2 359 820 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det var här du tog det ifrån @Ulltand : https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1471#post-3774790tusenett skrev:
Var där står det att den asymptomatiska är (eller kan vara) 69%?
Envist övertygad att min strategi är bäst. (troligen många fler som har motsvarande)
FHM regler (ja kallas något annat, råd eller rekommendationer, men för mig är de flesta ett måste)
Ja de är inget nytt utan kan hittas i dokumentation om hur man hanterar en pandemi med virus av denna typ.
Social distans 2, 3 eller 4 meter om det går
Skype är ännu bättre då datorer inte påverkas av coronan.
Aldrig närmare än 2 meter. Förutom frugan.
Hygien givetvis, jäklar vad handsprit och tvål det går åt.
Och givetvis vara hemma om man känner sig dålig.
osv.
Men för mig är målet att INTE bli smittad
Orsak, det bevisas hela tiden att vi vet för lite om SARS-CoV-2 och covid-19
Antikroppar som inte garanterar immunitet.
Nedsatt kroppslig funktion, kanske permanent.
Folk utan multisjukdomar kan dö.
Folk som inte är 70+ kan dö.
Man kan vara smittspridare före man får symptom, usch.
osv.
Nej jag ska inte in i statistiken, Inte någon i vår familj.
Ja de flesta vet nog att jag är rätt så envis. En bra egenskap när det gäller detta.
Inväntar att vi får fungerande vaccin så vi kan få slut på denna smitta samt läkemedel att ta hand om smittade.
Om alla tog detta på allvar (de flesta gör nog så) så kunde vi kanske redan nu bli av med denna jävla smitta.
Ser fram emot en tid då vi kan välkomna våra vänner med en kram igen, då vi kan sitta nära och skåla i en öl eller ett glas vin.
När livet blir som det var för 1 år sedan.
Sommaren 2019 när våra största problem var att det regnade ibland.
FHM regler (ja kallas något annat, råd eller rekommendationer, men för mig är de flesta ett måste)
Ja de är inget nytt utan kan hittas i dokumentation om hur man hanterar en pandemi med virus av denna typ.
Social distans 2, 3 eller 4 meter om det går
Skype är ännu bättre då datorer inte påverkas av coronan.
Aldrig närmare än 2 meter. Förutom frugan.
Hygien givetvis, jäklar vad handsprit och tvål det går åt.
Och givetvis vara hemma om man känner sig dålig.
osv.
Men för mig är målet att INTE bli smittad
Orsak, det bevisas hela tiden att vi vet för lite om SARS-CoV-2 och covid-19
Antikroppar som inte garanterar immunitet.
Nedsatt kroppslig funktion, kanske permanent.
Folk utan multisjukdomar kan dö.
Folk som inte är 70+ kan dö.
Man kan vara smittspridare före man får symptom, usch.
osv.
Nej jag ska inte in i statistiken, Inte någon i vår familj.
Ja de flesta vet nog att jag är rätt så envis. En bra egenskap när det gäller detta.
Inväntar att vi får fungerande vaccin så vi kan få slut på denna smitta samt läkemedel att ta hand om smittade.
Om alla tog detta på allvar (de flesta gör nog så) så kunde vi kanske redan nu bli av med denna jävla smitta.
Ser fram emot en tid då vi kan välkomna våra vänner med en kram igen, då vi kan sitta nära och skåla i en öl eller ett glas vin.
När livet blir som det var för 1 år sedan.
Sommaren 2019 när våra största problem var att det regnade ibland.
Ähum, skålade inte min bäste herre medhelst nubbe i helgen?optimum skrev:
Envist övertygad att min strategi är bäst. (troligen många fler som har motsvarande)
FHM regler (ja kallas något annat, råd eller rekommendationer, men för mig är de flesta ett måste)
Ja de är inget nytt utan kan hittas i dokumentation om hur man hanterar en pandemi med virus av denna typ.
Social distans 2, 3 eller 4 meter om det går
Skype är ännu bättre då datorer inte påverkas av coronan.
Aldrig närmare än 2 meter. Förutom frugan.
Hygien givetvis, jäklar vad handsprit och tvål det går åt.
Och givetvis vara hemma om man känner sig dålig.
osv.
Men för mig är målet att INTE bli smittad
Orsak, det bevisas hela tiden att vi vet för lite om SARS-CoV-2 och covid-19
Antikroppar som inte garanterar immunitet.
Nedsatt kroppslig funktion, kanske permanent.
Folk utan multisjukdomar kan dö.
Folk som inte är 70+ kan dö.
Man kan vara smittspridare före man får symptom, usch.
osv.
Nej jag ska inte in i statistiken, Inte någon i vår familj.
Ja de flesta vet nog att jag är rätt så envis. En bra egenskap när det gäller detta.
Inväntar att vi får fungerande vaccin så vi kan få slut på denna smitta samt läkemedel att ta hand om smittade.
Om alla tog detta på allvar (de flesta gör nog så) så kunde vi kanske redan nu bli av med denna jävla smitta.
Ser fram emot en tid då vi kan välkomna våra vänner med en kram igen, då vi kan sitta nära och skåla i en öl eller ett glas vin.
När livet blir som det var för 1 år sedan.
Sommaren 2019 när våra största problem var att det regnade ibland.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
WHO är väldigt noga med att skilja på asymtomatisk och presymtomatisk smittspridning. De anser att presymtomatisk smittspridning inte är asymtomatisk.Ulltand skrev:
https://apps.who.int/iris/bitstream...wCbiq2YZDdpMW8FHUZCiAYE6LAm_5eRy2hGpNjhpBo5OcTo better understand the role of transmission from infected people without symptoms, it is important to distinguish between transmission from people who are infected who never develop symptoms(75) (asymptomatic transmission) and transmission from people who are infected but have not developed symptoms yet (pre-symptomatic transmission). This distinction is important when developing public health strategies to control transmission.
Verkligheten är mer sann än en modell, så ett verkligt uppmätt värde är tillförlitligare än något som kommer ut från en modell som alltid är en förenkling av verkligheten.
Så behöver det inte vara. Det finns mängder men exempel på sådant som låter sig beräknas väl men som är mycket svårt att mäta upp.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Idag har Danmark sett över sina bestämmelser över vilka länder och regioner som ska få resa dit och följande regioner har lagts till på listan över tillåtna: Halland, Värmland och Kalmar
Kravet är att antalet smittade ska ligga under 20 fall per 100 000 invånare.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.48
Även Belgien har sett över sina bestämmelser och Sverige är nu flyttad till orange grupp vilket innebär att svenskar får besöka Belgien utan två veckors karantän men bör testa sig vid ankomst och om det är positivt krävs karantän. Belgare får även resa till Sverige.
https://sweden.diplomatie.belgium.be/en
Kravet är att antalet smittade ska ligga under 20 fall per 100 000 invånare.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.48
Även Belgien har sett över sina bestämmelser och Sverige är nu flyttad till orange grupp vilket innebär att svenskar får besöka Belgien utan två veckors karantän men bör testa sig vid ankomst och om det är positivt krävs karantän. Belgare får även resa till Sverige.
https://sweden.diplomatie.belgium.be/en
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu gäller ju inte det presymtomatisk och asymtomatisk spridning eftersom WHO tar upp ett antal sådana studier som de anser vara tillräckligt bra.Ulltand skrev:
Däremot är det inte lätt att beräkna sådant väl. Särskilt inte med de modeller som fanns i mars/april när ändå mer var okänt om viruset.
