2 358 989 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
10.000 kronorsfråga. Skall man gissa ger ett vaccin likanande immunrespons som sjukdom och då är T-cellerna med?pacman42 skrev:
tusenett skrev:
Skitsnack från dig som vanligt.
Intervallet framgår tydligt i mina inlägg. Du har dock stora svårigheter att hålla dig till sanningen hoppar på person med falska anklagelser.
T och B celler jobbar tillsammans.
T-hjälparceller hjälper B-celler att utveckla B-celler som tillverkar de mer långlivade IgG antikropparna och B-minnesceller.
Det går fortare att får B-celler att bilda IgM antikroppar, men även här är T-hjälparceller med och styr.
T-celler kan hitta och döda infekterade celler (och döda virus i cellen).
Antikroppar är bra på att binda till viruset.
Vid en bra immunreaktion så producerar T-cellerna cytokiner som ”gasar på” lagom mycket.
Det hinner bildas både kortlivade och lite långlivade B-celler (plasmaceller) som producerar antikroppar så de finns i blodet i blodet även efter infektionen är över. Och även T-minnesceller och B-minnesceller som kommer ihåg ”receptet”.
Tar det för lång tid hinner T-cellerna producera för mycket cytokiner. Överaktiveras immunförsvaret kan vävnad skadas.
Sen finns det många fler typer av immunförsvarsceller och immunförsvaret kan ha olika erfarenheter och olika genetiska variationer (defekter) som gör att olika personer reagerar olika.
Vad jag ville få sagt var att det inte handlar om att få antingen antikroppar eller T-cellsimunitet och att detonera skulle vara bättre än det andra.
T-hjälparceller hjälper B-celler att utveckla B-celler som tillverkar de mer långlivade IgG antikropparna och B-minnesceller.
Det går fortare att får B-celler att bilda IgM antikroppar, men även här är T-hjälparceller med och styr.
T-celler kan hitta och döda infekterade celler (och döda virus i cellen).
Antikroppar är bra på att binda till viruset.
Vid en bra immunreaktion så producerar T-cellerna cytokiner som ”gasar på” lagom mycket.
Det hinner bildas både kortlivade och lite långlivade B-celler (plasmaceller) som producerar antikroppar så de finns i blodet i blodet även efter infektionen är över. Och även T-minnesceller och B-minnesceller som kommer ihåg ”receptet”.
Tar det för lång tid hinner T-cellerna producera för mycket cytokiner. Överaktiveras immunförsvaret kan vävnad skadas.
Sen finns det många fler typer av immunförsvarsceller och immunförsvaret kan ha olika erfarenheter och olika genetiska variationer (defekter) som gör att olika personer reagerar olika.
Vad jag ville få sagt var att det inte handlar om att få antingen antikroppar eller T-cellsimunitet och att detonera skulle vara bättre än det andra.
Vilken logiska kullerbytta pratar du om?Ulltand skrev:
Det har ju varit lite tyst från de som brukade påpeka att Sverige hade flest döda per invånare i världen räknat på ”7 day rolling average”. Så jag tog en titt på hur det ser ut just nu. Vi har definitivt tappat den föga avundsvärda positionen till ett antal länder i främst Sydamerika:
(Ska tilläggas att jag inte iddes lägga till ALLA länder i världen i grafen, så det kan säkert finnas några till före Sverige.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Ska tilläggas att jag inte iddes lägga till ALLA länder i världen i grafen, så det kan säkert finnas några till före Sverige.)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 837 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 837 inlägg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...upp-i-parlamentet--slar-tillbaka-mot-kritiken

Nu väntar jag bara på Tegnell med samma personifierade livboj.
Nu väntar jag bara på Tegnell med samma personifierade livboj.
Enligt den forskning som finns på WHO sida så står presymtomatisk smitta för 6,4- 69 %. Det betyder att i ett värsta scenario så står den asymtomatiska smittan för över 70 %tusenett skrev:
I övrigt så behöver så klart inte ett uppmätt värde vara mer rätt än ett beräknat.
Kan du peka lite mer exakt på var detta står vore det snällt, för jag kan inte hitta det på WHO:s hemsida.Ulltand skrev: