Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jocke Best skrev:
Enades vi inte om att det i snitt var på runt 5 %?
Snarare att det är den högsta tänkbara siffran om alla som dör av covid hade ett snitt kvar att leva av ett år:
 
tusenett skrev:
Det var här du tog det ifrån @Ulltand : [länk]

Var där står det att den asymptomatiska är (eller kan vara) 69%?
Den presymtomatisk smittan!
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Den presymtomatisk smittan!
Var står det om 69%?
 
tusenett skrev:
Var står det om 69%

Menar du att du kommenterar en siffran som ej uppmätt utan att veta vad det är!?!
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Menar du att du kommenterar en siffran som ej uppmätt utan att veta vad det är!?!
Visa bara vad du fick den ifrån.
 
optimum
Envist övertygad att min strategi är bäst. (troligen många fler som har motsvarande)

FHM regler (ja kallas något annat, råd eller rekommendationer, men för mig är de flesta ett måste)
Ja de är inget nytt utan kan hittas i dokumentation om hur man hanterar en pandemi med virus av denna typ.

Social distans 2, 3 eller 4 meter om det går
Skype är ännu bättre då datorer inte påverkas av coronan. :D
Aldrig närmare än 2 meter. Förutom frugan.:heart:
Hygien givetvis, jäklar vad handsprit och tvål det går åt.
Och givetvis vara hemma om man känner sig dålig.
osv.

Men för mig är målet att INTE bli smittad
Orsak, det bevisas hela tiden att vi vet för lite om SARS-CoV-2 och covid-19
Antikroppar som inte garanterar immunitet.
Nedsatt kroppslig funktion, kanske permanent.
Folk utan multisjukdomar kan dö.
Folk som inte är 70+ kan dö.
Man kan vara smittspridare före man får symptom, usch.
osv.

Nej jag ska inte in i statistiken, Inte någon i vår familj.
Ja de flesta vet nog att jag är rätt så envis. En bra egenskap när det gäller detta.

Inväntar att vi får fungerande vaccin så vi kan få slut på denna smitta samt läkemedel att ta hand om smittade.
Om alla tog detta på allvar (de flesta gör nog så) så kunde vi kanske redan nu bli av med denna jävla smitta.

Ser fram emot en tid då vi kan välkomna våra vänner med en kram igen, då vi kan sitta nära och skåla i en öl eller ett glas vin.
När livet blir som det var för 1 år sedan.
Sommaren 2019 när våra största problem var att det regnade ibland.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Envist övertygad att min strategi är bäst. (troligen många fler som har motsvarande)

FHM regler (ja kallas något annat, råd eller rekommendationer, men för mig är de flesta ett måste)
Ja de är inget nytt utan kan hittas i dokumentation om hur man hanterar en pandemi med virus av denna typ.

Social distans 2, 3 eller 4 meter om det går
Skype är ännu bättre då datorer inte påverkas av coronan. :D
Aldrig närmare än 2 meter. Förutom frugan.:heart:
Hygien givetvis, jäklar vad handsprit och tvål det går åt.
Och givetvis vara hemma om man känner sig dålig.
osv.

Men för mig är målet att INTE bli smittad
Orsak, det bevisas hela tiden att vi vet för lite om SARS-CoV-2 och covid-19
Antikroppar som inte garanterar immunitet.
Nedsatt kroppslig funktion, kanske permanent.
Folk utan multisjukdomar kan dö.
Folk som inte är 70+ kan dö.
Man kan vara smittspridare före man får symptom, usch.
osv.

Nej jag ska inte in i statistiken, Inte någon i vår familj.
Ja de flesta vet nog att jag är rätt så envis. En bra egenskap när det gäller detta.

Inväntar att vi får fungerande vaccin så vi kan få slut på denna smitta samt läkemedel att ta hand om smittade.
Om alla tog detta på allvar (de flesta gör nog så) så kunde vi kanske redan nu bli av med denna jävla smitta.

Ser fram emot en tid då vi kan välkomna våra vänner med en kram igen, då vi kan sitta nära och skåla i en öl eller ett glas vin.
När livet blir som det var för 1 år sedan.
Sommaren 2019 när våra största problem var att det regnade ibland.
Ähum, skålade inte min bäste herre medhelst nubbe i helgen?
 
J Jocke Best skrev:
Ähum, skålade inte min bäste herre medhelst nubbe i helgen?
Ja, och han säger ju att han ser fram emot öl eller vin istället. ;)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
10.000 kronorsfråga. Skall man gissa ger ett vaccin likanande immunrespons som sjukdom och då är T-cellerna med?
Det beror på hur vaccinet är konstruerat, se citaten i inlägg #22221 som jag postade i morse.
Avdödat virus är säkrast, de snabbutvecklade har en annan princip.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Enligt den forskning som finns på WHO sida så står presymtomatisk smitta för 6,4- 69 %. Det betyder att i ett värsta scenario så står den asymtomatiska smittan för över 70 %

I övrigt så behöver så klart inte ett uppmätt värde vara mer rätt än ett beräknat.
WHO är väldigt noga med att skilja på asymtomatisk och presymtomatisk smittspridning. De anser att presymtomatisk smittspridning inte är asymtomatisk.
To better understand the role of transmission from infected people without symptoms, it is important to distinguish between transmission from people who are infected who never develop symptoms(75) (asymptomatic transmission) and transmission from people who are infected but have not developed symptoms yet (pre-symptomatic transmission). This distinction is important when developing public health strategies to control transmission.
https://apps.who.int/iris/bitstream...wCbiq2YZDdpMW8FHUZCiAYE6LAm_5eRy2hGpNjhpBo5Oc

Verkligheten är mer sann än en modell, så ett verkligt uppmätt värde är tillförlitligare än något som kommer ut från en modell som alltid är en förenkling av verkligheten.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Verkligheten är mer sann än en modell, så ett verkligt uppmätt värde är tillförlitligare än något som kommer ut från en modell som alltid är en förenkling av verkligheten.
Så behöver det inte vara. Det finns mängder men exempel på sådant som låter sig beräknas väl men som är mycket svårt att mäta upp.
 
BirgitS
Idag har Danmark sett över sina bestämmelser över vilka länder och regioner som ska få resa dit och följande regioner har lagts till på listan över tillåtna: Halland, Värmland och Kalmar
Kravet är att antalet smittade ska ligga under 20 fall per 100 000 invånare.

TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.48

Även Belgien har sett över sina bestämmelser och Sverige är nu flyttad till orange grupp vilket innebär att svenskar får besöka Belgien utan två veckors karantän men bör testa sig vid ankomst och om det är positivt krävs karantän. Belgare får även resa till Sverige.
https://sweden.diplomatie.belgium.be/en
 
Dags för en uppdaterad kruva. En jämförelse i dödsfall mellan nordens länder. Senaste vecka har Sverige "bara" 80 rapporterade dödsfall. Norge 1 st. Men det går ju iaf åt rätt håll.

Diagram som visar antal dödsfall per miljon invånare i Norden relaterat till Covid-19 över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så behöver det inte vara. Det finns mängder men exempel på sådant som låter sig beräknas väl men som är mycket svårt att mäta upp.
Nu gäller ju inte det presymtomatisk och asymtomatisk spridning eftersom WHO tar upp ett antal sådana studier som de anser vara tillräckligt bra.

Däremot är det inte lätt att beräkna sådant väl. Särskilt inte med de modeller som fanns i mars/april när ändå mer var okänt om viruset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.