva ung. halverats vecka för vecka de senaste tre veckorna.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...teborgare-var-smittade-i-regionens-slumptest/

I och med att många inte svarade är risken att resultatet är snedvridet (större sannolikhet att man testar om man har symtom) så det ska också undersökas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gäller ju inte det presymtomatisk och asymtomatisk spridning eftersom WHO tar upp ett antal sådana studier som de anser vara tillräckligt bra.

Däremot är det inte lätt att beräkna sådant väl. Särskilt inte med de modeller som fanns i mars/april när ändå mer var okänt om viruset.

Det är säkert både svårt att beräkna och mäta. Därav spannet 20-45% som Frode hänvisade till i artikeln.

Men det står väl utom allt rimlig tvivel att asymtomatisk smittspridning är av betydelse och då räcker inte "Stanna hermma om du har symtom" Om man inte samtidigt testar i stor skala.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
WHO är väldigt noga med att skilja på asymtomatisk och presymtomatisk smittspridning. De anser att presymtomatisk smittspridning inte är asymtomatisk.

Före symtom eller utan symtom är så klart en viktigt medicinisk skilland men båda begreppen betyder att man smittan utan symtom men i olika skeden

Poängen är att man smittar utan att veta att man kan göra det. Vilket då får stor påverkan på smittskyddet.

Då presymtomatisk smitta ändå är ganska så vanligt i infektionssammanhang är det väldigt konstigt att FHM inte kunde tänka sig det i fallet med Corona.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är säkert både svårt att beräkna och mäta. Därav spannet 20-45% som Frode hänvisade till i artikeln.

Men det står väl utom allt rimlig tvivel att asymtomatisk smittspridning är av betydelse och då räcker inte "Stanna hermma om du har symtom" Om man inte samtidigt testar i stor skala.
Ulltand Ulltand skrev:
Före symtom eller utan symtom är så klart en viktigt medicinisk skilland men båda begreppen betyder att man smittan utan symtom men i olika skeden

Poängen är att man smittar utan att veta att man kan göra det. Vilket då får stor påverkan på smittskyddet.

Då presymtomatisk smitta ändå är ganska så vanligt i infektionssammanhang är det väldigt konstigt att FHM inte kunde tänka sig det i fallet med Corona.
Vad Frode hänvisar till är ju omöjligt att veta eftersom det inte finns någon källa till det.

Varför tror du att man ska hålla avstånd för egentligen?
Det är inte bara för att undvika smitta från dem med symtom utan just för att undvika smitta från dem utan symtom. Så varför påstår du att FHM inte tror på presymtomatisk smitta?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
M
Värt att upprepa vaccinet ger också t-.cellrespons

[länk]
Värt att notera att än så länge är det där bara hörsägen eftersom rapporten för fas 1 inte har publicerats än.
 
BirgitS BirgitS skrev:
. Så varför påstår du att FHM inte tror på presymtomatisk smitta?
Den 31 januari fick FHM frågan om de hemvändande svenskarna från Wuhan skulle sitta i karantän.

På det svarade Carlson. " Vaför det? De är ju friska."

FHM tror säkert på presomtomatisk smitta nu men den 31 januari gjorde man det inte,
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att man ska hålla avstånd för egentligen?
Det är inte bara för att undvika smitta från dem med symtom utan just för att undvika smitta från dem utan symtom. Så varför påstår du att FHM inte tror på presymtomatisk smitta?
Men då hade FHM faktiskt kunnat vara lite tydligare på den punkten, och sagt något i stil med:
"Då det inte kan uteslutas att en del är sjuka utan symptom och ändå är smittsamma så är det viktigt att alltid försöka hålla distans till andra!".
Är man inte säker på att det finns asymptomatisk smitta så behöver man inte säga det, utan man kan uttala sig ungefär som jag skrev. Det kan knappast innebära något problem att folk tar detta på lite mer allvar, jämfört med problemen att folk tar det på mindre allvar.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
FHM vill inte prata om symptomfri smitta för att det skulle skapa kaos i skolan, på arbetsplatserna mm...
 
pacman42 pacman42 skrev:
FHM vill inte prata om symptomfri smitta för att det skulle skapa kaos i skolan, på arbetsplatserna mm...
Vart tog trasparens, öppenhet och ärlighet vägen? Vill någon ha myndigheter som agerar efter en dold agenda?

FHM har ju som bekant också slutat att lämna ut mötesanteckningar från smittskyddsarbetet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
På sätt och vis kokar detta ner till att en del eu-länder har satsat allt på att rädda några tusen gamla människor och struntade i att de körde ekonomin i sank med sina undantagstillstånd.
Nu vill dom att eu ska skänka dom något i häraden av en halv svensk årsbruttonationalprodukt per land för att reparera sin ekonomi. Detta ska alltså länderna som klarat sin ekonomi bättre betala, oavsett om det var på bekostnad av fler avlidna.

Jag kanske får börja hålla med om att Sverige borde kört full lock-down, gärna redan från Januari.
Om det ändå är några andra som ska betala för vad det kostar, så kunde vi gott gjort det.
Håller med helt. Om vi visste att vi kunnat tigga pengar av alla andra så hade jag med glädje stängt ned allt och poppat popcorn, tittat på Netflix och känna glädje att det är norska oljefonden som betalar min lön och inköp av IVA utrustning och ffa miljarder ansiktsmasker som kommer rädda mänskligheten :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Vart tog trasparens, öppenhet och ärlighet vägen? Vill någon ha myndigheter som agerar efter en dold agenda?

FHM har ju som bekant också slutat att lämna ut mötesanteckningar från smittskyddsarbetet.
Ja, på tal om ärlighet, transparens och öppenhet. Kan du förklara hur du kommit fram till att WHO sagt att, jag citerar dig:
” Presymtomatisk smitta kan vara så stor som 69 % enligt studierna på WHOs sida, ”.

Jag påstod tidigare att du använder källor och fakta på ett ohederligt sätt när du hävdar detta och då kallade du mig för lögnare.

Jag påstår nu att det är du som ljuger, men du får gärna visa att du inte är en lögnare genom att berätta hur du kom fram till den siffran som du spridit vitt och brett här.

Du började här: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1471#post-3774790
 
Redigerat av moderator:
tusenett skrev:
Ja, på tal om ärlighet, transparens och öppenhet. Kan du förklara hur du kommit fram till att WHO sagt att, jag citerar dig:
”värsta scenario så står den asymtomatiska smittan för över 70 %” och du påstår att detta kommer från WHO.
Eftersom du inte kan läsa innantill eller fattar för dåligt så hoppar jag det.

Men om du är sugen så berättra gärna för alla hur du värderade siffran 69% utan att ha en susning om var den kom ifrån! :)
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom du inte kan läsa innantill eller fattar för dåligt så hoppar jag det.
Då vet vi alla att du är en lögnare och det kan och bör alla ha i beaktande när vi läser det du skriver här.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.